Unconfigured Ad

Collapse

Heli for nybegynner

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • svar
    • Feb 2008
    • 39

hei igjen

Jeg fant manualen til helikopteret på nettet og sitter nå og leser litt i den for å forstå teorien.
    Men det er en ting jeg stusser på: Normal mode vs stunt mode (f.mode)

Jeg forstår det slik at i normal mode går trottle og collective pitch likt slik at når man gir gass går helikopteret opp og når man senger gassen går det ned.

Men hvordan fungerer det vist den står i stunt mode?
    Forstår det slik at ikke helt det samme skjer da?

Forstår jeg det rett når jeg leser at trottle hold knappen kutter/setter motoren til 0%RPM?

Comment

• Tarpoon
      • Jan 2008
      • 335

I stunt mode (idle up) har rotoren et konstant turtall, og det er angrepsvinkelen på bladene som bestemmer om helikopteret går opp eller ned. Det er dette som gjør det mulig å fly 3D, f.eks opp ned.
      Dermed må du ha venstre stikke i nøytral posisjon for å få et nøytralt løft.
      Last edited by Tarpoon; 12-02-08, 21:37.
      Trond Nilsen

Comment

• svar
        • Feb 2008
        • 39

Leste litt mere i manualen på stunt mode og vist jeg forstår det rikig går motoren på 85% ved venstre spak i midten +går opp til 100% når man skyver den opp/ned.
        I tilegg vrir man vel også på bladene, og den ene veien gir positiv pitch og den andre negativ pitch vist jeg forstår dette rikig?
        (for å fly på ryggen må man vell ha negatic pitch på bladene?)

Comment

• Ferry
          • Feb 2007
          • 456

Originally posted by svar
          Leste litt mere i manualen på stunt mode og vist jeg forstår det rikig går motoren på 85% ved venstre spak i midten +går opp til 100% når man skyver den opp/ned.
          I tilegg vrir man vel også på bladene, og den ene veien gir positiv pitch og den andre negativ pitch vist jeg forstår dette rikig?
          (for å fly på ryggen må man vell ha negatic pitch på bladene?)
          Da har du forstått det riktig, ja. Jeg har aldri hørt begrepet "stunt mode", vanligvis kalles det "idle up". Noen radioer har tre stillinger; normal, idle up 1 og idle up 2. Autorotasjon/throttle hold kan regnes som en fjerde variant. På radioen min kalles de "flight phase" 1, 2 og 3. Men det er samme sak. Så vidt jeg kan skjønne kommer begrepet "idle up" av å heve tomgangen opp. Idle = tomgang. Ta en titt på nybegynnerguiden http://www.modellflynytt.no/attachme...6&d=1183369995 Mye å lære der.

Comment

• Mademan
            • Apr 2007
            • 1086

Stemmer, på dyerer radioer kan man justere throttel og pitch curvene selv...så man kan ha konstant turtall på 100% hele veien for å slippe å ha den V formen.
            Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• Ferry
              • Feb 2007
              • 456

Originally posted by Mademan
              Stemmer, på dyerer radioer kan man justere throttel og pitch curvene selv...så man kan ha konstant turtall på 100% hele veien for å slippe å ha den V formen.
              Que? Hva mener du egentlig? Tenker du på governor? Noen ESCer har innebygd governorfunksjon. Eller det kan monteres eksternt. Jeg har kun brukt det selv på Zoom 425. Den har svjv ingen mulighet for å velge det bort. I følge manualen skal throttlekurva settes på flatt 60% ved "sportsflyging" og flatt 80% ved 3D.

Ihvertfall i teorien er det enklere å sette opp helikopteret med governorfunksjon på. Da setter du bare hvilket turtall du ønsker, og governor passer på throttel. Det nærmeste eksemplet jeg kan komme på må være cruise control i bil. Du setter hvilken fart du vil ha, og elektronikken tar seg av å gi passe gass, avhengig av om du kjører oppover eller nedover.

Comment

• Mademan
                • Apr 2007
                • 1086

Det jeg mente var at han kan få små "hopp" hvis han setter opp noe feil med en V kurve på gassen, han vil merke at turtallet er tregere på midt stikka, de fleste foretrekker å ha 3d linja på flatt 100 eller 95%.

Har egentli ingen betydning...man finner ut av hva man vil senere
                Mindre gass = mere pitch
                Mer gass = mindre pitch

så får man justere kurvene utifra utstyret man har
                GOV er unødvendig på elektriske helier, mere ment for Nitro
                Last edited by Mademan; 13-02-08, 16:45.

Comment

• Ferry
                  • Feb 2007
                  • 456

så får man justere kurvene utifra utstyret man har
                  Det er vel mye smak og behag, vaner og ikke minst ferdigheter som spiller inn.

GOV er unødvendig på elektriske helier, mere ment for Nitro
                  Hva er egentlig bakgrunnen for å bruke governor? Hvilket problem er det som skal løses?

Comment

• Mademan
                    • Apr 2007
                    • 1086

Det er å ha konstant turtal hele tiden. På nitro er det ingen ESC som kan kontrolere dette,, da instalerer man en GOV og den gjør det temmerlig greit

Comment

• ehaga
                      • Feb 2005
                      • 1173

Originally posted by Ferry
                      Det er vel mye smak og behag, vaner og ikke minst ferdigheter som spiller inn.

Hva er egentlig bakgrunnen for å bruke governor? Hvilket problem er det som skal løses?
                      Governor kommer vel egentlig fra Nitro-kjerrer. Her stiller man inn antall RPM man ønsker på hovedrotoren, eller lignende (litt avhengig av hvilken governor man velger).

På eletro-kjerrer har en del regulatorer en governor funksjon. Dette er mao ingen ekstern enhet. Dersom man velger denne governor funksjonen og legger throttlekurven på eks. 85 %, vil regulatoren bruke de siste 15 % når motoren blir belastet.

Men - Align sine regulatorer hadde i allefall et rykte på seg for at governor funksjonen ikke fungerte så bra. For å kompensere for dette benyttet man en V-kurve (throttle) fordi man mest sannsynlig ønsket mer power når man hadde maks pitch (positiv/negativ). Hvorvidt Align har fått fikset dette i dag vet jeg ikke.

Men selvfølgelig det gir liten mening å legge en throttle-kurve på 100 % og i tillegg kjøre governor funksjonen. Da har ikke regulatoren noe å jobbe med.

I tillegg til dette har vel også de enkelte leverandørene anbefalinger hvor man bør ligge i throttle-kurve ettersom regulatoren kan bli for varm med for lav throttle-kurve (for stor motstand).

Jeg har alltid brukt Kontroniks sin JAZZ regulator i mine heli - og kan derfor veldig lite om hvordan Align sine regulatorer fungerer i praksis.
                      - Erik -

------------------------------------------
                      Logo 600SX + 6003D
                      Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• svar
                        • Feb 2008
                        • 39

Ja her var det mye info hehe

Var på small size i oslo i dag, tok med meg en realfflight G4 simulator
                        Nå var det bare å finne windows plata da (bruker primert mac)

Comment

• Mademan
                          • Apr 2007
                          • 1086

Det er en bra sim.! kommer til å få mye ut av den!

Comment

• Ferry
                            • Feb 2007
                            • 456

Det er å ha konstant turtal hele tiden. På nitro er det ingen ESC som kan kontrolere dette,, da instalerer man en GOV og den gjør det temmerlig greit
                            Jeg tenkte egentlig litt dypere i problemstillingen. Governor sørger for at turtallet holdes konstant, den siden av saken er grei.

Men hvorfor er det så viktig at turtallet holdes konstant? Hva er konsekvensen av varierende turtall? Kan turtallet bli for høyt f.eks? Det er vel en grense for hva blader etc tåler. Og hva med glowmotorer, vil de overruses?

Uten at jeg vet sikkert, kan jeg godt tenke meg at det er lettere å styre turtallet på en elektromotor enn på glow. Turtallet på elektro er proposjonalt med spenningen. På glow er det forgasseråpning, dyseinnstilling etc som spiller inn. Mitt inntrykk av glow er at mesteparten av turtallet kommer mellom tomgang og halv gass. Men det er bare en følelse jeg har. Jeg har aldri målt på det, mulig jeg blir lurt av lyden.

Comment

• ehaga
                              • Feb 2005
                              • 1173

Originally posted by Ferry
                              ...
                              Men hvorfor er det så viktig at turtallet holdes konstant? Hva er konsekvensen av varierende turtall? Kan turtallet bli for høyt f.eks? Det er vel en grense for hva blader etc tåler. Og hva med glowmotorer, vil de overruses?

Uten at jeg vet sikkert, kan jeg godt tenke meg at det er lettere å styre turtallet på en elektromotor enn på glow. Turtallet på elektro er proposjonalt med spenningen. På glow er det forgasseråpning, dyseinnstilling etc som spiller inn. Mitt inntrykk av glow er at mesteparten av turtallet kommer mellom tomgang og halv gass. Men det er bare en følelse jeg har. Jeg har aldri målt på det, mulig jeg blir lurt av lyden.
                              Et helikopter endrer seg ved høyere turtall. En ting at det stiger/synker raskere ved endring av pitch, men utslag på cyclic vil også ha større effekt. Dette gjør at helikopteret føles uforutsigbart.

Turtallet kan også bli for høyt både for motor og blader (og selvfølgelig selve hode). Jeg mener å huske at tre-bladene som TT leverer med Raptor 50 ikke skal overstige 1700 RPM. Carbon blader tåler selvfølgelig mer og det varierer hvor mye de "klarer". Motorene er forskjellige avhengig av produsent. Jeg vet at min YS ikke skal overstige 17000 RPM, men man anbefaler kun over 16000 RPM i kortere perioder.
                              - Erik -

------------------------------------------
                              Logo 600SX + 6003D
                              Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• svar
                                • Feb 2008
                                • 39

Heisann

Har nå prøvd meg litt frem på G4 simen og det heliet jeg synes jeg får best kontroll på foreløpig er "schweizer"
                                Mange av de andre synes jeg enten er for raske eller alt for følsomme på stikkene.
                                Har prøvd å snu/svinge med bare høyrestikke, dette synes jeg blir for vrient, så jeg bruker venstre til å snu nesen.
                                Også synes jeg det er lettest og lande når man kjører av motor og på med autorotasjon.

men det går da fremover.

Comment

Working...