Etter å ha gjort noen dårlige heli invisteringer snublet jeg over Walkera 4#3b.
4#3b har alu rotor hode, karbon rotorblad og 2,4GHz radio 4 kanaler.
Trodde først at dette skulle bli "lett" å fly ... da fikk jeg tro om igjen ...
For en treg nybegynner med litt lite plass så er denne virkelig en utfordring
og det har tatt meg en del kvelder før jeg nå kan hovre litt ustøtt.
Tekniske erfaringer ellers: 4#3b'en tåler det meste har styrtet fra taket og ned
via bokhylle og rett i gulvet. Resultat løs halerotor som lett trykkes på plass igjen.
Skruer som holdt rotorbladene var for fingjenget og jeg trakk over gjengene på
den ene. Skiftet disse ut med noen litt større og lengre plast skruer fra en 9g
servo. Rotor bladene har en tendens til å løsne derfor er det nødvendig og etter
trekke forsiktig av og til.
Etter (større) kræsj så lønner det seg å koble fra batteri og reinitialisere
heli og radio, antakelig er da gyro noe "forvirret". Heliet bør forøvrig kobles
før radio slås på. La heliet stå helt i ro under initialisering (radio slutter å blinke)
servoer rykker til. Du kan nå bevege servoer og starte rotorer dersom alt er i orden.
Skubb ledning under heliet slik at den forstyrrer fly egenskapene på heliet
før du starter flyturen.
Halerotor har en tendens til å løsne men jeg tipper det også redder den fra
å bli ødelagt så jeg har latt denne litt plagsomme feilen vere og trykker forsiktig
rotor på plass igjen etter harde landinger (noe det blir en del av)
Paddlene (bladene som er 90 grader på rotor) har også en tendens til å løsne
jeg har bare vridd disse forsiktig tilbake til null eller med litt positiv stigning
for å gjøre hovring enklere (i følge litt mere erfarne piloter).
Håper en dag å kunne fly Walkera 4G3'n min ute etter all treninga med
4#3b'n inne. 4G3 blir for kjapp for meg inne kan hovre forsiktig opp 20cm
med påfølgende nødlanding.
Flyr uten trenings-understell på begge (4#3b tåler dette uten problemer)
men 4G3 knasker rotorblad og bladholdere (plast) som godterier...
Odd H.
4#3b har alu rotor hode, karbon rotorblad og 2,4GHz radio 4 kanaler.
Trodde først at dette skulle bli "lett" å fly ... da fikk jeg tro om igjen ...
For en treg nybegynner med litt lite plass så er denne virkelig en utfordring
og det har tatt meg en del kvelder før jeg nå kan hovre litt ustøtt.
Tekniske erfaringer ellers: 4#3b'en tåler det meste har styrtet fra taket og ned
via bokhylle og rett i gulvet. Resultat løs halerotor som lett trykkes på plass igjen.
Skruer som holdt rotorbladene var for fingjenget og jeg trakk over gjengene på
den ene. Skiftet disse ut med noen litt større og lengre plast skruer fra en 9g
servo. Rotor bladene har en tendens til å løsne derfor er det nødvendig og etter
trekke forsiktig av og til.
Etter (større) kræsj så lønner det seg å koble fra batteri og reinitialisere
heli og radio, antakelig er da gyro noe "forvirret". Heliet bør forøvrig kobles
før radio slås på. La heliet stå helt i ro under initialisering (radio slutter å blinke)
servoer rykker til. Du kan nå bevege servoer og starte rotorer dersom alt er i orden.
Skubb ledning under heliet slik at den forstyrrer fly egenskapene på heliet
før du starter flyturen.
Halerotor har en tendens til å løsne men jeg tipper det også redder den fra
å bli ødelagt så jeg har latt denne litt plagsomme feilen vere og trykker forsiktig
rotor på plass igjen etter harde landinger (noe det blir en del av)
Paddlene (bladene som er 90 grader på rotor) har også en tendens til å løsne
jeg har bare vridd disse forsiktig tilbake til null eller med litt positiv stigning
for å gjøre hovring enklere (i følge litt mere erfarne piloter).
Håper en dag å kunne fly Walkera 4G3'n min ute etter all treninga med
4#3b'n inne. 4G3 blir for kjapp for meg inne kan hovre forsiktig opp 20cm
med påfølgende nødlanding.
Flyr uten trenings-understell på begge (4#3b tåler dette uten problemer)
men 4G3 knasker rotorblad og bladholdere (plast) som godterier...

Odd H.
Comment