Unconfigured Ad

Collapse

Walker 4#3b nybegynner erfaringer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ofly61
    • Apr 2008
    • 785

Walker 4#3b nybegynner erfaringer

Etter å ha gjort noen dårlige heli invisteringer snublet jeg over Walkera 4#3b.
    4#3b har alu rotor hode, karbon rotorblad og 2,4GHz radio 4 kanaler.

Trodde først at dette skulle bli "lett" å fly ... da fikk jeg tro om igjen ...

For en treg nybegynner med litt lite plass så er denne virkelig en utfordring
    og det har tatt meg en del kvelder før jeg nå kan hovre litt ustøtt.

Tekniske erfaringer ellers: 4#3b'en tåler det meste har styrtet fra taket og ned
    via bokhylle og rett i gulvet. Resultat løs halerotor som lett trykkes på plass igjen.

Skruer som holdt rotorbladene var for fingjenget og jeg trakk over gjengene på
    den ene. Skiftet disse ut med noen litt større og lengre plast skruer fra en 9g
    servo. Rotor bladene har en tendens til å løsne derfor er det nødvendig og etter
    trekke forsiktig av og til.

Etter (større) kræsj så lønner det seg å koble fra batteri og reinitialisere
    heli og radio, antakelig er da gyro noe "forvirret". Heliet bør forøvrig kobles
    før radio slås på. La heliet stå helt i ro under initialisering (radio slutter å blinke)
    servoer rykker til. Du kan nå bevege servoer og starte rotorer dersom alt er i orden.
    Skubb ledning under heliet slik at den forstyrrer fly egenskapene på heliet
    før du starter flyturen.

Halerotor har en tendens til å løsne men jeg tipper det også redder den fra
    å bli ødelagt så jeg har latt denne litt plagsomme feilen vere og trykker forsiktig
    rotor på plass igjen etter harde landinger (noe det blir en del av)

Paddlene (bladene som er 90 grader på rotor) har også en tendens til å løsne
    jeg har bare vridd disse forsiktig tilbake til null eller med litt positiv stigning
    for å gjøre hovring enklere (i følge litt mere erfarne piloter).

Håper en dag å kunne fly Walkera 4G3'n min ute etter all treninga med
    4#3b'n inne. 4G3 blir for kjapp for meg inne kan hovre forsiktig opp 20cm
    med påfølgende nødlanding.

Flyr uten trenings-understell på begge (4#3b tåler dette uten problemer)
    men 4G3 knasker rotorblad og bladholdere (plast) som godterier...

Odd H.
  • SveinB
    Forhandler
    • Oct 2008
    • 79

Hei Odd,

Ligner på min egen historie.

Mitt første heli var en ESky CP2, noe som ikke akkurat var et "sjakktrekk" å lære på, og som resulterte i 2-5 sekunders flyvninger med påfølgende kræsj og kostnader!

Jeg lærte meg å fly med en 4#3v1, og fant fort ut at større helier var som "stridsvogner" å fly i forhold. to uker med 4#3'n og jeg fløy CP2'n uten problemer. Siden har jeg vært hektet på disse små Walkera'ene.

Mvh
    SveinB
    www.micro-hobby.com

Comment

• Ofly61
      • Apr 2008
      • 785

Originally posted by SveinB
      Hei Odd,

Ligner på min egen historie.

Mitt første heli var en ESky CP2, noe som ikke akkurat var et "sjakktrekk" å lære på, og som resulterte i 2-5 sekunders flyvninger med påfølgende kræsj og kostnader!

Jeg lærte meg å fly med en 4#3v1, og fant fort ut at større helier var som "stridsvogner" å fly i forhold. to uker med 4#3'n og jeg fløy CP2'n uten problemer. Siden har jeg vært hektet på disse små Walkera'ene.

Mvh
      SveinB
      "dårlige sjakk trekk" = E-sky, solgte min Belt i deler ...

hm, da stemmer kanskje min teori om at Walkera 4#3b og tilsvarende kan vere
      et alternativ til simulator trening. Syns simulator var/er altfor kjedelig + at det
      er vanskelig å lese helikopteret og få med seg alle trimme triksene. Tror nok jeg
      vil bruke litt mere tid en 2 uker før jeg flyr 4#3b'n støtt

Greide selvsagt i kveld å knekke et av padle bladene på 4#3b'n får se om
      jeg greier å fikse det i morgen.

Har fått montert alu rotorbladholder på 4G3'n og den virket betydelig
      mere kontrollerbar så jeg håper å få øvd litt med den også.

Odd H.

Comment

• SveinB
        Forhandler
        • Oct 2008
        • 79

Heisann,

Har selv en BeltCP som jeg synes er morsom å fly. Vil vel ikke akkurat sammenligne kvaliteten med TRex, SJM etc. men synes ESky heliene er mye moro
        for pengene. Deler koster jo heller ikke skjorta så etter min oppfatning er disse fine sett for de som går videre fra for eks. en coax eller har litt erfaring.
        Med DX7 og en HH-gyro er BeltCP'n skikkelig artig, og fungere som mitt "prøv-ut-nye-ting-crash-&-burn-uten-at-det-koster-skjorta" heli.

Simulator trening er alltid en god idè. Selv bruker jeg ikke simulator så mye, fordi jeg synes at det blir litt kjedelig i lengden, men for å forsøke ut nye ting , samt trene orientering er det jo perfekt for å få stikkebevegelsene inn i fingra. Og ikke minst kan du kræsje så mye du vil uten at det knuser lommeboka
        For en nybegynner er det nok ingen dum ide å ha minst 10 timer i en simulator før han forsøker et ekte heli.

Selv synes jeg 4#3'n er en perfekt liten heli å lære på da den tåler mye juling, samt at man kan sitte i "godstolen" og fly uten at vær og vind spiller noen rolle. For meg er det perfekt i disse vintertider. Den gir en utrolig god erfaring som kan overføres rett til et større heli.

Har ikke forsøkt noen alu deler på min 4G3 enda, da jeg kun har byttet blader og en kontroll link til bladholderene etter en ganske ...ehhh mislykket flipp innendørs. På min MIA ombygde 4#3, er jeg faktisk på vei tilbake til plast-deler da jeg synes at disse gir heliet en litt annen karakter.

Har tenkt å bygge om 4G3'n til brushless, men er usikker på om jeg skal gå for en enkel Walkera upgrade, eller modde til full BL, med spektrum RX 6300 og en HH gyro. Hadde vært fint å kunne bruke DX7'n på denne lille krabaten.

Mvh
        SveinB.
        Last edited by SveinB; 21-02-09, 11:50.
        www.micro-hobby.com

Comment

• Ofly61
          • Apr 2008
          • 785

Heisann,

Har selv en BeltCP som jeg synes er morsom å fly. Vil vel ikke akkurat sammenligne kvaliteten med TRex, SJM etc. men synes ESky heliene er mye moro
          for pengene. Deler koster jo heller ikke skjorta så etter min oppfatning er disse fine sett
          .
          .
          Fikk reparert 4#3b'en og den fløy som en drøm med limt padle ... det hadde jeg
          ikke kunnet/turd med Belt'n.

Har "flydd" (hoppet rundt) litt med 4G3'n i dag (antakelig 5-10sek hopp max)

Hoved grunnen til at jeg solgte Belt'n er ganske enkelt at jeg ikke har noen
          egnet plass å fly den i nærheten. Den andre grunnen er at jeg ikke likte måten
          den var konstruert på. Altfor mange ledd og leamikk forstår godt de som bygger
          den om med direkte servo styring av swashplate slik Walkere'ne er er konstruert.

Walkera'ne passer også inn i mitt fly konsept som er små Depron fly i skala 1:14
          (tegner disse selv) bruker 350-450mah 2S / 3S lipoer. Omvendt så antar jeg at
          servoer og radio (100m rekkevidde?) kan brukes i enda mindre fly når heliet
          er "oppbrukt" med litt lengre antenne kanskje ...

Odd H.

Comment

• Ofly61
            • Apr 2008
            • 785

Litt mere om Walkera 4#3b'n

Litt mekking må vist også gjøres på 4#3b'n

1. Halebommen løsnet, for kort skrue og feil gjenger (for metall) ikke plastik.
            Skiftet den ut og trakk veldig forsiktig til. Set (fikserings) skrue på karbon
            rør er fy fy! Karbon rør bør klemmes fast ala slangeklemme. Set skruer er
            egentlig noe kvalm det er det som holder padlene også ... no good!

2. Limte fast halerotor (lei av og trykke den på plass) med en liten klatt
            smelte lim (lett å fjerne) prøveflyvning (les kræsj) etterpå gikk greit den
            løsna ikke og halerotor var inntakt etter "impakt". Antakelig skulle det vert
            et eller annet gummi masjett her men smelte lim gjør nytten.

3. Nå når jeg har begynt å få tak på dette så synes jeg at spakene på
            radioen måtte beveges vel langt for å få reaksjon. Justerte utslag på
            servoer på mottaker (RX på RC sjargong) skrue merket EXT med klokka
            for å få større utslag på servoene. Dette gjorde susen (tror/synes jeg)
            følte at jeg hadde mere kontroll... over insektet. Dette er vel å skru ned
            Expo (på RC'isk).

Tror jeg bør gi meg for kvelden før jeg ødelegger det positive trenden. Hovring
            går forsåvidt greit men å manøvrere snu heliet (med halerotor/ror) det mestrer
            jeg ikke det er bra det er meldt dårlig vær ...

4G3'en har også fått lufta seg og er fortsatt flygedyktig men svinser
            noe med halen ... antakelig gyro problem får prøve å justere ...

Odd H.

Comment

• esk
              • Oct 2008
              • 105

Imponert

Jeg kjøpte også en Walkera 4#3 V2 Brushless her for ca 3 uker siden. Har passert hovringstadiet og kjører "8-tall" sånn mer eller mindre. Er helt sikker på at det var godt for motivasjonen å få noe annet enn simulatoren å klå på gjennom vinterhalvåret. Det er mye lettere å motivere seg for litt flyging av plast enn av bits and bytes.

Er MEGET imponert av hva dette lille insektet tåler av møter med vegg og bokhyller.

Har også investert i reservedeler for en million, men har pr nå ikke hatt behov for å skifte ut noe som helst (ups, jo en batterikasse).

Kort oppsummert så er jeg altså meget fornøyd med valget av Walkera, det er god kvalitet rund baut.

mvh
              Erling

Walkera 4#3 V2 Brushless
              Twister Bell 44
              Spektrum DX6i

T REX 500 ESP (med Futuba 520)
              Blade 400 3D
              Walkera 4#3 V2 Brushless
              Twister Bell

Spektrum DX6i

Comment

• Ofly61
                • Apr 2008
                • 785

Skogstur med Walkera 4#3b

Originally posted by esk
                Jeg kjøpte også en Walkera 4#3 V2 Brushless
                .
                .
                Hm, burde kanskje ha tenkt børsteløs jeg også men håper børstemotoren
                holder til jeg har fått taket på flyginga. Prøvde ute i dag og det var betydelig
                enklere å fly (syntes jeg en liten stund) kræsjet noe vanvittig (tilsynelatende)
                4#3b forsvant over taket på garasjen og inn i skogen. Fant den på en
                kvist haug stort sett inntakt ... !!! Den limte padlen hadde løsnet så det
                var bare å lime den igjen og fly videre ... !!!

Prøvde 4G3'n også ute følte at jeg hadde betydelig bedre kontroll med 1,5-2m
                under heliet enn 0,1-0,5 så jeg bør nok finne et godt egnet sted ute og trene
                videre. Inne blir det mange unødvendige krasj p.g.a. liten plass.

Simulator blir fort kjedelig, får ikke inn alle kanalene på Flightsim heller og
                FMS for heli er bare tull. FMS er grei for fly selv om realismen er noe tvilsom.

Odd H.

Comment

• esk
                  • Oct 2008
                  • 105

Troll i ord

Jeg syns det er ganske sprekt å fly walkeraen ute, min skal nok ikke ut før det blir sommer og er helt vindstille. I dag gikk det rett i gardina, og med det røk gyroen, det vil si at halen nå går i alle retninger. Jeg har forsøkt å justere sensiviteten, men når jeg beveger halen så er det ingen kontramarkeringer, men jevn rpm på halerotor - så jeg regner med at det er på tide å erstatte mottakeren.

Ellers, jeg var ute å fløy litt med Bladen i dag, og det var godt å fly med litt størrelse på maskinen. Har fått betydelig bedre kontroll på Bladen etter å ha flydd både simulator og walkera.

mvh
                  Erling

Walkera 4#3 V2 Brushless
                  Twister Bell 44
                  Spektrum DX6i

Blade 400 3D
                  Walkera 4#3 V2 Brushless
                  Twister Bell

Spektrum DX6i

Comment

• hugo
                    • Jul 2007
                    • 64

Heisann,

Har tenkt å bygge om 4G3'n til brushless, men er usikker på om jeg skal gå for en enkel Walkera upgrade, eller modde til full BL, med spektrum RX 6300 og en HH gyro. Hadde vært fint å kunne bruke DX7'n på denne lille krabaten.

Mvh
                    SveinB.

Dersom du bygger om til bl. så vil jeg foreslå å også ta halen med samtidig.

Det som har fungert best for meg er å bruke denne esc:

Den veier bare 1.4 gr. etter at den er strippet. I kombinasjon med denne motoren:

Til halen kan du bruke den 2.9 gr. motoren som nanoheli selger eller den 2 gr. motoren som hobbycity selger.
                    Til esc er det veldig viktig å bruke flea/floh, Den veier bare 1.4 gr. og er en converter og esc i en og samme brikke. Ikke minst er den hurtig nok til å styre halen. Den er dyr, men i teorien kun en engangsinvestering. Det fins flere varianter, men det er viktig å ta den som er ment for halen. Det virker som nanoheli er utsolgt for denne varianten akkurat nå.

Grunnen vil at jeg ikke bruker standart bl oppsett for hovedmotor er at den veier mer sammen med esc. Den fungerer forsåvidt ok. Grunnen til at jeg ikke bruker esc fra walkera sammen med den 4.6 gr. motoren er at den ikke fungerer sammen med en outrunner. De har en beskyttelse som stopper dersom den merker at motoren er låst.

med å bruke "mitt" oppsett vil vekten på full bl heli bli mindre enn ved bare å oppgradere hovedmotor med standard Walkera oppsett. Muligens også mindre enn med børstemotor.

jeg kjøpte sammen med mitt siste 4G3 (har to stk) en 2801 radio. Den er walkera sin versjon av DX7, Om du bruker din spektrum og 6300 rx må du bruke øke volt fordi 6300 ikke fungerer bare med 1s batteri, koster ikke allverden:

Blade kontroller av plast er en evig pine, kanskje ikke evig siden det er lett å knekke de. Jeg vil ikke anbefale å kjøpe full metall hode fordi det veier mer. Det er nok å bytte ut blade kontroller med metall versjonen. Kommer på 10.5 usd med frakt og du har den om en uke:

Hugo
                    Last edited by hugo; 23-02-09, 09:39.

Comment

• Ofly61
                      • Apr 2008
                      • 785

Trist dag for 4#3b, hoved motor utslitt!

Originally posted by hugo
                      Dersom du bygger om til bl. så vil jeg foreslå å også ta halen med samtidig.
                      Hugo
                      Prøvde på ny å fly ute med 4#3b igjen fullstendig vindstille og myk
                      mose plen tørt og fint.

MEN så merket jeg det den hadde ikke krefter lenger så den hovret ikke
                      lenger enn 20-30cm over bakken. Merkelig tenkte jeg og gikk inn der virket
                      det litt bedre en liten stund og så var det slutt. Sukk ... Testet batteriet på
                      4G3'n og den gikk greit men 4#3b hovedmotor er tydeligvis ferdig. Var
                      også veldig varm så her er det bare å forsøke å få tak i reservemotor.

Ja ja så ble det pause igjen med heliflyginga.

Så jeg må nok gå for børsteløs enten jeg vil eller ikke ...

Odd H.

Comment

• Ofly61
                        • Apr 2008
                        • 785

Originally posted by esk
                        Jeg syns det er ganske sprekt å fly walkeraen ute ...
                        Øh viste vel ikke helt hva jeg gjorde ... men det fungerte greit i dag bortsett
                        fra at hovedmotor på 4#3b'n ser ut til å ha sagt takk for seg ...

Ute hadde jeg glimrende forhold i dag, tørt og fint +5-6C, mose dekt plen
                        på 15x15m null vind. Fløy også 4G3'n og krasjet litt selvsagt.

Har flydd en god del ute i vinter med fly (slowfly, i delvis gatelys) har led lys
                        på vinger og hale. Rødt på høyre vinge, grønt på venstre, gult på hale ala
                        lanterneføring på skip.

Odd H.

Comment

• SveinB
                          Forhandler
                          • Oct 2008
                          • 79

Originally posted by hugo
                          Dersom du bygger om til bl. så vil jeg foreslå å også ta halen med samtidig........
                          Hei Hugo,

Tusen Takk for en informativ post!

Det var denne løsningen jeg tenkte på. Noen erfaring med en bra HH gyro som passer å strippe ned for dette oppsettet?
                          Blir nok ingen ombygging føre motorene tar kvelden.

Kommer til å ta inn diverse "upgrades" i tillegg til standard deler som vi allerede fører til "små-vepsene"
                          Greit å ha tilgang på deler for de som liker å handle i Norge også.

Først står MIA 4#3'n klar til ombygging. Har allerede konvertert til Losi/ebay/TheSteve oppsett, men vil ha en flea og en 2gr på halen.
                          Har du noen erfaring med denne 2gr motoren på halen?

Mvh
                          SveinB
                          Last edited by SveinB; 24-02-09, 02:24.
                          www.micro-hobby.com

Comment

• Ofly61
                            • Apr 2008
                            • 785

Min Walkera 4#3b flyr skikkelig igjen

Reklamerte på 4#3b motoren og fikk ny (motor) uten plugg den
                            måtte jeg bytte over.

Uansett tusen takk RCbutikken.no!

Greide faktisk å reparere den gamle ødelagte motoren mens jeg ventet
                            på den nye. En liten "how to":

1. Dra av plast tannhjul forsiktig som vanlig

2. Bend opp de to flippene som holder plast dekselet der ledningene er koblet til.
                            Lodd løs ledning som går til metall hus fra elektronikk plate.

3. Trekk ut plastdeksel med børster og sjekk disse er de brent må du ha nye.
                            Deksel og børster kan du plukke fra andre motorer (hale motor på
                            andre heli) disse er for svake som hoved motor men gode nok som dele
                            motorer (min erfaring i allefall). Børster kan kanskje også pusses forsiktig.

4. Trekk ut roterende del av motoren (den med spoler)

5. Sett driv ende fast inn i en drill chuck eller liknende (jeg brukte Dremel)

6. Finn noe fint slipe papir (jeg brukte 280 papir) og puss av roterende kontakt
                            flate (der børstene har kontakt) veldig forsiktig til den ser bedre ut ...

7. Sett alt sammen igjen lodd på igjen ledning og prøvekjør ...

Etter et par forsøk så kunne min 4#3b fly noe redusert men slik at jeg fikk
                            trent. Øver nå på "Nose in" så det er håp selv for kløner med skadd motor.

NB! Har bestillt FABRIKK NY 4#3b med børsteløs motor fra Kina! $120 +
                            frakt + MVA tolluvesenet går ikke på "gift" trikset lenger.
                            Håper levetiden på den børsteløs motoren og ESC er er så lang at den
                            også kan brukes på min 4G3 senere.

Odd H.
                            Last edited by Ofly61; 28-02-09, 14:15.

Comment

• esk
                              • Oct 2008
                              • 105

Børsteløs

Hei!

Jeg flyr en børsteløs 4#3(B) V2. Kjøpte et sett med alukoffert ++. Det har vært et meget godt heli, helt til jeg tok knekken på RX2406A (gyroen), og det viser seg at reservedeler - det har ikke walkera klart å levere enda.

Men, men. Jeg er vel også ikke helt tilfreds med at gyroen røk så pass fort. Fløy inn i gardina, og etter det er den ingen reaksjon når jeg "vrir" heliet for å få respons fra gyroen, så jeg regner med at det er elektronikken i mottakeren som har tatt kvelden. Men, men, uansett er det et MEGET godt alternativ til å fly simulator. Jeg gjør dét også, men det er jo så kjedelig....ofte.

(syns forøvrig det er sprekt å fly nose inn med dette insektet!)

mvh
                              Erling

Walkera 4#3 V2, børsteløs
                              Twister bell 44
                              Spektrum DX6i

Blade 400 3D
                              Walkera 4#3 V2 Brushless
                              Twister Bell

Spektrum DX6i

Comment

Working...