Unconfigured Ad

Collapse

Walker 4#3b nybegynner erfaringer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SveinB
    Forhandler
    • Oct 2008
    • 79

Originally posted by Ofly61
    Håper levetiden på den børsteløs motoren og ESC er er så lang at den
    også kan brukes på min 4G3 senere.
    BL pleier å vare leeeeeeeeeenge!
    (hverfall sammenlignet med børstemotor)

Har en 4#3 MIA ombygget med Ebay ESC og Losi 10250 BL motor.
    Har kommet ut av tellinga hvor mange timer jeg har fløyet denne tilsammen, og motoren er like pigg!

Håper Walkera setup'et er like holdbart.

Hugo kom derimot med noen gode tips til BL setup, som jeg kommer til å se nærmere på, når jeg skal bygge om 4G3'n. Vekt er alfa & omega på disse småtassene.

Mvh
    SveinB
    www.micro-hobby.com

Comment

• SveinB
      Forhandler
      • Oct 2008
      • 79

Originally posted by esk
      Jeg flyr en børsteløs 4#3(B) V2. Kjøpte et sett med alukoffert ++. Det har vært et meget godt heli, helt til jeg tok knekken på RX2406A (gyroen), og det viser seg at reservedeler - det har ikke walkera klart å levere enda.
      Typisk Walkera. Pumper ut oppgraderte RTF sett, og fyller på i "etterkant" med reservedeler og upgrades.

Mvh

SveinB
      www.micro-hobby.com

Comment

• jorna
        • Apr 2008
        • 101

Ny mottaker (2406A) får du kjøpt her: http://www.chinesejade.com/walkera4_3_A_B.htm

Butikken ser kanskje litt rotete ut, men servicen er glimrende (fikk med en gratis halemotor til min siste bestilling), og hvis du i tillegg velger EMS får du varene etter noen få dager (litt avhengig av hvor i landet du bor).

Comment

• SveinB
          Forhandler
          • Oct 2008
          • 79

Originally posted by jorna
          Ny mottaker (2406A) får du kjøpt her: http://www.chinesejade.com/walkera4_3_A_B.htm

Butikken ser kanskje litt rotete ut, men servicen er glimrende (fikk med en gratis halemotor til min siste bestilling), og hvis du i tillegg velger EMS får du varene etter noen få dager (litt avhengig av hvor i landet du bor).
          "Re-Stock on 6th, Shipped out on 9th" ;0)

mao, Walkera ligger som vanlig etter.

Terrence er gjerne en av dem som får varene hurtigst inn, da han henter dem selv fra Walkera, og han yter glimrende service. Har selv handlet fra ham før jeg ble forhandler selv.

For de som liker å handle i Norge, finnes andre alternativer.

Mvh
          SveinB
          www.micro-hobby.com

Comment

• Ofly61
            • Apr 2008
            • 785

Bygge om en RX2406 til RX2406A

Originally posted by esk
            ..
            Fløy inn i gardina, og etter det er den ingen reaksjon når jeg "vrir" heliet for å få respons fra gyroen, så jeg regner med at det er elektronikken i mottakeren som har tatt kvelden. Men, men, uansett er det et MEGET godt alternativ til å fly simulator. Jeg gjør dét også, men det er jo så kjedelig....ofte.

(syns forøvrig det er sprekt å fly nose inn med dette insektet!)
            Thanks!

Er du 100% sikker på at det er Gyro problem? Jeg ville sjekket dette veldig nøye
            fordi det har vert rapportert problem med dette fra andre men det har vist seg å
            vere andre ting.

Eh, forstår det er problem med å få tak i reserve RX2406A ... hvorfor ikke kjøpe en
            RX2406 og bygge den om til 2406A. Det som antakelig er gjort fra Walkeras
            side er at 2406A en har en annen plugg enn 2406'n. Altså bør det vere mulig
            å bygge om 2406 mottakere. Jeg vil i hvertfall prøve det på min 2406 når
            jeg har fått tilgang på min børsteløse.

Alternativt: Finne ut hvilken komponent som er gyro og skifte den.

Odd H.

Comment

• SveinB
              Forhandler
              • Oct 2008
              • 79

Originally posted by Ofly61
              Thanks!
              Det som antakelig er gjort fra Walkeras
              side er at 2406A en har en annen plugg enn 2406'n. Altså bør det vere mulig
              å bygge om 2406 mottakere. Jeg vil i hvertfall prøve det på min 2406 når
              jeg har fått tilgang på min børsteløse.
              Det er ikke bare pluggen som er forskjellig. Det er forskjellige signaler til
              børsteløs og børste. Du må i tilfellet konvertere signalene til et format ESC'en forstår. En option er å bruke TheSteve konverteren som loddes til RX.
              ( http://thesteve.ca/walkera/ )

SveinB
              www.micro-hobby.com

Comment

• esk
                • Oct 2008
                • 105

Nei, slett ikke sikker

Nei, jeg er nok ikke sikker på at det er gyro'en som har sviktet. Men når jeg gir throttle og vrir heliet frem og tilbake, så er det ikke lengre kontrastyring av halerotor. Halerotoren går med helt jevnt turtall selv om kroppen beveges raskt mot høyre eller venstre. Dette er helt annerledes enn hvordan halerotoren gir respons når gyroen fungerer som den skal. Det er grunn til at jeg tror det er gyroen.

mvh
                Erling

T REX 500 ESP (med Futuba 520)
                Blade 400 3D
                Walkera 4#3 V2 Brushless
                Twister Bell

Spektrum DX6i

Comment

• Ofly61
                  • Apr 2008
                  • 785

Børsteløs vs børstemotor

Fikk Walkera 4#3b børsteløs i hus og prøvefløy den litt. Den overbeviste ikke
                  helt hadde håpt på litt mere "guff". Får prøve mere i morgen er for trøtt og
                  sløv til å fly.

Har flydd veldig forsiktig min gamle med børstemotor til nå. Det går med børstemotor
                  også bare ikke fly for lenge av gangen. Pass også på å kutte "throttle" med engang
                  det går galt.

Odd H.

Comment

• Ofly61
                    • Apr 2008
                    • 785

Gyro problem

Originally posted by esk
                    Nei, jeg er nok ikke sikker på at det er gyro'en som har sviktet. Men når jeg gir throttle og vrir heliet frem og tilbake, så er det ikke lengre kontrastyring av halerotor. Halerotoren går med helt jevnt turtall selv om kroppen beveges raskt mot høyre eller venstre. Dette er helt annerledes enn hvordan halerotoren gir respons når gyroen fungerer som den skal. Det er grunn til at jeg tror det er gyroen.

mvh
                    Erling
                    Hører du Gyro'en den gir fra seg en svak summing? Dersom du ikke hører noen
                    summing så er den kaputt.

Odd H.

Comment

• Ofly61
                      • Apr 2008
                      • 785

Walkera 4G3 plast rotorblad kontroller (nødreparasjon)

Originally posted by hugo
                      ... 4G3 ...
                      Blade kontroller av plast er en evig pine, kanskje ikke evig siden det er lett å knekke de. Jeg vil ikke anbefale å kjøpe full metall hode fordi det veier mer. Det er nok å bytte ut blade kontroller med metall versjonen. ...Hugo
                      Jeg "løste" problemet med knekte plast rotorblad kontrollere ved å ta to brukne
                      kontrollere og tilpasse disse til hverandre (skrå limfuge) og limte disse sammen
                      med smeltelim.

Jeg kunne da fly noenlunde ... ved krasj så sviktet limfuge så det var bare å lime
                      sammen igjen. Fløy en stund med dette inntil jeg fikk tak i metall blad kontrollere.

Odd H.

Comment

• Ofly61
                        • Apr 2008
                        • 785

Walkera 4#3b og 4G3 gyro problem

Det ser ut som at det som svikter på Walkera sine små heli
                        (bortsett fra børstemotorer) er gyro. Gyroene er integrert
                        i mottaker og vanskelige å skifte må loddes ut (overflate montert).
                        Den er også plassert slik at den er mellom to printplater
                        altså må mottaker splittes opp (enda mere lodding) før
                        det er mulig å komme til.

Dersom noen har gjort noe slikt (tilsvarende så vil jeg gjerne
                        ha tips).

Odd H.

Comment

• Ofly61
                          • Apr 2008
                          • 785

Walkera 4#3b v2 med RX2605 istedet for RX2406A

P.g.a. gyro problem på min RX2406A mottaker så byttet jeg den ut med
                          en RX2605 (som stod på en 4G3). Da fikk jeg en aha opplevelse.

4#3b med børsteløsmotor hadde fått turbo hadde skikkelig problemer
                          med å kontrollere villdyret på første prøve tur.

I tillegg fikk jeg nå justert følsomhet (expo) på servoer så nå ble det gøy.

Bare et lite skår i gleden det ser ut som at gyro'en på RX2605'n også
                          hikker litt ...

Lurer virkelig på hva som Walkera har gjort med RX2406A'n den "strupet"
                          den børsteløse motoren på en eller annen måte.

Odd H.

Comment

• hugo
                            • Jul 2007
                            • 64

oppsett 4#3

Hei

Den gamle "jailbreaked" rx til min 4#3b sluttet å funke på en av servoene.

Så jeg kjøpte meg en ny 2406A fra Terence. Har ribbet den og montert på en 1 gr. esc strippet for alle ledninger(veier da bare 0,42 gr.) og motoren fra Nanoheli. Den motoren som veier 5.3 gr.

Med et 240 mah batteri så er AUW 42 gr. Bruker også en modifisert canopy fra en 5G6, den er lettere og lager ikke så mye støy som den orginale. samt rotorblader fra en 4-3
                            Trenger ikke bruke converter fra The steve på denne har tatt en gammel ledning med plugg fra haleledningen til en 4#3 og plugget inn i esc porten. Bruker bare den sorte ledningen og loddet den på signal porten på esc og loddet inn strøm hentet fra baksiden av batterikontaktene

Det skal komme en ny motor fra nanoheli snart og den skal ha en vekt på bare 3 gr. så da snakker vi om sub 40 gr. grense.

I går tok jeg og modifiserte et batteri fra en gammel picooz og fløy, fungerte helt fint. Testet ikke hvor lenge jeg kunne fly med det. Men med en trottle punch så smalt det i taket. Det er bare 50 mah og vekten er ikke stor.

Bruker pr i dag stort sett 400 mah og har noen 350 mah og et 240 mah. Men det kunne være gøy å presse vekten enda noe lavere. Dersom en har en del batterier så er det ikke krise om flytiden blir 5 minutter istedet for 10 minutter. Etter å ha fløyet 5 minutter er det greit med en pause uansett. Med lettere batteri får du mindre mah til rådighet, men samtidig så trenger du mindre strøm siden heliet er lettere..... eller noe sånt.

Det er ikke nødvendig å gå for bl til halen på dette. Ta og bruk halemotorer fra 4G3 på dette heliet (de med det grønne merket) har overhodet ingen problemer med at halen ikke holder ved punchout. piruetter med klokken går fort som f...

Min full bl 4G3 fungerer fortsatt fint. Men med dette heliet må jeg nok erkjenne at full bl er veien å gå. Den orginale motoren er ikke sterk nok til å holde ved trottle punch. Har droppet det orginale bl oppsettet og istedet satt inn en 5.3 gr outrunner fra nanoheli og ebay esc, flea og 2.9 gr. outrunner DD.

De som skal gå for en DIY løsning så ville jeg gått for den 6 gr. motoren fra nanoheli. Den skal visstnok gi masse kraft. Jeg har en til 4G3 som ikke enda er full bl, men det er godt mulig jeg går for denne løsningen.
                            Flea er dyr, men er en enkel løsning til halen, det skal også være mulig få flashe ny code (fra Quax) på en turnigy, det er litt for avansert for meg.

Bruker en 2801 radio både til 4#3 og 4G3, har kjøpt en mottaker (2601) som jeg skal montere på min #52 slik at jeg trenger bare en radio til alle tre.

Var og fly sammen med noen i en hall litt utenfor Kristiansand, men det ble litt av en oppakning når jeg måtte dra med meg tre radioer. Fyllte en liten bag bare med radioer.

Hugo
                            krs

Comment

• Ofly61
                              • Apr 2008
                              • 785

Noen tips for slitne Walkera 4#3b

Har vert dårlig med heli flyging etter at kveldene er blitt lange ... slowfly m.m.

Mine 4#3b har også virket noe slitne etter hvert og jeg hadde nesten parkert
                              begge 2 på hylla for rehabiliterings prosjekter. Vurdert også å bruke utstyret
                              til fly. Den ene RX'en er definetivt ikke brukbar i heli lenger da gyroen røyk.
                              Loddet ut gyroen og brukt RX i et lite 2 motors fly dessverre var ikke
                              motorene (Silverlit Acrobat) gode nok så det også havnet på hylla ...

I kveld så tok jeg meg litt tid og ladet opp 400 mah 10C LiPo'ne med en annen
                              LiPo lader (Thunder Power TP-425) det hjalp noe nå kan jeg fly litt forsiktig
                              igjen. Antakelig er de medfølgende laderne for dårlige da LiPo batterien orker
                              mindre og mindre til slutt så flyr du 10-15cm over bakken med fullt ladet.

Har sett at det nå fåes 20C LiPo'er med samme vekt og størrelse (tror jeg)
                              så det må nok innvisteres enda mer (grr) for å få full guff igjen.

I tillegg leste jeg på RCgroups at da bør kontaktene byttes ut med
                              MicroDeans eller tilsvarende gull belagte kontakter.

Min 4G3 må rehabiliteres men det blir med 20C LiPo'er og treblad rotor.
                              Plastbladene passer vist nok godt til 3D flyging men for meg er det
                              ikke innen rekkevidde de nærmeste 5 årene med min progress som
                              heli pilot.

Odd H.

Comment

• hugo
                                • Jul 2007
                                • 64

Det at heliet såvidt klarer å løfte seg er et sikkert tegn på at motoren er utslitt dersom du kjører børstemotorl.

Det er nå en mengde utvalg av alternative motorer og esc til både 4#3B og 4G3. Se siden til Terence. Det er også på vei en full børsteløs 4#3B, ny rx 2406B,

Mine to 4G3 er oppgradert til full børsteløs. De flyr mye bedre med børsteløs på halen i stedet for orginal børstemotor. Bruker Flea esc til halen.

Hugo

Comment

Working...