Unconfigured Ad

Collapse

Fast forward flight..hjelp!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -GAS-
    • Jun 2007
    • 1323

Den måten som Ronny beskriver her er livsfarlig! så ikke gjør det. Jeg flyr med ca 1900 på rotoren og ca 13grader pitch og da 8/18 gearing. Jeg har hatori 938 potta som er med på å gi motoren en del ekstra krefter og 30% nitro som denne motoren er bygd for. Hvis jeg flyr fort så må jeg være supernøye med å ikke gi for mye pitch for da bogger helien med en gang, som sakt før her så er dette helt vanlig. Værstinggutta flyr med så mye pitch som mulig og over det faktisk 14-15grader pitch for å få pønsh i shopperen, men de kan da ikke bruke dette pitchområdet i alle øvelser for da detter turtallet med en gang.

F.eks hvis jeg skal ta en stoooor fin loop etter å ha bygd opp bortimot full fart må jeg slakke av på pitch`n før jeg gir høyderor.

Hva slags fuel og hva slags potte er det du flyr med? Hvis du vil ha bort dette problemet helt så må du justere ned pitch`n din, kanskje da helt ned mot 7grader som jeg også nevnte i din tråd på 3dheli.no
    Christen
    http://jetsofnorway.com/

Comment

• Heliman
      • Mar 2006
      • 1254

Originally posted by Rohnny
      Om du har en du stoler på (Bør ha litt krefter også ) og at du stoler på understellets feste, så kan du få en til og holde den over hodet.
      Det bør forresten også være en som er ganske mye mere enn middels suicidal også, makan til tullete forslag har jeg ikke hørt om på lenge....

Om det er innstillingen på motoren du lurer på så er det vel bare å prøve å justere litt mellom hver flytur og se om det endrer seg vel??
      Har du byttet fuel,plugg throttleservo eller har heliet vært slik siden du fikk det??
      Mvh
      Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• ehaga
        • Feb 2005
        • 1173

Om du har en du stoler på (Bør ha litt krefter også ) og at du stoler på understellets feste, så kan du få en til og holde den over hodet. Deretter kan du gjøre forskjellige prøver med og ta den forsiktig oppover og se om den klarer og "svelge" da , og så kan du dra den raskt oppover og se om den da får unna fuel.
        Ved og ta den stille og rolig oppover og det går pent kontra raskt oppover så holder jeg en knapp på at den får for mye.
        Jeg tror du har gått fra vettet. På en 90 kjerre har tuppen av rotorbladene ca 600 km/t.

Dersom du lurer på om et våpen er ladd, ser du da inn løpet samtidig som du trekker av. For håpentligvis har du vett til å ikke gjøre dette. Og du skjønner helt sikkert hvorfor !!!
        - Erik -

------------------------------------------
        Logo 600SX + 6003D
        Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Håper trådstarter i alle fall skjønner hvor fullstendig idiotisk og livsfarlig det tipset der var. Om et understell ryker så vipper heliet rundt og har trolig små problemer med å kappe hodet av idioten som var dum nok til å stille seg under det.
          Selv ikke Jackass gutta er så korka. Unnskyld den direkte talen, men det der er nok det desidert verste rådet jeg noensinne har sett på noe som helst forum.

Comment

• muff
            • Oct 2006
            • 855

Om du har en du stoler på (Bør ha litt krefter også ) og at du stoler på understellets feste, så kan du få en til og holde den over hodet. Deretter kan du gjøre forskjellige prøver med og ta den forsiktig oppover og se om den klarer og "svelge" da , og så kan du dra den raskt oppover og se om den da får unna fuel.
            Ved og ta den stille og rolig oppover og det går pent kontra raskt oppover så holder jeg en knapp på at den får for mye.
            utrolig hva folk klarer å foreslå.. håper ikke du har prøvd dette selv Rohnny? høres absolutt ikke lurt ut... kan vel si at det ikke er mye lurt heller!
            T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
            Yak 54 m ASP65
            Depron vrak ;)
            masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

"Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

-- Ronny --

Comment

• Rohnny
              • Feb 2007
              • 39

Originally posted by muff
              utrolig hva folk klarer å foreslå.. håper ikke du har prøvd dette selv Rohnny? høres absolutt ikke lurt ut... kan vel si at det ikke er mye lurt heller!
              Åhh joda det er brukt mange ganger både på 30,50 og 90 size heli. Det er også blitt spikret fast på lastplan for så og ligge under og justere. Dette vil jeg si er skumlere da det er fort og stikke hodet opp etter at jobben er gjort.
              Er ikke suicidal. Mange ting her i verden som er farlig. Og må si jeg er mere bekymret for å gå ut på byen i Oslo en og gjøre dette. Ekstremsport finnes i mange varianter :P
              Det var nå bare et forslag.
              --
              Mvh
              Rohnny Stormo

-----------------------------------------
              TowCobra (Hirobo) + Futaba 14mz selges.

Comment

• -GAS-
                • Jun 2007
                • 1323

Jeg for min del er mere redd for at dette skulle gått galt enn en tur på byn i Oslo

Fikk ikke noe svar fra trådstarter om hva slags potte og fuel som blir brukt....
                Christen

Comment

• MaxMekker
                  • Nov 2006
                  • 320

Originally posted by Christen
                  Jeg for min del er mere redd for at dette skulle gått galt enn en tur på byn i Oslo
                  Jeg hadde vært mer redd for å ta en tur på by'n.

Jeg har brukt den metoden flere ganger selv og har ikke noen annen god metode for å teste full belastning på maskinen.

Og har jeg ingen hjelpende hånd så surrer jeg helikopteret fast i noe som er tungt nok.
                  =================
                  Runar Holm
                  www.maxmekker.com
                  =================

Comment

• muff
                    • Oct 2006
                    • 855

Den gangen jeg hadde kommet opp på stripa og noen står med en 90 kjerre over hode mens en annen kjører på for full guffe vet jeg seriøst ikke hva jeg hadde gjort, tror jeg hadde pakket sammen sakene mine og byttet klubb, dere som finner på å gjøre noe sånt må jo være mentalt tilbakestående, hva i alle dager er det man tenker på da?`om en ulykke skulle skje ville den persjonen under fått store skader om ikke lifstruet skadd muligens død. Dette er noe som ikke bare hadde belastet de persjonene som er involvert men hele Miljøet, syns ikke dette er noe rykte man bør ha på seg, min annbefaling er å tenke seg litt om før man gjøre noe.. Hvertfall ikke del sånne stunt som en god erfaring på forumet, syns man bør ha litt grenser for hva man sier/tipser om. kjedelig å ha på seg et rykte at vi er en gjeng uansvarlige unger som leker med de dyre "lekene" våre! Og heller sette hobbyen/sporten i et godt lys.. etter som jeg har hørt har vi til dags dato ikke hatt en Dødsulykke i norge enda. og la oss holde det sånn,

Mulig jeg tar litt av men ble bare så sykt paff.

Ronny Watne
                    Last edited by muff; 01-10-07, 18:38.
                    T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
                    Yak 54 m ASP65
                    Depron vrak ;)
                    masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

"Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

-- Ronny --

Comment

• esmel
                      • Dec 2004
                      • 2830

Originally posted by MaxMekker
                      Jeg hadde vært mer redd for å ta en tur på by'n.

Jeg har brukt den metoden flere ganger selv og har ikke noen annen god metode for å teste full belastning på maskinen.

Og har jeg ingen hjelpende hånd så surrer jeg helikopteret fast i noe som er tungt nok.
                      Sorry for at jeg bidrar til enda mer off-topic men dette syntes jeg er viktig.

Noen spørsmål til de som bruker denne metoden:
                      1- Hva skjer HVIS helikopteret løsner fra festet eller noe skjer mens noen holder det?
                      2- Hvilke ulemper innebærer det for dere om dere går over til å bruke metoden som innebærer å ta noen climbouts for så å sjekke temp på baklokket?
                      3- Får dere andre til å holde helikopteret deres eller er det dere som holder det?
                      4- Kan dere ramse opp noen av delene som kan ryke i en slik situasjon og dermed forårsake personskade / død?

Jeg ber dere om å svare på disse spørsmålene selv om de er litt banale.
                      Hvis dere ikke gjør det tar jeg det for gitt at dere ikke har de villeste begreper om hvor mye skade kroppen faktisk tåler før det blir kritisk og hvordan et helikopter fungerer og at dere gjør det på denne måten for å kunne ha følelsen av å være litt "bas ass". Fint om dere ikke setter andre i fare i hvert fall. Det er jo en viss mulighet for at de dere får til å hjelpe dere har tillit til dere og ikke tenker spesielt godt over den veldig høye anslagsenergien et slikt rotorblad har i 1800-2000rpm. Å lure eller bevisst utsette andre for fare syntes jeg er helt uakseptabelt!

Hilsen sykepleier og modellhelikopterpilot
                      Last edited by esmel; 01-10-07, 18:29.
                      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• emenee
                        • May 2007
                        • 82

Originally posted by Christen
                        Den måten som Ronny beskriver her er livsfarlig! så ikke gjør det. Jeg flyr med ca 1900 på rotoren og ca 13grader pitch og da 8/18 gearing. Jeg har hatori 938 potta som er med på å gi motoren en del ekstra krefter og 30% nitro som denne motoren er bygd for. Hvis jeg flyr fort så må jeg være supernøye med å ikke gi for mye pitch for da bogger helien med en gang, som sakt før her så er dette helt vanlig. Værstinggutta flyr med så mye pitch som mulig og over det faktisk 14-15grader pitch for å få pønsh i shopperen, men de kan da ikke bruke dette pitchområdet i alle øvelser for da detter turtallet med en gang.

F.eks hvis jeg skal ta en stoooor fin loop etter å ha bygd opp bortimot full fart må jeg slakke av på pitch`n før jeg gir høyderor.

Hva slags fuel og hva slags potte er det du flyr med? Hvis du vil ha bort dette problemet helt så må du justere ned pitch`n din, kanskje da helt ned mot 7grader som jeg også nevnte i din tråd på 3dheli.no
                        takk for svaret:

jeg bruker Jero 15 , 15. Funtech potte.. har en annen potte liggende som jeg kunne ha provd.. har MAH hovedrotorblader..

så det er muli å justere pitchen så langt ned..da skal jkeg prøve det=)=)

jeg trudde at det var større feil på helien..men takk for tipsene
                        Raptor 90 SE
                        Raptor 50 TITAN
                        Sceadu 30

Comment

• Heliman
                          • Mar 2006
                          • 1254

Jeg synes det er helt utrolig at noen skulle finne på å holde fast et helikopter, og til å begynne med trodde jeg faktisk at det bare var tull.....
                          Faktum er at et rotorblad har, selv på en 50, større anslagsenergi enn en cal.38S&W special revolverpatron(som blir brukt av politiet) og jeg tror ikke at du får noen til å holde en blink over hodet om en skal skyte litt på blink...

Tenk litt da dere som finner på dette tullet: En 50size har sånn ca 1.3 meter diam. rotordisk. Ganger en dette med pi så får en 4,082 i omkrets. Ganger en det med 1850omdr.pr.min. så får en 7551,7 meter i minuttet. Delt på 60 sekunder blir125,861 meter i sekundet som er det samme som 453 kilometer i timen.
                          Et rotorblad veier ca 130 gram..... (på en 50 size)

En revolverkule cal.38 veier ca 9 gram og flyr med ca 340 meter i sekundet....

Ergo mener jeg fremdeles at en bør være mer enn middels suicidal for å gjøre det der...(Eller ikke vite vilke krefter som er i sving kansje..)
                          Mvh
                          Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• esmel
                            • Dec 2004
                            • 2830

Originally posted by emenee
                            takk for svaret:

jeg bruker Jero 15 , 15. Funtech potte.. har en annen potte liggende som jeg kunne ha provd.. har MAH hovedrotorblader..

Hva med å la være å dytte stikka så langt frem? Det er jo det enkleste og helt normalt....
                            Den blir jo litt mindre følsom på pitch og det kan jo sikkert være greit i mange tilfeller men nok en gang - hvorfor ikke bare holde igjen litt på venstretikka?
                            Du kan jo evnt. sette den opp med en flightmode med lite pitch og en med mer normale innstillinger, eller?
                            Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• -GAS-
                              • Jun 2007
                              • 1323

Originally posted by emenee
                              takk for svaret:

Har hørt veldig gode ord om potta du bruker, men i fuelen du bruker er det for lite nitro for at denne motoren skal yte maks. Jero lager skikkelig bra fuel og jeg ville nok gått for 20%nitro og da Aerosynth comp. Motoren du har er laget for 30%nitro og når du da velger en fuel med 15%nitro vil motoren gå med feil tenningstidspungt. Klarer du å få tak på ei kanne med 30% så vil jeg anbefale deg å bare prøve det, det er stor forskjell på effekten. Ulempen er at motoren må justeres rikere og du vil få kortere flyturer og det blir en del dyrere, men gud så gøy det er

Og til dere som på død og liv (bokstavelig talt) skal prøve å skade andre i denne fine sporten/hobbyen vår..... tenk før dere gir sånne råd som nevnt her. På 70 og 80 tallet var dette vanlig, men nå har vi kommet noen skritt videre og funnet ut at dette er livsfarlig. Og slutt å kverruler på at dette er en løsning for justere motor, for det er det ikke!

Det er et ordtak som sier noe sånt som at om du ikke ser litt tilbake i historien vil du gjøre alle feilene på nytt som folk har gjort før deg. Denne frasen er like viktig for meg som Murfys law!
                              Christen

Comment

• nybegunda
                                • Jun 2003
                                • 729

Det sies at vibrasjoner blir forsterket en hel del hvis du stropper ned eller spikrer fast helikopteret.

kan det brukes headloaders på 90 size istedet kansje?
                                Tor Helseth
                                Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

Working...