Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pitch & throttle på T-Rex 550e 3G

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Nå har jeg sittet å justert et par timer med rotorhodet. Er fornøyd med resultatet jeg fikk. +-12 grader collective og +-12 grader cyclic.
    Alt ser bra ut i DIR modus. Men etter at jeg er ferdig med setupen med setting av "limit" og tilting på ele og ail blir alt galt. Swashplaten toucher borti den ringen på "mainshaft" ved thr min og fullt utslag på ail/ele. Det oppnår jeg vel egentlig ved 2/3 cyclic pitch. De siste 1/3 rører ikke servoene seg. Hvorfor blir alt forandret når jeg avslutter DIR modus? Setter jeg den i DIR modus igjen blir det bra. Noe galt med software på 3g? Litt klønete skrevet, så håper jeg gjør meg forstått

    Comment


    • #32
      Originally posted by fernando View Post
      Nå har jeg sittet å justert et par timer med rotorhodet. Er fornøyd med resultatet jeg fikk. +-12 grader collective og +-12 grader cyclic.
      Alt ser bra ut i DIR modus. Men etter at jeg er ferdig med setupen med setting av "limit" og tilting på ele og ail blir alt galt. Swashplaten toucher borti den ringen på "mainshaft" ved thr min og fullt utslag på ail/ele. Det oppnår jeg vel egentlig ved 2/3 cyclic pitch. De siste 1/3 rører ikke servoene seg. Hvorfor blir alt forandret når jeg avslutter DIR modus? Setter jeg den i DIR modus igjen blir det bra. Noe galt med software på 3g? Litt klønete skrevet, så håper jeg gjør meg forstått

      Du skal ikke ha 12 grader cyclic, men 6 grader cyclic...

      Edit: Jeg bruker forøvrig å justere cyclic utslag når jeg flyr. Setter det lavt og justerer opp til det er så kjapt som jeg vil ha det. Gjorde det på 500'en min og målte for sikkerhets skyld etterpå og da hadde jeg rett under 6 grader cyclic.
      Last edited by Trulsen; 10-03-11, 15:46.

      Comment


      • #33
        Originally posted by Trulsen View Post
        Du skal ikke ha 12 grader cyclic, men 6 grader cyclic...

        Edit: Jeg bruker forøvrig å justere cyclic utslag når jeg flyr. Setter det lavt og justerer opp til det er så kjapt som jeg vil ha det. Gjorde det på 500'en min og målte for sikkerhets skyld etterpå og da hadde jeg rett under 6 grader cyclic.
        Hmm, i manualen på min 600 står det +-12 grader. Er det jeg som misforstår et eller annet? Er det differensen mellom de to hovedbladene som skal være 12 grader???

        Comment


        • #34
          Nå skal ikke jeg være bastant på å si det ikke er 12 grader på 550, men det høres veldig mye ut.

          Comment


          • #35
            skal throttle stick være midtstilt ved måling av cyclic? Eller skal den stå høy eller lav for å måle maximal cyclic pitch? Står ikke i manualen, hvor thr stick skal stå...

            Comment


            • #36
              Originally posted by fernando View Post
              skal throttle stick være midtstilt ved måling av cyclic? Eller skal den stå høy eller lav for å måle maximal cyclic pitch? Står ikke i manualen, hvor thr stick skal stå...
              skal ha 0grader pitch når du skal måle cyclic
              trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
              trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
              arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
              PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
              homemade quad med diverse elektronikk.
              noen depronkjerrer.
              futaba10c 2.4ghz.
              radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

              Comment


              • #37
                Originally posted by Trulsen View Post
                Nå skal ikke jeg være bastant på å si det ikke er 12 grader på 550, men det høres veldig mye ut.
                I manualen til 550 3g står det +-12 grader cyclic, maks +-14 grader for "advanced pilot"
                MEN; jeg er blitt advart om at den var kjapp for en nybegynner når cyclic var +-8 - +-10 grader så jeg er blitt anbefalt å ha cyclic mellom +-6 - +-8 grader.

                Så hva tror dere om å ha +-6 grader for å ha den rolig i begynnelsen, eller bør jeg/vi gå lenger ned i grader?
                ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                Comment


                • #38
                  6 grader er nok et bra utgangspunkt. Bare husk å ha litt expo på AIL og ELE. Jeg har ca 25% negativ expo på mine helier.

                  Comment


                  • #39
                    Jeg har nå fått disse tallene på min setup; collective pitch:+-12 grader. cyclic pitch +11 -10 (får ikke til like tall her) Dette er limit verdiene til 3g, så jeg tenkte å justere ned cyclic pitch i dual rate. Er det ok?
                    Hva med dere som flyr hard 3d med +-14 på både collective og cyclic pitch. Er det i hele tatt mulig å sette den opp slik? Servoene mine ville ikke klart å gå så mye lengre enn jeg har nå. Og swashplaten ville touchet den ringen på mainshaft ved max utslag collective og cyclic. Slik mitt oppsett er nå, har jeg 2mm klaring til den ringen...

                    Comment


                    • #40
                      Da var min første flytur unnagjort med 550`en, hovret bare i 6 min, men det var spennende uansett

                      Har 2 spørsmål:

                      1: Jeg hovret i Normal modus, og når jeg landet så dro jeg stikka helt ned i det understellet tok i bakken. Mens motoren og rotorhodet senket farten så kom det en ganske solid vibrering i hele helikopteret, det stod nesten å hoppet sideveis. Tok ned throttle hold bryteren og da ble det bare enda værre (throttle hold er oppsatt med mer negativ pitch enn normal modus). Jeg prøvde å kjører opp turtallet igjen etter at det hadde stoppet, og senket stikka forsiktig ned og da gikk det bedre. Hva skyldes det at det kommer så mye vibrasjon når jeg tar stikka fort ned? På min 450 så vibrerer det ikke slik når jeg gjør det samme.

                      2: Jeg kjører nå med +-8 grader cyclic, og vil justere det ned til +-6 for å få helikopteret litt roligere. Kan jeg bare gå inn i "dir mode" på 3G enheten og så gå inn i swash menyen på radioen og justere ned aileron og elevator til jeg har +-6 grader, og thats it? Eller må jeg sette opp 3G enheten på nytt for å lære den hvor stort utslag jeg har nå på servoene, siden jeg vil ha mindre utslag på servoene ved +-6 grader kontra +-8 grader?
                      ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                      Comment


                      • #41
                        1:
                        Prøv å stramme bladene.
                        2:
                        Sett ned dualrate på elevator og aileron på radioen til du får heliet så rolig som du ønsker.
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment


                        • #42
                          Skal prøve å stramme bladene, takk for tipset.

                          Mener du at jeg istedenfor å justere ned cyclic til +-6 grader, bare skal ha det slik det er og heller justere ned dualrate? Isåfall, er det noen nedre grense på dualrate eller er det bare å justere ned til jeg føler at det er rolig nok?
                          ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                          Comment


                          • #43
                            Når du har justert +/- 8 grader cyclic i swash menyen og programmert dette i LIM funksjonen i 3G så har du fortalt hvor mye utslag 3G systemet for lov til å gi.
                            Om du begrenser LIM for mye vil ikke gyroene ha nok å jobbe med.

                            Når du flyr så vil helliet nå rolle/flippe med en hviss hastighet når du gir full stikke på aileron/elevator.
                            Om du gjør det samme med mindre stikke utslag så vil heli rolle/flippe saktere. Ikke sant?
                            Om du setter dualrate fra 100% ned til f.eks 80% så begrenser du utslaget til stikka til 80%. Du ber med andre ord heli om å rolle litt saktere enn du gjorde før, da dualrate sto på 100%.
                            Men gyroen kan forstatt gi +/- 8 grader slik du har tillatt i LIM menyen dersom det er nødvendig.
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #44
                              Har hovret 5-6 batterier nå, kun med gyroen i normal og med throttle/pitch i normal mode. Oppdaget idag at jeg hadde litt vibrasjon i halefinnen, så jeg prøvde å slå over til idle 1 og da ble halefinnen dønn stille. Så regner med at det er noe med for lav headspeed som forårsaker litt vibrasjoner i normal mode?

                              Synes den lille brisen som var ute styrte nesen endel rundt så jeg måtte hele tiden korrigere på stikka. Prøvde å slå over til heading hold på gyroen for å se, og da begynte halen å gynge til høyre og venstre. Prøvde å justere opp og ned på verdien på stikka, men det ble ikke noe bedre. (Gyro mode er satt til GY)

                              Når bryteren er oppe har jeg N 30%, og når bryteren er nede så har jeg A 20%.
                              Når jeg justerte ned A til 5% så gynget halen roligere sideveis, men litt lengre utslag. Mens når jeg hadde A til 50% så gynget den kjappere sideveis med litt kortere utslag.
                              Hvis jeg justerer A videre nedover forbi 0% så kommer jeg over i N modus.

                              Så jeg er litt rådløs nå, hvordan skal jeg gå frem for å få den stabil i heading hold?

                              Jeg har prøvd A på 5%, 15%, 20%, 25%, 30%, 40% og 50%
                              ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by junior View Post
                                Har hovret 5-6 batterier nå, kun med gyroen i normal og med throttle/pitch i normal mode. Oppdaget idag at jeg hadde litt vibrasjon i halefinnen, så jeg prøvde å slå over til idle 1 og da ble halefinnen dønn stille. Så regner med at det er noe med for lav headspeed som forårsaker litt vibrasjoner i normal mode?

                                Synes den lille brisen som var ute styrte nesen endel rundt så jeg måtte hele tiden korrigere på stikka. Prøvde å slå over til heading hold på gyroen for å se, og da begynte halen å gynge til høyre og venstre. Prøvde å justere opp og ned på verdien på stikka, men det ble ikke noe bedre. (Gyro mode er satt til GY)

                                Når bryteren er oppe har jeg N 30%, og når bryteren er nede så har jeg A 20%.
                                Når jeg justerte ned A til 5% så gynget halen roligere sideveis, men litt lengre utslag. Mens når jeg hadde A til 50% så gynget den kjappere sideveis med litt kortere utslag.
                                Hvis jeg justerer A videre nedover forbi 0% så kommer jeg over i N modus.

                                Så jeg er litt rådløs nå, hvordan skal jeg gå frem for å få den stabil i heading hold?

                                Jeg har prøvd A på 5%, 15%, 20%, 25%, 30%, 40% og 50%
                                Jeg vet ikke om jeg har brukt noe annet enn head hold på min Uansett har jeg opplevd nøyaktig det samme som deg. Jeg har litt lite headspeed på normal og da slenger halen litt, men i det øyeblikk jeg hiver på idle 1 (80% flat thr) eller idle 2 (90% flat thr) så blir den nesten helt stille. Veldig lite drifting ellers også, men noe om det er vind el.

                                Jeg har og Futaba (8FG). På gyro hos meg har jeg følgende:
                                Type: GY AVCS (N, 1, 2 og 3)
                                Rate: 34 (N), 30 (1), 30 (2), 30 (3)

                                Dette står cirka i klartekst med utropsteg og Caution på side 27 i manualen: recommended gain setting 30-35% (futaba radios).

                                Forøvrig er det verdt å finlese hver eneste lille tekst i den manualen. Jeg oppdager ihvertfall noe nytt hver gang jeg leser i den

                                Jeg vet etter slike finlesinger at jeg har slurva litt med 3g oppsettet spesielt i forhold til tailrudder og relatert, men det fungerer såpass fint at jeg ikke har tenkt å gjøre spesielt mye med det ennå. Jeg er fersk og har "hovret" omtrent 1 1/2t og har vært stort sett fornøyd med oppsettet mitt siden de 2-3-4-5 første batteriene...

                                Addendum:
                                Slo opp i 7c manualen og fant at A referer til AVCS (head hold) og N (normal mode). Slo meg i samme slengen: Hvorfor vil du ha N noe sted? (Ja det kan være greit for justeringer tror jeg at jeg har skjønt, men ...)

                                Det stod forøvrig også ganske klart i manualen ang tail wagging: Tail wagging or shaking indicates excessive gain settings. Turn down gyro setting until wag stops.

                                A i området 30-35% bør være korrekt, så er du sikker på at du ikke har noe annet rart på gang (uten at jeg helt vet hva du skal sjekke)
                                Last edited by jnissen; 28-03-11, 19:41. Reason: Addendum...

                                Comment

                                Working...
                                X