Unconfigured Ad

Collapse

Forstyrrelser på 2,4Ghz??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ArneH
    • Dec 2009
    • 1562

Ikke for å bli helt paranoid her. Men jeg så ikke selve krasjet til han jeg fløy sammen med i dag. Fordi jeg stod med ryggen til og snakket med min sønn i telefonen! Hørte det tydelig ihvertfall.
    Piloten er en eldre meget erfaren herre, tidligere jagerflyger, seilflyger, aktiv konkurranse-modellflyger. Han brukte Graupner's fete sendepult. Og plutselig var alt kommunikasjon med flyet dødt.
    Men selvsagt er det mye som kan gå galt i et relativt avansert modellfly.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

Comment

• Litespeed
      • Jun 2005
      • 1064

Har flydd Futaba fasst 2.4 ghz siden det kom å prata i tlf samtidig som jeg har flydd rolig spesielt seilfly, har aldri opplevd forstyrrelser .
      Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• ofremmi
        • Sep 2002
        • 490

Hei
        Uten at jeg er noen ekspert på radiokommunikasjon vil jeg si et par ting:
        - Det er IKKE selve radiosignalet mellom RC sender og mottager som blir forstyrret. Det spiller altså ingen rolle hvilken type 2.4GHz system som benyttes.
        - Det som skjer er at det såkalte nærfeltet rundt telefonen forstyrrer elektronikken inne i senderboksen. Her kan det være avgjørende om avstanden økes med noen cm, alt avhengig av hvor nærme 'stupet' man er.
        - Det er helt sikkert forkjell på hvor følsomme de forskjellige senderboksene er for slikt. Det kan ha med hvor godt kritiske linjer på kretskortene er skjermet (jordplan ol.), hvor lange og hvordan ledninger som kobler diverse moduler er, og ikke minst hvor godt skjermet selve boksen er (faradays bur), relatert til dette fenomenet er metallkasse (eller annet ledende materiale) absolutt å foretrekke.
        www.ofremmi.info

Comment

• OlaGB
          • Aug 2007
          • 580

Og jeg sto å fløy med JR (dsm2) imens tlf lå i lomma 20cm ifra radioen når det ringte igår. Merker ingenting jeg heller.
          Ola G Bråten -77
          Sunndal flyklubb avd. Modellfly
          Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
          3DHS Slick 89" Q80-8m
          Jeti DS-16

Comment

• bardp
            • Nov 2010
            • 2473

På min JR DSX9 2.4G har jeg aldrig merket noe om telefoner har ringt i lomma mens jeg flyr. Derimot har jeg opplevd at radioen som fulgte med en STM DG-1000 2.4GHz sluttet og virke når telefonen ringte. Så her kan nokk følsomheten for denslaks variere mye fra sender til sender.
            Er vel uansett greit og legge telefonen i senderkoferten når en skal fly så har en ialefall eliminert den risikoen.

Comment

• elektrodude
              • Sep 2006
              • 1342

Originally posted by Litespeed
              Har flydd Futaba fasst 2.4 ghz siden det kom å prata i tlf samtidig som jeg har flydd rolig spesielt seilfly, har aldri opplevd forstyrrelser .
              Eg gjør det samme selv med Fasst, og har heller aldri opplevd forstyrrelser.
              Alt som kan fjernstyres.
              ---------------------------------------------
              The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
              Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
              Steinar Kvarme.

Comment

• Biplan
                • Apr 2008
                • 903

Originally posted by ofremmi
                Hei
                - Det er IKKE selve radiosignalet mellom RC sender og mottager som blir forstyrret.
                Tror Ola har rett i det og jeg tror det bare er komputer-sendere som kan låse seg når det forstyrrende sender-signalet fra mobiltelefonen kommer. Dette kan også skje med komputer-sendere på 35 MHz, tror det var tilfellet i det første krasjet jeg hørte om. Displayet i senderen gikk samtidig helt i surr og låste seg.

Som bth skrev, så er signalet fra mobilen sterkere når den er langt unna en basestasjon og det er vel tilfelle på mange av modellflyplassene.

Hvis det blir forbud mot mobiltelefon på stripa får jeg et lite problem. Jeg har en gammel sender uten komputer og "timer", så jeg bruker nedtellings-funksjonen i stoppeklokka på mobilen til å varsle når jeg må lande. Da kan jeg gå tilbake til mekanisk parkeringsur, som er vanskelig å stille korrekt på minuttet.
                Last edited by Biplan; 16-01-12, 10:10.
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• jotto
                  • Jul 2007
                  • 3060

En del av CE-godkjenningen går jo på immunitet mot elektromagnetisk stråling. Hvis radioen er CE-godkjent, så BURDE den takle strålingen fra en mobil i nærheten. En PC er jo langt mere kompleks og har mere mikroelektronikk enn en radio, uten at den kræsjer fordi det er en telefon i nærheten.

Jeg har derimot sett mange kræsj som har vist seg å skyldes utilstrekkelig strømforsyning til mottakeren. Spesielt nå som det er kaldt, kan spenningen på mottakerbatteriet falle mye under belastning. Jeg tror det er en langt vanligere årsak til brudd i radioforbindelsen enn forstyrrelser. Symptomene ligner jo.

Jeg bruker forresten også mobilen som timer. Jeg har timer i radioen, men den er altfor lav til at jeg hører den når den er inni en sendervott. Dessuten føler jeg meg naken hvis jeg skal legge fra meg mobilen. Det blir som å stå og fly uten underbukse.
                  Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• bardp
                    • Nov 2010
                    • 2473

Tror Ola har rett i det og jeg tror det bare er komputer-sendere som kan låse seg når det forstyrrende sender-signalet fra mobiltelefonen kommer.
                    Radioen som fulgte med en STM DG-1000 2.4GHz og som sluttet og virke når telefonen ringte er vel ikke akurat det man forbinder med en komputerradio. Den har ingen display eller noen form for programmering men det er mulig det kan sitte en prosessor av noe slag i den alikevell.
                    Signalet fra en mobiltelefon kan vell forsåvit like godt slå inn og forstyrre en analog krets som en mikroprosessor.
                    Last edited by bardp; 16-01-12, 10:45.

Comment

• ArneH
                      • Dec 2009
                      • 1562

Jeg har derimot sett mange kræsj som har vist seg å skyldes utilstrekkelig strømforsyning til mottakeren. Spesielt nå som det er kaldt, kan spenningen på mottakerbatteriet falle mye under belastning
                      Der er du vel inne på noe. Tror heller at det var noe slikt som har skjedd på isen. Enn at noen har pratet i mobilen. Alle uhell har jo sin forklaring.
                      Vennlig Hilsen
                      Arne Husby

Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

Comment

• Biplan
                        • Apr 2008
                        • 903

Originally posted by bardp
                        Signalet fra en mobiltelefon kan vell forsåvit like godt slå inn og forstyrre en analog krets som en mikroprosessor.
                        Det er riktig, men en analog sender går ikke i lås slik som en komputer-sender.

En billig fjærnstyringssender har bare akkurat det som trengs for å fungere i et støyfritt laboratorium. Det er minimalt med kretser som demper eller blokkerer elektrisk støy.

Tror ikke det er noe krav til at senderen skal fungere et sted med elektrisk støy. CE-godkjenningen krever bare at produktet ikke sender ut farlig stråling.
                        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• Kyrre
                          • Feb 2009
                          • 2322

Originally posted by Biplan
                          Hvis det blir forbud mot mobiltelefon på stripa får jeg et lite problem. Jeg har en gammel sender uten komputer og "timer", så jeg bruker nedtellings-funksjonen i stoppeklokka på mobilen til å varsle når jeg må lande. Da kan jeg gå tilbake til mekanisk parkeringsur, som er vanskelig å stille korrekt på minuttet.
                          Da skulle du vel kunne sette mobilen i "fly-modus", slik at du skrur av selve telefonen men får tilgang til alle andre funksjoner.

Comment

• Raptor
                            • Sep 2003
                            • 837

Har før hatt mobilen i brystlomma og merket ingenting.. Den oppdaterer jo seg hele tiden med tanke på nærmeste sender. Andre har ringt flere ggr. mens jeg fløy. Merket ikke noe. Har sett personer snakke i handsfree mens de fløy og ingen tilstedeværende ble forstyrret. For å slippe denne forstyrrelsen så ligger den i bilen når jeg er ute å flyr. Har JR DSX9 (2,4) Ellers aldri hatt forstyrrelser på
                            min radio (er) med 2,4.
                            Mvh.
                            Rolv Leirro

Comment

• jotto
                              • Jul 2007
                              • 3060

Originally posted by Biplan
                              Tror ikke det er noe krav til at senderen skal fungere et sted med elektrisk støy. CE-godkjenningen krever bare at produktet ikke sender ut farlig stråling.
                              Ok, nå må jeg innrømme at jeg er på UTROLIG tynn is. Jeg skyter fra hofta likevel:

Når et produkt blir CE-godkjent, så må det følge en haug med standarder som definerer hvilke krav som settes. Hvilke standarder som må oppfylles, avhenger av hva dingsen er og hva den skal brukes til. Det er selvsagt forskjell på kravene til et leketøy og til medisinsk utstyr.

Her er noen av EMC (electromagnetic compatibility)-standardene som er involvert i CE-godkjenning (utrolig kjedelig stoff):

CE Testing, CE Certification, CE Compliance, CE Approval, EMC Compliance Testing for CE

Jeg vet ikke hvilke av standardene en computterradio formelt må oppfylle, men det ser ut til at immunitetskrav inngår i CE-godkjenning av alt av utstyr for radiokommunikasjon: http://www.radiometrix.com/files/add...01v010801p.pdf

Jeg ser at iallefall Spektrum DX8 og Assan X8 følger immunitets-standardene for sin CE-sertifisering: http://www.omp.com.au/ProdInfo/Files..._TXonly_HR.pdf og http://www.assan.cn/download/Instruc...0X8%20v1.7.pdf , og det ville overraske meg om f.eks. Futaba og JR var noe dårligere.

Men som sagt - jeg skyter fra hofta nå
                              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Karl H.
                                • Mar 2006
                                • 1452

Det er da fint å være på flyplassen og ikke være tilgjenglig for omverdenen (slippe mas).
                                Mye en kan bli avhengig av, Mobilen kan gjøre deg avhengig - Aftenposten
                                Irriterende mobil-avhengighet | Gunnar Stavrum
                                Karl Hans Glommen.
                                Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

Working...