Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forstyrrelser på 2,4Ghz??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Jamie View Post
    Ser det henvises litt til "CE godkjenning" her. CE merket er ikke en godkjenning men et merke som alle produsenter som skal selge i europa må ha på produktene sine. CE merking betyr at en produsent har laget produktet etter... og så kommer alle EU direktivene listet opp som har relevans til produktet. Litt OT der.
    Det er riktig for EMC i seg selv, men det finnes flere produktkategorier hvor det er et krav at produktet er testet av godkjent institusjon. Utstyr for personlig sikkerhet og en del roterende maskiner er for eksempel underlagt testing for å sikre at de faktisk oppfyller noen svært fornuftige krav. Vernehjelm merket med "China Export" som ikke tåler kulde vil man f.eks. ikke finne i butikkhyllene med mindre de har forfalsket hele testrapporten. Industriroboter som går bananas er heller ikke bra.

    Det står ganske mye litt dypere ned i den linken du ga Enterprise and Industry

    Comment


    • #47
      En liten kuriositet:

      Futaba anbefaler altså 300 meters sikkerhetsavstand mellom mobil og sender "for å være på den sikre siden" i sin FAQ.

      Samme selskap kommer nå med en telemetri-boks kobles til radioen og sender telemetridata over wlan til en iPhone/Android-smartphones over wlan. Interessant.
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #48
        Originally posted by jotto View Post
        En liten kuriositet:

        Futaba anbefaler altså 300 meters sikkerhetsavstand mellom mobil og sender "for å være på den sikre siden" i sin FAQ.

        Samme selskap kommer nå med en telemetri-boks kobles til radioen og sender telemetridata over wlan til en iPhone/Android-smartphones over wlan. Interessant.
        Det samme slo meg, men med utgangspunkt i spektrums dings som kan kobles til iPhone. Da må man jo nødvendigvis ha telefonen i skjortelomma. Men nå har jeg ikke sett at Spektrum har anbefalt noe om avstand mellom radio og telefon (det er kanskje fordi jeg ikke har lest dokumentasjonen godt nok).
        Kristian Westgård
        Nittedal

        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
        — Neil Armstrong

        Comment


        • #49
          Originally posted by kristianwest View Post
          Det samme slo meg, men med utgangspunkt i spektrums dings som kan kobles til iPhone. Da må man jo nødvendigvis ha telefonen i skjortelomma. Men nå har jeg ikke sett at Spektrum har anbefalt noe om avstand mellom radio og telefon (det er kanskje fordi jeg ikke har lest dokumentasjonen godt nok).
          Må ha mobilen i Fly-modus da vettu
          Ola A.


          Trex 100x | Trex 250Pro | Trex 450 v2 | Trex 500 ESP | mCPx
          Beast 3D AS3X | Cessna 182
          Spektrum DX8s

          Comment


          • #50
            Så da koker det ned til følgende spørsmål:
            Dere som positivt har hatt "telefonforstyrrelser" på radioutstyret, hvilke merker gjelder det?
            Det kan selvfølgelig virke negativt for noen, men kjempeviktig for alla oss andre med samme utstyr

            Jeg tror et av resultatene kan bli at vi må innføre kjøreregler på plassene våre hvor mobilen skal være mens vi flyr, eget rom i flightboksen har jeg planer om e.l.

            Comment


            • #51
              Originally posted by RazorEdge View Post
              Må ha mobilen i Fly-modus da vettu
              Joa, men jeg flyr mest heli da....
              Kristian Westgård
              Nittedal

              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
              — Neil Armstrong

              Comment


              • #52
                Jeg har også lurt litt på dette. Jeg bruker 35 MHz, men likevel. Donerte senest i går et relativt nytt fly på uforklarlig vis. Kom på i etterkant at jeg hadde mobilen i lomma. Bestemte meg for å teste litt i dag. Slo på mottaker på to fly. En Hitec mottaker (ulykkesflyet) og en corona synthesizer. Med mobilen helt inntil senderen fikk jeg alle servoene på Hitecen til å logre. Retractservoen slo helt over (det skyldes vel at det er nettopp en retractservo). Synthen var upåvirket. Symptomene avtok raskt når jeg flyttet mobilen litt unna radio. Min konklusjon er at under særdeles uheldige omstendigheter kan mobilen ha en innvirkning. Jeg legger den definitivt langt unna når jeg flyr i fremtiden. Problemet er bare at den er blitt så vanlig å ha med at det er fort gjort å glemme....

                Symptomene kan vel også variere litt fra mobil til mobil vil jeg tro....
                Last edited by Blåmås; 23-06-12, 11:17.
                Stein Johnsen
                http://www.blåmåsan.com

                Comment


                • #53
                  Jeg har brukt Futaba siden 1975, og hatt35 og 40 mhz. Gikk over til 2,4 for tre år siden. Har aldri noensinne hatt noen problemer med forstyrrelser, unntatt at andre har slått på samme frekvens ved ett uhell
                  Balsa

                  Comment


                  • #54
                    Mobilen legger jeg vanligvis igjen i bilen når jeg er på feltet. Må si at tidligere kunne den noen ggr. være i brystlomme eller i bukselomme og ha ringt men jeg har aldri opplevet noe problem på min JR DSX9 2,4 ved det. Vet at Multiplex har hatt problemer.
                    Mvh.
                    Rolv Leirro

                    Comment

                    Working...
                    X