Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eurocopter AS350 med hjemmesnekra mekanikk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det blir et voksent rotorhode med tanken på at det du holder å hånda bare til den ene bladholderen.
    Trex 450 blandingsrase 4S
    Logo 500
    Blade mCPX

    Comment


    • #17
      De begynner veldig nært senter på hodet, så det blir ikke så veldig enormt. Det er ca skala 1:8,35.

      Comment


      • #18
        Nå har jeg justert SK360 så den flyr fint og justert ned turtallet til 990 rpm. Det er realistisk koning i rotoren nå selv med dette lette helikopteret. Med tre blader vil det bli litt mindre, men siden skalaheliet vil veie mer så vil det smtidig trekke den ned i mer koning igjen. Det flyr så stilig med lavt turtall, ikke noe sånn rabiat superstabilitet som høyt turtall gir. Ved 990 rpm er det bare ca 250 N kraft fra bladene på hubben, og tipphastighet på 243 km/t. Sammenlign med 120 g 600-blader i karbonfiber på 2000 rpm som trekker med en kraft på ca 2000 N og med en tipphastighet på over 500 km/t.
        Last edited by tahustvedt; 04-04-09, 14:52.

        Comment


        • #19
          Ikke riktig 500km/t men over 400 med en rotordiameter på 1,4m.
          Trex 450 blandingsrase 4S
          Logo 500
          Blade mCPX

          Comment


          • #20
            600 mm + 70 mm hub = 670 mm radius, eller 0,00067 km

            0,00067*2*PI*2000*60=505 km/t

            Comment


            • #21
              Beklager, feil formel fra min side.
              Trex 450 blandingsrase 4S
              Logo 500
              Blade mCPX

              Comment


              • #22
                Ok.


                Har frest enda en del til hver sleeve. Denne var sinnsykt komplisert å frese. Den måtte freses fra tre forskjelige sider og med masse forskjellig verktøy. Mye jobb, men nå er den ferdig. Tror dette er den vanskeligste delen å lage.

                Det er vanskelig å se detaljene i formen på delene nå når de er ubehandlet. Etter lakkering vil det komme frem former.
                Attached Files

                Comment


                • #23
                  Tegninga i første posten viser veldig godt hva som lages og det er et imponerende stykke ingeniørkunst å lage det hodet selv om du kopierer det.
                  Trex 450 blandingsrase 4S
                  Logo 500
                  Blade mCPX

                  Comment


                  • #24
                    Imponerende! Som vanlig......

                    Comment


                    • #25
                      Rakk å lage en til del i kveld. Denne ble også frest fra tre sider, men krevde kun ett verktøybytte, så det gikk ganske fort. Den er bittelitt skjev i kjeften, men alle er like så det gjør ingenting så lenge alle monteres likt.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #26
                        Sånn ser det ut når jeg hekter det på testhubben jeg lagde tidligere. Jeg mangler lagrene til feathering-henglsene så jeg får ikke testa selv om jeg skulle bli ferdig å frese i påska.

                        Det som gjenstår nå er de yttre lagerbukkene, pitch-armene, og monteringsflensen.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #27
                          Lagde de yttre lagerbukkene nå. Begynner å ligne på et rotorhode.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #28
                            Sånn. Der er de mest kompliserte delene ferdige. Pitch-hornene tok noen timer å fintegne og lage maskinkoder for da det er rimelig komplisert å frese sånne former. Det er en kombinasjon av påde 3D og 2D-maskinering med 4 forskjellige verktøy. Den er maskinert fra to forskjellige sider. Formen er et kompromiss for å gjøre det noenlunde skalariktig men samtidig være sikker på at det er sterkt nok og at det blir nok moment for servoene. Jeg filma noe av maskineringa og vil legge ut en liten snutt senere.

                            Nå gjenstår egentlig bare monteringsflensen mellom masta og hubben før den kan settes på helikopteret. Jeg vil frese nye sleeve-plater med ett hull lengre ute ytterst så jeg kan bruke de bladene jeg allerede har for testing. Jeg må lage nye mer skalariktige blader for to bolter senere.
                            Attached Files
                            Last edited by tahustvedt; 06-04-09, 16:16.

                            Comment


                            • #29
                              Jeg er målløs for dette er kunst.
                              Skal bli herlig å se rotorhodet sammen med resten mens det flyr.
                              Trex 450 blandingsrase 4S
                              Logo 500
                              Blade mCPX

                              Comment


                              • #30
                                Video:

                                Comment

                                Working...
                                X