Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eurocopter AS350 med hjemmesnekra mekanikk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Må vel montere din 4 akse snart vett!


    Mvh Robert.
    ~Futaba 10C~


    ~T-Rex 500 v-bar~
    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

    ~Min Cnc byggetråd #1~
    ~Min Cnc byggetråd #2~
    ~Min Cnc byggetråd #3~


    ~Trondheim Modellflyklubb~

    Comment


    • #62
      Da har jeg frest ut et blad. Det tar 30 minutter å frese ut hver side fra et 12,7 mm tykt stykke aluminium. Bildet viser bladet sammen med et MS 100 mm blad og ei krone. Det veier 12,7 g og balanserer på 53 mm fra akselen. Det betyr 18,66 kg sentrifugalkraft ved 5000 rpm. Bare litt mer enn jeg hadde på den lille Ecoen min. Profilen er semi-symmetrisk for høyere virkningsgrad.
      Attached Files

      Comment


      • #63
        Et bilde til, av rotenden. Bolthullene er gjenget M2 og spindelhullet er 14 mm dypt med 1,5875 mm radius i bunn.
        Attached Files

        Comment


        • #64
          Originally posted by tahustvedt View Post
          Et bilde til, av rotenden. Bolthullene er gjenget M2 og spindelhullet er 14 mm dypt med 1,5875 mm radius i bunn.
          Meget imponerende arbeid.

          Har du ferdig tegnet all mekanikken? Er jo sinnsykt med deler du må lage.
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

          Comment


          • #65
            Jeg har ikke tegna ferdig alt. Rammeverket inni blir i kryssfiner, og det blir en kombinasjon av håndutskjæring og CNC-fresing. Det er rotordeler som er vanskeligst å frese ut. De krever mye snuing og tar lang tid pga tykkelsen på delene.

            I dag lagde jeg et tredje blad og rotplater. De ligner ganske bra på full size.
            Attached Files

            Comment


            • #66
              Ser du bruker aluminium i rotorbladene til halen.
              Hvordan er dte med lovligheten av dette?
              I USA er metall i rotorblader og propeller bannlyst fra all modellflyging men jeg vet ikke hvordan det er i Norge.
              Vet i hvertfall at alu blader vil gjøre større skade en karbon eller tre.
              Trex 450 blandingsrase 4S
              Logo 500
              Blade mCPX

              Comment


              • #67
                Originally posted by perpyro View Post
                Ser du bruker aluminium i rotorbladene til halen.
                Hvordan er dte med lovligheten av dette?
                I USA er metall i rotorblader og propeller bannlyst fra all modellflyging men jeg vet ikke hvordan det er i Norge.
                Vet i hvertfall at alu blader vil gjøre større skade en karbon eller tre.
                Vet du årsaken til det?
                Hilsen Rune Marcussen

                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

                Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                Comment


                • #68
                  Det var noe som kom fram i en tråd i fjor på helifreak der noen hadde kommet over en webshop som solgte alu blader.
                  Årsaken er vel ganske enkelt at metallblader kutter bedre i kjøtt en tre/plast og karbon tenker jeg.
                  På 450 størrelsen tror jeg nok karbon vs aluminium vil være det som skiller mellom liv og død om man skulle bli truffet av et slikt helikopter mens på større heli spiller det vel egentlig liten rolle hva blarne er laget av når de treffer.
                  Store skader/død vil nok bli utfallet uansett men alu vil nok skade mere uansett.

                  Selvsagt blir det mye synsing fra min side nå men en årsak er det nok.
                  Trex 450 blandingsrase 4S
                  Logo 500
                  Blade mCPX

                  Comment


                  • #69
                    I USA er metallpropellere ikke tillatt på AMA-flyplasser fordi det hendte i gamle dager at de har feilet pga metalltretthet ved bruk på glow-motorer. Meg bekjent står det ikke noe om rotorblader, men det har ingenting å si for denne rotoren. Hvis du syns det er tryggere å fly med en plast- eller karbonrotor på 10000 rpm enn denne aluminiumsrotoren på 5000 rpm så tror jeg du bør tenke deg om igjen.

                    Ved en kræsj vil aluminiumsblader bøye seg og absorbere energi. Karbonfiber vil knuse og spre deler i alle rettninger. Uansett hvilken type du stikker fingeren inn i så kan du si ha-det til fingeren.

                    EDIT:
                    Det står at man ikke kan ha aluminium hoved, eller halerotorblader i AMA-reglene.
                    Last edited by tahustvedt; 26-04-09, 13:50. Reason: Rettelse.

                    Comment


                    • #70
                      Det har vært dårlig vær for å teste, men jeg ahr flydd litt rundt med aluminiumsbladene nå. det funker, men jeg får ikke nok pitch med disse bladene og den originale Century-slideren så det er veldig lite autoritet for gyroen å jobbe med. Jeg må lage ny slider uansett til Ecureuilen. Halen er utrolig stillegående.

                      Det var veldig ujevn vind sist jeg fløy og det var litt krevende å fly testheliet, jeg har litt justering igjen.

                      Comment


                      • #71
                        Jeg kom akkurat in fra en liten test her i skogen. Det funker sinnsykt bra nå i hover og lave hastigheter. Det er ikke plass her for å fly fort så jeg har enda ikke justert ut eventuelle rar oppførsel i høy hastighet. Halen funker veldig bra nå etter at jeg modda Century-slideren. Skal sette ut et kamera en gang jeg er og tester her.

                        Comment


                        • #72
                          Det flyr, og funker ganske greit. Skal justere enda litt, men det er helt akseptabelt i høy fart også.

                          Jeg lagde en video, men må beklage dårlig filming som et resultat av at jeg satte kameraet i toppen av et lite tre. Trær er håpløse kameramenn.

                          Comment


                          • #73
                            Hei Tor Arne!

                            Får ikke sakt det nok, IMPONERENDE Lyden er jo det råeste av alt

                            Når tenker du og ha hele helikopteret ferdig?, bruker du ca lang tid og tegne rotorblad osv?


                            Mvh Robert.
                            ~Futaba 10C~


                            ~T-Rex 500 v-bar~
                            ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                            ~Min Cnc byggetråd #1~
                            ~Min Cnc byggetråd #2~
                            ~Min Cnc byggetråd #3~


                            ~Trondheim Modellflyklubb~

                            Comment


                            • #74
                              Originally posted by tahustvedt View Post
                              Det flyr, og funker ganske greit. Skal justere enda litt, men det er helt akseptabelt i høy fart også.

                              Jeg lagde en video, men må beklage dårlig filming som et resultat av at jeg satte kameraet i toppen av et lite tre. Trær er håpløse kameramenn.
                              Det er bare å bøye seg i støvet, ta av seg hatten. Ufattelig at du har klart å lage ett heli helt fra bunn. Veldig imponert er et understatement.

                              Men som nevnt før, jeg hadde ikke villet hatt alu rotorblader. Det er en grunn til at folk trente med tresverd i middelalderen kontra ekte stålsverd.
                              Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                              Comment


                              • #75
                                Originally posted by spitmk16 View Post
                                Det er bare å bøye seg i støvet, ta av seg hatten. Ufattelig at du har klart å lage ett heli helt fra bunn. Veldig imponert er et understatement.

                                Men som nevnt før, jeg hadde ikke villet hatt alu rotorblader. Det er en grunn til at folk trente med tresverd i middelalderen kontra ekte stålsverd.
                                Aluminiumsblader til både hoved- og halerotor er ganske vanlig på store skalahelikoptre nede i Europa pga den høye vekten. Feks: M-Blades-Manufaktur Online

                                Jeg er langt mer bekymret for faren ved karbonfiberblader på 10000 rpm enn mine på 5-6000 rpm. Fingrene taper uansett.


                                Originally posted by Vegabond View Post
                                Hei Tor Arne!

                                Får ikke sakt det nok, IMPONERENDE Lyden er jo det råeste av alt

                                Når tenker du og ha hele helikopteret ferdig?, bruker du ca lang tid og tegne rotorblad osv?


                                Mvh Robert.

                                Det høres ganske kult ut av og til, men stort sett er det bare veldig stillegående. Har ingen planer om når det skal gjøres ferdig, jeg gjør litt av og til, og plutselig er det ferdig.

                                Det tar bare 15-30 å tegne sånne enkle rotorblader som dette nå som jeg har teknikken inne. Det tar faktisk lengre tid å gjøre klar maskinkodene.

                                Comment

                                Working...
                                X