Takker for svar, da er det nok mulig at jeg tyvlåner fatterns JR 35mhz radio til FPV, og bruker 2,4 til video.
Unconfigured Ad
Collapse
Begynne med FPV - hvor begynne?
Collapse
X
-
Ehh, tror du skal lete LENGE før du finner en radioamatør som har CE merket utstyr. Jeg har det ikke (dvs dem er CE merket i utgangspunktet, men jeg har modifisert frekvensområde på dem, og da faller kriteriene for CE merkingen bort), og jeg kjenner heller ingen andre radioamatører som har det. At det finnes gjør det helt sikkert, men at dem er i fåtall er jeg sikker på.
En radioamatør bygger gjerne egen sender, og dette er både noe vi har lov til, og noe som er en del av hobbyen. Og ja, vi har også lov til å BRUKE ikke CE merket utstyr.
Høres ut som du burde sette deg inn i hva det innebærer å være radioamatør. At det å være radioamatør ikke er noe alibi for å bruke noe som helst er riktig. Men en radioamatør skal ha kunnskaper for å selv avgjøre hva som kan skape problemer eller ikke, uavhengig av CE merkingen.
.....
"En radioamatør kan bruke ikke CE merket utstyr", "han kan sende i de frekvensbåndene som han vill (noe som tydeligvis ikke stemmer)" , "at ut effekten "ikke" betyr noe" og "bli radioamatør så kan du bruke utstyre som selges" o.s.v.
Som du ser så har allerede andre har snappet opp dette for å legalisere kjøp av "ulovlig" FPV utstyr.
Som en radioamatør burde DU unnlate å skryte / komme med utsagn uten å poengtere og supplementere med viktig informasjon om bruk og etikk i eteren!
En ekte radioamatør ville isteden for å oppfordre, heller tonet ned bruken av slik utstyr!
En annen ting er at jeg regner med at de samme etiske reglene som gjaldt for 25 år siden (når jeg drev på med dette) gjelder i dag også - ikke forsøpl media man sender i og vise hensyn til andre!
En radio amatør ville ALDRI kjøpt og tatt i bruk en 2W "snekkretpåbakrommetikina" FPV sender som han ikke har noe som helst peiling på hvordan påvirker andre brukere i båndet!
Derfor poengterte jeg CE merking i mitt forrige innlegg.
Så lenge "styre å stell" har spesifisert helt kare rammer for bruk av FPV utstyr så er det ingen som har noen som helst behov for å sende med mer effekt en de tillatte 10mW - noe som gir mer enn gode nok forhold innen for de rammene som er lovlige.
Ønsker man å ødelegge for eller skyte ned andre 2.4 GHz RC piloter ved å sende med kraftige 2.4GHz FPV sendere så får man raskt så mange "venner" at dette høyest sannsynlig terminere seg selv.Last edited by Quadrocopter; 13-04-10, 13:13.Comment
-
Bare for å presisere(og poengtere). Eg vet at eg fint kan kjøpe en 2.4GHz sender med 1000mW sendeeffekt(eller 900MHz med 500mW) og putte på ei svær antenne uten at noen nødvendigvis stopper meg før det evnt går galt.
Men eg, selv om det frister, har ikke tenkt å bryte regelverket fordi eg kan. Eg ønsker, om eg får det til, å vise frem videoer og bilder av oppsett til andre også, og da uten å måtte risikere å skade andre sitt utstyr, helse eller bli uglesett av den grunn. Når eg søker råd om best mulig utstyr osv så er det primært sett for å få best mulig bilde innenfor de andre grensene som er satt. Det er jo tross alt teknisk mulig å lage en doning som flyr 8-9km for å filme og fotografere, men da er man langt over synsrekkevidde allerede og dermed bryter man andre regler igjen.
I tillegg vil eg også praktisere dette så lenge det lovlig lar seg gjøre og det krever at vi alle, deriblant meg, føyer seg etter gjeldene lover og regler som eksisterer, samt sunn fornuft. Ellers vil vi risikere at det kommer enda flere lover og regler som effektivt vil stoppe denne delen av hobbyen for godt. Og det er ingen tjent med.Thorbjørn Kirkeleit
Haugaland Modellflyklubb
Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modulComment
-
Jaha? Som radioamatør skal du liksom være bedre rustet enn "oss andre" når det gjelder lover og regler rundt radioutstyr.
Originally posted by Post og TeletilsynetUtstyr utan CE-merke
Radio- og teleterminalutstyr som ikkje er CE-merkt kan berre importerast av utstyrsleverandørar som er registrert hos Post- og teletilsynet. Utstyret kan ikkje omsetjast eller overlatast til andre før det er korrekt merkt og i samsvar med krava i "Forskrift om EØS-krav til radio og teleterminalutstyr".
Slik jeg leser dette har DU IKKE lov å importere noe som ikke er CE-merket, uansett om det skal modifiseres eller ikke.
CE-Merket utstyr er i henhold til "Forskrift om EØS-krav til radio og teleterminalutstyr". Det vil si at ALT utstyr som kommer inn i landet er i utgangspunktet underlagt "Forskrift om EØS-krav til radio og teleterminalutstyr" med mindre det modifiseres så sterkt at det ikke lenger sender på frekvenser innenfor det båndet som er regulert i forskriften.
Originally posted by Post og TeletilsynetInnehaver av radioamatørlisens tillates å ta i bruk radioutstyr som ikke omfattes av generell tillatelse gitt i lov om elektronisk kommunikasjon § 8-1 første ledd jf. forskrift 20. juni 2000 nr. 628 om EØS-krav til radio- og teleterminalutstyr. Utstyret må være i samsvar med krav i ITU-RR artikkel 25. Kravet gjelder ikke i nødssituasjoner, jf. ITU-RR artikkel 4.9.
Slik jeg ser det kan du KUN bygge utstyr selv/modifisere CE-godkjent utstyr til å sende på helt andre frekvensbånd innenfor de båndene og sendestyrkene som er godtkjent for radioamatører.Anders Hauge
www.hang.no - Norges nye HANG-side!
www.JetsOfBergen.no
rc.andersh.com
Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
Byggeblog FPV SailCam Easyglider
Byggeblog for Eurosporten
Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys
There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....Comment
-
Aner ikke hvor du har dine kilder, men det står ganske klart beskrevet i "forskrift for radioamatørlisens" at lisensierte radioamatører har lov til å ta ibruk ikke CE godkjent utstyr.
Akuratt som vi har lov til å importere ikke CE godkjent utstyr, eller gjøre modifiseringer på allerede godkjent utstyr.
Radioamatører har bedre radioteknisk peiling enn den gjennomsnittlige Ola Nordmann ja. Pensumet til radioamatør prøven er ganske omfattende (alt er relativt selvfølgelig).Comment
-
Aner ikke hvor du har dine kilder, men det står ganske klart beskrevet i "forskrift for radioamatørlisens" at lisensierte radioamatører har lov til å ta ibruk ikke CE godkjent utstyr.
Akuratt som vi har lov til å importere ikke CE godkjent utstyr, eller gjøre modifiseringer på allerede godkjent utstyr.
Radioamatører har bedre radioteknisk peiling enn den gjennomsnittlige Ola Nordmann ja. Pensumet til radioamatør prøven er ganske omfattende (alt er relativt selvfølgelig).Anders Hauge
www.hang.no - Norges nye HANG-side!
www.JetsOfBergen.no
rc.andersh.com
Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
Byggeblog FPV SailCam Easyglider
Byggeblog for Eurosporten
Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys
There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....Comment
-
Nå er første pakke på vei fra RangeVideo(omsider)
Pleier dere å kjøre sender og kamera på samme batteri som radiomottaker, eller separat batteri? Vektmessig hadde det jo vært en fordel å kjøre på samme batteri, men da får eg jo samtidig kortere flytid.
Forventet strømforbruk vil ligge på ca 210-250mA. Det gjelder da både sender og kamera.Last edited by nomore; 14-04-10, 17:16.Thorbjørn Kirkeleit
Haugaland Modellflyklubb
Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modulComment
-
......Pleier dere å kjøre sender og kamera på samme batteri som radiomottaker, eller separat batteri? Vektmessig hadde det jo vært en fordel å kjøre på samme batteri, men da får eg jo samtidig kortere flytid.
Forventet strømforbruk vil ligge på ca 210-250mA. Det gjelder da både sender og kamera.
Husk at går du tom for strøm så er det "hel svart" i dobbelforestand, skjermen blir svart og du må plukke flyet ut av torva.
Har du ikke en stekeovn av en Video sender så trekker denne delen ikke allverdens strøm og du vil kunne greie deg med et "relativt" lite video Tx batteri - hvis du da ikke skal kruse rundt men EG i timevis
Hvis du legger merke til de fleste "kreasjonene" av FPV fly så oppdager du sikkert at disser er dynget ned med batterier og folk klager på at flyet ikke er "stort nok" til å få med seg all nyttelasten......... videre ser landingene ut som en skadeskutt gås.
Skal du investere i OSD etterhvert så får du status på begge batteriene i displayet.
Start med det vanlige batteriet du har i flyet og så legger du inn et VideoTx batteri som kan levere strøm i den tiden du ønsker, koble til et amperemeter på video delen å se hvor mye strøm denne trekker så er det enkelt å beregne tiden du har video info.Last edited by Quadrocopter; 14-04-10, 23:28.Comment
-
Nå er første pakke på vei fra RangeVideo(omsider)
Pleier dere å kjøre sender og kamera på samme batteri som radiomottaker, eller separat batteri? Vektmessig hadde det jo vært en fordel å kjøre på samme batteri, men da får eg jo samtidig kortere flytid.
Forventet strømforbruk vil ligge på ca 210-250mA. Det gjelder da både sender og kamera.
Det er mange som tror at man skal ha to batterier fordi at man ikke skal miste videoen når motorbatteriet er tomt, men det er bare en mye som har spredd seg på mang fora på nettet.
Husk at så og si alt video/kamera utstyr funker for volt mellom 8 og 12 volt. Og hvis ditt 3sell batteri når 9 volt så er ikke videosignalet det man mister flyet på....
Jeg har aldrig hatt problemet med at videoen har slutta pga. lav volt, med untak av med et billig camera fra ebay med SHARP-prosessor. Men det er ikke noen problem da SHARP-kameraene som regel også går i svart når de filmer rett mot sola, så med andre ord helt ubruklige for FPV.
Den virkelige grunnen til at noen har to batterier i flyet sitt og /eller inn i OSDen er at man har forskjellige voøt på motor og video. Det er videosendere som fingerer helt med til 3,3 og det er noen osm går på 5,5, noen på 12 osv. Mange OSDer har muligheten til å kjøre to forskjellige spenninger inn og til og med ta energi fra det "friskeste" batteriet.
Siden du har bestemt deg til å kjøre på 10mw (ihvertfall nå begynnelsen) og ikke sette inn noen OSD ennå vil jeg andbefale deg å gå for ett batteri. Med 10mw så er du begrenset til ca 1km avstand så det begrenser behovet for tid i lufta betraktlig. Og siden du en gang til skal ha en lett 10mw sender i flyet så er det nesten bare tull og legge inn et batteri som veier 5 ganger mer enn videoutstyret.
Det kan j være en ting kanskje helt i begynnelsen og kjøre eget batteri til video bare for å gjøre ting enkelt og oversiklig i flyet, men ikke noen nødvendighet.
Men pass på og legg senderen LANGT fra esc og annet "frekvens-lager-ting". De som har lagt senderen ut på vingen har fått meget godt resultat, selv fikk jeg fint resultat bare med å legge den rett forann haleroret. Det er greit å tenke litt lengre frem i bygginga også og tenke på hvos du har lyst til å legge GPS antennen til OSDen... det trenger også å ligge langt fra både esc og videosender.. Sjekk ut oppsettet til TRAPPY på rcgroups.
På vinga hans har han vieosenderen helt ute på den ene siden av vingtuppen og GPSantenna helt ute på den andre vingetuppen ved siden av RCantenna. Avstand mellom video TX og GPS er også viktig for 2,4 videosendere..
Trappy har også noen veldig bra "regler" for FPV oppsett..
Jeg bruker et meget enkelt lavpass filter som sitter mellom (motor)batteriet og videosenderen/camera. Legger med en tegning..
Denne tegningen er "rettledene", man trenger ikke ha eksakt de verdiene på komponentene, men sånn sirka..Comment
-
I disse tilfellene får du ingen indikasjon på lavt batteri før det blir svart , men heldigvis virker servo og mottaker på langt lavere spenning enn selve FPV tingene så har du visuell kontroll så redder du ned utstyret.
Husk også at sender effekten reduseres hvis du går under det som er spesifisert for video senderen - noe som vil medføre "svart skjerm" på kortere avstand enn med et full ladet batteri.
Det er kommet/kommer mer moderne kameraer og sendere som operer i 5V området noe som gjør det enklere for deg hvis du f.eks flyr standard oppsett på EG med 2 celle batteri - men denne infoer er vel litt uaktuell nåLast edited by Quadrocopter; 15-04-10, 00:47.Comment
-
Billig utstyr
Ser at Quadrocopter kaller utstyret fra RangeVideo for billig.
Har fulgt med på tråden og blitt svært interessert. Ønsker at han kan sette opp et oppsett som han mener er bra. Jeg driver med sauer og vil kombinere "business with pleasure".
På forhånd takk!Lars Bjånes
Alt for mye RC!
Sig Models Extra 300 xs
Cap 232 - Fuji 50
Hirobo Shuttle
Hirobo Freya
Trex 450 V2
+++++++++Comment
-
Senderen er på sin side billig, ikke minst siden den er inkludert med FatShark brillene. Eg har i tillegg også kjøpt den løst her: http://hobbywireless.com/cart/index....2a4e89ecb38c85 (dvs eg får to)
Pris på senderen er $46. Skal vi se på alternativene så har vi for eks denne http://hobbywireless.com/cart/index....2a4e89ecb38c85 til $90 eller http://www.rangevideo.com/index.php?...&products_id=6 til $85. Begge disse er dyrere, har høyere sendeeffekt og er dermed også begge ulovlige i Norge siden sendeeffekten overstiger 10mW. Nå har eg ikke sett på alt for mange butikker, men eg klarer ikke å finne noen sendere som er dyrere og samtidig holder seg innenfor lovverket med begrensning på 10mW.
Det er hvertfall dette eg har fått opplyst. Så er jo spørsmålet om det er mulig å kjøpe en sender med 500mW og gi den mindre strøm slik at man får en bedre sender men samtidig gjør det lovlig. Eller kanskje det finnes unntak til 10mW-begrensningen på 2.4GHz båndet?
Dette vet eg for lite om, og forholder meg til det som de som kan dette skriver. Og mye av dette kommer fra dette forumet. Eg vet heller ikke hvorvidt 10mW er godt nok eller hvor langt det i praksis rekker, men eg vil starte der og så gjøre det eg kan for å gjøre mottakeren best mulig. Som nevnt tidligere så ønsker eg å holde meg innenfor regelverket og ikke tirre på meg høyere makter, som i sin tur fort kan føre til enda strengere regler eller totalforbud i sin helhet.
Eg vil forresten ikke kritisere eller sette noen i dårlig lys om de bruker noe annet enn 10mW.Last edited by nomore; 15-04-10, 10:18.Thorbjørn Kirkeleit
Haugaland Modellflyklubb
-
Huff, her var det mye feilinformasjon.
For det første; radioamatører har ikke uten videre lov til å benytte ikke CE-godkjent utstyr før man med sikkerhet vet at dette tilfredsstiller gjeldende krav om maks utstrålt effekt utenfor radioamatørbåndene. Det er ofte en grunn til at slikt utstyr ikke er CE-godkjent.
Når det er sagt er det fullt lovlig for radioamatører å importere og bruke utstyr som ikke er CE-godkjent, dersom formålet er å modifisere utstyret og en kan gå god for at utstyret ikke støyer mer enn tillatt utenfor det aktuelle radiobåndet. Jeg har selv importert slikt utstyr og gått igjennom papirmølla med tollvesenet, så det er definitivt lov.
§ 6. Tillatelse til bruk av radioutstyr
Innehaver av radioamatørlisens tillates å ta i bruk radioutstyr som
ikke omfattes av generell tillatelse gitt i lov om elektronisk kommunikasjon
§ 8-1 første ledd jf. forskrift 20. juni 2000 nr. 628 om EØS-krav til radio-
og teleterminalutstyr. Utstyret må være i samsvar med krav i ITU-RR artikkel
25. Kravet gjelder ikke i nødssituasjoner, jf. ITU-RR artikkel 4.9.
Radioutstyr som ikke omfattes av generell tillatelse gitt i lov om
elektronisk kommunikasjon § 8-1 første ledd, jf. forskrift 20. juni 2000 nr.
628 om EØS-krav til radio- og teleterminalutstyr, skal være innrettet og
brukes slik at uønsket utstrålt effekt utenfor frekvensbånd angitt i § 5 er
mindre enn 2,5 mikrowatt over 30 MHz og mindre enn 50 milliwatt under 30 MHz.
Eneste krav her er at modulasjonsformen skal være allment kjent og maks båndbredde er 20MHz, hvilket holder plenty til et PAL-signal som vanligvis holder seg innenfor 5.5MHz.
At NPT har sagt at videotransmisjon på 23cm ikke er tillatt høres for meg helt uforståelig ut. Det er NPT selv som har laget disse reglene, så enten er vedkommende ny i NPT, eller så har det skjedd en kommunikasjonssvikt...
Comment
-
I følge itavisen skriver de:
"- I Norge er grensene satt til henholdsvis 200 milliwatt for 5GHz-båndet og 100 milliwatt for 2,4GHz-området. I USA er grensen 1 Watt, sier Tor Bringsverd i Post og Teletilsynet til Itavisen. "
ikke 10 mW som du skriver...
Link til itavisen sin artikkel:
http://www.itavisen.no/840196/stolte...-ipad-i-tollenComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment