Announcement

Collapse
No announcement yet.

Begynne med FPV - hvor begynne?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Foskje View Post
    ikke 10 mW som du skriver...
    Eg har sett det, og søkt og sett det flere plasser. Men 10mW har eg fått bekreftet flere steder i dette forumet, så enten er 10mW feil, 100mW feil eller så er 100mW maks mens man praktiserer 10mW mtp antenneforsterkning osv. Eg håper noen med kjennskap til dette kan avkrefte/bekrefte da eg mener det er en viktig forskjell, samt at det florerer mye feilinformasjon det hadde vært greit å få rettet opp i. Som også jonpet55 er inne på.
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

    Comment


    • #47
      Eg fant følgende lovverk: Sender deg til riktig side... - Lovdata

      Originally posted by § 7. Snorløse telefoner og trådløs dataoverføring
      (2) Frekvensbåndet 2400-2483,5 MHz tillates brukt til FHSS dataoverføring slik frekvensbruken er definert i standarden EN 300 328. Maksimal tillatt utstrålt effekt er 100 mW e.i.r.p. For andre bredbåndsmodulasjoner enn FHSS, er maksimal tillatt spektraltetthet 10 mW/MHz e.i.r.p.
      Eg tolker det derfor dithen at videooverføring, som ikke er FHSS, har en maks utstrålingseffekt på 10mW. For overføringer med FHSS(Spektrum og FASST kanskje?) så er det 100mW.

      Så da ser det jo ut til at informasjonen stemmer fra begge leirer, men er noe vag. Forutsatt at iPad'en bruker FHSS på 2.4GHz båndet så er 100mW godkjent. For videooverføring(uten FHSS) så er 10mW maks.
      Thorbjørn Kirkeleit
      Haugaland Modellflyklubb

      Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

      Comment


      • #48
        Originally posted by nomore View Post
        Eg fant følgende lovverk: Sender deg til riktig side... - Lovdata



        Eg tolker det derfor dithen at videooverføring, som ikke er FHSS, har en maks utstrålingseffekt på 10mW. For overføringer med FHSS(Spektrum og FASST kanskje?) så er det 100mW.

        Så da ser det jo ut til at informasjonen stemmer fra begge leirer, men er noe vag. Forutsatt at iPad'en bruker FHSS på 2.4GHz båndet så er 100mW godkjent. For videooverføring(uten FHSS) så er 10mW maks.
        Jøss. Dette var interessant lesestoff. Mistenker sterkt at denne har blitt noe endret i det siste.

        Dette vil si at for oss med analogt videoutstyr med ca. 5MHz båndbredde er maks EIRP ca. 50mW (5MHz * 10mW/MHz). Med en vanlig dipol med 2.1dBi gain vil dette si at maks utgangseffekt fra videosenderen kan være rundt 30mW for at dette tilsvarer 50mW EIRP.

        Mao: Makseffekt i Norge for en analog videosender tilkoblet en dipol er rundt 30mW.

        EDIT: Sorry, jeg blingset. Paragrafen du (nomore) har dratt frem gjelder trådløse telefoner og trådløs dataoverføring, mao. snakk om digital kommunikasjon.

        Følgende paragraf om kortholdskommunikasjon er nok den som angår oss:

        (15) Frekvensbåndet 2400-2483,5 MHz tillates brukt. Maksimal tillatt utstrålt effekt er 10 mW e.i.r.p. Bestemmelsen gjelder ikke for det geografiske området innenfor en radius av 20 km fra Ny-Ålesund sentrum.
        Mao: 10mW maksimal utstrålt effekt fra antennen, dvs. 6-7mW ut fra senderen.

        Derfor er merkelig nok ikke en 10mW analog videosender lovlig å bruke i Norge...
        Last edited by jonpet55; 15-04-10, 18:45.

        Comment


        • #49
          Originally posted by Smalen View Post
          Ser at Quadrocopter kaller utstyret fra RangeVideo for billig.
          Ordet billig i denne sammenheng gjenspeiler ikke prisen, men hvordan senderen er designet.
          De fleste som bygger sendere som brukes til video overføring baserer seg på en Tx-chip'er fra en håndfull produsenter og chip settet til Phillips er veldig populært.
          Siden disse er beregnet for lav effekt og kort rekkevidde ble det ikke lagt ned for mye resurser i å fjerne "støy" i form av overharmoniske eller interferens med andre kanaler i 2.4GHz båndet. (med den lava effekten så var sannsynligheten for å ødelegge for andre liten)
          I etterkant har flere "video sender" produsenter blant annet i østen funnet ut at man "enkelt" kan sette på en "etterbrenner" å booste sende effekten opp til det mangedobbelte. Ulempen er at man også forsterker opp det pill råtne frekvens spekteret og dermed begynner "støyen" og bli en plage/fare for andre.

          Dette ser man enkelt når 2 stykker er ute med høyeffekt FPV senderne sine og skal velge frekvens.
          Hadde senderen vært av en høy kvalitet og kun sendt i området til den valgte kanalen så kunne man tatt i bruk alle kanalene som senderen kan settet opp til og sendt samtidig uten at noen ville forstyrre hverandre.
          Men med den kvaliteten på senderne som selges til FPV bruk (ikke bare av RangeVideo) så skal man være glad om man greier å få opp to sendere samtidig som ikke forstyrrer hverandre!

          Jeg er temmelig sikker på at disse "billig" senderne ikke hadde bestått testene og blitt CE godkjente selv om det hadde vært lovlig å sende med f.eks 500mW eller 1000mW - så dårlige er de.....

          Legger med noen spektrum analysator bilder som ble gjort for en annen tråd som viser hvordan en 100mW FPV sender griser til hele 2,4GHz båndet, ved 500mW senderen enda verre!

          Click image for larger version

Name:	Bilde 1.png
Views:	1
Size:	136.5 KB
ID:	568645
          I dette bilde ser du et ryddig frekvensbilde med to topper som indikerer kanalene til en Spektrum DX7'en, uten om disse to toppene er det nesten ikke noen "støy" i 2.4GHz båndet.


          Click image for larger version

Name:	Bilde 2.png
Views:	1
Size:	186.4 KB
ID:	568646
          Her slår jeg på den "ulovlig" 100mW video senderen, til venstre ser man omrisset av en standard Phillips video sender karakterstikk MEN man ser også at hele frekvensbåndet plutselig er fylt opp med frekvenser som videosenderen stråler ut og dette er ren støy for andre brukere!
          Hvis sender effekten på videosenderen økes enda mer (noe som er normalt til FPV bruk) så vil denne "støyen" være enda mer dominerende å ødeleggende - dette understreker hvorfor det er enda viktigere å holde seg til de lovligere 10mW!

          Så kan man stille spørsmålet - hvorfor bruker ikke video sendere frekvens hopping eller lignende teknikker for å overføre video, svaret er enkelt - å lage en tradisjonell analog sender koster minimalt - skal man frekvenshoppe så må man digitalisere det overførte signalet noe som krever vesentlig mer avansert og dyrere komponenter, dermed ville prisen blitt $400 isteden for $40......

          Denne informasjon er ikke OT men en viktig faktor man MÅ ta med i betraktning når det ønskes å gå til innkjøp av FPV utstyr.
          Last edited by Quadrocopter; 08-12-10, 17:53. Reason: Lagt bilder inn i teksten

          Comment


          • #50
            Eg synes ikke det var off topic men veldig interessant. Har du forslag til sendere som er bedre? Har sett på RangeVideo og HobbyWireless, men for en menig mann er det ikke enkelt å skille de dårlige fra de gode. Eller omvendt.
            Thorbjørn Kirkeleit
            Haugaland Modellflyklubb

            Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

            Comment


            • #51
              Originally posted by nomore View Post
              ....... Har du forslag til sendere som er bedre? Har sett på RangeVideo og HobbyWireless, men for en menig mann er det ikke enkelt å skille de dårlige fra de gode. Eller omvendt.
              Det finnes sikkert flere sendere som er bedre men disse havner i "proff klassen" og innom der har jeg ikke vært p.g.a. at lommeboka ikke tillater det

              "Billige" video sendere finnes fra mange produsenter/leverandører og i forskjellige innpakking men jeg har følelsen at i de fleste tilfellene er det kun innpakkingen som er forskjellig - innmaten er den samme og hiver man på litt bling (gullfarge metall deksel) så kan man for ta en 20-30 $ mer for produktet.....

              Slik blir det fort i "bruk og kast" marked hvor produsentene skal lage billigst mulig produkter, så tror jeg ikke det er så mye forskjell på om du kjøper hos forhandler A eller B - dessverre.
              Last edited by Quadrocopter; 16-04-10, 06:38.

              Comment


              • #52
                Om eg betaler 46$, 90$ eller 120$ er ikke så veldig viktig, men når det blir så stor forskjell blir det værre.

                Så siden oppførselen til de alment tilgjengelige senderene er slik du har beskrevet der så ser eg for meg at det er vanskelig å drive med FPV med flere samtidige i luften. Og ikke minst med flere fly i luften hvor flyene bruker 2.4GHz til styring og du bruker 2.4GHz til video(men 35MHz til styring). Mao kanskje ikke så aktuelt med FPV på stevner eller på klubbstripa.
                Thorbjørn Kirkeleit
                Haugaland Modellflyklubb

                Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                Comment


                • #53
                  Originally posted by nomore View Post
                  ...... Og ikke minst med flere fly i luften hvor flyene bruker 2.4GHz til styring og du bruker 2.4GHz til video(men 35MHz til styring). Mao kanskje ikke så aktuelt med FPV på stevner eller på klubbstripa.
                  Du er inne på sakens kjerne her ja.... vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt en FPV bruker hyler å bærer seg fordi en eller annen kommer for nærme med eller slår på ett eller annet 2,4GHz utstyr.

                  Men for all del - jeg tror du kan få det utrolig moro med det "billige" lovlige utstyret som finnes der ute i dag.
                  Som sikkert nevnt til det kjedsommelige så er kvaliteten på det du mottar veldig avhenging av hvilket antenne system du bruker på mottakeren - velger du f.eks en patchantenne, E.T. sin antenne tracker (når de en eller annen gang får den bugfri) og en eller annen form for diversity mottaker løsning så burde resultatet bli bra og du skal kunne bruke dette i stevne sammenheng.
                  Last edited by Quadrocopter; 16-04-10, 07:04.

                  Comment


                  • #54
                    Høres veldig bra ut. ETS sin tracker ser veldig bra ut, og passer bra i sammen med at eg tenkte å gå får ETS sin eLogger og OSD pro. Så det eg håper på er at den snart blir lansert slik at eg kan prøve meg frem med det utstyret eg får nå, og så kjøpe den når eg har modnet passe

                    Tanken min der var å kanskje prøve meg på ei god rundstråleantenne som stod i ro og en parabolretningsantenne som var koblet til pan&tilt på ETS'en. Og så via diversity på ETS'en.

                    Blir uansett spennende å se akkurat hvilke resultater eg klarer å oppnå med det utstyret eg har bestilt. Venter nå på pakkene fra RangeVideo og HobbyWireless, men det ser ikke ut til at de rekker JetCarrier innen kl 10 i dag. I tillegg er det jo dette flykaoset som sikkert gjør at pakkene blir enda mer forsinket
                    Thorbjørn Kirkeleit
                    Haugaland Modellflyklubb

                    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                    Comment

                    Working...
                    X