Står faktisk en del bra her om akkurat denne saken -
Unconfigured Ad
Collapse
Stobrann i Lærdal
Collapse
X
-
Rune Haugen// Asker Modellklubb // IMAC Norge //
// Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
// Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
// http://www.youtube.com/user/gnistjeger //
" It's all 100% electric ! "
-
Info fra NLF har også nå blitt sendt ut:
Rune Haugen// Asker Modellklubb // IMAC Norge //
// Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
// Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
// http://www.youtube.com/user/gnistjeger //
" It's all 100% electric ! "
Comment
-
Utdrag fra aftenposten:
"Per i dag er det utstedt 39 tillatelser til å fly droner, disse er underlagt strenge krav."
Jeg syns det var bekymringsverdig få med tillatelse til å fly droner i Norge, hadde regnet med at dette tallet hadde vært mye høyere.
Droner blir jo i dag brukt innen tv, film og reklame, eindomsmeglere, statens vegvesen og statoil. + alle privatpersoner som selger bilder til media.
Jeg vet jo at droner blir flydd uten tillatelse i Norge, og det er noe som nesten ikke kan hindres. Men at droner blir flydd uten tillatelse og selger sitt bildematriale til f.eks media, eiendomsmeglere o.l. er bekymringsverdig og noe som absolutt ikke er positivt for modellflynorge.Henrik Lauvli
Clouds fly, Kyosho Calmato, Kyosho Calmato Sports
TWM Cub Clipped Wing 1/6, Raptor 50 og Futaba 6EX
MIkroflyger
Comment
-
Det ligger en liste over noen av de godkjente operatørene her. Det er en ukomplett liste.Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
http://www.hadelandmodellflyklubb.net/Comment
-
Vi vet jo ikke hvor mange av de som virret rundt før flyforbudet som var amatører og som ikke hadde planer om å selge opptakene.
Hvis noen bare skulle filme til eget bruk og poste på YouTube, samt holdt seg i trygg avstand fra folk, så hadde de vel strengt tatt sitt på det tørre. En annen sak er jo hvor smart det er å fly rundt når man bør skjønne at det er sannsynlig at det kommer fullsize helikoptere til stedet. Det tar jo litt tid å lande en saktegående Phantom.
Edit: Kollisjon mellom drone og fullsize heli blir ofte fremstilt som et katastrofescenario. Hvor reelt er egentlig dette - er det noen som vet det med sikkerhet? Går et fullsize heli ned hvis det får en tokilos quad i hale- eller hovedrotoren?Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening
Anything worth doing is worth overdoing!Comment
-
Hva om det kommer fragmenter fra en smadret drone inn i turbin motoren? Eller hva om piloten rett og slett blir forstyrret i et øyeblikk som krever høy konsentrasjon? Det er for mange variabler til at man skal kunne spekulere i hvor farlig og sannsynlig et møte med en quad kan være for et helikopter. For sammenligningens skyld så googlet jeg "heli birdstrike" og kom over noen tilfeller hvor helikoptre har truffet fugler med fatale følger (dog var det nok mer enn en), og en quad ala Phantomen er jo mye hardere enn en fugl.Comment
-
Hvor mange selger DJI Phantom i Norge? 5-10 butikker? Bare elefun har solgt godt over 1000 quadder er jeg sikker på. Pluss alle de som bygger selv, kjøper andre fabrikat osv. Er overbevist om at det finnes mange tusen "droner" i Norge. Om noen tror at lisens fra NLF løser problemet tror jeg at vedkommende tar veldig feil.Interessert i CNC? Join CNC Norge på Facebook
www.skalamodellflyklubb.noComment
-
Nå selger de jo tilogmed små quadder med kamera på ringo og lignende lekebutikker. Nesten rart de har lov til å selge det når det ikke er lov å bruke det uten lisens, eller ihvertfall tillatelse til å filme.Comment
-
Vi vet jo ikke hvor mange av de som virret rundt før flyforbudet som var amatører og som ikke hadde planer om å selge opptakene.
Hvis noen bare skulle filme til eget bruk og poste på YouTube, samt holdt seg i trygg avstand fra folk, så hadde de vel strengt tatt sitt på det tørre. En annen sak er jo hvor smart det er å fly rundt når man bør skjønne at det er sannsynlig at det kommer fullsize helikoptere til stedet. Det tar jo litt tid å lande en saktegående Phantom.
Edit: Kollisjon mellom drone og fullsize heli blir ofte fremstilt som et katastrofescenario. Hvor reelt er egentlig dette - er det noen som vet det med sikkerhet? Går et fullsize heli ned hvis det får en tokilos quad i hale- eller hovedrotoren?
At det står en person å tar bilder med drone får eget bruk uten tillatelse, er jo greit nok.
Selv om det står i lovverket at all fotografering fra lufta skal på forhond ha tillatelse fra Nasjonal Sikkerhetsmyndighet. Men det er vel en sovende regel.Henrik Lauvli
Clouds fly, Kyosho Calmato, Kyosho Calmato Sports
TWM Cub Clipped Wing 1/6, Raptor 50 og Futaba 6EX
MIkroflyger
Comment
-
Jeg har en Hubsan micro quad med 2MP kamera. Den kom på den svimlende sum av 500,- inkl sender, reservedeler og frakt fra Kina.
Jeg er HELT sikker på at det finnes flere enn 57 i Norge bare av denne modellen. Nå er det jo ikke den grommeste spec'en på denne men den tar faktisk helt greie bilder og film. Når man ser kvaliteten på noe av det feks VG mottar av innsendt materiale så er denne helt rå
Men jeg skal love å bare ta bilder av mitt eget hus og kun til eget bruk.....Mvh
Morten AaseComment
-
syntes det er like gøy å se på som det er å fly
carl goldberg ultimate
DJI S900
piper pawnie el kjærre
Futaba 14SG
diverse epp tjafs
Per-Egil FurusethComment
-
Kan noen her som kjenner alle ord og utrykk venligst opplyse skrivere her i forumet hva forskjellen på en drone og fex en standard Phantom fra Elefun (kr 3750,-) eller en Hubsan er?
Å en Phantom er like rask å lande som alle andre tre/quadro/hexa/oktocoptere, da faller med sin egen tyngde minus luftmotstand akkurat som alt annet som faller ned fra himmelen
Jeg ser de opplyser at en Phantom går i 10kmt, det er fryktelig feil.
Hvis en slik film tilfeldigvis hadde avslørt brannstifteren da hadde pipen hatt en helt annen lyd.
Å hvis det finnes totalt 57 tilatelser på "droner" hvor mange rednings/brannhellikoptere har vi i Norge?Comment
-
Med ulykken med redningshelikopteret tidligere denne uken ferskt i minne, hadde det da vært morsomt om et helikopter hadde kræsjet med et multikopter og havarert? Luftfartstilsynet er meget klar over problemstillingen, dette er desverre ikke første gang hodeløse folk har fløyet multikoptere over ulykkessteder og kommet i konflikt med redningshelikoptere.
Dette var dagens utblåsing fra meg
Mangel på Spenn-innformasjon i kart-databasene.
Hadde brukere kunnet addere spenn-informasjon i en kart-portal på internett, så lastet dette ned til sin computer, og så en liten software snutt som brukte hastighet, posisjon og høyde, så kunne en pen damestemme advart helikopter-føreren når kursen nærmet seg et spenn.
Men klarer de statlige tilsynene å få til noe slikt? Nei, det krever kreativitet og innsatsvilje. Da er det lettere å tenke forbud og regler i stedet. Forbud og regler om multikopter, i stedet for kreativitet angående spenn.
Hadde forresten ikke vært mye som skulle til angående modifikasjoner av TomTom sitt opplegg for å få til dette. Merkelig det ikke skjer.Last edited by kwik; 22-01-14, 07:18.Dont expect, inspect.
Fun Police everywhere!Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment