Unconfigured Ad

Collapse

Hobbyking Macchi c.205 Veltro - 1910 mm vingespenn

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hoppfly
    • May 2013
    • 1248

    #61
    Dette ble jaggu bra ja, gratulerer med vel utført jobb

    Comment

    • SmurfAir
      • May 2013
      • 1629

      #62
      Ble fint det der ja!
      Visibiliteten mot furuskog blir kanskje ikke best men den passet bra med det skjema.
      Lykke til med maiden!

      Comment

      • tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

        #63
        Takk. I dag har jeg feilsøkt og byttet to servoer på P-40-en min. Fløy den for første gang på åtte år i kveld. Fornøyd med at det gikk bra. Hehe.

        Comment

        • tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

          #64
          Veide delene nå. Den havner på ca 7 kg med det største batteriet jeg har på 6S 10 Ah. Da snakker vi 20 minutter flytid. Alternativet er å gire om motoren og fly på 8S 4Ah som P-40. Da vil den veie 6600 g.

          Comment

          • tahustvedt
            • Feb 2004
            • 4601

            #65
            Jeg har lagt ut alle mine tilbehørsmodeller til dette flyet på Thingiverse:
            Accessories for improving the scale appearance of the 1910 mm Hobbyking (Piccole Ali) Macchi C.205. They require various modeling skills to install and finish, which I will not go into here. My build log can be found here: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2632760Don't forget to tip me if you found it useful. ;) I spent a lot of time designing these parts.PLA parts:Eye01 - Eye for connectong the actuation rod for the inner gear door, for example.Antenna01 - Base for the antenna that comes with the plane.Duct01 - U-duct to guide the airflow from the chin radiator intakes.Duct02 - Straight duct for channeling the air from the chin radiator intakes.Gun01 - 20 mm cannon for the wing. Gently heat the base with a heat gun and press against wing leading edge to match the shape. Add a 5mm OD brass tubing to act as gun pipe.Intake01 - Small intake for the forward intakes around the cowl.Intake02 - Slightly wider intake for the bottom of the cowl.Light01 - Teardrop light for the wingtips if lights bays are cut out from the wing tips.Mainhub01 - Replacement scale wheel hub for 4" foam wheels.Tailfairing02 - Fairing in front of the tail landing gear.Valve01 - Butterfly valve for the supercharger intake.Tube01.STL - Tube thing for the right side of the fuselage.DFantenna01 - Direction finding antenna for under the fuselage behind the radiator.Oxygen01- Oxygen filling port behind the cockpit.The following must be printed from a super tough and strong material, like Taulman 910 Nylon, to work safely:Gearfork04 - Main landing gear fork for 4" wheels. Attack to aluminum "oleo" with M6 countersunk bolt. I fabricate my own "oleos".Tailgear01 - Scale tail landing gearThe following can be printed from PETG or similar tough materials:Geardoor01 - Scale stiffeners for the gear door.Geardoor04 - Gear doors.Scissor01 - Scale cosmetic scissor links for the main landing gear.Spinner01 - Front spinner cone. Use an M4 of the appropriate length for your shaft to secure to Nut01.Spinner03 - Spinner base.Spinner04 - Spinner centering ring. Glue into the base to aid with cone centering.Nut01 - Spinner nut for 8x1mm threaded shafts and an M4 screw.Scissor02 - Upper mount for the scissor link on my landing gear struts.Geardoor05 - Upper gear doors. Fit with zip ties. Made for 14 mm legs.
            Last edited by tahustvedt; 23-09-16, 17:28.

            Comment

            • Warbirdpilot
              Administrator
              • Sep 2004
              • 2878

              #66
              Godt å se deg tilbake igjen på mfn. Stor inspirasjon til oss andre sløvingene 😁

              Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
              - Håvard Glad Andreassen
              - YouTube.com/Warbirdpilot
              - facebook.com/warbirdpilot

              Comment

              • tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

                #67
                Litt understellsdemonstrasjon:

                Comment

                • tahustvedt
                  • Feb 2004
                  • 4601

                  #68
                  Jeg lagde en dings som står på siden av Macchi 205. Det er en stor nok detalj til at den må være der. Tror det må ha noe med static-måling å gjøre. Flyet har pitot-rør på vingen. På Macchi 202 sitter denne dingsen under vingen rett foran radiatoren.

                  Andre bildet viser en hjulbrønn. Jeg reverserte den ene dørservoen elektrisk innvendig, så andre hjulbrønnen er et speilbilde av denne.
                  Attached Files

                  Comment

                  • tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

                    #69
                    Mer skaladilldall. Tror dette skal forestille oksygenfylleport. Det er fryktelig mange detaljer på venstre side av dette flyet, for det er der ting foregår på full size. Høyre side har bare den pitot/static-dingsen.
                    Attached Files
                    Last edited by tahustvedt; 26-09-16, 22:48.

                    Comment

                    • Hoppfly
                      • May 2013
                      • 1248

                      #70
                      Tøft med mange detaljer, den siste der så nesten ut som en gammel diskant høyttaler

                      Comment

                      • tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

                        #71
                        Ja. Litt usikker på hvordan den så ut da bildene jeg har ikke er skarpe nok.


                        Forresten så har jeg lydanlegg til fly, men jeg syns ikke det er verdt vekten i dag. Flyene mine lager fin nok lyd fra før siden de har så stor og grov propell:

                        Comment

                        • tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

                          #72
                          Innsiden er enkel og grei. Kanal 5 har egen strømforsyning i tilfelle syltetøy. Kanal 1 og 6 vil også få korte forlengelseskabler. Kanskje jeg lodder sammen en multiplex-kontakt etter hvert.
                          Attached Files

                          Comment

                          • tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

                            #73
                            Lei av å vente på aluminiumsemner som aldri kommer, så prøvde jeg å dreie noen fjærlegger av stål i stedet. De veier 50 g hver, inkl. fjær, men ikke inkl. hjulgaffelen, som er av nylon. Veggtykkelsen varierer fra 1mm på det tynneste til 2mm på det tykkeste.Kan vel bruke de selv om de ble dobbelt så tunge som lettmetallversjonene ville blitt. Jeg lagde fjærene litt vel harde, men med tanke på hvordan jeg har landa i det siste så er det kanskje like greit.
                            Attached Files

                            Comment

                            • tahustvedt
                              • Feb 2004
                              • 4601

                              #74
                              Har begynt å se om meg etter nytt prosjekt. Har lyst på Texan, OV-10 Bronco, Dewiotine D.520 og P-51D Mustang. Får se hva som dukker opp. Hvis Rich Uravich får lyst tilå sende internasjonalt så blir det sikkert Bronco.

                              Comment

                              • tahustvedt
                                • Feb 2004
                                • 4601

                                #75
                                Må vel snart anse meg for ferdig med understellet. Nedre dører glir på utsiden av øvre dører, som på originalen. Sakselinken er laget av PETG-plastik, og bare pynt, selv om den fungerer. Dreiemomentet i leggen tas opp av en stålpinne i et spor på samme side som døren er montert.
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...