Unconfigured Ad

Collapse

Fly mer seilfly i 2005?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Jeg har dessverre ikke noen Quatro Extra, merkelig nok Men den skal jo ha 400-motor så jeg tror at det skal passe bra med det du har allerede. Jeg har et par andre Reichard-modeller og liker finishen; suveren.

Ikke noe ulempe å være nybegynner, da har du bare enda mer til gode! Bor du på Østlandet er det bare å ta kontakt så blir du med på hang en dag og ser/prøver hva dette går ut på. Har du ikke prøvd seilfly har du ikke prøvd den beste delen av hobbyen vi koser oss med...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

2005 går dessverre mot slutten, spesielt modellfly-messig siden det er et par ufyselige måneder på slutten av året!
      Hvordan har så seilfly-året gått???

For min egen del er jeg storfornøyd med seilfly-året så langt og vi har et par høydare igjen i klubben min Reportasjer/artikler dukker kanskje opp...
      Jeg er ikke alene på hanget lenger, flere i klubben har virkelig hogd til og oppdaget denne herlige delen av hobbyen. Våren gav noen flotte dager på "Verket" på nordavind, hele sommeren har vært en orgie i hangflyging på det lille hanget på Storsand med alt fra den megamorsomme NanoFloh`en via Flamengoen til store/dyre saker og små raske saker som Oceloten. Og innimellom har det vært termikkjakt med DLG og den vakre XL3200 på stripa vår, bare for å se litt på dem som bruker halve dagen på å starte fuel-motorer og resten av dagen på justeringer og å tørke av flya...
      Årets højdare var uten tvil da vi trommet sammen en kvartett i klubben min og dro til Hanstholm i Danmark og hadde 8 dager med hang og hang og hangflyging!!!
      Har gjort meg mine første erfaringer med de populære og svært anvendelige høy-yterne i 60"-klassen. Dette ga virkelig mersmak! Ocelot var et kjemperush både med performance, fart og manøvrerbarhet
      Combat med vinger på hanget har gitt en del latterkramper i sommer, hadde blant annet en "kamp" med RS der ingen av oss gav seg og da kampene var definitivt over hadde jeg problemer med å få koblet av senderpulten oppi all latteren!
      Har luftet noen av de gamle og gode MPX-seilerne mine i knallforhold, EasyGlideren min har gitt meg myyye flytimer og jeg har investert i et par raske modeller og litt skala-modeller som jeg håper jeg blir ferdig med i løpet av vinteren. Neste sommer skal jeg være enda bedre forberedt!!!
      Og nu vet jeg litt av hva DLG går ut på
      Og til helga håper jeg at vi får gjort unna de første slepene med ny TUG i klubben! + LSF-konkurransen seff.

Har DU kommet i gang med denne fascinerende delen av hobbyen?

Comment

• Vingemutteren
        • Jul 2002
        • 2421

Som kjente etter hvert har fått med seg så er liming av balsa ikke akkurat min favoritt syssel. Så nært klart til å fly som lommeboka tillater er mottoet mitt. Av den grunn så har jeg med god grunn holdt meg borte fra seilfly siden rett etter at jeg startet min flyver kariere i 96 (første fly var ett lånt seilfly som jeg trente på å fly mere eller mindre rett ned over en lang slak skråning). Etter å ha observert det ene t-hale flyet etter det andre elegant knekke i halen, nesten etter hver landing gamle gutta gjorde i lyngen, kom jeg til at ett slikt limforbruk var helt uakseptabelt. Jeg ville fly og ikke lime. Men så var det for ett par år siden jeg kjøpte meg ett par isopor vinger for hang flyving, det ene med motor og det andre uten. Etter å ha brukt det med motor til å komme meg ut av de værste situasjonene begynte jeg å bruke det uten motor, men lysten forsvant da det trengtes endel vind med disse vingene. Reperasjons messigt var de derimot på topp med sin isopor og pakke tape konstruksjon.
        Så var det for ikke så lenge siden jeg fikk en modeltec fra Øgrey i posten, og bildet av easyGlideren stod der. Pen å se på (sexy former) og produsert i elapor. Limes med ca og lett med stort nok vingespenn til å vere spennende. Termikk og hang fly sto det om denne vakre og rimlige skapelsen. Termikk, smakte litt på ordet og mintes gamle guttas mislykkede forsøk hvergang vi ungdomene skulle vere med (men steike kå dei flaug når vi ikke var med ). Tenk om det kunne brukes som en blue phoeniks. Det hadde vert noe det, og så ikke en bite liten bit av balsa engang. Interessangt, etter å ha smakt litt på sakene, og sjekket litt rundt om på nettet (blandt annet her inne). Oppdaget jeg at flyet var bra på hang også. Og hang; det er avhengig av vind og ikke sol, og vind (i motsettning til sol) har vi endel av her på kysten av møre. Jeg øynet muligheten til å faktisk kunne bruke flyet, og ikke bare ha det hengende under taket sån som allle gamle gutta har det (de har det med å referere til turer 10-15 år tilbake i tid når det er snakk om seilflyving ). Men så var det dette med erfarings grunlaget for hang og termikk flyving, ikke eksisterende var vel å ta hardt i, men deffinitivt i lilleputt klassen. Jeg husket hvordan min første vinge med elektro motor dro meg ut av kvalmende vansklige situasjoner mere enn engang på hanget og bestemte meg for å gå for E versjonen. Å si jeg angrer på dette er deffinitivt galt, da jeg er stor fornøyd med flyet så langt. Allerede første kvelden var jeg så høyt oppe at jeg hadde problemer med å se flyet, enda motoren var kuttet på halve høyden. Yess, jeg hadde truffet min første termikk boble i hundre meters høyde, og for en 10-15minutter kunne jeg seile vidt og langt for så å ta heisen opp igjen på tilbake turen. Etterpå sniffet jeg roligt frem og tilbake på mitt lille hang og brukte motoren kun når jeg kom litt for nært en liten treklynge eller bommet på vendingen og kom for lavt. Tenk å kaste flyet ut for hanget og trive etter gass stikka bare for å oppdage at motoren kunne jeg bare spare meg å starte opp da flyet allerede fløy så det gren. Dette var virkligt deiligt og ga mer smak, å si jeg er frelst er nok å ta kraftigt i, men Easyglideren uten motor skal snart i hus og siden fruen sier at Den store vite (EasyGlider E) og den lille røde (slow sticken) er det flyene hun liker best, og liker å sitte å se på (merkligt det i grunnen, for alle andre flyene mine bare jesper hun av ), da er det ikke tvil om at innkjøpet lett kan forsvares. Og så er det denne microe flea som frister, den har jeg egentlig hatt lyst på en stund, tro om den er like sjarmerende.
        P.s. Rart hvordan dette påvirker hvordan en ser på terenget, gikk tur i dag og siden vinden har snudd fra de siste dagers rettning, var det nye steder å fly hang som stod i hodet mitt der vi trasket bakke opp og bakke ned, jeg mener å ha spottet ett sted som bare må prøves en dag. .
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• torgust
          • Aug 2005
          • 842

Etter min mening finnes det ikke annen type modellflyging som er mer givende enn hangflyging.
          Fløy masse for ca 15 år siden. Men, så dabba det av, og døde ut helt.

Traff en kar i vinter som flyr fuel, og nevnet at jeg hadde flydd en del før og hadde en gammel 2-meter som i sin tid ble produsert av Robbe liggende innerst i kjellern. Verso heter den.

Fikk følgende kommentar:
          "Lad opp da mann, så drar vi og prøver. Har aldri flydd seil før så det vil jeg prøve"
          Ok tenkte jeg. Sjekket batteripakkene, som levde i beste velgående etter noen cycler og dro ut.
          2-metern krasjlande og knakk i vingefestene, som en kanskje kan forvente

Meeeeen. Blei sugen og kjøpte en vinge fra flyvendevinge.net som jeg har banka sønder og sammen i løpet av sommeren.
          Har flydd en drøss med timer i FMS i tillegg og føler at jeg har fått litt taket på det igjen, og nå er jeg skikkelig gira. Bestemte meg fort for å få tak i en litt mindre, men sprekere, modell (enn 2-metern som skal fixes i løpet av vintern) som er litt lettere å lande siden mitt favoritthang (gråkallen i trondheim) ikke akkurat er verdens beste landingsplass for store modeller uten noen form for bremser.

Tenkte først på Ocelot'en som jeg ser flere her inne har, men kom så over en spennende modell fra Baudis kalt banana. Så var det valgets kval da. Etter å ha funnet en del inspirerende video av bananen her
          Soaringusa.com is your best place to shop internationally for radio control airplanes, r/c sailplanes, rc gliders, F5J, F3K, F5F, F3J, and F5K competition aircraft and the accessories to fly them.

falt jeg til slutt ned på den.

Ringte derfor for noen dager siden og bestilte en banana av T & K Seilflysport, som jeg skal hente ut i Desember
          Noen som har erfaring med den? Den skal være råere enn Oceloten, men det er jo den subjektive oppfatningen til de som allerede eier den da.
          Har tenkte å kjøre den opp med 4 vinger i servoen og kjøre butterfly for å få til landingene uten å knuse den.

Vel uansett...
          Siden 2005 stort sett er over, så har jeg tatt mål av meg at jeg skal fly minst dobbelt så mye i 2006 som jeg gjorde i 2005.
          Mvh
          Torbjørn Gustafson
          www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• torgust
            • Aug 2005
            • 842

4 servoer i vingen var det vel :P
            Mvh
            Torbjørn Gustafson
            www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Hei torgust

Godt å høre at flere faller tilbake til hobbyen! Gråkallen er ikke det beste stedet å stilke ned lekre gromfugler, men du får fløyet da. Hva med å dra til Forbord og se om der er ledig mellom paragliderne?
              Du gjorde neppe noe dårlig valg med Bananaen, men dessverre er Oceloten både like rask og takler dårlig løft mye bedre...
              Men Bananaen har hardere overflate-finish så den tåler litt mer på røffe landinger. Oceloten er nok svakere. Med 4-servo vinge er disse 60"-racerne ganske greie å kontrollere ned med butterfly. Jeg har en Nemesis liggende kjøpt hos T&K, noe àla Bananaen, men den får ligge litt til siden jeg prioriterer å få ny Ocelot opp og gå etter megaknusing av min "gamle". Oceloten er rangert som det beste seilflyet jeg noen gang har hatt gjennom 30 år. Så får Nemesisen finne seg i å være prioritert bak 5-6 andre prosjekter for vinteren.
              Har du råd/lyst bør du vurdere en EasyGlider i tillegg. Billig moro som er lett å hive ballast i, flyr på lite vind og tåler det meste.

Håper du får mange deilige timer på heng neste år.

Comment

• torgust
                • Aug 2005
                • 842

Fint å høre en saklig sammenligning. Det blir nok til at jeg står ved valget om bananaen. Greit at den er litt solid siden jeg ikke er allverden på landinger enda. Ofte mye turbulens også på nord-vest på Gråkallen som gjør landingene litt uforutsigbare enn så lenge.
                Liker finishen svært godt også. Det er ikke til å komme fra at det også teller litt selvsagt

Takk for tipset om EasyGlider. Har både lyst og råd, men lite tid. 2 jobber, 2 småttiser og et limete kvinnfolk sier vel sitt :P Ja og så tar jeg tre fag på Høyskolen dette semesteret også. Skal ta 3 nye til neste semester

I tillegg driver jeg å bygger på en LIMIT EX som sikkert også tar store deler av vinteren før den blir ferdig. Den ser skikkelig morsom ut. Skal ha den med på fjellvandring til neste sommer. Skal begynne å samle på fjelltopper, men trenger en unnskyldning for å gidde å gå helt opp

-------
                Torbjørn
                Mvh
                Torbjørn Gustafson
                www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Samle på fjelltopper er skikkelig flott! Du får ta de sju søstre på en dag da... Skal visst la seg gjøre. Kan forresten anbefale Møysalen i Vesterålen på det varmeste! En av de flotteste toppene jeg har på lista. Hadde jeg vært sprekere skulle jeg tatt med paraglideren opp dit og prøvd å krysse fjorden med følgebåt... Men det blir for mye vekt på ryggen i de verste kneikene.

Der er svært mange som er strålende fornøyde med Bananaen, men legg merke til at nu skal den snart leveres med MH30-profil som er det samme som Oceloten har. Bananaen har blitt en slags referanse i 60"-klassen, savner egentlig bare å takle de småstille dagene bedre.

Skjønner du har litt som tar tida di. Men det begynner å bli kaldt på lankene, særlig hos dere i trøndelaget. Da er tida inne for å få ferdig noen prosjekter og forberede neste sesong.

Comment

• tema95
                    • Aug 2002
                    • 977

Da er kanskje Verket stedet på lørdag formiddag (kan ikke i kveld som ser bedre ut).
                    Rett inn fra nord, 3 m/s. Sender kona til syden med fly 0615 lørdag morgen, så det er det kanskje like greit å reise rett ned med kaffekanne og matpakke. Noen andre der som kan veilede meg? Ikke å fly, det kan jeg (?), men hva som er beste sted etc.

Mvh Terje
                    Mvh Terje Martinsen
                    leder Modellflyseksjonen/NLF
                    www.modellfly.info

Comment

• RS
                      • Dec 2004
                      • 312

Hei Terje
                      Når regner du med at du er på Hurum?
                      Jeg må være med på en dugnad på morningen, men skal fly etter det.
                      Jeg vet at det blir sleping på stripa vår i helgen også. Så der kommer det sikkert til å være folk tidlig.

Mvh
                      Ronny
                      Ronny Sundbye
                      Young man, was that a landing or were you shot down?

Comment

• tema95
                        • Aug 2002
                        • 977

Hvis jeg reiser rett fra Gardermoen er jeg der 0730. Kanskje litt tøft?
                        Skal vi si 10:00 omtrentlig. Da kan jeg reise hjemom, spise frokost, putte noen fly i bilen og så Verket.
                        Med den vinden er det vel best med små lette saker. Kanskje en vinge eller to samt Bobolink. Og så ha noe tøffere på lur i bilen dersom?

Terje
                        Mvh Terje Martinsen
                        www.modellfly.info

Comment

• OAK
                          • Jul 2002
                          • 863

Ser jo ikke ut som det blir knallforhold akkurat, men det ser jo ut til at det kan være flybart hvis du er litt tidlig ute.

Joo nevnte veibeskrivelse i den andre tråden du var innom nå nylig.

Hvis du har GPS så er koordinatene til plassen vi står og flyr følgende: N59 37.018 (eller N59° 37' 10,8'' om du vil)
                          E10 25.524 (eller E10° 25' 31,44'')

mvh.
                          Ole André

Comment

• tema95
                            • Aug 2002
                            • 977

Jo takk Ole André, jeg vet hvor Verket er. Det hender jeg tar den veien til hytta hvis trafikken i Drammen er for ille (ferge til Svelvik, derfra til Sande).
                            Det var mer spørsmål om å finne stedet oppe på morenen, men regner med at det gir seg selv.
                            3 m/s er ikke noe å skryte av nei, men håper kanskje at det kan trekke noe mer pga fjorden. Uansett har jeg godt av å komme meg vekk fra PCen, og været ser jo ellers glimrende ut.

Mvh Terje
                            Mvh Terje Martinsen
                            www.modellfly.info

Comment

• joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

Siden det er meldt laber vind vil vi sannsynligvis satse på sleping lørdagen. Stripa vår ligger på turen over Hurumlandet for dem som ikke vet. Ned til venstre ved Steinerskolen. Strikk legges også ut! Kom gjerne og besøk oss hvis fjorden ligger blank

PS: RS, du skal ha utsjekk på TUG lørdag formiddag... siden du er av den forsiktige typen. KL vil også fly seiler.

Comment

• jj
                                • Nov 2002
                                • 1327

Er også på verket ca.10:00
                                Ta med radarpistol.....

Det var meldt 2-4m/s idag, men det blåser friskt i Svelvik
                                Jo Grini
                                http://vimeo.com/jojoen
                                http://www.youtube.com/jojoenno
                                http://www.jojoen.no/

Comment

Working...