Jeg har fått i hus en lekker sak fra slovakiske Aerodesign Group. Flyet heter Aris og er primært tiltenkt F3F, men kan også gjøre jobben i en F3B konkurranse dersom det er godt løft eller det blåser. Byggekvaliteten er ut av en annen verden og jeg har aldri sett bedre passform, finish eller finere detaljer på noe annet modellfly! Høyderor, flap og balanseror samt kroppen er støpt med en teknologi kalt "Wave Technology" dvs det er støpt inn ett bølgeformet karbon-avstivninger mellom ytter-skallene. Dette gjør modellen ekstremt stiv. Bilder fra monteringen kan sees her:
Unconfigured Ad
Collapse
Aris F3F/F3B
Collapse
X
-
Tags: None
-
Grattis.....
Beggynner å bli utålmodig jeg også.... Kommer i April... Har så vitt sett modellen på Lofotuka og den duger den. Div resultater fra dem som har annlegg for å fly for viser at det ikke er noe i veien med den modellen ivertfall.
Hva putter du inni modellen ?
Hvor legger du antennen ?**********************
Mvh
Stig Olsen
Lillehammer MFK
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Futaba 12Fg FasstComment
-
Alle servoer er Futaba S3150, Futaba R5014 mottaker og batteriet er 1900mah NiMh fra Sanyo. Det er trangt om plassen i både vinge og kropp så det må tenkes litt før utstyret settes på plass. Antenna legger jeg inn i kroppen frem til bak hovedbjelken, der tar jeg den ut å taper den fast på oversiden av kroppen.Comment
-
Har en jeg også, og må si meg enig, Tom Erik..
Det fineste jeg har sett av støping noengang, for ikke å snakke om teknologien i den.
Bruker 3150 jeg også, og de bruker jeg på alt i den sjangeren der.
Jeg har 2x2ooo mAh til rx, ingen problem det. Kjekt å ha om dagene på hanget blir lange.
Holder på å flytte CG bakover for å se hvor grensa for F3F ligger hen, samt å finjustere utslag.
1,6 kilo ballast er det plass til(!!), så da får jærnet plenty flatebelastning må vite.
Visste du at brofilen bare er brukt på Aris?
Har bestillt en til, samt en Race M til.
Må ha, bare må haMvh
Gudmund
Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.Comment
-
Holder på å flytte CG bakover for å se hvor grensa for F3F ligger hen, samt å finjustere utslag.
1,6 kilo ballast er det plass til(!!), så da får jærnet plenty flatebelastning må vite. Visste du at brofilen bare er brukt på Aris?
Har bestillt en til, samt en Race M til.
Må ha, bare må ha
Jeg har flydd min med CG på 104mm og synes det virket som ett fornuftig utgangspunkt. Oppdater meg gjerne om hvordan det går når du flytter det enda mer bakover! Ellers synes jeg modellen er nydelig å fly. Den er rask, harmonisk og responsiv i alle akser, den svinger veldig pent til å ha V-hale og den er ekstremt stiv i lufta. Profilen er (som du nevner) relativt ukjent (HN-483B), litt rart for det fungerer jo meget godt. Ellers har jeg også bestilt en ny RaceM. Hvit og blå. Det er jo også en god modell, spesielt når de nå kommer med litt kortere vinger.
Edit: For å få 1,6kg ballast så regner jeg med at du legger noe firkant-jern rundt vingegjelken, eller har du lagd bly til å ha i kroppen? Om førstnevnte: Har du opplevd noe problem med at kroppen sprekker i forkant av bjelken?Last edited by Tom Erik; 11-04-08, 09:09.Comment
-
Har ikke opplevd eller hørt om sprekker i kroppen nei.. Og ja, har bly i H-bjelken.
Mitt CG er på 110 nå, og beveger meg i grenseland føler jeg.
Men å ha det så langt bak, har jo sine ulemper også.
At det akselererer endel raskere, det gjør det nok.
Og som en følge av at trykksenter og CG er så nære hverandre, så må en redusere utslag på høyderor også. Det er jo en fordel. Men mange vil si at det blir for følsomt slik.
Har jeg to hundre meters høyde og setter nesa ned i 45 grader, så går det i en dønn bein strek, uten å trekke opp selv i ei kurve.
Da er det slik jeg liker det.
Med full blyballast har jeg CG på 108, for å kompensere for den høye belastninga.
Beinstivt flyHadde vært moro å dratt noen runder med DS...
I Bud på vestavind, er det kanonforhold til det.
En må bare finne "sporet"..
Ta deg en tur på treffet vi har snart, fra 1.-4. mai.
Blir endel folk ser det ut til.
Legger ved to dårlige bilder som viser batteriløsninga mi.
Har 4000 mAh i Race M`en også. Kjekt å ha..Mvh
Gudmund
-
"Har du opplevd noe problem med at kroppen sprekker i forkant av bjelken?"
Nå har jeg fått det også... Sikkert ballasten i vingene jeg har i bjelken som får fram noe som kanskje ikke er støpt vått i vått der..?
Ca 1 cm foran LE på kroppen, venstre side.
Eller fikk du det uten ballast i bjelken? Du har jo fått det lengre bak?Last edited by Soarer; 21-09-08, 02:09.Mvh
Gudmund
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment