Unconfigured Ad

Collapse

Aris F3F/F3B

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

    #1

    Aris F3F/F3B

    Jeg har fått i hus en lekker sak fra slovakiske Aerodesign Group. Flyet heter Aris og er primært tiltenkt F3F, men kan også gjøre jobben i en F3B konkurranse dersom det er godt løft eller det blåser. Byggekvaliteten er ut av en annen verden og jeg har aldri sett bedre passform, finish eller finere detaljer på noe annet modellfly! Høyderor, flap og balanseror samt kroppen er støpt med en teknologi kalt "Wave Technology" dvs det er støpt inn ett bølgeformet karbon-avstivninger mellom ytter-skallene. Dette gjør modellen ekstremt stiv. Bilder fra monteringen kan sees her:
    Attached Files
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no
  • Ja9
    • Dec 2002
    • 572

    #2
    kjenner misunnelsen brer seg til langt nedover ryggen. En virkelig flott modell.
    Har sett ett par slike på hengkanten i Stavangerområdet. Det er bare så synd at det koster både en fot og en arm for en slik.
    Jan Eric Klausen
    Forus RC Klubb

    Comment

    • Seiler`n
      • Mar 2005
      • 821

      #3
      Grattis.....

      Beggynner å bli utålmodig jeg også.... Kommer i April... Har så vitt sett modellen på Lofotuka og den duger den. Div resultater fra dem som har annlegg for å fly for viser at det ikke er noe i veien med den modellen ivertfall.

      Hva putter du inni modellen ?
      Hvor legger du antennen ?
      **********************
      Mvh
      Stig Olsen
      Lillehammer MFK


      Nan Xplorer FullCarbon X tail
      Pike Perfect X tail
      Pike Brio / Giant
      Alpina 4001
      DG 500/22 Elan under opppussing
      Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

      Futaba 12Fg Fasst

      Comment

      • Tom Erik
        • Feb 2004
        • 1601

        #4
        Alle servoer er Futaba S3150, Futaba R5014 mottaker og batteriet er 1900mah NiMh fra Sanyo. Det er trangt om plassen i både vinge og kropp så det må tenkes litt før utstyret settes på plass. Antenna legger jeg inn i kroppen frem til bak hovedbjelken, der tar jeg den ut å taper den fast på oversiden av kroppen.
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

        Comment

        • Soarer
          • Mar 2005
          • 1856

          #5
          Har en jeg også, og må si meg enig, Tom Erik..
          Det fineste jeg har sett av støping noengang, for ikke å snakke om teknologien i den.
          Bruker 3150 jeg også, og de bruker jeg på alt i den sjangeren der.
          Jeg har 2x2ooo mAh til rx, ingen problem det. Kjekt å ha om dagene på hanget blir lange.

          Holder på å flytte CG bakover for å se hvor grensa for F3F ligger hen, samt å finjustere utslag.
          1,6 kilo ballast er det plass til(!!), så da får jærnet plenty flatebelastning må vite.
          Visste du at brofilen bare er brukt på Aris?

          Har bestillt en til, samt en Race M til.
          Må ha, bare må ha
          Mvh
          Gudmund

          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

          Comment

          • Tom Erik
            • Feb 2004
            • 1601

            #6
            Originally posted by Soarer
            Holder på å flytte CG bakover for å se hvor grensa for F3F ligger hen, samt å finjustere utslag.
            1,6 kilo ballast er det plass til(!!), så da får jærnet plenty flatebelastning må vite. Visste du at brofilen bare er brukt på Aris?

            Har bestillt en til, samt en Race M til.
            Må ha, bare må ha
            Hei Gudmund
            Jeg har flydd min med CG på 104mm og synes det virket som ett fornuftig utgangspunkt. Oppdater meg gjerne om hvordan det går når du flytter det enda mer bakover! Ellers synes jeg modellen er nydelig å fly. Den er rask, harmonisk og responsiv i alle akser, den svinger veldig pent til å ha V-hale og den er ekstremt stiv i lufta. Profilen er (som du nevner) relativt ukjent (HN-483B), litt rart for det fungerer jo meget godt. Ellers har jeg også bestilt en ny RaceM. Hvit og blå. Det er jo også en god modell, spesielt når de nå kommer med litt kortere vinger.

            Edit: For å få 1,6kg ballast så regner jeg med at du legger noe firkant-jern rundt vingegjelken, eller har du lagd bly til å ha i kroppen? Om førstnevnte: Har du opplevd noe problem med at kroppen sprekker i forkant av bjelken?
            Last edited by Tom Erik; 11-04-08, 09:09.
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment

            • Soarer
              • Mar 2005
              • 1856

              #7
              Har ikke opplevd eller hørt om sprekker i kroppen nei.. Og ja, har bly i H-bjelken.
              Mitt CG er på 110 nå, og beveger meg i grenseland føler jeg.
              Men å ha det så langt bak, har jo sine ulemper også.

              At det akselererer endel raskere, det gjør det nok.
              Og som en følge av at trykksenter og CG er så nære hverandre, så må en redusere utslag på høyderor også. Det er jo en fordel. Men mange vil si at det blir for følsomt slik.

              Har jeg to hundre meters høyde og setter nesa ned i 45 grader, så går det i en dønn bein strek, uten å trekke opp selv i ei kurve.
              Da er det slik jeg liker det.
              Med full blyballast har jeg CG på 108, for å kompensere for den høye belastninga.

              Beinstivt fly Hadde vært moro å dratt noen runder med DS...
              I Bud på vestavind, er det kanonforhold til det.
              En må bare finne "sporet"..
              Ta deg en tur på treffet vi har snart, fra 1.-4. mai.
              Blir endel folk ser det ut til.

              Legger ved to dårlige bilder som viser batteriløsninga mi.
              Har 4000 mAh i Race M`en også. Kjekt å ha..
              Attached Files
              Mvh
              Gudmund

              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

              Comment

              • Soarer
                • Mar 2005
                • 1856

                #8
                "Har du opplevd noe problem med at kroppen sprekker i forkant av bjelken?"

                Nå har jeg fått det også... Sikkert ballasten i vingene jeg har i bjelken som får fram noe som kanskje ikke er støpt vått i vått der..?
                Ca 1 cm foran LE på kroppen, venstre side.

                Eller fikk du det uten ballast i bjelken? Du har jo fått det lengre bak?
                Last edited by Soarer; 21-09-08, 02:09.
                Mvh
                Gudmund

                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                Comment

                Working...