Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ørn på anabole steroider...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • blir imponert ! hvor tar du ideene fra ??
    __________________________________________________ ___
    Jørn Kaasbøll
    Scale Warbirds of Norway

    Comment


    • Først så starta det med at sleping var problematisk og hadde en ide på å få stabilisert den, men så ble tanken, hvorfor ikke kunne komme opp selv uten hjelp?
      Nå er resultatet slik jeg vil ha den, det ligger og herder til i morra. Myye bedre ble det..
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • Så da ble det bedre som sagt, med større pod for skjerm og lettere generelt, mye bedre passform som har minimal luftmotstand.
        Og trodde jeg måtte bestille batterier og hub, men fant alt jeg trenger.
        Motoren er en Hacker B 50XL, propell er Graupner CFK 20 x 12 på 8 celler 4400 LiFe. Så det skulle holde ja.
        Neste blir å forsterke motorfester samt å lage en backup for å holde motor i bakkant, begynne med utøsninga innvendig.
        Batterier blir surra i pakketeip og voksa for så å bli støpt over for å ligge i hver sin lomme på utsida av vogga (ballansert i cg så det blir det samme med og uten vogge), slik at de er beskytta og enkle å ta ut. Og strømlinjeforming av de da selvfølgelig..
        Attached Files
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • Mye kreative idèer på gang her Gudmund! Åssen går det oppi Molde? Søss har ikke begynt å fly hun også eller..? hehe..

          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

          Comment


          • Nei det blir nok ei stund til om det blir, nøyer seg nok med å bli med på hanget til våren.

            Sia vugga er så formsydd nå, så vil jeg tro en klarer seg med ett feste midt under for utløsing. I morra blir det å pusse litt og å feste motor, lagde nytt motorfeste også, dobbel printplate skikkelig faststøpt med skråspant bakover på begge sider.
            Har bare to-døgns herder, litt irriterende når en er på gli.. Men det nærmer seg
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • Idag må jeg si seg meget fornøyd .
              Sjøl etter å ha ignorert knallsol og vindstille enda en hel dag.
              Etter å ha fikla i timer med en to meter lang og skjøta 2 mm TIG- sveisetråd, varma opp med varmluftspistol, sa ble rådyra gode, hva i huleste skal en prøve da? Jeg endte opp ingensteder så det ut til, iallefall ikke noe resultat for å trekke ny servokabel. Så borremaskin på den sveisetråden ble prøvd, og på FØRSTE forsøket så traff jeg servobrønnen på 1,5 meters hold (bildet), helt på millimeter`n der jeg kunna tenkt meg å hatt den nye servokabelen i servobrønnen.. I fremre hjørne, helt i bunn. Så da måtte jeg vel nesten ha fått hjelp ..

              Det hører med at en må forbi to knekker i dihedral (positiv V-form) for å komme dit, som er større enn vingetykkelsen, begge knekkene. Det tror jeg faktisk aldri kunna skjedd igjen, uansett hvor mange forsøk enn hadde gjort.

              Og så tenke litt til etter suksessen. Ny kabel til egen rx ute ved kamera. Hoppa litt rundt omkring etter å ha oppfatta at jeg har jo rx-spenning i servobrønnen! Sia jeg har tykkeste dim på servokabel, så vurderer jeg det trygt å hente det derfra. Da var det jo en veldig enklere sak å borre seg 45 grader bakover mot servobrønnen (kamera ca 1,2 m fra kroppen, på begge sider) og lodde seg innpå der, enn å prøve 6 +1 i Lotto en gang til på hver vinge. Selv om at jeg måtte finne balsaen i bjelken, men det lar seg gjøre.
              Uttaket er nå på begge vingene!, lik avstand, så jeg kan velge ifra hvilken side en skal filme, kjekt med variasjon er det jo ..
              Så da skal høyderoret etter teorien være fri for jitter sia det blir rolig når jeg kobler ut høyre ballanseror. Min teori på det er at jeg veit at signalet på den kabelen var naken,- uisolert på signalet men isolert i epoxy, og at den da tar inn statisk spenning likevel pga all styroporen i vingen. Noe annen forklaring har jeg ikke.

              Motorfeste er pussa og "lakkert", motor er skrudd fast, mekanismen fungerer perfekt, med ett punkt slik teorien min på det var.
              Men sia jeg nå også skal ha den store ryggluka som spoiler i tillegg til begge ballanserora som spoilerons, så vil jeg prøve å ha begge de funksjonene på en servo. Brems på er lik dropp, og det ligger slik an at både dropp og brems på hver side av servoen gjør akkurat det om jeg legger inn den servoen på den måten jeg fant ut.
              Takk til Flisespikker`n for programmering av 180 grader utslag på bremseservo, veldig bra ).

              Eneste problemet no er at jeg blir frarådet å bruke LiFe på en ESC som er lagd for LiPo. Foreslo å stille den ned til 7 celler imot 8 som før for å redde inn cut-off og ytelse. Men kulde på LiFe drivbatterier funker dårlig blei det sagt, og 30 C er ikke 30 på vinter, så jeg går nok for 2 stk 4 celler Turnigy ca 4000 Nano-Tech Lipo for å sikre at ting blir som det skal.

              Da blir det en liten forsinkelse her pga drivbatterier, og skulla gjerne hatt slike batterier i handa nå ja..
              Så det her tror jeg fremdeles blir bra, våren blir iallefall møtt med ambo på ørnehanget Skotten, det er sikkert som banken.

              Og en ting til når jeg ser igjen vakuumbildene av vingene her, det burde vært hysterisk enkelt å lagd støpeform av de, med naturlig deling av halvdelene under vakuum. Etter å ha krympa en søppelsekk på kroppen og, så er det en tanke som ikke er lysår unna.
              Attached Files
              Last edited by Soarer; 17-01-13, 19:38.
              Mvh
              Gudmund

              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

              Comment


              • Uttak for rx strøm til kamera rc i form av to hunn-kontakter, ganske beskjedent. Feste til kamerarigg blir med to 8 mm treplugger på undersida av vingen til å skru fast den riggen. Kanskje burde både pan og tilt vært både en fordel og moro, men jeg må tenke på at ørna ikke er for yaw-stabil som den er jo mere som henges utpå der, jo mere luftmotstand på ene sida er det.
                Attached Files
                Mvh
                Gudmund

                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                Comment


                • Så får en vel se da om det blir noe mer her.
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment


                  • Og det blir det vel ja..
                    Har ordna med egen servo for dropp, å ta en felles servo med dropp og brems var jo umulig sia luka da måtte være åpen, og da får en jo ikke knota ned firgre til å feste inn splint for dropp .. Men men, ideer er jo det som skal til for å få ene foten foran den andre. Uten det så står det jo stille.
                    Men jo, har ordna kamerafeste. Gjorde det på min måte i tanken på det. Jeg ville ha mitt kamerautgangspunkt i litt foran og over vingen, begge vingene. For slik jeg har gjort det, så er det bare å sjalte det over på andre vingen om det skulle bli kjedelig å ha alt ifra en vinge. Ikke to kamera, ikke det jeg sier å ha to kanaler og to kamera, men å klippe og lime til en film ifra to vinkler, det må jo være fint.
                    Så festet jeg lagde passer ifra langt utpå til langt innpå vingen, litt "Nerdrum inspirert" vil vel noen si, men iallefall..
                    Det er en "rigg" når den er ferdig om litt som skal ha egen styring for video, Gopro og link-kamera der begge kamera peiker i samme retning. Ikke FPV det her, har en egen kameramann som kan konse på film uten at jeg trenger å bry meg om noe annet enn å styre meg dit det skal, for om mulig få lagd litt godt å se på. Det er eneste og heile meininga her faktisk..
                    Ny videolink er bestillt slik at kameramann ser i briller det han måtte feste blikket på, styre seg etter det interessante. 360 grader servo på begge kamera, å lage tilt kan komme seinere om det blir et behov. Og det blir det nok.
                    En skulle hatt BBC her no og tatt ut sine ting på det, liksom det en vil med det og, å ha lagd mitt noe slikt.

                    Så jeg så for meg å tre epoxyvåt carbonrowing inn i ei isolerstrømpe for tavlebygging som et bra utgangspunkt for å lage et lett og rigid utgangspunkt til å feste noe på vingene, litt foran og litt over. Rowingen fordeles like mye over som under i forkant og legger på nok til sideveis at det blir stabilt. 48 timer herding er nokka skit ..men har aldri hatt ei fiskestang så stiv likevel. Gjennomgående over til under, så låses det med en lang skrue. benden blei #&! bra faktisk, sånn carbon og epoxy blir.
                    Ting tar tid, men iallefall, jeg venter bare på noen spreke 4 celler LiPo batteri, så er det for min det klart om været er enig.
                    Håper jo på mye når en først er i lufta, det er jo derfor en gjør slikt.. Skal bli moro iallefall Tror kameramann gler seg minst like mye, det er jo egentlig Tore 9G det kommer på her.. .
                    Om noen er redd for for mye drag på ene sida, så ligger det i komp på andre, tilnærmet rett.
                    Jeg veit at det blir flymessig bra.
                    360 grader servo blir justert ned i hastighet til det jeg vil, ikke rotete.
                    Attached Files
                    Last edited by Soarer; 23-01-13, 00:36.
                    Mvh
                    Gudmund

                    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                    Comment


                    • Dette er et av de aller mest inspirerende prosjektene innen RC syns jeg. Men jeg lurer fælt på hvorfor du ikke vil fly som en fugl når du først har laget en? Den MÅ flys FPV. Det vil også være den overlegent beste måten du kan følge fuglene på. Med kameramann flyr du blindt.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

                      Comment


                      • Jo takk Anders, ser den og det det du sier om FPV, og takk igjen for det!.
                        Men du må også se at om en egen kameramann har kontroll på kun kamera, og jeg koll på flyginga, da er det vel ikke vanskelig å se at det kan bli bedre enn om en mann gjør alt film, og kun det? Om jeg skulle gjort slik FPV, så hadde jeg gjort det med noe med fantastiske ytelser heller, uten sofabenkenvinkel, ikke ei ørn.

                        Neida, det setter jo ingen forhåpninger til kamaramann.... , han har ikke noe press på seg i heletatt...
                        Meinga her er å terge på seg så mye som mulig, få filma mest mulig, klippa og lima til noe som alltid har vært et ønske.

                        Jeg sier ikke at jeg ikke vil fly den som FPV, det kan jeg jo selvfølgelig gjøre, men poenget med prosjektet nå er å filme ting jeg har sett i årtier på hangene her. Vi har faktisk verdens største tetthet av havørn, og når en har interesse i sånt, da må en gjøre noe med det. Ingenting blir av seg sjøl, hvordan i allverden skulla jeg fått gjort noe sånt om jeg ikke tok tak i det?..
                        Jeg meiner at det er viktig at ens ideer ikke bare blir en ide`. Og det gjelder uansett hva det måtte være!
                        Det er det som er så viktig.. 95 % kjøper og kaster, 5 % lager det du kjøper tror jeg.

                        Bildet er utgangspunket som først i tråden, havørn i full størrelse.
                        Og Ingrid som også har blitt fullsize sia da , tida går må vite.
                        Nydelig bilde for meg
                        Som sagt, når rullator`n er bestillt, da kan en skingle der å ønske en hadde gjort det, prøvd!..
                        Men da er det litt for seint gitt. Så det må bli mitt hint til alle, at er det noe du ser for deg at du vil, da er det faktisk bare opp til deg å gjøre det. Og det veit jo alle med ellers ting, bedre å bli skuffa etter enn før.
                        Og magler du erfaring, så finnes det tusenvis av gode hjelpere overalt. Bare gjør det er mitt råd..
                        Prøv er det viktigste, og hvis du gjør det nok, da kan du heller svare enn å spørre.
                        Attached Files
                        Last edited by Soarer; 23-01-13, 05:32.
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment


                        • Originally posted by Soarer View Post
                          Men du må også se at om en egen kameramann har kontroll på kun kamera, og jeg koll på flyginga, da er det vel ikke vanskelig å se at det kan bli bedre enn om en mann gjør alt film, og kun det?
                          Det er jeg fullstendig uenig i. Tvert imot! Det blir som om én holder rattet på en bil, og én jobber med gir og pedaler. Det blir vel enklere om en person gjør alt sammen? Å fly FPV er mye lettere enn mange tror. Å styre kameraer er ingen stor utfordring. Med kameraswitch hopper du fra kamera til kamera, og med enten headtracker eller feks slider og sideror (som jeg bruker) styrer du pan/tilt. En trepunktsbryter styrer evt zoom. Det krever selvsagt litt trening, men det gjør alt vi driver med. Jeg ville kanskje ikke FPV-debutert med flere kameraer, pan/tilt og zoom, og hvertfall ikke på et så verdifullt fly. Ta en enkel sak du har liggende og monter et kamera uten pan/tilt og fly til det sitter.
                          Last edited by bjeff; 23-01-13, 07:44.
                          Anders Eiebakke
                          90078513

                          Comment


                          • Javel, interessant innlegg, hmm..
                            Du som er vant til det sier det jo ifra den vinkelen du gjør, og jeg veit om få på ditt nivå må vite..
                            Men om du lærte at det må være to for å kjøre en bil, så ville vel du også kvie deg for å gjøre alt? Jeg meiner når utgangspunktet er blankt, da må jo det være mist like bra å ha film som en del og flyging som den andre?
                            Jeg har en Easyglider for FPV, har kun flydd ca 20 turer med den på en for dårlig skjerm. Jeg har liggende alt til å ta den biten mye mye lengre, og noe av det skal brukes her.
                            Men en får se, slik oppdelt så ser jeg det jo ikke usannsynlig at jeg vil være kameramann heller ..
                            Det er mulig at en kan kjøre bilen selv etterhvert, men slik det er så tror jeg at det kan være lurt å dele oppgaven i to..
                            Og glad for at du er uenig, da får en jo et innblikk ifra folk som har et annet ståsted.
                            Vi får se etterhvert
                            Mvh
                            Gudmund

                            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                            Comment


                            • Re: Ørn på anabole steroider...

                              Jeg ville aldri flydd en slik FPV. Hele greia her er vel faktisk å se selve rc-ørna fly med egne øyne...

                              Skal man fly fpv, holder det jo med en enkel isoporkjerre, som det ikke spiller noen rolle åssen ser ut...

                              Og slike tiltrekker seg også ørna. På Andøya forrige sommer var jeg på hang med en 1,5 meters knallgul hangkjerre, og ikke mindre enn 4 ørner ble med på leken.
                              Mye bedre å se det "live", enn gjennom ett kamera

                              Men det er MIN mening da...

                              Veldig moro å følge prosjektet
                              Håper denne blir med til Bud...?
                              Geir Dyrdal
                              Scale Warbirds of Norway

                              Comment


                              • Ørna har har vel igrunnen møteplikt på Bud.
                                Hans Petter Ytterbø
                                Trondheim

                                RCRCM; Strega F3F
                                RCRCM; E-Typhoon
                                RCRCM; Predator V1 F3F
                                Wildflug; MDM Fox
                                CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
                                Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
                                ESM; Seafury m/ MVVS 40
                                ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
                                ESM Seafury m/ OS FT-300
                                + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

                                Comment

                                Working...
                                X