Unconfigured Ad

Collapse

RaceM V-hale forsterkning

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wiker
    • May 2003
    • 195

RaceM V-hale forsterkning

For de som måtte ha interesse av det - hvordan legge inn ekstra bjelke i en hel V-hale:

Har vært mye plaget med at V-halen på RaceM'n min ikke har tålt harde landinger. Ikke nødvendigvis så harde heller, men slik at halen dasker litt hardt nedi. La inn en 10 x 2 mm furulist i underskinnet, i håp om at det skulle være tilstrekkelig, men det var ikke nok. Har reparert den noen ganger nå.

Bestemte meg for å skrote denne halen, og ta i bruk den nye jeg hadde kjøp inn. I den opprinnelige hale var det brukt Rohacell, mens det i den nye er brukt balsa. Har ikke greie på dette, men forestiller meg at balsa vil tåle påkjenningen under landing noe bedre. (?)

I alle fall, i den nye halen bestemte jeg meg for å legge inn ekstra bjelke midt mellom de to feste-skruene, som forbinder overskinnet og underskinnet. Kuttet først et hakk under V-halen hvor bjelkene kan skyves inn.

Vurdere å lage bjelker av karbon- eller furulister, med balsa på høykant imellom. Det skal nok ikke så mye til for å gjøre halen stivt nok, så jeg falt ned på å bruke bare balsa (6 mm hard balsa som jeg hadde liggende). Kunne ha lagt mer arbeid i dette, og limt sammen tversgående balsastimler for å få fibrene på høykant. Den balsaen jeg hadde var ganske hard og stiv i seg selv, så jeg droppet det. Tror det blir stivt nok likevel, er tross alt ikke så voldsomme krefter det er snakk om, men tiden får vise. I tillegg la jeg litt 1 mm kryssfiner på hver side for å forbinde de to bjelkene bedre i rota.

Brukte 3-timers epoxy m/ microballoons for å lime det hele på plass. (Vell.. brukte faktisk 30-minuters, men arbeidstida ble litt knapp.) Brukte først ei furulist for å smøre epoxy på innsiden av skinnet der bjelkene skulle ligge, og litt epoxy på selve bjelkene. Så var det bare å skyve bjelkene inn. Den første bjelken måtte i første omgang presse litt lengre inn for ikke å være i veien når den andre skulle på plass. Deretter var det bare å pirke den første tilbake på plass med en spiss kniv. Til slutt skyve ned de to kryssfiner-biten på hver side i rota av bjelkene.

Ikke mer enn en ettermiddags arbeid. Så får vi se om dette var nok da. Halen ble 5 g tyngre.
    Attached Files
  • Soarer
    • Mar 2005
    • 1856

Ser jo dugandes ut det der. Det er vel ikke så mange måter å gjøre det på..
    Om det ikke holder, så lim på noe karbon på balsaen neste gang. Og om du ikke har, så skal du få av meg. For å få en rett og blank overflate på karbonen da, så ta og teip en bit bygningsplast ned på bordet, og legg bare bjelken rett nedpå. Det blir jo to omganger da, men det blir bra.
    Har en Race M jeg også, heldigvis hel. Men det er bare så #¤%&/" upraktisk med hel V-hale.
    Mvh
    Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• Wiker
      • May 2003
      • 195

Takk for tilbud om karbon. Har karbon både ditt og datt liggende, bla. noen 10 x 1,5 mm karbon lister som vil passe fint. (de er litt tunge, men..) Håper imidlertid det holder slik jeg har gjort det nå. Hvis ikke, da blir det karbonlister (eller furulister) med balsa på høykant imellom, på den neste V-halen.

Ja, hel V-hale er noe upraktiske greier. Trodde Espen & Co. hadde planer om ny kropp med to-delt V-hale.

Et lite spørsmål: Har du shimmet opp V-halen i forkant? Flyr nå med littegranne ned trim på høyderoret (nesten 0,5° tror jeg) og lurte litt på om jeg skulle shimme den opp for å slippe det. Eneste er vel at V-halen da ikke blir liggende helt støtt nedi salen, og kanskje letter skads under hard landing. (?)

Comment

• Soarer
        • Mar 2005
        • 1856

Har ikke tilta halen noenvei nei. Mener den fly som på skinner slik min er iallefall.
        Har du cg på anbefalt sted?
        Men om du skal shimse halen, så hadde jeg villet polert området som skal ned i salen endel ganger.
        Og for å være helt sikker, avsluttet medett lag voks en ikke polerer (støpevok!). På med PVA-slipp, og mix til en dæsj epoxy (gjærne lim) og fortykk det med tixotropmiddel eller bommullsflock.
        Legg inn det shimmset du har trimment det til og støp i vei.
        Det gir liten retur til original vinkel, men du får den støtta du vil ha.

Var det ingenting inni bakvingene?

Den nye kroppen jeg har hørt om er X-hale, ikke noe delt V, men mulig det er annet på gang også?..
        Mvh
        Gudmund

Comment

• Wiker
          • May 2003
          • 195

Originally posted by Soarer
          Har ikke tilta halen noenvei nei. Mener den fly som på skinner slik min er iallefall.
          Har du cg på anbefalt sted?
          Tja, vet ikke helt hva som er anbefalt. Det som fortsatt står på sida til Espen (ca. 95 mm tror jeg det var) var vel med den "gamle" V-halen som var noe mindre. Blir aldri helt ening med meg selv hva jeg synes er best, flytter CG litt fram og tilbake. Er nå på 116 mm, og må da ha bittelitt ned trim for at den skal fly helt rett (uten gradvis å sette nesa litt i været).

Men om du skal shimse halen, så [...]
          Ah, ja det høres ut som måten å gjøre det på. Takk for beskrivelsen. Mmm.. tror jeg beholder det som det er foreløpig, og lever med de 0,5° ned trim - det er jo ikke all verden så det er sikkert ikke bryet verdt å modifisere.

Var det ingenting inni bakvingene?
          Nei, ingen ting bortsett fra bjelken som ligger rett framfor henglinga til høyderoret. Og så er det en hard balsa kloss som ligg på tvers (fra forkant til bakkant) nederst i rota (du ser den på bilde 2).

Comment

• ronsand
            • May 2005
            • 114

En enkel og stabil måte jeg har benyttet på flere modeller er å legge en tverrstripe med relativt smal tape (10mm) i mitdten av innfestingen i kroppen og en til under den fremre bolten til V-halen (borer da hull til bolten i tapen). Legger da ca. halvparten så mange lag midt på som under fremre bolt.
            Dette er hva jeg kaller midlertidig permanent!

Mvh Ronny

Comment

• Soarer
              • Mar 2005
              • 1856

Ja midlertidige ting som funker blir gjerne permanent ja.
              Mange måter å gjøre ting på.
              Mvh
              Gudmund

Comment

• Wiker
                • May 2003
                • 195

Takk Ronny. Tape, ja det kan jeg jo bruke så får jeg iallefall prøvd hvordan det blir.

Med den trimmen jeg har nå viser det seg faktisk at jeg får 0,6° ned på det ene roret, men bare 0,1° på det andre. Fydda, her må servoene synkroniseres bedre. Når begge rorene får likt utslag så trengs det nok ikke så mye trim likevel.

Ronny, her er forresten det diginale vinkelmålt (men de er utsolgt):
                Hangar9 AnglePro hos Elefun
                Denne skulle jeg gjerne hatt ($285.- litt dyrt):

mvh Geir

Comment

• ronsand
                  • May 2005
                  • 114

Ja det er en enkel og rimelig stabil metode og har for meg fungert så godt at det ofte har blitt permanent!

Hangar 9 vinkelmåleren er faktisk på vei hit i posten fra Chief Aircraft. Den andre så flott ut, men som du sier noe dyr.

Har forøvrig byttet litt ut i seilparken. Har solgt New Sting og Viking og har nå skaffet Freestyler 3 (på arbeidsbenken under montering) og Ceres F3B (på vei i posten ferdig montert). Begge disse har plugg-in V-haler.

Mvh Ronny

Comment

• flarssen
                    • Jan 2005
                    • 1842

Men om du skal shimse halen, så hadde jeg villet polert området som skal ned i salen endel ganger.
                    Og for å være helt sikker, avsluttet medett lag voks en ikke polerer (støpevok!). På med PVA-slipp, og mix til en dæsj epoxy (gjærne lim) og fortykk det med tixotropmiddel eller bommullsflock.
                    Brukte epoxylim når jeg rettet opp V-halen på Destiny sideveis. En bit gladpack fungerer også utmerket som "slippmiddel". Bør strammes godt for å unngå rynker.
                    Fred Larssen

Comment

• _wizard_
                      • Nov 2005
                      • 224

For å få en rett og blank overflate på karbonen da, så ta og teip en bit bygningsplast ned på bordet, og legg bare bjelken rett nedpå. Det blir jo to omganger da, men det blir bra.
                      Ser dere snakker om carbon. Noen som vet hvor man får kjøpt carbonfiberduk til slik bruk til en fornuftig pris? Nyttig tips det med byggplasten. Regner med at den slipper lett når støpeepoxyen har tørka?
                      Med vennlig hilsen
                      Baard Lindberg
                      Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

"I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

Comment

• Soarer
                        • Mar 2005
                        • 1856

Den slipper lett ja, og trenger ingen videre behandlig før bruk. Plasten skal ikke vokses!
                        Bruk fuktsperre av den tykke typen den er "feitest".

Men fornuftig pris på karbon, se det er straks mye verre.
                        http://www.r-g.de/en/ har alt, men du må jo importere selv. Det lønner seg om du skal ha litt.
                        Og det er lurt å gå sammen med andre, fordi prisene detter drastisk etter økende mengde.
                        Men en kan jo selfølgelig benytte norske forhandlere også.
                        Last edited by Soarer; 11-08-08, 13:44.
                        Mvh
                        Gudmund

Comment

• Kingfisher
                          • Feb 2006
                          • 833

Originally posted by Wiker
                          Ronny, her er forresten det diginale vinkelmålt (men de er utsolgt):
                          Hangar9 AnglePro hos Elefun
                          Litt OT. Har nevnte duppedings. Men min ikke bare spiser batterier, den sluker de rå. Glemmer en å slå den av så er batteriet tømt på notime. Noen som opplever det samme, eller er det bare min?

Comment

• Wiker
                            • May 2003
                            • 195

Originally posted by ronsand
                            Har forøvrig byttet litt ut i seilparken.
                            Ble litt bekymret når jeg så du solgte Vikingen, men så hørte jeg rykter (fra Erik) om at det var noe nytt på byggebordet. Altid artig med noe nytt. Kanskje Freestyler'n får luftet seg på Spåkenes iløpet av høsten

Originally posted by Kingfisher
                            Litt OT. Har nevnte duppedings. Men min ikke bare spiser batterier, den sluker de rå. Glemmer en å slå den av så er batteriet tømt på notime. Noen som opplever det samme, eller er det bare min?
                            Joda, merker at batteriet ikke varer så lenge. Lurt å ha nytt batteri liggende.

Comment

• ronsand
                              • May 2005
                              • 114

Greit med mye leker innimellom ja! Angående batterier bestillte jeg 3 ekstra i lag med balansereren.

Comment

Working...