Unconfigured Ad

Collapse

Predator F3F

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by Elektro
    Får kanskje vurdere å "løfte" antennene ut fra kroppen. Synes antenner som står fritt ut er meget utsatt under transport.
    Bruker de samme antenne gjennomføringene på Predatoren min.
    Ja - antenne ledingene blir mer utsatt når de står 45° ut fra kroppen men dette kan du fikse på ved å legge 2-3 runder med en 2mm krympestrømpe rundt antenne kabelen (denne skal krympes ) Pass på at disse er en cm eller to lengre (inn i flykroppen) enn den synlige delen av antenna!
    Så tar du og utvider hullet i gjennomføringen slik at det akkurat er litt større enn antenna med krymp rundt og limer fast med UHU Por.
    Pass på at du får minimum 35 mm av antenne på yttersiden av kroppen!

Du får nå en antenne som er mye "stivere" og holder formen selv om en skulle være uheldig og klemme rundt denne under en start .....
    Last edited by Quadrocopter; 08-01-10, 23:23. Reason: mm - cm

Comment

• Ja9
      • Dec 2002
      • 572

Hvor stor er faren for signaltap hvis en flyr under hangkanten?
      Dette skjer jo støtt og stadig når en flyr på Reve som er det lokale hanget mitt. En flyr jo aldri lenge under kanten på dette hanget, men at en dukker under en gang i blant er jo ikke til å unngå.
      Jan Eric Klausen
      Forus RC Klubb

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Originally posted by Ja9
        Dette skjer jo støtt og stadig når en flyr på Reve som er det lokale hanget mitt. En flyr jo aldri lenge under kanten på dette hanget, men at en dukker under en gang i blant er jo ikke til å unngå.
        Hvis du ikke har noen fjellvegger / kanter som kan reflektere signalet fra senderen så er den stor siden dette er et 2.4GHz system med lite avbøyning på antennesignalet (mottak området er normalt det du ser)
        Men normalt så vil mottaker motta en eller annen refleksjon og du vil ikke merke noe - regner med at du ikke flyr i all evighet uten å se vingen

Men alt er relativt - selv 35MHz sliter hvis du er langt nok under kanten!
        Last edited by Quadrocopter; 08-01-10, 23:09.

Comment

• jj
          • Nov 2002
          • 1327

Originally posted by Ja9
          Har testet en god del på dette, da jeg til dels har flydd mye FPV fra inne i en bil med 2.4 på rc utstyret (kaldt å stå ute.. ). Så lenge monteringen i flyet var nogenlunde bra måtte det en hel VW Caravelle parkert på siden og at jeg fløy akkurat den veien hele 6-700m unna før jeg mistet signalet. Men jo nærmere obstruksjonen er jo mer har den å si. En person som står foran med antennen nesten inne i kroppen vil være veldig ødeleggende.
          Så som Quadrocopter sier avbøyer signalet ikke så mye, men det er aldri bedre enn dårligste del av installasjonen.
          Hvis dere feks avisolerer en silikonledning (ta ut ledning...) er det en fantastisk beskyttelse for antennene. Eller krympestrømpe som nevnt her. Det fine med silikonslange eller annet er at det kan stå fast i flyet og man kan ta ut mottageren for bruk i annet etc.
          Attached Files
          Jo Grini
          http://vimeo.com/jojoen
          http://www.youtube.com/jojoenno
          http://www.jojoen.no/

Comment

• Seiler`n
            • Mar 2005
            • 821

Det eneste fornuftige en fuel slange kan brukes til er til å beskytte antennen på motakern
            Mvh
            Stig Olsen
            Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
            Pike Perfect X tail
            Pike Brio / Giant
            Alpina 4001
            DG 500/22 Elan under opppussing
            Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Ja9
              • Dec 2002
              • 572

da er det nok ikke noen anne utvei å teste litt selv når mottakerene er ankommet. Blir nok ikke noe flyging før kulda gir seg og snøen er langt vekk.
              Jan Eric Klausen
              Forus RC Klubb

Comment

• Stin
                • Jan 2007
                • 629

Hei.
                kjøpte meg en predator for en god stund siden,holder på og sette den sammen nå, har en graupner krok jeg vil montere inn og jeg lurer på plassering av den?? kroken er gjusterbar med ca 3cm til sammen, så at på predatoren er cg anbefalt 110mm til 115mm og lurer derfor på om de er en god ide og montere senter av kroken på ca 112.5mm?? er litt usikker på dette
                mvh Stin
                Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                På vei inn i Hangaren.
                Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Originally posted by Stin
                  Hei.
                  kjøpte meg en predator for en god stund siden,holder på og sette den sammen nå, har en graupner krok jeg vil montere inn og jeg lurer på plassering av den?? kroken er gjusterbar med ca 3cm til sammen, så at på predatoren er cg anbefalt 110mm til 115mm og lurer derfor på om de er en god ide og montere senter av kroken på ca 112.5mm?? er litt usikker på dette
                  mvh Stin
                  Send en PM til JJ eller sjekk innleggende hans her eller på RCG hvor dette er diskutert

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Du vil nok aldri bruke kroken helt på bakre CG, og slett ikke bak.
                    Normalt plasserer man kroken noe foran CG, hvor mye angies gjerne i grader. Husker ikke grad-antallet i farta...
                    Men tenk deg at du trekker ei linje loddrett fra CG, og så ei linje noen grader forover. Kroken plasseres der linja forover havner på buken av kroppen.
                    Start med safe plassering, altså noe foran CG. Så kan du evt flytte den bakover i små step om du syntes du må ha mye høyderor i starten når du har prøvd deg fram. Men husk at den plutselig kan bli svært vanskelig å ha med å gjøre
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Funnypark
                      • Jul 2008
                      • 176

Det står om plassering i manualen (som sikkert ikke fulgte med):

JM

Comment

• jj
                        • Nov 2002
                        • 1327

Krokposisjon har overhode ingenting med tyngdepunkt (CG) å gjøre. Det har med trykkpunkt, samt høyderorssetting å gjøre. Trykkpunktet forandrer seg avhengig av flaps/balanseror setting.
                        Kommer en lengre artikkel i MI om dette.

Jeg skrev dette på RCgroups:
                        "If you take a 90 degree angle on the joiner it is 1/2inch (13mm) behind the back part of joiner.
                        I now use as mentioned 10mm camber and 1mm down elevator. Might still try more settings. Kind of just started... But in todays conditions this worked very well.
                        CG has nothing to do with a launch. But it is still at 115mm. Though shifted back and forward a bit today with and without logger."
                        Attached Files
                        Jo Grini

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Originally posted by jj
                          Krokposisjon har overhode ingenting med tyngdepunkt (CG) å gjøre. Det har med trykkpunkt, samt høyderorssetting å gjøre. ."
                          Vel...
                          Det hvermannsen har å forholde seg til er jo CG. Trykkpunkt etc er normalt ikke noe alle vet om...
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• jj
                            • Nov 2002
                            • 1327

Originally posted by joo
                            Vel...
                            Det hvermannsen har å forholde seg til er jo CG. Trykkpunkt etc er normalt ikke noe alle vet om...
                            Som skrevet. Trykkpunktet forandrer seg så fort du forandrer flapsetting, så krokplasseringen er ikke fast. Dermed er CG helt uvesentlig. I tillegg kan man på mange modeller fly med CG uendelig langt frem eller bak. På de fleste nye F3J modeller kan man flytte CG 20mm avhengig av flystil. Men trykkpunktet forandres kun av flapsetting... Dermed kan kroken gjerne være langt bak eller foran CG.
                            Det samme gjelder Predator. CG er veldig individuelt. Og det samme er flapsetting under start.

Optimal krokplassering og flap/høyderorssetting burde derfor oppgis av konstruktør, produsent eller forhandler. Så slipper kunden å gjøre uendelig mye testing for å finne dette.
                            Jo Grini

Comment

• Soarer
                              • Mar 2005
                              • 1856

Originally posted by jj
                              Som skrevet. Trykkpunktet forandrer seg så fort du forandrer flapsetting, så krokplasseringen er ikke fast. Dermed er CG helt uvesentlig. I tillegg kan man på mange modeller fly med CG uendelig langt frem eller bak. På de fleste nye F3J modeller kan man flytte CG 20mm avhengig av flystil. Men trykkpunktet forandres kun av flapsetting... Dermed kan kroken gjerne være langt bak eller foran CG.
                              Det samme gjelder Predator. CG er veldig individuelt. Og det samme er flapsetting under start.

Optimal krokplassering og flap/høyderorssetting burde derfor oppgis av konstruktør, produsent eller forhandler. Så slipper kunden å gjøre uendelig mye testing for å finne dette.
                              Nå er det vel slik at det er ingen ( ? ) som har brukt Predator på vinsj så mye som Jo har gjort, og det er vel han som således har mest erfaring med krokplassering kontra setting vil jeg tro.
                              Men vil også tro at 15 mm flaps og i underkant av 1 mm dykkror er en bra kombinasjon med kroken på 114 mm.
                              Jo får komme med korrigering om det er nyanser i settinga som er bedre

Men han har helt rett i at det burde så i "manualen" på sidene til Rcrcm.
                              Skal fixe på det om det blir noe mere konkret å konkludere i her.
                              Mvh
                              Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• Airborn
                                • Apr 2004
                                • 29

Hei legger inn noen bilder av predatoren min
                                Bildene er knipset høsten 2009 på molnesfjellet som ligger på øya vigra
                                like utenfor Ålesund
                                Attached Files
                                Last edited by Airborn; 26-01-10, 21:02.
                                M.V.H
                                Frank Skarbø
                                Ålesund og omegn modellflyklubb

MINE MODELLER:
                                Stingray HS (X-Models)
                                Predator (RCRCM)
                                Alpina 4001 Elektro (Tangent)
                                Trico 2001 jet (Carrera)
                                Yak-54 30% (SD models)

Comment

Working...