Unconfigured Ad

Collapse

Aktivt bruk av sideror ved flyving på hang?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kingfisher
    • Feb 2006
    • 833

Aktivt bruk av sideror ved flyving på hang?

Som en annen tråd er inne på er det lett å bli hekta på hangflyging. Min erfaring, med antall turer som kan telles på en hånd, og deretter maiden av min første glassmodell, i opp mot 20 m/sek. ble vel heftig. Mest skrekkblandet fryd og hvor eneste mål var å komme seg helskinnet ned. Men det kommer nok mer rolige og mer nytefulle tider etterhvert.

Men, jeg får ulike tilbakemeldinger på om sideror skal brukes aktivt eller ikke. Hva er "fasiten" i bruk av sideror på hang?

Stein
  • william123
    • May 2005
    • 2330

Tja...kommer vel egentlig litt an på. Hvis det er bare vanlig sportsflyging på hang så ser jeg ikke noen grunn til ikke å bruke sideroret. Trengs ikke hvis du ha stor fart, men ligger du å tanker høyde i et rolig tempo kan det være kjekt å bruke sideroret i svingene. Det gjør i alle fall ikke noe om du bruker det.

Men snakker vi F3F blir det en annen sak. Her skal man vel strengt tatt bare fly med høyrestikka og ikke blande sideroret inn i bildet. Begynner du å gi sideror i svingene kan noen modeller få en slik oscillerende bevegelse med halen, og det vil man helst unngå. Dette er forutsatt at det går litt unna. Kan godt bruke sideror her også hvis forholdene er så dårlige at du må fly med termikk setting på
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Olavjoergensen
      • Jun 2005
      • 2208

Min opplevelse med sideror på hang er er det benyttes både ved lave hastigheter for å vinne høyde med så level som mulig vinge og i større hastigheter. Jeg opplever at modellen svinger mye raskere med riktig siderors input i svingen. Det som vel er essensen er at hvis du skal dra modellen rundt svingen på høydreroret, så er det viktig at nesa på flyet peker nedover og ikke oppover, dette kan man jo justere med sideror. Også avhengig av svinge teknikk!!

Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

Comment

• landy
        • Jan 2006
        • 63

Som de første er inne på mister du mindre høyde i sving når det er dårlig løft, ved bruk av sideror. Dette vil du merke spesiellt godt hvis du flyr på dårlig termikk.En annen fordel er at svingen blir penere å se på.
        Last edited by landy; 13-10-08, 19:08.
        Morten Erdal

Comment

• william123
          • May 2005
          • 2330

Originally posted by landy
          En annen fordel er at svingen blir penere å se på.
          Synd det ikke er stilpoeng i F3F da

Som OJ påpeker, alt er avhengig av svingteknikk. Men man skal kunne få differensiert balanserorene rett slik at man ikke trenger sideror i svingen få å få løftet halen gjennom svingen.
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

Comment

• Seiler`n
            • Mar 2005
            • 821

På stort sett al flyving utenom enkelte svingteknikker i høy hastighet blir sideror benyttet i større eller mindre grad.
            Og det er kun på på spesielle seilfly i høye hastigheter du ikke trenger sideror.

Så konklusjonen er : Lær deg å bruke sideror på seilfly. Når du blir mer varm i trøya og skjønner / ser hvordan et seilfly skal ligge i sving skjøner du også når du skal bruke mindre og mer sideror. Her er det kun erfaring og øvelse som skal til.

På en større skala maskin på hang kan du fly på 2 ms ved riktig rorbruk, men utelukker du sideroret kan det hende du trenger 4 -5 ms.

Fly altid med sideror, og ta det vekk der du ikke trenger det når du får mer erfaring !
            Mvh
            Stig Olsen
            Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
            Pike Perfect X tail
            Pike Brio / Giant
            Alpina 4001
            DG 500/22 Elan under opppussing
            Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Seiler`n
              • Mar 2005
              • 821

Originally posted by william123
              Men man skal kunne få differensiert balanserorene rett slik at man ikke trenger sideror i svingen få å få løftet halen gjennom svingen.
              Dette gjelde KUN et fåtall seilfly typer. Tror du får ta deg en tur med Dg en min på neste års Lofotuke.. Så kan du få programere difrensial til du ser mannen med jån.... Du MÅ bruke sideror på de fleste seilflytyper !
              Mvh
              Stig Olsen
              Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
              Pike Brio / Giant
              Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• william123
                • May 2005
                • 2330

Originally posted by Seiler`n
                Dette gjelde KUN et fåtall seilfly typer. Tror du får ta deg en tur med Dg en min på neste års Lofotuke.. Så kan du få programere difrensial til du ser mannen med jån.... Du MÅ bruke sideror på de fleste seilflytyper !
                Ja...glemte i farta at det var noe som hete skala seilere. Det med differensiering gjelder i hovedsak for F3F seilere.
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

Comment

• Soarer
                  • Mar 2005
                  • 1856

Kilde: Kewin Newton

Even pilots who have been racing for years will take many sessions in differing lift conditions to set a model up to their satisfaction.

Although a good distributor will supply set-up suggestions with their models most of the measurements will be subject to personal taste. It is also worthy of note that although two moulded designs should behave identically this is not always the case. In practise a sensitive pilot (one who is not afraid to cry?) may detect minor differences in lay-up (changing torsional rigidity) and weight distribution. Any differences should be small and only recognisable at extremes but serve to prove the point that there is no substitute for taking the time to set each model up on its own merits to your style of flying.

Having established why we should be doing something the next step is how we do it. Racing veterans may either switch off at this point or hopefully read and digest the methods I use and query or add any points that I've overlooked.

There are two vital mixes that can be optimised and are not solely personal taste. Snapflap and differential. These will be looked at in detail shortly. First though a few other thoughts.

For racing do not use aileron/rudder mixing. As a matter of principle I do not believe this coupling should b used by anyone with two thumbs but for racing there is a legitimate reason not to use it. If you have coupled aileron and rudder you are only achieving what correct differential should be doing in the turns. The downside to the coupling is that if you have good speed on the straights and need to make an aileron adjustment you will also be putting rudder in, which can start an oscillation that will scrub off speed. The effect will be minor but they all add up. It would be possible to have a very fine coupling that would do little damage but why bother when you can simply use the correct differential in the first place?

Differential

What we are talking about here is programming your TX so that the ailerons are making the plane track correctly around a turn without the fuselage pointing high or low. When done correctly significant drag reductions can be achieved both in the turn and in reducing any subsequent control inputs required.

Set the model up with the aileron response that suits you. Once done perform a crosswind roll without using any rudder input. Your airspeed should be reasonable but not so fast as to make anything axial. When I'm doing this I leave the differential menu open on my TX so that I can adjust the settings without landing. Multiplex TX's are a doddle in this respect as you can use the digi-adjuster. You may have to be more safety conscious with other radios i.e. don't blame me!

Once you have adjusted your differential to achieve the perfect axial roll at all but the slowest of speeds you have a place to start from. I usually save these settings for the TX's aerobatics mode. Switch your TX to racing mode and dial in maybe 10% more differential than was used to attain the axial roll. On a good day with the wind square on to the hill start flying an imaginary F3F course. After you pass the pilots position and are around 15 metres from the base, lift the nose slightly and roll 3/4 to inverted watching the line of the fuselage the whole time. If the fuselage seems to sit nose high and tail low during the turn increase the differential. If the glider seems to be thrown more towards the hill with the tail high and nose pointing into the hill try easing off on the differential a little.

The following two photos are designed to illustrate the general point. Even if a plane has what I would consider less than optimum differential settings, it is still relatively simple to adjust your flying style to suite the differential. What I always aim for though is to make it simple for myself so that I can fly the plane how I want to not how the set-up dictates I need to fly it.

This Cobra is the best example I could find of not enough differential. The nose is comparatively high and the tail correspondingly low. Any second the pilot will need a stab of down elevator. In these circumstances, if the lift permitted, it would have been better flying reversals rather than pylon "bank and yank" style turns. Of course there could have been many other factors that left the plane on this trajectory but I'm trying to illustrate the point.
                  This Sting is in a much better position to complete the run without the need for unwanted control inputs. The nose is low and the tail is high. The Cobra above could have achieved the same result with more differential or, as a short term measure, rolling more towards inverted making it easier to judge the trajectory exiting the turn than with a pylon "bank and yank" turn.

After a session in good lift you should have the plane set up with an aerobatic mode of perfect axial rolls and a racing mode where the fuselage tracks around the turn totally in line with the direction that the plane is travelling in.

I also use a slightly different setting for lighter conditions using a little more differential again.

The speed of aileron response is largely a matter of personal taste although it is worth bearing in mind that in turbulent air you may need enough response to level the wings rapidly.

With regard to the all important turns you need to strike a balance between having too little movement making you start the turn early thereby missing out on the best lift and having so much that you can turn very late but are creating a lot of drag.

Altså kan mye gjøres med riktig setting på ballanse. Det her er F3F da, ikke sakte sirkling i termikk og denslags. Da bruker til og med jeg sideror
                  Mvh
                  Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• jj
                    • Nov 2002
                    • 1327

F3F og differensiering
                    Avhengig av svingteknikk

Hvis det er forhold eller ønske om å bare rolle helt rundt å trekke høyderor brukes ikke sideror. Differensiering av balanseror til modeller roller rett.

All annen svingteknikk er sideror nødvendig for å få ut det aller siste av modellen.
                    Mange bruker litt mix bal->side , men ikke mye. Dette kan være negativt om du må rette opp etter svingen.
                    De aller fleste bruker så mye differensiering at modellen roller rett.

Selv har jeg en flystil i F3F som tilsier endel siderorsbruk. Jeg bruker litt balanse-siderors miks. Dvs at når jeg gir balanseror følger sideroret litt med. 10-30% avhengig av modell. Differensiering har jeg så modellen roller rett (da satt opp uten at bal-side miks er lagt inn).
                    De aller fleste av de siste 10-15 års NM F3F i Norge har blitt vunnet med noe vi forsåvidt kaller Danish style (eller Nordic style?) som har blitt rafinert ganske godt av Espen Torp. Han går relativt høyt før svingen med endel siderorsmiks og kommer rett ned "oppå" kanten igjen. Utgangen av svingen er helt avgjørende. Holde seg i det beste løftet så mye av tiden som mulig er viktigst. Kan se ut som det går sakte på toppen av svingen, men siden man kommer seg rett ned på kanten igjen lønner det seg. Espen flyr en mellomting av ytterpunktene, men vet også å forandre teknikk underveis pga topografi og forhold.

Litt dårlig video (fra 2005), men viser godt de forskjellige ytterpunktene i teknikk. Har masse video, men disse var informative tror jeg.
                    Uten sideror i gode forhold (modellen har ikke sideror) :

Med sideror i 2m/s (slik jeg flyr) :

i bedre forhold med sideror:

Jo Grini
                    Jo Grini
                    http://vimeo.com/jojoen
                    http://www.youtube.com/jojoenno
                    http://www.jojoen.no/

Comment

• Seiler`n
                      • Mar 2005
                      • 821

Originally posted by Soarer
                      Altså kan mye gjøres med riktig setting på ballanse. Det her er F3F da, ikke sakte sirkling i termikk og denslags. Da bruker til og med jeg sideror
                      Puhh.. Så var jeg ikke helt alene.

Vi bruker selvsakt diff på termikmodellene også. Men sideror må til.
                      Mvh
                      Stig Olsen
                      Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
                      Pike Brio / Giant
                      Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Soarer
                        • Mar 2005
                        • 1856

Originally posted by william123
                        Ja...glemte i farta at det var noe som hete skala seilere. Det med differensiering gjelder i hovedsak for F3F seilere.
                        Ja samma her..
                        Fly stort fly uten sideror ser nesten ut som en har radioklikk, men mener bastant at fly med høyt sideforhold må ha en god del differensiering de også.
                        Null differensiering = acro og med differensiering + sideror = performance.
                        Last edited by Soarer; 13-10-08, 23:03.
                        Mvh
                        Gudmund

Comment

• Soarer
                          • Mar 2005
                          • 1856

Så når det gjelder F3F igjen, så har jeg mottatt en mail ifra Espen Torp.
                          Vi får bare takke og bukke for at han også deler av sine erfaringer i likhet med Jo.
                          Espen er som han sier ikke spesielt ivrig på det med forum, men ber meg sitere han på dette:

I begynnelsen av min RC karriere brukte jeg nesten ikke sideror i det hele tatt på mine hangmodeller. Etterhvert lærte jeg meg å bruke dette selv om miljøet jeg var i stort sett aldri brukte sideroret (mine flykamerater). Men jeg fant ganske raskt ut at det ikke hadde noen særlig påvirkning i positiv forstand å bruke sideroret i F3F, men det kan fort virke veldig negativt hvis man er for aktiv med sideroret.

I veldig mange år har jeg brukt bittelitt siderorsmiks når flyet er i normalstilling. I speedstilling har jeg nesten aldri brukt siderorsmiks. Dvs når forholdene er såpass gode at speedstilling tas i bruk så brukes ikke sideror.
                          Bruken av siderorsmiks og hvor mye som skal legges inn i normalstilling kan variere fra modell til modell. Det samme gjelder differensiering. Jeg pleier å bruke ca 2-2,5 til 1, altså hvis fullt utslag ned er 5mm så går det 10-12,5mm opp.
                          Jeg flyr så og si alltid med fullspan balanseror, altså flaps brukes også som balanseror. Dette er ikke så viktig.
                          Rollrate på flyet er en individuell sak. Det man må bestrebe er å få høyderoret til å virke som det skal.

Når det gjelder sideror og F3B SPEED så brukes det aldri av meg.

Uansett hvordan man ser på dette med bruken av sideror så er det opp til hver enkelt å finne ut hva som passer best til sin egen flystil. Det er ikke noen fasit på dette.
                          Ett godt råd er å ikke henge seg for mye opp i detaljer, det er viktigere å fly mer enn å justere etter hver tur.

Mvh,

Espen
                          Last edited by Soarer; 14-10-08, 09:46.
                          Mvh
                          Gudmund

Comment

• Seiler`n
                            • Mar 2005
                            • 821

Ja samma her..
                            Fly stort fly uten sideror ser nesten ut som en har radioklikk, men mener bastant at fly med høyt sideforhold må ha en god del differensiering de også.
                            Null differensiering = acro og med differensiering + sideror = performance.
                            Jepp. Da er vi enige hele gjengen da.
                            Mvh
                            Stig Olsen
                            Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
                            Pike Brio / Giant
                            Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Seiler`n
                              • Mar 2005
                              • 821

Så når det gjelder F3F igjen, så har jeg mottatt en mail ifra Espen Torp.
                              Vi får bare takke og bukke for at han også deler av sine erfaringer i likhet med Jo.
                              Espen er som han sier ikke spesielt ivrig på det med forum, men ber meg sitere han på dette:

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Espen
                              Takker Espen ! Bra du kan komme med innspill selv om vi ikke ser deg her.
                              Mvh
                              Stig Olsen
                              Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
                              Pike Brio / Giant
                              Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

Working...