Unconfigured Ad

Collapse

Seilflyging på sunnmøre..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lille_Thomas
    • Sep 2008
    • 364

Tror det blir sykt artig fremover nå ja, når jeg sitter å tenker meg om så bare her i ålesund område så har det blitt 4 nye seilfly piloter siden i sommer å vi har fått tak i 5 stk som enten bare har ligget bak busken å flydd eller hatt flere år med stopp til å komme sammen å fly ilag igjen. Det vil si 9 nye/gamle piloter pluss vi 4 som har vært å flyd sammen siden jeg begynte med seilflyging som er vel litt over 1 år siden.
    å jeg vet om ett par stk til som har ligget på latsiden når det gjelder flyging som vi skal vel klare å få med oss ut. Så hvis vi klarer å gjøre en skikkelig innsats mot sommeren nå, så tror jeg at her i ålesunds område vil det være rundt 15-20 aktive seilfly piloter igjennom hele neste sesongen å vil tro at det blir iallefall 10 av dem som skal bli med på vårlige vinder -09.
    Å etter man har smakt på hangene på bud så er det vansklig å stoppe, det synst iallefall jeg

Men hvor i landet er det dem bruker å ha mye F3F konkuranser, noen som vet? har lyst å delta men har ikke lyst å kjøre 10++ timer for det, ikke enda iallefall, kanskje hvis jeg blir litt bedre
    Thomas Rongve

Comment

• Soarer
      • Mar 2005
      • 1856

Originally posted by Lille_Thomas
      Tror det blir sykt artig fremover nå ja, når jeg sitter å tenker meg om så bare her i ålesund område så har det blitt 4 nye seilfly piloter siden i sommer å vi har fått tak i 5 stk som enten bare har ligget bak busken å flydd eller hatt flere år med stopp til å komme sammen å fly ilag igjen. Det vil si 9 nye/gamle piloter pluss vi 4 som har vært å flyd sammen siden jeg begynte med seilflyging som er vel litt over 1 år siden.
      å jeg vet om ett par stk til som har ligget på latsiden når det gjelder flyging som vi skal vel klare å få med oss ut. Så hvis vi klarer å gjøre en skikkelig innsats mot sommeren nå, så tror jeg at her i ålesunds område vil det være rundt 15-20 aktive seilfly piloter igjennom hele neste sesongen å vil tro at det blir iallefall 10 av dem som skal bli med på vårlige vinder -09.
      Å etter man har smakt på hangene på bud så er det vansklig å stoppe, det synst iallefall jeg

Men hvor i landet er det dem bruker å ha mye F3F konkuranser, noen som vet? har lyst å delta men har ikke lyst å kjøre 10++ timer for det, ikke enda iallefall, kanskje hvis jeg blir litt bedre
      Det er nok mest på sørlandet, Jæren og Haugesund. Og så har vi Bodø, og Brønnøysund.
      Så vi har et stort gap her kan du si, spørsmålet er jo om vi skal fylle det?
      Trøndelag er faktisk på vei opp også, og sier de gler seg på å komme hit på helgeturer for å fly, så jeg synes det ser lyst ut iallefall.
      F3F er jo en ting, det som også trengs er å få folk ut og oppleve miløet på hanget også for kosen sin skyld.
      Mvh
      Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• Lille_Thomas
        • Sep 2008
        • 364

Jeg er helt med på å sette opp F3F konkuranse her!
        Kosen er jo der selv om det er en konkuranse, det skal jo være sosialt også da.
        men uansett blir det ikke F3F konkuranse hver helg så det blir mye koslige helge turer også

Men det er som du sier ett stort gap å det syns jeg vi skal fylle igjen

Men for dem kose helgene så går det jo ann å sette opp F3F anlegg slik at folk kan få prøve seg litt uten konkuranse press, men bare for å kjenne på hvordan det er.
        kanskje mange synst det faller i smak å vil prøve seg på konkuranse?
        Thomas Rongve

Comment

• Soarer
          • Mar 2005
          • 1856

Jo helt sikkert mange som synes det er spennende. Men min erfaring tilsier at det er mange som ikke tør fordi de anser seg selv for å mangle erfaring.
          Så en kan skille hangflygere i to grupper minst.
          De som er tent på konkurranse, og de som flyr for kosen sin skyld.
          Begge har like stor verdi, da alle som har flydd konkurranse engang var i den andre gruppa. Derfra har de utviklet seg til å ville ha noe mere, og flyr gjerne F3F idag.

Mitt syn er at hovedmålet er å få folk ut på hanget, så får ballansegangen mellom F3F og ren sosial flyging finne den rette ballansegangen av seg selv.
          De som har lyst kommer av seg selv når de er klar for det (eller er blitt mast nok på), de andre som overhodet ikke vil, får selvsagt dyrke sin lidenskap med sin del av hobbyen.

Sett av det scrambles til F3F til våren. En rask telling sier da at bare her oppe kan vi alene ha 15-20 stk som gjerne slenger seg med på en konkurranse.
          Det er mer enn NM har hatt på mange år det.
          Det burde de andre her i landet få med seg, pluss at ingen av de (med ett unntak) har vært her før og sett hva vi har
          Ting ligger i lufta her, ballen er stor nok til å rulle selv nå.
          Et lite dytt i form av en dato, så har vi straks noe å evaluere som sier hvordan dette vil komme til å bli fremover. Neste år blir et spennende seilflyår i Møre og Romsdal, det vil jeg bare ha sagt
          Mvh
          Gudmund

Comment

• Lille_Thomas
            • Sep 2008
            • 364

Dette blir bare helt sinsykt bra det. Men vet du ca dato for når norda vinden begynner å trykke på da?

Men er det skotten du ser på til å fly F3F da eller?
            Thomas Rongve

Comment

• Soarer
              • Mar 2005
              • 1856

Originally posted by Lille_Thomas
              Dette blir bare helt sinsykt bra det. Men vet du ca dato for når norda vinden begynner å trykke på da?

Men er det skotten du ser på til å fly F3F da eller?

Dato for nordavind blir nok vanskelig, men april til og med juni pleier å gi fine dager på nord, også hos dere. Skotten ja..
              Mvh
              Gudmund

Comment

• Soarer
                • Mar 2005
                • 1856

Det er en god dialog imellom Sunnmøre og Molde på å ha to F3F stevner i løpet av april måned. To uker imellom, før treffet i Bud. Helt uoffisielt, bare for å komme igang igjen.
                Det blir en pekepinn på hva som rører seg oppunder F3F Norge i disse tilsynelatende oppgående tider.

Så vi henstiller alle til å polere vingene, og ha ballasten klar.
                I april har vi mye fint her, kanskje den aller beste tida på å ta hangene for oss på den måten liker å huske de.
                Jeg gjetter på 25 stk, men det er bare herfra.
                Så vi tar det derfra.. Noen andre som vil knives litt sånn helt uoffisielt?
                Moroa er hele poenget, en trenger ikke å ha flydd F3F før i det heletatt. Arrangementmessig stiller alle opp. Det er ment som å løse opp alle nykkene en har med konkurranse, om en har det ja..
                Ting blir jo bare så bra som en gjør det til, og derfra tar vi det.
                Mvh
                Gudmund

Comment

• Soarer
                  • Mar 2005
                  • 1856

Begge helgene 11. og 17. April blir det F3F her i Bud, lørdag til søndag.
                  Der er foreløpig helt utenom noen lister som kan plassere enkelte i posisjon til andre ting, men er også meint som sagt for å løse opp om det å konkurrere.
                  De som kommer bør ta kontakt med Bud Camping på http://www.budcamping.no/ for å bestille hytter.
                  Vi har tilfeldigvis en utrolig flott camping i bunnen av hangene, og et inspirerende miljø i de timene vi ikke er oppe på hangene. De som har lyst til å se hvor fort det går på hanget med flyet sitt, er velkommen da
                  Det kommer ytterligere opplysninger om treffet litt senere.
                  Og fordi at F3F i Bud kommer på denne tråden, er jo fordi at vi har et fint samarbeid med Sunnmøre, og at det er nært i distanse.
                  De som skal ha det, ser det nok lell
                  Last edited by Soarer; 10-12-08, 00:12.
                  Mvh
                  Gudmund

Comment

• Lille_Thomas
                    • Sep 2008
                    • 364

Blir bra dette her Vi får bare håpe det blir nok hytte plass til alle
                    Thomas Rongve

Comment

• Soarer
                      • Mar 2005
                      • 1856

Håper det er greit at det kommer en rapport fra Bud her også, selv om tråden er om Sunnmøre..
                      Helt greit liksom å være på hanget idag 10 grader temp og vest sørvest 10 - 15 meter.
                      Bare tørt lyng og ikke ei snøfille. Tror Thomas likte seg også, eller hva sier du?
                      Mvh
                      Gudmund

Comment

• jj
                        • Nov 2002
                        • 1327

HYSJ!!! Vil jeg IKKE høre om......
                        Snør og regner om hverandre her avhengig av hvor høyt jeg er. Med andre ord ikke flyvær
                        Jo Grini
                        http://vimeo.com/jojoen
                        http://www.youtube.com/jojoenno
                        http://www.jojoen.no/

Comment

• Soarer
                          • Mar 2005
                          • 1856

Gjeesp, hehe... Hva kan en si
                          En knall dag, men vinden dreide til rett sør, så vi pakket sammen og gikk de 700 metrene til sørhanget, og fløy videre der. Greit å korte inn vinteren med slike dager iallefall. Vi "oppdaget" forresten en ny DS plass, Har ikke tenkt tanken om den plassen før. Vi tok opp litt film også, så det kommer vel en snutt om noen dager.

Skalten er forresten snøfri halvveis opp, om enn så lenge.
                          Ååå, så glad for at jeg bor her!
                          Mvh
                          Gudmund

Comment

• Lille_Thomas
                            • Sep 2008
                            • 364

HEHE.. ja det var en helt utrolig flott "vintersdag" på hanget i bud idag
                            Filmen skal jeg prøve å få gjort ferdig i morra men rekker ikke gjøre noe med den i dag desverre..
                            VAr også veldig artig å prøve predator med full brems i svingene idag:P Det flyet er bare rett og slett helt utrolig! får skikkelige grisete tanker når jeg ser på det flyet.

Var synd du ikke var her oppe i dag da Jo hadde jo til og med sol og blå himmel mens vi var på hanget.
                            Thomas Rongve

Comment

• Soarer
                              • Mar 2005
                              • 1856

Du er den tredje til å fly Predator i Norge
                              Det så ut som om du likte det ja....
                              Du har ei bratt kurve på flya dine, med isopor for kun måneder sia, til å fly skikkelige saker idag. Men ikke regn med at den kurva får samme stigning i lang tid, for den stopper ganske fort nå..

Vi var nok max heldige med dagen idag, kunne vært bedre, men bare med små nyanser, da med retning og styrke på vinden..
                              Last edited by Soarer; 17-12-08, 21:48.
                              Mvh
                              Gudmund

Comment

• Lille_Thomas
                                • Sep 2008
                                • 364

Må si meg ganske fornøyd med den kurven ja :P
                                Var litt uheldig med vinden idag men er nok mer enn nok fornøyd med forholdene siden det er vinter og greier..

Men må nå satse på å få flydd på haramsøya på søndag eller en anna dag i romjula
                                Thomas Rongve

Comment

Working...