Announcement

Collapse
No announcement yet.

Predator F3F - byggeblogg / erfaringer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by OAK View Post
    Stod en lang og smal trekasse og ventet på meg når jeg kom hjem fra jobb i dag. Jeg må ha vært ekstra snill i år siden nissen kom såpass tidlig

    Inni kassen lå selvsagt Predatoren jeg hadde bestilt. Førsteinntrykket når jeg pakket opp var meget bra faktisk. Finish osv. er det egentlig ingenting å si på. Heelt top notch fine schmecker er det kanskje ikke, men resten av flyet skal være veldig bra før man gidder å klage på finish for å si det sånn.

    Litt vekter:
    Høyre vinge: 687g
    Venstre vinge: 691g
    Kropp: 262g
    V-hale (h+v): 104g
    Vingejoiner: 116g
    Resten av hardwaren i settet (servodeksler, carbonstenger, servobrett, ballastrør ++): 106g

    TOTALT 1966g

    Utover dette kommer i hovedsak servoer med dertil hørende ledninger + batteri + mottaker.

    Har ikke finkikket på detaljene enda, men kommer tilbake med litt inntrykk etterhvert.
    Ser jo bra ut dette.
    Blir modellen å se på den "riktige" siden av hanget?

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #17
      Originally posted by OAK View Post
      Noen flere bilder...

      Edit: Kommentarer til bildene

      1.Gode flapsutslag er ikke noe problem.

      2. Ser det er en liten "glippe" mellom skinnet og bjelken hvor det ikke er fyllt opp med lim. Er ikke noe ekspert på vingekonstruksjon så jeg aner ikke om dette egentlig har noe praktisk betydning, men det må da være en fordel at carbonen i bjelken ligger imtrent inntil skinnet, og i det minste at en limfuge fyller opp? Sånn det er her så er det egentlig kun balsakjernen i bjelken som er limt til skinnet. Det er ikke slik hele veien da, det skal sies. Er kanskje ikke så lett å se på bildet, men det hvite som synes mellom skinnet og bjelken er ikke en fuge som tytet ut slik det kanskje ser ut som. Det hvitet er liksom innunder bjelken. Se bilde 4 for skjematis tverrsnitt.

      3. Littegranne "flassing" i bakkant på balanseroret. Dette er egentlig bare pirking. Ikke noe jeg bryr meg om.

      4. Her har jeg laget en liten skisse for å forklare nærmere hva jeg prøver å vise i bild nr.2.

      Tror ikke den "glippen" betyr noe, da det ikke bare er en men flere "bjelker". Dvs dette er ikke selve bjelken, men avstandsmateriale (shear web) i bjelken. I denne modellen har de brukt en ganske ny metode med flere shear webs ved siden av hverandre. Men du har helt rett i å være skeptisk. Mange modeller der ute hvor det er for lite lim i dette området. Det kunne nesten like gjerne vært ren balsa her. Men litt karbon gjør vingen stivere (spesiellt om den ligger i 45 grader).
      I en perfekt verden vil man helst ikke ha mikroballonger og epoxy i det hele tatt, da bjelken er i perfekt høyde. Men det er vanskelig å få til. En for høy shear web er virkelig ikke bra.
      Jo Grini
      http://vimeo.com/jojoen
      http://www.youtube.com/jojoenno
      http://www.jojoen.no/

      Comment


      • #18
        Originally posted by Olavjoergensen View Post
        Blir modellen å se på den "riktige" siden av hanget?
        Godt å høre at du har skjønt hvilken side som er "riktig" Olav. Du fikk jo dine første DS runder i helgen, og har du først fått smaken på dette så er det ikke like spennende på fremsiden lenger Du vet, første dose er gratis, men før du vet ordet av det har du blitt en DS-junkie.

        Predatoren min er jo en "carbon light", så det er vel ikke denne modellen jeg skal prøve å sette hastighetsrekord med akkurat. Men litt "baki der" må den jo testes. Og funker den bra så får jeg heller bestille en ny men da i "carbon strong".

        Comment


        • #19
          Da har jeg fått ett eksemplar her og i Valdres. Dvs jeg har fått to. En med endel lakkfeil (bestillt med små lakkfeil) blir returnert til Gudmund, da de nok hadde forregnet seg i hva vi mente hva som var lakkfeil. Dermed fikk jeg Gudmund sin egen isteden. Takk for det. Begge er enkelkarbon (karbon på ytterskinn og glass i innerskinn)
          Umiddelbart blir jeg faktisk imponert. De har fått til temmelig god standard på modellen. Design er pent, former ser ganske bra ut (må poleres for å se dette skikkelig) og lite lakkfeil og åpenbare feil å se (man kan ikke regne med strøkne modeller fra annet enn noen få produsenter i verden). Nevnt tidligere vil det vel bli en ny V-hale med både nytt profil og dihedral. Det vil nok gjøre deg for de som bruker mye sideror i svingen. De får nok ned vekten på V-halen og da går mest sannsynlig totalvekten kraftig ned.
          Vektene viser at det er endel å gå på til konkurrentene, dog mest i halen i forhold til totalvekten vil jeg tro og en god del på lakk. Den vingen med lakkfeil er 50-60g tyngre, men er også ørlite stivere. Ved veiing av bare vingetipp avsløres liten forskjell (313/319), noe som vitner om at de er blitt ganske flinke med å fordele epoxy i vingen og også mellom vingene. Stivheten er ganske bra, selv om både Skymax4 og Freestyler jeg hadde å sammenligne med er endel stivere (disse er meget stive modeller i forhold til det meste på markledet). Hvor stive vingene er får man se når vi vinsjer modellen tenker jeg. Å få dem til å legge noen få dollar i UMS rowing i bjelke vil nok gjøre modellen veldig stiv. Ror er relativt stive og wiper er pent laget. Mulig det blir noen ekstra rowing i balanseroret for å få dette stivere på min (carbon rowing og tynt lynlim). Rorhorn er ferdig satt inn og virker ganske solid. Det burde være plass til 15mm servo på flaps og 13mm på balanseror hvis man bruker servodeksel med bulb eller lager hull i de originale.
          Kroppen er tenkt å være 2,4ghz vennlig, men noen rowing i fronten gjør nok at man må teste litt før man slipper det avgårde. Litt stivere nok fronten bli og uten totalvekt penalty siden det er bare i nesen. De har sendt med ett ganske langt servobrett heldigvis som vil gjøre den vesentlig stivere i front enn om en lager bare ett enkelt servobrett. Plassmessig ser den relativt slank ut, men litt prøving viser at man kan bruke standardservoer her fremme. Godt mulig det er ett bedre valg enn å kjøpe små servoer her (bedre nøytralisering). Det er som regel liten belastning på en flipper V-hale uansett. Det er ferdig lagt inn karbon 2mm overføring i strømpe bakover (flott). Sjekk at denne sitter godt, hadde løsnet på den ene kroppen. Høydemessig med standardservoer må de også muligens justeres noe. Stivheten på bommen er relativt god. Mulig jeg legger ett par rowing i topp/bunn for å få den enda stivere, men er ikke nødvendig for det aller meste av flyging. En ekstra liten styrepinne i bakkant v-hale vil også gjøre seg (bare en liten 2mm carbon nødvendig her)
          Før jeg har begynnt montering ser det ut som ett godt utgangspunkt for en F3F modell. Prisen folk har betalt ferdig på døra høres jo så langt veldig bra ut.
          Vingeposene er en fin gimmick når det begynner å regne på hanget. Så har man muligens en tørr modell (vanndråper er drepen på ett profil). De er også lette å legge i lommen når man har dratt dem av.

          Vekter
          Predator enkeltcarbon:
          Høyre vinge 693g
          Venstre vinge 700g
          Vhale venstre 51,5g
          vhale høyre 50,5g
          joinere hale 8g
          kropp 262g
          joiner 118g
          canopy rod 5,6g
          servobrett 22,3g
          linker/servorammer 26,8g
          endefitting hale 2,4g
          servocover 10,8g

          totalt 1958g
          Attached Files
          Last edited by jj; 26-11-08, 15:21. Reason: presisering
          Jo Grini
          http://vimeo.com/jojoen
          http://www.youtube.com/jojoenno
          http://www.jojoen.no/

          Comment


          • #20
            Flere bilder
            Attached Files
            Jo Grini
            http://vimeo.com/jojoen
            http://www.youtube.com/jojoenno
            http://www.jojoen.no/

            Comment


            • #21
              Oppdaget en liten detalj på min modell.
              Når en ser inn i servobrønnene så ser en jo litt av sparen eller hva det nå heter. I den en vingehalvdelen min så er ikke denne dekket med carbon, mens den er det i den andre halvdelen. Dette gjelder kun det området en ser fra brønnen for flapsservo.
              Attached Files
              Jan Eric Klausen
              Forus RC Klubb

              Comment


              • #22
                Originally posted by Ja9 View Post
                Oppdaget en liten detalj på min modell.
                Når en ser inn i servobrønnene så ser en jo litt av sparen eller hva det nå heter. I den en vingehalvdelen min så er ikke denne dekket med carbon, mens den er det i den andre halvdelen. Dette gjelder kun det området en ser fra brønnen for flapsservo.
                Samme hos meg. Det er bare noen få milimeter med rohacell (eller hva slags materiale det er) som støtter opp om og holder ting på plass under støping. Veldig vanlig å bruke også i forkant for at ikke epoxy skal sige uønskede plasser.
                Jo Grini
                http://vimeo.com/jojoen
                http://www.youtube.com/jojoenno
                http://www.jojoen.no/

                Comment


                • #23
                  Har det noen strukturell betydning?
                  JJ, jeg synes godt du kunne valgt en annen farge
                  Jan Eric Klausen
                  Forus RC Klubb

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Ja9 View Post
                    Har det noen strukturell betydning?
                    JJ, jeg synes godt du kunne valgt en annen farge
                    Nei, du kan tilogmed fjerne den for å få servoer nærmere bjelke.
                    Valgte ikke farge jeg... Bare sa jeg skulle ha noe ok som ikke var hvitt
                    Men det blir jo da bare mer spennende når vi skal fly formasjon DS om litt...
                    Jo Grini
                    http://vimeo.com/jojoen
                    http://www.youtube.com/jojoenno
                    http://www.jojoen.no/

                    Comment


                    • #25
                      Predatoren er nok ikke den første som blir offret vist jeg skal prøve meg på DS. Men den rykker nok fort frem i køen vist den flyr bra!!
                      Jan Eric Klausen
                      Forus RC Klubb

                      Comment


                      • #26
                        Ett par bilder til av modellen min.
                        Jeg trodde egentlig jeg hadde bestilt hvit/sort underside, men etter å ha satt sammen modellen og studert fargeskjema er jeg egentlig veldig fornøyd med sort orange.
                        Attached Files
                        Jan Eric Klausen
                        Forus RC Klubb

                        Comment


                        • #27
                          OK da var har jeg bygget ferdig og mangler kun programmering av radio, samt teste ut 2,4GHz montering. Har montert en 35mhz for testing av modellen så fort det er vær og tid.
                          Ferdig modell med krok (ca.30g med forsterkning) kom på 2508g. En vekt som er helt fin til F3F og litt i høyeste laget til F3B. Hadde faktisk trodd vekten kom til å bli høyere, men det ble den alltså ikke. Modellen ble montert på ca.7 timer. Da har jeg limt inn servoer og ikke brukt de medfølgende servorammer.
                          Jeg begynnte med å forsterke og tilpasse krok. Nå hadde jeg ingen ferdig fancy krok liggende, så jeg fikk lage en fattigmannskrok selv. Innvendig har jeg brukt en avlang metall plate med gjenger i (ca.50lx10wx5h). Denne blir limt ned på langs av kroppen slik at den kan fungere som en sleide hvis jeg ønsker å justere kroken. Limet er 15min epoxy iblandet 0,2mm glassfiberkutt. Selve kroken ble laget av en ganske hard metall skrue som ble bøyd forsiktig så den ikke skulle knekke. Denne vil bli byttet ut med en ferdig bøyd i hard legering senere (må bare innom en jernvare). Før jeg limte inn kroken sjekket jeg at det var plass til ballastrøret.
                          Ballastrøret ble bygd om noe, bla MÅ man sikre bakenden av røret med en pinne. Det er bare balsa i enden og jeg ville ikke risikere ballast bakover i kroppen... La inn passende ballast jeg hadde fra før (25mm messing) og lagde ett merke for full ballast, samt midten av ballasten. Sjekket med anbefalt tyngdepunkt på modellen (110-115mm) og justerte så plasseringen av ballastrøret i forhold til dette. Lagde så ett nytt servobrett som enden av ballastrøret passet ned i og lagde en øvre åpning på ballastrøret. Jeg tok vare på den avkappede delen på ballastrøret og lagde en endeplugg av denne. Jeg lagde også ett halvspant under enden av ballastrøret som støtter opp og fungerer som innfesting av skrue til endefestet. Jeg har valgt en ekstremt rimelig løsning med 2 standardservoer i kroppen, rett og slett for å vise at det er mulig. Ett par standardservoer er faktisk omtrent like gode eller bedre enn mindre typiske servoer brukt i slike modeller. Det er uansett ikke store belastningen på en flipper v-hale. Nøye testing av plassering og utstyr ble gjort før jeg limte noe som helst selvsagt, for selv om det er god plass er det ikke mer heller. Så ble ledninger strukket før jeg limte noe. Det ble brukt 15min epoxy med iblandet 0,2mm for liming av servobrett/ballastrør glassfiberkutt også her, men mikroballonger, thixotropier, bomull, etc vil også fungere helt greit her. Overføringer ble noe høye og måtte legges inn mot servoen for å benytte seg av så mye servoutslag som mulig. Sjekk overføringer at de går nogenlunde lett og fint, spesiellt bak i halen hvor de må gå enten over eller under joinere. I halen valgte jeg å montere en bakre styrepinne, da man kan kjenne/se at det behøves ved å vri litt på v-halen. Med tre pinner ble det veldig stivt og fint dog. Tok meg relativt god tid på å tilpasse "endeplugg" bak og det ble ganske så fint.
                          Ledningsnett i vingene ble laget og tredd inn før jeg så lagde noen innvendige balsaspant for å få ett stivere feste til servoene. Servoene ble satt i mottageren og satt i riktig posisjon og med lange servohorn før de ble limt inn helt opp mot bjelken. Jeg endte opp med innerste hull på alle servoer i vingen. Det ble brukt 2,5mm linker og gjengestag, selv om det følger med 2mm linker og sikkert ment Z-bend i andre enden. Rorhornene var ok bortsett fra ett som hadde ørlite romt hull. Dette blir fikset med lynlim når linken er satt i.
                          Ytterst på balanseroret er det laget en "fancy" overgang til ett lite ror. Dette ble forbundet med balanseroret ved hjelp av en liten knappenål. kapp av knappenålshodet og dytt så den butte enden inn i balanseroret (ca7-8mm fra bakkant) slik at den spisse enden stikker 5-6mm ut. Forsterk enden av roret med tynt lylim (forsiktig så det ikke renner og lime rfast roret eller renner utover vingen. Brett rorene helt ned før dem sammen slik at nålen presser seg inn i det lille roret. Voila. PS det kan lønne seg å borre ett hull i balanseroret med 1mm bor og lime knappenålen inn. Om den bare blir presset inn kan du bomme og få stygge bulker i skinnet.
                          Det måtte til ca.130g med bly i nesen sammen med en 2300mah AA NiMh pakke og mottager over denne, samt bryter.
                          Så får vi bare vente på vær... regnet idag!

                          Jo Grini
                          Attached Files
                          Jo Grini
                          http://vimeo.com/jojoen
                          http://www.youtube.com/jojoenno
                          http://www.jojoen.no/

                          Comment


                          • #28
                            OK da har min flydd
                            Kroken ble satt inn etter noen kalkuleringer som tilsa nøytralpunkt på 120mm dog uten at jeg helt visste profilet på vingen. Satte derfor kroken på 116mm (må finmåle for å bekrefte). Startet med 12-14mm startsetting målt innerst (likt på balanseror), men dette var for mye og modellen stallet ut og jeg trengte mye nedror som kompensasjon. Reduserte til ca.10mm og da startet den rimelig bra selv i de helt døde forholdene. Fløy 6 flukter tror jeg det ble og ett par av disse som ren termikk og småtesting (kunne sikkert fløyet rundt 6-7min med 150m til omlenken).
                            Med tyngdepunkt på 115mm føltes den en smule fremtung og testing viste dette (satt speedflap, justert høyderor til nøytral flyging og la den på ryggen). Ett par speedrunder bekreftet også dette, men også at det er ett godt og stabilt tyngdepunkt å begynne på. Jeg provoserte modellen kraftig både i sirkling og med høyderor i lave/høye hastigheter, men fant ingen leie tendenser. Fin energi i speed selv med bare 150 til omlenk på F3B vinsj og 1,45mm line. Mulig det trengs litt mindre vinkel på v-halen da den vandrer litt etter at den kommer ut av termikksvinger. Nå er ikke jeg noen ekspert, men tror det vil løse vandringen. Mulig jeg gjør det ganske raskt, da det er en enkel og rask forandring.
                            Landinger var litt hotte i hastighet, men bremsene virket bra og punktlandinger var ikke noe problem selv med hard bakke.
                            Ser bra ut foreløpig og designen ser ut til å virke. Bare 6 flighter enda selvsagt, så ikke ta alt jeg sier for god fisk enda.

                            Video senere når denne maskinen begynner å virke....

                            Jo Grini
                            Attached Files
                            Last edited by jj; 28-11-08, 18:12.
                            Jo Grini
                            http://vimeo.com/jojoen
                            http://www.youtube.com/jojoenno
                            http://www.jojoen.no/

                            Comment


                            • #29
                              Jynginga du refererer til har jeg aldri sett på hang, selv i svært dårlige forhold. Men det er mulig det er derfor at det er på hang. Har bare flydd den der. To som sier det nå, så det må være noe i det. Uansett ikke noe vanlige dødelige vil merke eller tape noe på. Omtrent som en Viking (F3F fly) høres det ut som.

                              Det er iallefall enkelt å rett på selv, ved å borre/file ut samme diameter lengre ned på bunnhullet for den tykkeste pinnen, og bare forandre vinkel på de to andre som kommer ut av vingefestet. Smør bolten inn med voks, og fyll igjen overskytende av hull med epoxy. Jeg kan gjøre det, så kan andre se hvordan i bilder. Kommer senere.

                              Bra fly ja ! !
                              Last edited by Soarer; 28-11-08, 21:34. Reason: Legge til Viking.
                              Mvh
                              Gudmund

                              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                              Comment


                              • #30
                                Video her (19mb .wmv)
                                http://www.workflow.as/jogrini/video...oard_winch.wmv

                                Måtte ta ned kvaliteten kraftig for å få maskina til å fungere

                                Jo Grini
                                Jo Grini
                                http://vimeo.com/jojoen
                                http://www.youtube.com/jojoenno
                                http://www.jojoen.no/

                                Comment

                                Working...
                                X