Announcement

Collapse
No announcement yet.

Predator F3F - byggeblogg / erfaringer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jomfrutur

    Startet tråden , men dårlig med oppfølging og bilder - Hmm :-/
    Får unnskylde meg med barn på 5-3-2x 8mnd ....

    Her gikk jomfruturen av stabelen rett etter jul på Hovden ( Bykle kommune ) - Ligger et ypperlig Hang på toppen av skitrekket - bare å ta heisen opp og du står nesten på hang kanten.

    Modellen ble utstyrt med Futaba 3150 over hele linja - servorammer for enkel montasje og vedlikehold.

    Modellen fløy nesten hands off - litt mye bly i nesa , men det er nå fikset.

    Imponerende kontroll i lav fart med gode bremser - matcher nesten lavhastigheten til min gamle Spark V (RG 15 profil)

    Bilder - vekt kommer i neste post.

    Michael
    Polar

    Comment


    • Originally posted by krvedaa View Post
      I Predator settings står det så greit 10mm utslag i highrate, men det sies ingenting om dette skal måles fra tipp av V-hale eller i roten av V-halen.

      På ror utslag er det nevnt 5mm målt fra rot av V-hale, gjelder dette også for høyderor?

      Mvh
      Kritsian
      Alle høyderorsutslag er mål nede i Vèn ja, i rota av V-halen.
      Dette er bare et utgangspunk, så finn dine egne etterhvert når du får føling med den. Lykke til
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • Hadde jomfrutur på min Predator på Lørdag, på resturanthanget i Hanstholm

        Synes den fløy godt, bra rollrate og bra respons all over. Satte opp min på samme måte som Jo, med standardservoer i kroppen. Selv med de tunge servoene i nesa, så måtte det mye bly inn i nesa for å få balasert flyet. Dette henger nok sammen med at vekta på halen er høy. Hadde ikke vekt tilgjengelig i helga, men med halen fra en Aris i ene handa, og Predator i andre, så er det tydelig at det er potensiale for vektbesparelse her.

        Kunne også tydelig se tendenser til at den er noe underdempet i yaw (den vifter litt med halen), så jeg kommer nok også til å endre på vinkelen på V-halen etterhvert, for å se om det hjelper.

        Comment


        • Slik ser Richard sin Predator ut i luften:
          Attached Files
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

          Comment


          • Rare greier. Har ikke sett det sjøl på mine, men hører flere i utlandet som sier det samme som du. Easy fix å endre vinkel, det er gjort på halvtimen, og kurerer eventuell yaw.
            Vekta i halen har kommet enda lengre ned, men er fremdeles en robust konstruksjon.
            Mye av vekta er det er det volumet i kroppen som gir, og den var ment til å tåle en støyt.
            Å ha tunge servoer i "nesa", hjelper ingenting på cg. Forskjellen er 15 gram eller så, helt fremme. Så er en interessert i totalvekt, så gjør det samme som du ville ha gjort om flyet kostet 10-14 000 som andre slike fly gjør.

            Bra du liker flyet, det setter jeg stor pris på
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • Nå har jeg også fått testet min Predator i mesterskap. På søndag var vi i Haugesund for å fly årets første F3F norgescup, i hvertfall for oss "søringer". For å se hva dette egentlig var verd, så lot jeg RaceM ligge til pynt, og fløy Predator hele veien.

              Ingen tvil om at den er rask, og det var fler enn meg som ble positivt overrasket. Jeg hadde et par gode tider, på 39.2 og 41.8, hvor 1000 poengeren var innen rekkevidde Så nært men dog så fjernt var det noen som sa...

              Gjorde en ny erfaring, og det er at vingen er relativt myk. Når det begynte å gå fort, så var det veldig markant bøy i vingen i svingene. Skulle jeg kjøpt en ny for F3F bruk, så måtte det være med dobbel carbon. (hva skal du ha for et nytt vingesett Gudmund? )

              Comment


              • Originally posted by pleym View Post
                Nå har jeg også fått testet min Predator i mesterskap. På søndag var vi i Haugesund for å fly årets første F3F norgescup, i hvertfall for oss "søringer". For å se hva dette egentlig var verd, så lot jeg RaceM ligge til pynt, og fløy Predator hele veien.

                Ingen tvil om at den er rask, og det var fler enn meg som ble positivt overrasket. Jeg hadde et par gode tider, på 39.2 og 41.8, hvor 1000 poengeren var innen rekkevidde Så nært men dog så fjernt var det noen som sa...

                Gjorde en ny erfaring, og det er at vingen er relativt myk. Når det begynte å gå fort, så var det veldig markant bøy i vingen i svingene. Skulle jeg kjøpt en ny for F3F bruk, så måtte det være med dobbel carbon. (hva skal du ha for et nytt vingesett Gudmund? )
                Dobbel karbon hjelper omtrent ingenting på bøyestyrke. Da må du be om sterkere bjelke... Med mindre dobbelkarbon versjonen har sterkere bjelke.
                Jo Grini
                http://vimeo.com/jojoen
                http://www.youtube.com/jojoenno
                http://www.jojoen.no/

                Comment


                • PS hørte dere hadde det bra med skikkelig vind på sørvesten (kult hang).
                  Har mottatt resultater og lagt ut på WCh F3J 2024 Norway
                  Og det ligger nå ett referat her ser jeg Gullknapp Modellflyklubb
                  direktelink Gullknapp Modellflyklubb
                  Jo Grini
                  http://vimeo.com/jojoen
                  http://www.youtube.com/jojoenno
                  http://www.jojoen.no/

                  Comment


                  • Originally posted by jj View Post
                    Dobbel karbon hjelper omtrent ingenting på bøyestyrke. Da må du be om sterkere bjelke... Med mindre dobbelkarbon versjonen har sterkere bjelke.
                    Vi har sammenlignet vingestivheten på glass, single- og dobbelcarbon og det er betydelig forskjell i vingestivhet mellom glass og dobbelcarbon, så det bør utgjøre en positiv forskjell i mye vind.
                    Last edited by Ben_E; 06-04-09, 22:17.
                    Ben-Erik Ness
                    Bergen Modellflyklubb

                    Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

                    www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


                    http://www.bmfk.no
                    http://www.jetsofbergen.no

                    Comment


                    • Originally posted by Ben_E View Post
                      Vi har sammenlignet vingestivheten på glass, single- og dobbelcarbon og det er betydelig forskjell i vingestivhet mellom glass og dobbelcarbon, så det bør utgjøre en positiv forskjell i mye vind.

                      Ben-Erik
                      Da betyr det at de bruker mer rowing i bjelken på de forskjellige versjonene. For karbon i skinnet lagt 45 grader har meget liten effekt på stivhet i bøying.
                      Jo Grini
                      http://vimeo.com/jojoen
                      http://www.youtube.com/jojoenno
                      http://www.jojoen.no/

                      Comment


                      • Vi fikk både glass, 1xcarbon og 2x carbon (V1) her til Bergen og når jeg "prøvebøyde" på vingene var det faktisk ganske stor forskjell på stivheten. Om det skyldes vingeskinnet eller vingebjelken vet jeg ikke, men forskjell er det, kanskje mest fra glass til 1x carbon.

                        Edit: var litt sein der ja
                        Olav Kallhovd

                        Comment


                        • Min er singel karbon. Hele poenget med en dobbel karbon versjon må vel være stivere vinger? Kanskje ikke all armeringen i skinnet på DC ligger +-45?

                          Comment


                          • Originally posted by pleym View Post
                            Min er singel karbon. Hele poenget med en dobbel karbon versjon må vel være stivere vinger? Kanskje ikke all armeringen i skinnet på DC ligger +-45?
                            Nei, dobbel karbon betyr normalt ett lag med karbon også innsiden av skinnet. Dette laget vil ha mye å si for håndtering og skader, men kanskje mest torsjonstivhet. Helst burde dette laget med karbon vært ett dobbelt ytre lag. Da vil tosjonstivheten gå opp.
                            Vet at Gudmund har spesifisert at karbon i skinnet skal ligge 45 grader, men det var ikke gjort på alle. Ligger det 90 grader vil det hjelpe noe på bøyestivhet, men ikke allverdens.
                            Husk at noen av de leverte modellene er fra første batch og solgt billig...

                            Skal du ha en stiv vinge i bøying må det legges i bjelken. Så enkelt er det.
                            Men husk også at om en modell bøyer seg litt eller er dønn stiv har omtrent ingen verdi i F3F. Eneste fordelen er at den vil vare i flere år og er lettere å fly svinge riktig med *(utgangen). Farten vil være den samme så lenge bøyingen skjer jevnt og uten vridning.

                            Det skal sies at en vinge som ikke er torsjonstiv vil du kunne tape veldig mye på i fart.
                            Jo Grini
                            http://vimeo.com/jojoen
                            http://www.youtube.com/jojoenno
                            http://www.jojoen.no/

                            Comment


                            • Originally posted by jj View Post
                              Husk at noen av de leverte modellene er fra første batch og solgt billig...
                              Min er av billigvarianten, men det skulle være pga. skjønnhetsfeil, ikke pga. strukturelle avvik. Det går jeg fortsatt utfra at det er.

                              Bøyingen er ikke kritisk sånn sett, men jeg mener nå det vil være en fordel med en stivere modell, også i F3F. Det var såpass mye bøy at jeg reagerte på det i kampens hete, for å si det sånn Det var ikke sånn at man måtte se nøye etter for å se det.

                              Comment


                              • Originally posted by pleym View Post
                                Bøyingen er ikke kritisk sånn sett, men jeg mener nå det vil være en fordel med en stivere modell, også i F3F. Det var såpass mye bøy at jeg reagerte på det i kampens hete, for å si det sånn Det var ikke sånn at man måtte se nøye etter for å se det.
                                Ja, det bøyde seg godt! Kanskje du ikke skal svinge så brått, eller gjøre som vi ble en enige om: bremse litt før svingen
                                Tom Erik Smedal
                                www.artistic3D.net
                                www.photopia.no

                                Comment

                                Working...
                                X