Unconfigured Ad

Collapse

Trenger tips/ råd til hangflyging!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eagle
    • Jan 2006
    • 1299

Jeg har en Easyglider, som jeg flyr på hang med annehver dag, omtrent. En 6 mm gjengestang i full vingerørlengde veier 300 gram, og den gjør susen når vinden passerer 5-6 sek/m. Jeg skjærte ut servobrønnene i kroppen, og satte inn standard servoer. 1050 mah 4 cell pakke og en Jeti 5 kanaler. Flyet balanserer uten noe form for bly hverken her eller der. Har nå fått testet mange potensielle hang her jeg bor, da jeg har en større sak ( 4,6 meter ) som venter på å få luft under vingene. På fine vårdager, flyr Easyglideren lett hang, på små klynger av trær. Til og med på kanten av moloen i småbåthavna kan den fly, og den er 120 cm høy. Vekt på flyet er 820 gram, uten gjengestang i vingen, for de som er interessert i det. Video kommer snart, og den blir bra reklame for hvor lite som skal til.

Have fun.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

Comment

• kaklei
      • Sep 2005
      • 458

Impx hadde drevsett til HS-81 for kr. 36,-. Skal sette sammen servo igjen og prøve flyet igjen så fort jeg får tid, anledning og passe vind!
      Skal bli artig å se video fra deg, eagle!

Kjell Arne

Comment

• kaklei
        • Sep 2005
        • 458

Nå har jeg endelig fått føle hvordan det er å fly hang!!

Torsdag kveld passet alle faktorene inn for å få flydd hang: Vindretning, vindstyrke (2-6 m/s i følge "værdama" på vole), ledig tid, tillatelse fra samboeren..

Fant en høgde litt vest for toppen på vole (vågå), slik at jeg hadde vind rett imot, sendte ut flyet første gang med motoren startet, det fløy som bare det, slo av motoren og seilte 8 tall på hanget, da jeg skulle lande hadde noen plassert en stor stein der flyet skulle ned, knakk propellen..

Men.. det ble enda mere artig å fly uten motor, kastet flyet ut igjen, det fløy som en konge! Fant ut at det er mindre stress å fly uten motor, da har du en faktor mindre å forholde deg til, og så er det en egen følelse å fly kun på naturlovens prinsipper!!

Fulgte rådene jeg fikk tidligere i tråden, fikk bra fart på flyet, stoppet opp noen ganger i vindkastene, men med dykkror fikk flyet fart igjen. Merker at i forhold til motorfly må en ha mere ror og at det i litt sakte fart tar litt tid før noe skjer når en svinger.

En annen ting jeg følte var at svingene ut fra hanget på høyre siden fra meg var mye enklere å få til enn svingene fra andre siden, mulig det skyldes vindforholdene.

Skal ikke si at landingene ble pene, bra ege tåler en støyt, kunne faktist tenkt meg å kjøpt ett til å bruke som dele fly!

Lengste turen i ett var vel på ca 30 min. Knall artig!!

Kjell Arne

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

gratulere med god følelse ege er morsom og lettflydd. det at det var lettere å svinge til en side er sikkert at vinden kanskje ikke kom helt 90grader rett inn på hanget. min erfaring når det gjelder svinger er bruk mye sideror og ikke så mye ballanseror for å prøve å holde farten. men er det litt mye vind så kan du nesten fly hvordan du vil veldig morro med høy store stall turner i endene hehe.

lykke til videre med en veldig morsom del av hobbyen. bare pass på batteriene, er lett å bli stående lenge og glemme tiden. har selv krasjet to ganger fordi jeg fløy radioen tom for strøm
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

Comment

• william123
            • May 2005
            • 2330

radioen, piper ikke den da?
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

yepp men når sanwa radioen piper med orginal batteriet så har du omtrent 30sek på å lande
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• Seiler`n
                • Mar 2005
                • 821

Så er det godt mulig enkelte motakere piper... Men dem hører ikke jeg..
                Mvh
                Stig Olsen
                Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
                Pike Perfect X tail
                Pike Brio / Giant
                Alpina 4001
                DG 500/22 Elan under opppussing
                Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• kaklei
                  • Sep 2005
                  • 458

Har nå hatt flere fine turer med EGE'en, eller jeg kan vel døpe den om til EG. Har ikke fått tak i ny propell etter at den ble knekt, har vel funnet ut at jeg ikke har bruk for den, er jo bare å kaste flyet utover, så flyr det som en drøm!

EG er snill å fly, forutsigbar, sikkert ikke av de raskeste, men med litt bly innabords og bra vind får jeg opp bra fart (etter mitt nivå).
                  Har vært opp i 10ms vind, det går helt greit så lenge vinden kommer rett inn på hanget, blir litt mer dramatiske landinger, men flyet tåler det meste.

Er vel ikke lenge før jeg begynner å se etter en ny, litt større og mer avansert modell. Er en masse å velge i!!
                  Storkoser meg på hangkanten.

For dere som er kjent i Vågå så er det vind fra sør/ sørvest som er det ideelle. Det fungerer å fly fra øst-sør-vest.
                  Men nå som høsten snart er rundt hjørnet vet jeg at nordavind blir det mer og mer av.
                  Sliter med å finne egnede hang for å fly fra ved nordavind, mulig jeg ikke ser skogen for bare tre, men har noen av dere som er litt kjent her noen tips??

Kan som motytelse gi tips om hvor rypa sitter til jakta (de som jeg ikke selv skal jakte på!!)

Kjell Arne

Comment

Working...