Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forslag til ny Hotliner ( F5B modell)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by jijohans View Post
    Da er jo saken grei...
    Men er ikke helt sikker på dette...
    Hyperion DS09-SCD en Graupner DES 427 BB - Modelbouwforum.nl
    Æsj, jeg leser ikke tysk
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • google translate funker ok, dessuten er det nederlansk språk
      Ronny Andreassen
      Sunndal/Vinnu
      Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
      3DHs 33" EPP
      JR 9303 2,4

      Comment


      • Originally posted by Olavjoergensen View Post
        Dette skulle gi ei total vekt på rundt 1127 gram og flatebelastning på 0,80 gram pr kvadrat dm noe som jeg syntes er bra.
        Jeg kan bruke TP 4s 1800 mah også som er 100 gram lettere da oppsettet trekker rundt 100amp
        Skjønte ikke helt vingebelastningen du kom frem til her ? Hva er arealet på vingen ?
        Øystein T.

        EF Extra 300 70"
        Speedfire F5B
        Baudis Fosa F3B
        Ascot F3B
        Lynx Carbon
        EF Extra 300, 58" Electric
        T-Rex 700N

        www.artistic3d.net

        Comment


        • Originally posted by OTA View Post
          Skjønte ikke helt vingebelastningen du kom frem til her ? Hva er arealet på vingen ?
          Arealet er oppgitt 217 square inch, som tilsvarer ca 14 kvadrat dm
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • Originally posted by Olavjoergensen View Post
            Arealet er oppgitt 217 square inch, som tilsvarer ca 14 kvadrat dm
            OK, da blir vingebelastningen ca 80g/dm med ditt oppsett.........noe jeg synes er ganske mye, faktisk veldig mye skal jeg være ærlig.
            Øystein T.

            EF Extra 300 70"
            Speedfire F5B
            Baudis Fosa F3B
            Ascot F3B
            Lynx Carbon
            EF Extra 300, 58" Electric
            T-Rex 700N

            www.artistic3d.net

            Comment


            • Originally posted by OTA View Post
              OK, da blir vingebelastningen ca 80g/dm med ditt oppsett.........noe jeg synes er ganske mye, faktisk veldig mye skal jeg være ærlig.
              Ja, er litt enig. Men ser mange ligger på dette i vekt, noen opp mot 1,5 kg også.
              Må nesten vurdere 3s da for å få ned vekta
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • Originally posted by Olavjoergensen View Post
                Ja, er litt enig. Men ser mange ligger på dette i vekt, noen opp mot 1,5 kg også.
                Må nesten vurdere 3s da for å få ned vekta
                Med slike vingebelastninger begynner jeg å innse hvorfor mange har rollet rundt og gruset nesa i bakken under start. En kombinasjon av vingestall og propell torque i starten er skumle saker.
                Til sammenligning vil en relativt tungt lastet Surprise ligge på rundt 60g/dm. Når du får flydd begge to så tror jeg at det blir S`en som blir brukt og X`en blir utstillingsflyet ditt
                Øystein T.

                EF Extra 300 70"
                Speedfire F5B
                Baudis Fosa F3B
                Ascot F3B
                Lynx Carbon
                EF Extra 300, 58" Electric
                T-Rex 700N

                www.artistic3d.net

                Comment


                • Min X er 1,281 kg. Riktig nok er launch ganske spennende, og med en 15x18 propell er torquen betydelig. Jeg tror at Olav sin planlagte 12x17 vil være mye snillere mht dette.
                  I lufta er X'en som på skinner og den er veldig rask og manøvrerbar. Selvfølgelig er dette å regne som en speed-glider og termikk er bare å glemme. Å sammenligne med en S16 vil være som Audi RS6 mot Ferrari...hvor X'en er det siste.
                  I hangaren:

                  SpeedFire F5B
                  X-plane fra www.yuri-models.com
                  Hawk F5B
                  MiniHawk (2stk)
                  3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                  UM Stryker Q 180
                  FPV Raptor
                  EPO Cessna (156cm)

                  Comment


                  • Originally posted by Arcteryxxx View Post
                    I lufta er X'en som på skinner og den er veldig rask og manøvrerbar. Selvfølgelig er dette å regne som en speed-glider og termikk er bare å glemme. Å sammenligne med en S16 vil være som Audi RS6 mot Ferrari...hvor X'en er det siste.
                    Ha-ha, fantastisk sammenligning Jeg har liten tvil om flyegenskapene til X`en når den har fått opp hastighet, men det som kanskje man skal ha i bakhodet når man vurderer modell er nettopp vingebelastning. Et hvilket som helst fly med vingebelastning i kategorien dere snakker om vil ha gjennomsynk som en gråstein og er helt avhengig av betydelig hastighet for å oppføre seg pent. Den vil altså måtte regnes som "kilen" å fly. Når man kjenner modellen er det neppe et problem........

                    Det beste stedet man egentlig kan direkte sammnligne betydningen av vingebelastning er om man flyr F3F hang på medium vind hvor man trikser litt med ballastering. De fleste, inkl meg selv, har vært svett i panna når man kjenner flyegenskapene til en litt overballastert kjerre etter forholdene.
                    Øystein T.

                    EF Extra 300 70"
                    Speedfire F5B
                    Baudis Fosa F3B
                    Ascot F3B
                    Lynx Carbon
                    EF Extra 300, 58" Electric
                    T-Rex 700N

                    www.artistic3d.net

                    Comment


                    • Man kan jo forsåvidt bruke 480-50 på en god 3s pakke. F.eks TP 3s 1800 som veier 150 gram
                      Dette ville fått vinge belastningen ned i 73-74 gram pr kvadrat dm sånn omtrent. Det vil jo uten tvil hjelpe det da
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • Originally posted by Olavjoergensen View Post
                        Man kan jo forsåvidt bruke 480-50 på en god 3s pakke. F.eks TP 3s 1800 som veier 150 gram
                        Dette ville fått vinge belastningen ned i 73-74 gram pr kvadrat dm sånn omtrent. Det vil jo uten tvil hjelpe det da
                        Har du allerede denne motoren?
                        Hvis du vil ha et lett oppsett kan du bruke en Scorpion 2221-7 eller 2221-8 sammen med gearboksen din.

                        Sjekk denne lett-hotlineren:
                        I hangaren:

                        SpeedFire F5B
                        X-plane fra www.yuri-models.com
                        Hawk F5B
                        MiniHawk (2stk)
                        3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                        UM Stryker Q 180
                        FPV Raptor
                        EPO Cessna (156cm)

                        Comment


                        • Originally posted by Arcteryxxx View Post
                          Har du allerede denne motoren?
                          Hvis du vil ha et lett oppsett kan du bruke en Scorpion 2221-7 eller 2221-8 sammen med gearboksen din.

                          Sjekk denne lett-hotlineren:

                          Nei, jeg har den ikke ennå.
                          Jeg skal nok tenke litt på dette noen dager før jeg bestemmer meg for noe.....
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

                          Comment


                          • Originally posted by OTA View Post
                            Med slike vingebelastninger begynner jeg å innse hvorfor mange har rollet rundt og gruset nesa i bakken under start. En kombinasjon av vingestall og propell torque i starten er skumle saker.
                            Til sammenligning vil en relativt tungt lastet Surprise ligge på rundt 60g/dm. Når du får flydd begge to så tror jeg at det blir S`en som blir brukt og X`en blir utstillingsflyet ditt

                            Du har et poeng her, regner med at S16 vil være meget artig og fin å fly.... Kanskje man heller burde hatt en S16 i backup????
                            Nei da, jeg skal nok ikke ha det. Men liker tanken på noe ala Big Ceres'n din som både termikkerer og samtidig er livlig nok til å kunne hærje litt med
                            Olav Jørgensen
                            Low & fast

                            Comment


                            • Hadde du ikke bestilt en S16 ???? Droppet du det igjen ?

                              Originally posted by Olavjoergensen View Post
                              Jeg fikk beskjed om Graupner DES 428 MG når jeg bestilte S16 for en knapp uke siden
                              Anyway, tror ikke S16 hadde blitt backup modell Forsåvidt gøy å kjøre Ferrari (ref Arcteryxxx), men når du blir sliten av de "krevende" egenskapene til den så vil du kose deg stort med RS6 (altså S16).

                              Big Ceresen begynner jeg bare å bli veldig glad i, men den kunne nok med fordel kanskje blitt slanket noen hundre gram for termikk. Dog skal sies at jeg er håpløs i å lese forholdene og finne noen bobler. Trenger å lære litt der.........

                              Tom Erik og jeg hadde en liten runde med S16 og Big Ceres i ettermiddag. Full lykke for begge to. Fikk tatt endel bilder og filmet litt. Får se om han får redigert noe ut av det. Jeg hadde ihvertfall problemer med å følge med.

                              Big Ceresen er "tørst". Dette er ikke en modell for 1800mah pakker. Den drar 4300 Watt i snitt og det er på 5S. Tør rett og slett ikke kjøre dette oppsettet på 6S som det egentlig er designet for i mindre modeller som Surprise.
                              Last edited by OTA; 26-03-12, 19:57.
                              Øystein T.

                              EF Extra 300 70"
                              Speedfire F5B
                              Baudis Fosa F3B
                              Ascot F3B
                              Lynx Carbon
                              EF Extra 300, 58" Electric
                              T-Rex 700N

                              www.artistic3d.net

                              Comment


                              • Arcteryxxx Lurer på hvordan de går med budsjett hotliner oppsettet?? blir de noe gang på de?? må si jeg er veldig spent på de,er de lenge til vi får se noe film fra de?mvh Stin
                                Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                                På vei inn i Hangaren.
                                Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                                Comment

                                Working...
                                X