Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger motortips til 2.45m modell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    En 1512/1.5D er en god og sterk motor. På 6S, top notch pakke og matchende propell så er det fullverdig F5B oppsett. Jeg ville spandert på meg et 5S batteri som en start før du fyrer løs med 6S. Kan love deg at forskjellen er ganske merkbar.........
    Det hele avhenger også hvor erfaren du er bak stikkene og hvorvidt du er vant til å håndtere modeller med fart.

    Du må ikke telle celler og tro at et 6S oppsett er snillere enn 10S. Mange har en tendens til å tenke slik og er ikke klar over at KV/gir tilpasses antall celler, slik at et 4S F5B oppsett drar like vilt avgårde som et 6 eller 10S. Bruker du derimot 10S på et 6S tilpasset oppsett har du fått deg en rakett (brennende sådann)
    Øystein T.

    EF Extra 300 70"
    Speedfire F5B
    Baudis Fosa F3B
    Ascot F3B
    Lynx Carbon
    EF Extra 300, 58" Electric
    T-Rex 700N

    www.artistic3d.net

    Comment


    • #17
      Ok, de burde jeg jo igrunn ha sett..

      10S og 6kW+ høres gøy ut, men det får nok bli til neste år. Tror nesten jeg må starte litt forsiktig.

      Det andre oppsettet der så jo veldig fint ut, utfra det jeg kan se er det en NEU 1509/1.5D/6.7 med 4S 2650mAh batterier og en ICE Lite 100A.

      Vet det blir i feil rettning å se på noe som er mindre kraftig, men kunne en 1509/1.5Y sammen med 6S 2200mAh gi ett greit oppsett? Evt. 1509/2.5D? Det vil jo gi ca samme turtall på 6S som 1509/1.5D gir på 4S.

      Ser ut til å være greit med plass i kroppen ihvertfall.
      -
      Jan-Ove Sandnes

      Modeller:
      Align Trex 600E Pro (Vbar)
      Align Trex 450 Pro (Vbar)
      MPX Funjet
      MPX Dogfighter
      Hotliner i bestilling...

      Comment


      • #18
        Tommelfingerregel er at alle varianter av samme motor (f.eks. NEU1512 med varianter 1D, 1.5D, 1Y osv...) kan produsere samme antall watt - det er kv som avgjør bytteforholdet mellom Amp og Volt, slik at en 1.5D på 6S vil tilsvare 2.5D på 10S. På grunn av stort sprang i V med en ekstra celle så vil det i praksis bli litt vanskelig å treffe nøyaktig, men prinsippet er viktig å forstå. Få celler og høy Amp på en høy KV motor krever mer av batterikvalitet og "størrelse" på regulator, mens lavere Amp og høyere spenning på en lavere KV motor krever HV regulator og flere (men muligens rimeligere) celler. Trenden i det siste går mot HV-oppsett, og en av grunnene er at da vil alle komponenter kunne brukes innenfor spec.
        I hangaren:

        SpeedFire F5B
        X-plane fra www.yuri-models.com
        Hawk F5B
        MiniHawk (2stk)
        3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
        UM Stryker Q 180
        FPV Raptor
        EPO Cessna (156cm)

        Comment


        • #19
          Forholdet mellom strøm og spenning og effekt er greit.

          Tingen er at dette er min første modell av denne typen, og selvom jeg forsåvidt har flydd raske modeller før og har mange år på stikkene så har jeg litt lyst å holde oppsettet litt fornuftig, blant annet med å bruke de batteriene jeg har/kjøpe samme type batterier som jeg har.
          Da blir valgene: 6S/2200, 6S/3300, 12S/3300 (men utfra bildene går neppe 3300 pakker inn i kroppen).

          Derfor lurer jeg jo litt på det oppsettet som står i Energic-tråden på RC Groups, og som jeg nevnte i forrige innlegg: 1509/1Y eller 2.5D.
          Det vil gi ca samme turtall (1Y vil gi lett mer og 2.5D litt mindre) på 6S.

          Skal nevnes at jeg egentlig tenkte å kjøpe en Multiplex Blizzard siden det kunne være en fin modell, men lot meg overtale av en kollega slik at jeg endte opp med Energicen. Det var nok ett godt valg, men det er mye fly å vokse i.

          Hvis det viser seg at dette er så gøy som jeg håper det er så kan det nok godt hende at maskinen kan få ett nytt kraftverk til neste år, lignende den 6kW+ maskinen på RC Groups.
          -
          Jan-Ove Sandnes

          Modeller:
          Align Trex 600E Pro (Vbar)
          Align Trex 450 Pro (Vbar)
          MPX Funjet
          MPX Dogfighter
          Hotliner i bestilling...

          Comment


          • #20
            Du må vurdere økonomien i å kjøpe et oppsett for så å bytte etter en stund, kontra feks å kjøpe en 1512/1.5D, kjøre med 5S og middels propell og deretter gå 6S og max propell. Denne motoren spenner i så tilfelle fra "snille" 3KW på 5S med passelig propell til 6KW+ på 6S og vass propell. Forsåvidt kan du bruke samme prinsipp på mange motorer, som Olav nevte starte 1S under max......
            Øystein T.

            EF Extra 300 70"
            Speedfire F5B
            Baudis Fosa F3B
            Ascot F3B
            Lynx Carbon
            EF Extra 300, 58" Electric
            T-Rex 700N

            www.artistic3d.net

            Comment


            • #21
              Akkurat noe slikt jeg tenkte ja, var tanken på HV-oppsett som ikke fristet så veldig.

              Men gitt at jeg går for 1512/1.5D og kjøper ett par Kina-5S/2200 pakker for å ha i denne maskinen inntil man er klar for 6S.
              Hvilken propell kan regnes som middels med dette oppsettet?
              Og for ESC, kan ICE Lite 200A anbefales, eller er det andre merker/størrelser som vil være ett bedre valg?
              -
              Jan-Ove Sandnes

              Modeller:
              Align Trex 600E Pro (Vbar)
              Align Trex 450 Pro (Vbar)
              MPX Funjet
              MPX Dogfighter
              Hotliner i bestilling...

              Comment


              • #22
                Jeg brukte RFM 15 x 15 i første omgang på 5S. Det fungerte greit. Finnes sikkert flere greie alternativer også.....

                Ville kanskje gått for en YGE FAI 200HV, så har du en som dekker hele fjøla inkl HV.
                Last edited by OTA; 26-07-12, 23:07.
                Øystein T.

                EF Extra 300 70"
                Speedfire F5B
                Baudis Fosa F3B
                Ascot F3B
                Lynx Carbon
                EF Extra 300, 58" Electric
                T-Rex 700N

                www.artistic3d.net

                Comment


                • #23
                  Skulle kjøpe Blizzard men så ble det Energic!!!! Et aldri så lite kvantesprang, må jeg si
                  I hangaren:

                  SpeedFire F5B
                  X-plane fra www.yuri-models.com
                  Hawk F5B
                  MiniHawk (2stk)
                  3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                  UM Stryker Q 180
                  FPV Raptor
                  EPO Cessna (156cm)

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Explorer View Post
                    ....Og for ESC, kan ICE Lite 200A anbefales, eller er det andre merker/størrelser som vil være ett bedre valg?
                    Hopp over CC og gå for en YGE

                    Click image for larger version

Name:	2-IMGP3085.jpg
Views:	3
Size:	102.9 KB
ID:	590775

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Arcteryxxx View Post
                      Skulle kjøpe Blizzard men så ble det Energic!!!! Et aldri så lite kvantesprang, må jeg si
                      Et helt korrekt valg spør du meg
                      Øystein T.

                      EF Extra 300 70"
                      Speedfire F5B
                      Baudis Fosa F3B
                      Ascot F3B
                      Lynx Carbon
                      EF Extra 300, 58" Electric
                      T-Rex 700N

                      www.artistic3d.net

                      Comment


                      • #26
                        Hærligt... Godt å høre at det er kommet en slik modell her på berget og... Hva havnet denne på i pris? Leverings tid?

                        Ps: Du mangler fullt navn i signaturen...
                        -Jim Johansen-
                        Flyklart:
                        Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                        Under construction:
                        Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by jijohans View Post
                          Hærligt... Godt å høre at det er kommet en slik modell her på berget og... Hva havnet denne på i pris? Leverings tid?

                          Ps: Du mangler fullt navn i signaturen...
                          Det må jeg bare beklage, hadde helt glemt å legge noe som helst i signatur. Skal være innlagt nå.

                          Maskinen kom på 790 EUR, pluss frakt. I tillegg bestilte jeg thermoposer til vingene for 50 EUR.
                          Leveringstiden mente han ble å komme på mellom 6 og 8 uker.
                          Fikk også spørsmål om hvilket fargeskjema jeg ønsket, som selvfølgelig gjorde meg fryktelig usikker. Endte opp med rødt fly, hvite vingetipper og hvit/karbon på undersiden av vingen.

                          Originally posted by OTA View Post
                          Jeg brukte RFM 15 x 15 i første omgang på 5S. Det fungerte greit. Finnes sikkert flere greie alternativer også.....

                          Ville kanskje gått for en YGE FAI 200HV, så har du en som dekker hele fjøla inkl HV.
                          Originally posted by Quadrocopter View Post
                          Hopp over CC og gå for en YGE

                          [ATTACH=CONFIG]56347[/ATTACH]
                          OUCH! Det der er ikke noe som frister nei! Kondolerer! :P
                          Ganske kostbare de YGE-regulatorene.. Vil jeg kunne komme unna med en 150A FAI HV, eller vil det være fare for å brenne noe når man setter inn 6S pakker og en vass propell? Regulatoren skal jo tåle påstemplet belastning i 30 sekunder, og etter 30 sekunder på 150A så er det neppe mye igjen av 2200mAh pakkene uansett? Realistisk så kjører man vel neppe motoren lengre enn 5-10 sekunder uansett?
                          -
                          Jan-Ove Sandnes

                          Modeller:
                          Align Trex 600E Pro (Vbar)
                          Align Trex 450 Pro (Vbar)
                          MPX Funjet
                          MPX Dogfighter
                          Hotliner i bestilling...

                          Comment


                          • #28
                            En brent P180 er ikke noe argument for å droppe CC. Selv brant jeg en ICE100lite tidligere i uken hvor en 40-dollars Himodel100A (YGE kopi) fungerte helt fint, bortsett fra elendig brake. Jeg har 6 andre CC'er som fungerer strålende. Det er veldig mange oppsett der ute med 1512/1.5D og ICE200lite, og jeg hører ikke ofte om problemer. Faktisk er denne kombinasjonen anbefalt både av NEU og av SUSA.

                            PS: takk til Elefun for strålende kundeservice i forbindelse med min ICE100lite som forøvrig har samme utseende som Quadros P180! Ny underveis med Posten
                            I hangaren:

                            SpeedFire F5B
                            X-plane fra www.yuri-models.com
                            Hawk F5B
                            MiniHawk (2stk)
                            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                            UM Stryker Q 180
                            FPV Raptor
                            EPO Cessna (156cm)

                            Comment


                            • #29
                              Ja, NEU og CC er vel del av samme selskap, så de passer nok som hånd og hanske sammen.

                              Min skepsis til CC kommer mest av at jeg fulgte ICE HV problemene fra første rad da flere av helikoptrene i klubben kom ned i fyr og flammer og det ble tilbakekallinger og usikkerhet.
                              CC gjorde alt de kunne for å fikse problemene, og ICE-serien har vel ikke hatt noen av problemene til HV-serien.

                              I tillegg er jo dataloggen på ICE-serien fantastisk grei for å finne ut hvor mye man kan presse oppsettet og hvordan alt fungerer.

                              Så: 1512/1.5D, ICE Lite 200A, 5S/2200mAh og 15x15 propell til å begynne med. Synes dette begynner å høres bra ut jeg!

                              Hva er meningene om BEC vs. RX-pakke, evt. 2S LiPo/LiFE RX-pakke pluss BEC?
                              -
                              Jan-Ove Sandnes

                              Modeller:
                              Align Trex 600E Pro (Vbar)
                              Align Trex 450 Pro (Vbar)
                              MPX Funjet
                              MPX Dogfighter
                              Hotliner i bestilling...

                              Comment


                              • #30
                                Bruk RX-pakke og ekstern BEC eller annen spenningsregulator med mindre du skal kjøre HV-servoer. 2S700 LiFe og CC-bec er en fin kombinasjon.
                                I hangaren:

                                SpeedFire F5B
                                X-plane fra www.yuri-models.com
                                Hawk F5B
                                MiniHawk (2stk)
                                3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                                UM Stryker Q 180
                                FPV Raptor
                                EPO Cessna (156cm)

                                Comment

                                Working...
                                X