Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger motortips til 2.45m modell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    2S LiPo blir nok fort i meste laget kan jeg tenke meg ja. Spørsmålet er hvordan 2S LiFe vil fungere direkte, men skjønner at dette kommer mest an på hvilken servo jeg ender opp med.

    Eneloop ser det ut som det er litt blandede meninger omkring. Ser f.eks. her: RC Groups - View Single Post - Official Voltage Regulator/BEC Thread
    Har fått litt tips om oppsett fra han kjenningen som flyr F3F, og som mistet en modell da CC BECen kuttet under en hurtig belastning.
    Han mener at samlet strømtrekk kan bli høyt når man bruker butterfly-miks og alle servoene jobber samtidig.
    -
    Jan-Ove Sandnes

    Modeller:
    Align Trex 600E Pro (Vbar)
    Align Trex 450 Pro (Vbar)
    MPX Funjet
    MPX Dogfighter
    Hotliner i bestilling...

    Comment


    • #47
      Jiri Baudis leverer Fosa med dette: 4 x batteryXcell 1300mAh 2/3A NiMh
      Jeg tilhører Lipo generasjonen , så det sier ikke meg veldig mye, men antar det passer kjerra fint siden han selv flyr det !

      2S LiFe bør vel fungere fint uregulert på de fleste servoer vil jeg tro, men utvilsomt at servoene får større slitasje enn ved bruk av regulert eller 4 cell NiMh

      Er enig i at samlet strømtrekk kan være høyt i en F3F, men har ikke selv noen tall å sette på det. Derimot ser jeg at BCÈ`en min er relativt mah sulten, så derfor har jeg brukt regulator og en relativt "solid" 2000mah lipo pakke.
      Er ikke tilhenger av for små pakker, da disse er mindre robuste enn større og man kan få kraftige spenningsfall i små pakker særlig hvis det er kaldt.
      Øystein T.

      EF Extra 300 70"
      Speedfire F5B
      Baudis Fosa F3B
      Ascot F3B
      Lynx Carbon
      EF Extra 300, 58" Electric
      T-Rex 700N

      www.artistic3d.net

      Comment


      • #48
        Originally posted by Explorer View Post
        Har fått litt tips om oppsett fra han kjenningen som flyr F3F, og som mistet en modell da CC BECen kuttet under en hurtig belastning.
        Han mener at samlet strømtrekk kan bli høyt når man bruker butterfly-miks og alle servoene jobber samtidig.
        Forskjellen på batterier og BEC er at overbelaster du BEC'en (går over det påtrykte strømtrekket) så kutter den 100% (enten slår den seg selv av for en periode eller så ryker den) i motsetting til batterier som ved en ekstrem overbelastning kun vil redusere spenningen og ikke kutte.
        Videre kan du trekke vesentlig mer strøm ut av et batteri over en kortere periode sammenliknet med en BEC, dette resulterer kun i redusert brukstiden før du må lade igjen.


        Eneloop ser det ut som det er litt blandede meninger omkring. Ser f.eks. her...
        Det finnes mange "forstå seg på'ere" der ute som mener mye - nå viser det seg at de fleste som hadde noe å utsette på denne batteritypen hadde kjøpt billige Ebay Eneloop batterier - for å spare noen øre - disse viser seg å være noen Kina counterfeits (bakgård batterier som det er påklistret en Eneloop label)

        Jeg forholder meg bare til hva jeg og som de jeg flyr sammen med bruker og hvilke erfaringer de har.
        Strømtrekket man kan få fra en Eneloop pakke er formidabel - en av flapsene på Predatoren låste seg i maks posisjon noe som medførte at servoen ble overbelastet og gikk varm/brant opp - selv mens dette skjedde hadde jeg full kontroll på de andre servoen


        Men det er helt opp til deg hva du velger - jeg pleier å si "keep it simple" - funker alltid med minst mulig mekk
        Last edited by Quadrocopter; 30-07-12, 18:08. Reason: qwerty

        Comment


        • #49
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          Men det er helt opp til deg hva du velger - jeg pleier å si "keep it simple" - funker alltid og minst mulig mekk
          Helt enig der! Jo enklere det er, jo mindre som kan feile. Ser også fordelen med å kunne unngå ulempene en BEC medfører.

          Etter å ha vurdert litt frem og tilbake så heller jeg nå mot MKS-servoer (DS6125-Mini antakeligvis) kombinert med 4-cellers NiMH (Eneloop). Det blir kanskje ikke det mest moderne, men det blir enkelt og det er servoer som er kjent for å være av god kvalitet.
          Så får det heller bli noen dager med makaroni og ketchup til middag for å gjøre opp for dyrere servoer.

          Lodder du Eneloop-pakkene selv eller kjøper du ferdiglagde RX-pakker med rette typen celler?
          -
          Jan-Ove Sandnes

          Modeller:
          Align Trex 600E Pro (Vbar)
          Align Trex 450 Pro (Vbar)
          MPX Funjet
          MPX Dogfighter
          Hotliner i bestilling...

          Comment


          • #50
            Originally posted by Explorer View Post
            ..Lodder du Eneloop-pakkene selv eller kjøper du ferdiglagde RX-pakker med rette typen celler?
            Jeg lodder selv men liker du ikke å lodde på batterier så er det like greit å kjøpe dem ferdig laget - koster heller ikke så mye mer.

            Comment


            • #51
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Jeg lodder selv men liker du ikke å lodde på batterier så er det like greit å kjøpe dem ferdig laget - koster heller ikke så mye mer.
              Lever stortsett av lodding og har tilgang på skikkelig utstyr så det burde ikke være noe problem.
              Kjøper du bare en vanlig 4-pack med AA-celler og lodder dem sammen i den mest passende formen og setter på kontakt da?
              -
              Jan-Ove Sandnes

              Modeller:
              Align Trex 600E Pro (Vbar)
              Align Trex 450 Pro (Vbar)
              MPX Funjet
              MPX Dogfighter
              Hotliner i bestilling...

              Comment


              • #52
                Originally posted by Explorer View Post
                Lever stortsett av lodding og har tilgang på skikkelig utstyr så det burde ikke være noe problem.
                Kjøper du bare en vanlig 4-pack med AA-celler og lodder dem sammen i den mest passende formen og setter på kontakt da?
                Ja, kjøper en 4-pack hos Elefun, pusser forsiktig på polene med et 400 papir slik at tinnet flyter bra utover uten at jeg trenger å varme opp for mye/lenge.
                Lodder dem sammen i den formen jeg ønsker med den pluggen jeg bruker som standard.

                Comment


                • #53
                  Spørsmål til Quadrocopter: Har du en link til steder som selger den batterimonitoren du har lagt ut et bilde av og steder som selger ferdige Enelooppakker?

                  Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2
                  Olav Moe

                  -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                  Innholdet i min hangar, sånn ca

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by E&E View Post
                    Spørsmål til Quadrocopter: Har du en link til steder som selger den batterimonitoren du har lagt ut et bilde av og steder som selger ferdige Enelooppakker?

                    Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2
                    Her har du,fra 2 av mine favoritt butikker...

                    Volt Watch On-Board Battery Monitor (Voltage)

                    SANYO-TWICELL NiMH Empfänger-Akkus
                    -Jim Johansen-
                    Flyklart:
                    Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                    Under construction:
                    Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by E&E View Post
                      Har du en link til steder som selger den batterimonitoren du har lagt ut et bilde av og steder som selger ferdige Enelooppakker?
                      Modellhobby.de (Staufenbiel) er greie å handle med

                      Eneloop pakker

                      Batteri Monitor
                      Last edited by Quadrocopter; 01-08-12, 07:33.

                      Comment


                      • #56
                        Takk for raskt svar begge to. Fikk "frigjort" en batteripakke i går ettermiddag, men det er en annen historie....
                        Olav Moe

                        -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                        Innholdet i min hangar, sånn ca

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by E&E View Post
                          Takk for raskt svar begge to. Fikk "frigjort" en batteripakke i går ettermiddag, men det er en annen historie....
                          .... høres ikke bra ut

                          Comment


                          • #58
                            Se denne tråden. Den Mustangen klarer seg uten batteriet en stund, men kan forhåpentligvis fikses iløpet av vinteren.
                            Olav Moe

                            -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                            Innholdet i min hangar, sånn ca

                            Comment


                            • #59
                              Jeg må bare får takke for alle svarene jeg har fått så langt!

                              Selv om motoroppsett stort sett er bestemt nå så tenkte jeg å kanskje bruke tråden for evt. andre ting jeg måtte lure på i sammenheng med Energicen.

                              Lurte da også på om noen har tips til høyderorsservo? Servoene jeg endte opp med for vingene (MKS DS6125 Mini) gjør nok sikkert utmerkede høyderorsservoer også, men lurer på om det kanskje er litt overkill (og dyrt)?
                              -
                              Jan-Ove Sandnes

                              Modeller:
                              Align Trex 600E Pro (Vbar)
                              Align Trex 450 Pro (Vbar)
                              MPX Funjet
                              MPX Dogfighter
                              Hotliner i bestilling...

                              Comment


                              • #60
                                Ser frem til at du holder tråden i live og følger opp etterhvert som du får modellen og får flydd den litt

                                Vet ikke hvilken størrelse servo halen din er tilpasset, men en ting du kan tenke på: Hva vil du si er "overkill" den dagen flyet ditt skulle stå plantet 1m ned i bakken pga feilet servo Men som du sikkert har skjønt, jeg er ingen tilhenger av å stappe fine fly med jalla oppsett. Fra mitt ståsted ville jeg sette inn den beste servoen som du kan ta deg råd til, selv om sikkert mange servoer i forskjellig prisklasse vil duge fint.
                                Øystein T.

                                EF Extra 300 70"
                                Speedfire F5B
                                Baudis Fosa F3B
                                Ascot F3B
                                Lynx Carbon
                                EF Extra 300, 58" Electric
                                T-Rex 700N

                                www.artistic3d.net

                                Comment

                                Working...
                                X