Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger motortips til 2.45m modell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    CC BEC har jeg og flere i klubben svært dårlige erfaringer med.

    En i klubben hadde en dyr (!) F3F modell som gikk i bakken på grunn av at BECen ikke greide å levere nok spenning under belastning. Testet i etterkant dette i benk med skikkelig utstyr og det viste seg at BECen ikke leverte i nærheten av det den skulle.
    Ser ett innlegg her: Spektrum DX8 Failing and Helis falling out of sky. - Page 4 - RunRyder RC Helicopter

    Ett par nye vinger senere fikk F3F-modellen ny BEC fra Western Robotics og denne har fungert feilfritt siden.

    Servoene jeg tenkte å bruke er disse: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy TGY-A55H Alloy Case Digital Slim Wing Servo (Metal Gear) 8.6kg / .12sec / 28g, som ser ut til å ha bra spesifikasjoner og har fått en god del skryt blant annet på RC Groups.
    Kan det være at disse kanskje ville overlevd en 2S LiFe pakke uten BEC, evt. bare satt en diode i serie med hver servo for å droppe spenningen med 0.6V (noe jeg har sett brukt endel på helikopter for å få ned spenningen til haleservoer som ikke tåler det samme som resten av servoene)?
    -
    Jan-Ove Sandnes

    Modeller:
    Align Trex 600E Pro (Vbar)
    Align Trex 450 Pro (Vbar)
    MPX Funjet
    MPX Dogfighter
    Hotliner i bestilling...

    Comment


    • #32
      CC BEC er og blir noe skit og har vært det fra den dagen den kom i salg.
      Dette har dog vært velkjent i lang tid. Men rart at den allikevel ikke har klart å drive en F3F forutsatt 2S Lipo/Life input

      Man kan jo også lure på hvorfor noen først bruker 2000 dollar på et fly og så når det skal utstyres så satser man på 10 dollar komponenter. Sannsynligvis vil jeg aldri skjønne dette
      Øystein T.

      EF Extra 300 70"
      Speedfire F5B
      Baudis Fosa F3B
      Ascot F3B
      Lynx Carbon
      EF Extra 300, 58" Electric
      T-Rex 700N

      www.artistic3d.net

      Comment


      • #33
        Denne har du vel sett, Jan-Ove?
        I hangaren:

        SpeedFire F5B
        X-plane fra www.yuri-models.com
        Hawk F5B
        MiniHawk (2stk)
        3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
        UM Stryker Q 180
        FPV Raptor
        EPO Cessna (156cm)

        Comment


        • #34
          Nei den har jeg ikke sett, men jeg liker det jeg ser!
          -
          Jan-Ove Sandnes

          Modeller:
          Align Trex 600E Pro (Vbar)
          Align Trex 450 Pro (Vbar)
          MPX Funjet
          MPX Dogfighter
          Hotliner i bestilling...

          Comment


          • #35
            Les denne ang. BEC
            Official Voltage Regulator/BEC Thread - RC Groups
            Diode i serie er vist ikke å anbefale....
            -Jim Johansen-
            Flyklart:
            Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
            Under construction:
            Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

            Comment


            • #36
              Takk for den! Den tråden skal gjennomgås grundig før jeg setter strøm på noe som helst.

              I det største helikopteret mitt kjører jeg faktisk servoene rett på LiFe-pakken uten noen som helst regulator og det ser ut til å virke bra. Pakken ser ut til å holde ganske nøyaktig 6.6V under bruk, noe som en servo spesifisert til 6V burde tåle, eller?
              -
              Jan-Ove Sandnes

              Modeller:
              Align Trex 600E Pro (Vbar)
              Align Trex 450 Pro (Vbar)
              MPX Funjet
              MPX Dogfighter
              Hotliner i bestilling...

              Comment


              • #37
                En 6V servo er laget for 5 celle NiMh, noe som betyr de er opp mot 7,5V ferdigladet. Men dette dropper som en stein under bruk/belastning og ligger rundt 6V.
                Litt avhengig av servovalg så vil allikevel servoene sannsynligvis overleve flyet på 6,6 LiFe.
                Desverre er servoer i seilflystørrelsen noe mindre robuste enn feks fullsize servoer, feks BLS serien til Futaba.

                En billig og god regulator jeg bruker i seilfly er Align sin 6A regulator for helikopter.
                Øystein T.

                EF Extra 300 70"
                Speedfire F5B
                Baudis Fosa F3B
                Ascot F3B
                Lynx Carbon
                EF Extra 300, 58" Electric
                T-Rex 700N

                www.artistic3d.net

                Comment


                • #38
                  Har en anelse om at disse servoene er i nærheten av perfekte for vårt bruk.
                  HITEC RCD USA
                  Prislappen er derimot litt høyere enn perfekt. 320 dollar for 4 vingeservoer...
                  Last edited by Arcteryxxx; 28-07-12, 09:58.
                  I hangaren:

                  SpeedFire F5B
                  X-plane fra www.yuri-models.com
                  Hawk F5B
                  MiniHawk (2stk)
                  3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                  UM Stryker Q 180
                  FPV Raptor
                  EPO Cessna (156cm)

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Arcteryxxx View Post
                    Har en anelse om at disse servoene er i nærheten av perfekte for vårt bruk.
                    HS-7115TH - Hitec RCD
                    Prislappen er derimot litt høyere enn perfekt. 320 dollar for 4 vingeservoer...
                    Håper de er bedre enn disse ihvertfall. Hadde disse i Lynxen min og de ble sparket på skrå ut i verdensrommet rimelig fort.
                    Det jeg virkelig ønsker meg er en Futaba BLS vingeservo.


                    Hitec Digital HS-5125MG - 10mm wing servo - elefun.no - Radiostyrt hobby

                    I BCE`en bruker jeg Graupner DS 3288 og disse er jeg fornøyde med. Støyer litt, men slikt er nedprioritert for meg i forhold til funksjon. På Fosaen har jeg gått for MKS 6125, men det gjenstår jo å se hvordan disse fungerer.
                    Øystein T.

                    EF Extra 300 70"
                    Speedfire F5B
                    Baudis Fosa F3B
                    Ascot F3B
                    Lynx Carbon
                    EF Extra 300, 58" Electric
                    T-Rex 700N

                    www.artistic3d.net

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Arcteryxxx View Post
                      Har en anelse om at disse servoene er i nærheten av perfekte for vårt bruk.
                      HS-7115TH - Hitec RCD
                      Prislappen er derimot litt høyere enn perfekt. 320 dollar for 4 vingeservoer...
                      De så flotte ut de der, men ganske kostbare ja.

                      Blir vel litt det samme som Øystein nevnte her om å bruke billige deler i ett ellers dyrt fly, men tror dere de Turnigyservoene kan være noe å satse på? HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy TGY-A55H Alloy Case Digital Slim Wing Servo (Metal Gear) 8.6kg / .12sec / 28g

                      Spenningsregulator ombord er jeg litt skeptisk til siden det blir en ekstra feilkilde, men har montert endel av regulatorene til Western Robotics i endel maskiner og de ser jo ut til å holde godt. Western Robotics Ltd. - Hercules Super Mini BEC, 10 Amp, 6s Lipo
                      -
                      Jan-Ove Sandnes

                      Modeller:
                      Align Trex 600E Pro (Vbar)
                      Align Trex 450 Pro (Vbar)
                      MPX Funjet
                      MPX Dogfighter
                      Hotliner i bestilling...

                      Comment


                      • #41
                        Om man bruker en regulator for 2S max input eller en LV/HV BEC som går rett på drivpakka gir like mange feilkilder etter min oppfatning.
                        I BCE`en har jeg plassert en 2000mah pakke sammen med Align regulatoren betryggende langt unna ESC (adskilt av drivpakka), slik at om ESC skulle bli en smule "varm" så har jeg en rimelig sjanse til å lande moroa.
                        Øystein T.

                        EF Extra 300 70"
                        Speedfire F5B
                        Baudis Fosa F3B
                        Ascot F3B
                        Lynx Carbon
                        EF Extra 300, 58" Electric
                        T-Rex 700N

                        www.artistic3d.net

                        Comment


                        • #42
                          Drivpakker kan også ryke, derfor eget batteri for BEC.
                          Det har vært spesielt batterier i"oddetallsoppsett" som 3S og 5S med høyt strømtrekk som har hatt tendens til å feile. Dette grunnet at Z-koblingen mellom to av cellene (måten cellene er seriekoblet inni selve pakka) har vært svak, spesielt på rimelige batterier.
                          I hangaren:

                          SpeedFire F5B
                          X-plane fra www.yuri-models.com
                          Hawk F5B
                          MiniHawk (2stk)
                          3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                          UM Stryker Q 180
                          FPV Raptor
                          EPO Cessna (156cm)

                          Comment


                          • #43
                            Ble kanskje litt uklart hva jeg mente der, tenkte ikke å kjøre BEC fra drivpakka.
                            Spørsmålet var om jeg skulle kjøre servoene direkte på en LiFe-pakke, eller om jeg skulle ha en BEC, f.eks. Western Robotics sin koblet på LiFe-pakken også inn på servoer og mottaker? Mener at man får en feilkilde mindre om man har RX-pakke rett inn på mottaker og servoer, selvom det sikkert skal mye til for at en god BEC feiler.

                            Vet at MKS sine servoer er veldig følsomme for høy spenning, Hyperion sine skal vistnok funke bra på 2S LiPo/LiFe og samme for nevnte Hitec-servo her. Derimot litt usikker hvordan den Turnigy-servoen jeg ser på oppfører seg.
                            -
                            Jan-Ove Sandnes

                            Modeller:
                            Align Trex 600E Pro (Vbar)
                            Align Trex 450 Pro (Vbar)
                            MPX Funjet
                            MPX Dogfighter
                            Hotliner i bestilling...

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by Explorer View Post
                              Ble kanskje litt uklart hva jeg mente der, tenkte ikke å kjøre BEC fra drivpakka.
                              Spørsmålet var om jeg skulle kjøre servoene direkte på en LiFe-pakke, eller om jeg skulle ha en BEC, f.eks. Western Robotics sin koblet på LiFe-pakken også inn på servoer og mottaker? Mener at man får en feilkilde mindre om man har RX-pakke rett inn på mottaker og servoer, selvom det sikkert skal mye til for at en god BEC feiler.

                              Vet at MKS sine servoer er veldig følsomme for høy spenning, Hyperion sine skal vistnok funke bra på 2S LiPo/LiFe og samme for nevnte Hitec-servo her. Derimot litt usikker hvordan den Turnigy-servoen jeg ser på oppfører seg.
                              Hvorfor gjøre det vanskeligere enn man må - hvor mye servostrøm trenger du egentlig?!
                              I mine hang-modeller (på ca 3meter) bruker jeg kun 4 stk (AA) 1,2V 2000mA Eneloop NiMH pakker som Rx batteri - har aldri opplevd behov for mer batteri kapasitet.
                              I mindre modeller som f.eks Hotlinere bruker jeg (AAA) 800mA utgaven.
                              Click image for larger version

Name:	sanyo_eneloop_2.jpg
Views:	1
Size:	37.6 KB
ID:	590854
                              Siden batteripakka er vedlikeholds fri, er den fastmontert inne i kroppen.
                              Spenningen er perfekt for alle typer servoer (5V) uten behov for BEC etc. og pakken lades raskt gjennom av/på bryter Click image for larger version

Name:	p-18157-571.jpg
Views:	1
Size:	161.8 KB
ID:	590856 uten behov for balansering eller inn/ut montering av flykroppen.
                              Hvis du ønsker å monitorere batteri statusen kan du monterer f.eks en av disse under canopyen.
                              Click image for larger version

Name:	jp-nimh-battery-checker-4-7-cell-48v-84v.jpg
Views:	1
Size:	11.0 KB
ID:	590855
                              Last edited by Quadrocopter; 30-07-12, 10:13.

                              Comment


                              • #45
                                Jeg har brukt 2S lipo direkte på Lynxen, ikke fordi jeg trenger så mye strøm, men bare fordi det var det som slang rundt og tenkte jeg kunne gjøre litt "real life" testing av hva servoene tåler og hvor lenge. En av Hyperion servoene var ikke glad for dette. Dog bandt litt pga noe gress og da ble det død servo. Greit nok at servoene blir verdens raskeste og sterke, men det er også helt på potta for hva servoer tåler og det blir fort røyk.

                                I fosaen har jeg gått for helt bankers med 4 cell NiMh.....
                                Øystein T.

                                EF Extra 300 70"
                                Speedfire F5B
                                Baudis Fosa F3B
                                Ascot F3B
                                Lynx Carbon
                                EF Extra 300, 58" Electric
                                T-Rex 700N

                                www.artistic3d.net

                                Comment

                                Working...
                                X