If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Det er et interessant prinsipp, og det vil nok gi forskjellig utslag pga mange forskjellige faktorer, sikkert også ting som vi ikke har kommet på her enda.
Det er også viktig å merke seg at dersom det er forskjell på teori og praksis, så er det ofte praksis som er riktig
Men av ren nysgjerrighet så måtte jeg gjøre ett forsøk selv. Ikke at jeg ikke tror på det de andre sier men måtte liksom overbevises Tok da min egen klapp propell som har sperrer slik at den ikke kan bevege seg framover. skjærte så av de sperrene og satte den på igjen. prøvde så åp høyt og lavt turtall. og å gi gass brått osv. og det ver ikke mye den beveget sg forover. bare såvidt over 90 grader faktisk mye mindre en jeg har sett mange faste propeller gjør, er det ikke rart.
Dette synes ikke jeg er så rart egentlig.En viktig ting en må huske på ved bruk av klappropeller er at de fleste av dem har infestingen omtrent 90 grader ut ut fra rota på bladet (0,5-1 cm). Dette av praktiske årsaker, da en på billige klapppropeller har senterstykket inni selve spinneren og bladet runder da fronten på flyet og kan legge seg langs siden av nesa. I tillegg forykker denne tyngdepunktet på bladet forover når propellbladet henger rett ned og propellen vil peke med en liten vinkel bakover. Når så propellbladet får turtall vil drakrafta dra det forover, men samtidig holdes igjen på grunn av tyngdepunktet. Selve sentripetalkrafta vil virke som tyngdekrafta når propellen snurrer. Alt etter hvor lange disse innfestingene 90 grader på bladet er og hvor langt ut på bladet tyngdepunktet er vil propellen legge seg mere bakover enn en fast propell (alt etter hvor fleksibel denne er) Er tyngdepunktet på bladet langt inne og disse innfestingene relativt lange, jo mere vil bladene lene seg bakover når turtallet senkes.
For ordens skyld kan sentripetalakselerasjonen defineres ved a=v^2/r
Terori i dette tilfellet er vel strengt tatt ikke så inntresangt, da vi vet at alt etter propelltype og merke. Så flekser de litt (spesielt når en belaster de hardt statisk).
Dette er opplest og vedtatt. Trikset med strengen er derimot genialt i sin enkelhet, det skal prøves om jeg har ett senter som har hull/kan borres hull i.
Observasjonen om at klapp propellene slår fremmover kun ved oppstarten er riktig, og det virket for meg som om at hvor langt inn propellbladene klappet sammen var sterkt medvirkende i hvor lett/mye bladene slo fremover. Helst ville jeg ha hatt pusher propellel med fysisk sikrings sperre fremover (litt forbi det punktet propellen står under normal drift), kombinert med streng trikset (kommer ikke over hvor enkelt det kan gjøres).
Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment