Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bør forhandlere kunne reklamere på forumet?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bør forhandlere kunne reklamere på forumet?

    Originally posted by andersh
    Jeg har slettet noen innlegg i denne tråden som er ren reklamering fra en forhandler. Dersom dere ønsker å forhandle videre med han ber vi dere gjøre dette pr. PM eller epost. Det er ikke anledning for forhandlere å anbefale egne produkter i tråder på forumet.
    The man asked a question, for the life of me I cannot understand why a vendor is prohibited to answer . Griffin can procure Schuebeler items - now mister moderator you can also delete this one. But first consider one thing what is the difference if a vendor answers the question or anyone else answers the question. Please also consider the direct advertizing that is so transparent in your own signature. This restrictive practice only excludes some of the best and experience expertise available to the hobby today.
    Last edited by Celtic-Griffin; 22-04-07, 18:11.
    Ken Bates
    Never Mind the Label

  • #2
    Jeg har flyttet dette til en egen tråd fordi det er noe vi har tatt opp med deg så mange ganger, at det er på tide at andre på forumet også får si hva de mener om saken. Dersom flertallet mener vi er for streng føyer vi oss etter det.

    Det som er saken er at forhandlere pr i dag ikke har lov å anbefale egne produkter, svare med at "jeg har på lager", "Jeg er billigst" osv i tråder på forumet. Årsaken til dette er IKKE at vi vil være vanskelige, men fordi man ser på langtids konsekvens. Dersom vi tillater dette vil enhver tråd hvor noen spør om råd, anbefaling, eller tips vedr. valg av motor, batterier, fly, radio osv, bli bombedert med forhandlere som selvsagt mener deres produkter er de beste, at de har raskest leveringstid, at man må kjøre hos de i stedet for naboen fordi de har på lager, osv.

    Dette er ikke noe man ønsker så derfor slår man med på dette tidlig, i stedet for å la det skli ut.

    Hvordan sitiller brukerne seg til denne modereringen om man har virkningene over litt tid i bakhodet?
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

    Comment


    • #3
      Hvis en person spørr om det er noen i norge som forhandler ett spesielt merke for eks. og en forhandler som har dette merket da svarer at han kan skaffe det. Så synes jeg det er helt greit. Evt. diskusjon om priser osv bør kanskje gjøres på pm.

      Det er nå min mening
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Originally posted by tyor
        Hvis en person spørr om det er noen i norge som forhandler ett spesielt merke for eks. og en forhandler som har dette merket da svarer at han kan skaffe det. Så synes jeg det er helt greit. Evt. diskusjon om priser osv bør kanskje gjøres på pm.

        Det er nå min mening
        Blir ikke det da fort bare en konkurranse om hvem som er raskest med å svare at de har det på lager? Jeg tror at eneste måten å få ha forumet litt "uavhengig" er å ha en ren grense for dette.

        Da går jeg tilbake til Brann-Vålerenga, som er mye hyggeligere lesning...
        Anders Hauge

        www.hang.no - Norges nye HANG-side!

        www.JetsOfBergen.no
        rc.andersh.com

        Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
        Byggeblog for Eurosporten
        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

        There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

        Comment


        • #5
          I dette tilfellet støtter jeg CG fult ut !

          Stor forskjell på å svare en bruker som spør etter et produkt med "jag har", og reklamering for det samme produktet.
          **********************
          Mvh
          Stig Olsen
          Lillehammer MFK


          Nan Xplorer FullCarbon X tail
          Pike Perfect X tail
          Pike Brio / Giant
          Alpina 4001
          DG 500/22 Elan under opppussing
          Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

          Futaba 12Fg Fasst

          Comment


          • #6
            Blir vanskelig dette.Hvor skal man sette grensa da?om forhandlere skal få svare på forespørsler her inne. Synes Forhandlere må ha såpass etikk att dei svarer på pm eller e-post på slike direkte produkt spørsmål.
            Alt som kan fjernstyres.
            ---------------------------------------------
            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
            Steinar Kvarme.

            Comment


            • #7
              Originally posted by tyor
              Hvis en person spørr om det er noen i norge som forhandler ett spesielt merke for eks. og en forhandler som har dette merket da svarer at han kan skaffe det. Så synes jeg det er helt greit. Evt. diskusjon om priser osv bør kanskje gjøres på pm.

              Det er nå min mening
              and yes Tom this is precisely my argument and I think the serious vendors (usually those with the experience) have enough ethical sense not to degrade the forum into a slanging match, after all these entries are very often enlightment to many others in addition to the question asker.
              Ken Bates
              Never Mind the Label

              Comment


              • #8
                Hei
                Jeg synes ikke det er greit, så lenge reglene på forumet sier at det ikke er lov.
                Så det denne diskusjonen går på, er om reglene bør endres. Om reglene bør endres er jeg ikke sikker på enda, men det jeg er sikker på er: Hvis reglene her inne sier at det ikke er lov, så gjelder de også for Celtic griffin!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by elektrodude
                  Blir vanskelig dette.Hvor skal man sette grensa da?om forhandlere skal få svare på forespørsler her inne. Synes Forhandlere må ha såpass etikk att dei svarer på pm eller e-post på slike direkte produkt spørsmål.
                  With all due respect, I fail to see the difficulty, we are talking about giving advice NOT sneak advertising - nobody is suggesting reducing the function of the moderator who should be objective, impartial and perfectly capable of recognizing the difference between good advice and sneak ads.

                  To repeat, I am also against "I am the greatest" type of entries as well as prices on open forum and the suggestion to use PM or e-mail for this purpose is in my mind only to encourage spam - but if I need advice I appreciate as many sources of advice as possible wether from a vendor or any other source, I am after all just like everyone else fully capable of sorting the wheat from the chaff and making my own decisions - I don't need the info for my decisions to be policed.

                  Vendors should carry out their commercial negotiations well outside the bounds of the forum either publically or PM.

                  B.t.w. Anders, I never did like football!



                  Originally posted by pepsimannen
                  Hei
                  Jeg synes ikke det er greit, så lenge reglene på forumet sier at det ikke er lov.
                  Så det denne diskusjonen går på, er om reglene bør endres. Om reglene bør endres er jeg ikke sikker på enda, men det jeg er sikker på er: Hvis reglene her inne sier at det ikke er lov, så gjelder de også for Celtic griffin!
                  Many shades of grey old chap - I don't believe the origin of this thread refered to deleted entries from Griffin, nor do I believe Griffin has asked for special rules for itself so your implied criticism is rather misplaced don't you think. What I do believe is that this restrictive practice to supress good advice only serves to hinder progress and removes a certain element of choice from the less experienced. Since time dot progress has been made by the free spread of others' knowledge - this is called education in case you are in doubt. I have been involved with our hobby in Norway since I arrived in 1968 and I have often wondered why very many of the old hands in Norwegian aeromodelling are absent from MFN - perhaps I am highlighting one of the reasons at least.
                  Last edited by northwood; 28-04-07, 13:51.
                  Ken Bates
                  Never Mind the Label

                  Comment


                  • #10
                    Hvorfor ikke lage en egen tråd under "diverse" der hver forhandler som annonserer på mfn får sin egen tråd.
                    Om en kunde lurer på noe, kan man klikke seg rett inn i den tråden å spørre i vei.
                    Og om forhandleren har noe han ønsker å nå alle sine kunder med, kan han poste det under "sin egen" tråd.
                    Hans Idar Haldorsen
                    Alta

                    Sceadu Evo 50
                    T-Rex 450 SE
                    E-starter
                    U Can Do 3D Elektro
                    Great Planes Revolver 50

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Hans Idar
                      Hvorfor ikke lage en egen tråd under "diverse" der hver forhandler som annonserer på mfn får sin egen tråd.
                      Om en kunde lurer på noe, kan man klikke seg rett inn i den tråden å spørre i vei.
                      Og om forhandleren har noe han ønsker å nå alle sine kunder med, kan han poste det under "sin egen" tråd.
                      I appreciate your suggestion Hans Idar but we vendors already have our own little nest on the forum at least for announcing new products, but to repeat myself once again, here we are talking about the giving of good advice and in the most cases the questions come from participants who do not know which vendor to approach.
                      Ken Bates
                      Never Mind the Label

                      Comment


                      • #12
                        Hva handler egentlig denne tråden om???

                        Originally posted by andersh
                        Jeg har flyttet dette til en egen tråd fordi det er noe vi har tatt opp med deg så mange ganger, at det er på tide at andre på forumet også får si hva de mener om saken. Dersom flertallet mener vi er for streng føyer vi oss etter det.

                        Det som er saken er at forhandlere pr i dag ikke har lov å anbefale egne produkter, svare med at "jeg har på lager", "Jeg er billigst" osv i tråder på forumet. Årsaken til dette er IKKE at vi vil være vanskelige, men fordi man ser på langtids konsekvens. Dersom vi tillater dette vil enhver tråd hvor noen spør om råd, anbefaling, eller tips vedr. valg av motor, batterier, fly, radio osv, bli bombedert med forhandlere som selvsagt mener deres produkter er de beste, at de har raskest leveringstid, at man må kjøre hos de i stedet for naboen fordi de har på lager, osv.

                        Dette er ikke noe man ønsker så derfor slår man med på dette tidlig, i stedet for å la det skli ut.

                        Hvordan sitiller brukerne seg til denne modereringen om man har virkningene over litt tid i bakhodet?
                        Med et lite forbehold støtter jeg Griffin fullt ut her.

                        Forbeholdet går i følgende:
                        @Andersh
                        Med all mulig respekt for deg som modellmann, moderator +++, men dette blir litt høl i hue spør du meg.

                        For å i det hele tatt ha en slags formening om hva denne saken gjelder måtte jeg gå inn på din profil og lete opp alle dine innlegg for å finne tråden det gjelder. Men,,,, der var jo alle kriminelle innlegg slettet så da var jeg jo like langt

                        Om du legger ut en slik tråd for at du ønsker å høre hva vi andre brukere her inne mener om det må du også sørge for at vi får tilgang til å lese de innleggene du har slettet pga overtramp. Uten dem blir denne tråden kun en øvelse i synsing, og dermed fullstendig meningsløs. De eneste to som har grunnlag for å ha denne diskusjonen blir dermed deg selv og Ken.

                        Jeg kan dog svare på generelt grunnlag.
                        Så nylig en tråd her på forumet hvor en kar spurte etter en seilflykropp til en elektroseiler han hadde. Griffin svarte med å si at han hadde det, pris eller andre salgsargumenter ble overhodet ikke nevnt her.
                        Karen fant en som kunne selge, Griffin fikk solgt en vare. Begge var fornøyde.
                        Kjøperen fornøyd med å slippe å bruke masse tid på å lete seg ihjel etter en selger selv. Selgeren. Vel, det sier seg vel selv.

                        At denne typen bruk av forumet skulle være problematisk er en gåte for meg, så om det kreves en regelendring for å la forhandlere bruke forumet på denne måten så burde den endringen bare iverksettes med en gang.
                        Å opprettholde et regelverk på dette nivået vil for meg gi assosiasjoner til russiske ledere med bart og andre despoter.

                        Forøvrig er jeg (_uten_ forbehold) enig med Griffin i at jeg har vanskelig for å se forskjellen mellom at han svarer på et spørsmål på dette forumet og at enkelte velger å fronte websider de tjener penger på i sigaturene sine.
                        Det tegnes mange tynne linjer mellom det ene og det andre her, og da kan det fort bli vanskelig å vite hvilken linje man skal stoppe ved.
                        Mvh
                        Torbjørn Gustafson
                        www.trmfk.no



                        Will fly for food

                        Comment


                        • #13
                          reklame og reklame fru Blom

                          Slainte Mhath, Ken skrev :
                          > Please also consider the direct advertizing that is so transparent in your own signature.

                          Her har han absolutt et poeng. Ellers så er dette en vanskelig diskusjon tror jeg. Intet regelverk er finmasket nok om ikke viljen til det sunne skjønn er til stede.

                          mvh
                          primera

                          Comment


                          • #14
                            Norge er et lite land..........

                            Jeg synes at forhandlere kan få lov til å svare og jeg kan ikke huske en post fra Celtic som har vært snikreklame?

                            Så lenge de fleste forhandlere klarer å skille snørr og barter, dvs komme med info og ikke reklame har jeg ikke noe problem med dette.
                            Det er jo godt å vite at man kan kjøpe greier i Norge og ikke må til utlandet bestandig, jeg foretrekker ofte å handle fra norske butikker, så jeg synes det er greit å bli opplyst.

                            just my two cents.......
                            hilsen
                            Reidar Otto



                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by torgust
                              Jeg kan dog svare på generelt grunnlag.
                              Så nylig en tråd her på forumet hvor en kar spurte etter en seilflykropp til en elektroseiler han hadde. Griffin svarte med å si at han hadde det, pris eller andre salgsargumenter ble overhodet ikke nevnt her.
                              Karen fant en som kunne selge, Griffin fikk solgt en vare. Begge var fornøyde.
                              Kjøperen fornøyd med å slippe å bruke masse tid på å lete seg ihjel etter en selger selv. Selgeren. Vel, det sier seg vel selv.

                              At denne typen bruk av forumet skulle være problematisk er en gåte for meg, så om det kreves en regelendring for å la forhandlere bruke forumet på denne måten så burde den endringen bare iverksettes med en gang.
                              Å opprettholde et regelverk på dette nivået vil for meg gi assosiasjoner til russiske ledere med bart og andre despoter.

                              Forøvrig er jeg (_uten_ forbehold) enig med Griffin i at jeg har vanskelig for å se forskjellen mellom at han svarer på et spørsmål på dette forumet og at enkelte velger å fronte websider de tjener penger på i sigaturene sine.
                              Det tegnes mange tynne linjer mellom det ene og det andre her, og da kan det fort bli vanskelig å vite hvilken linje man skal stoppe ved.
                              Her må jeg få hive meg på.
                              Vi opplever at folk spør etter produkter vi både selger og har på lager.
                              Så sitter jeg her og ergrer meg over at ikke jeg kan legge inn en post og si at jo, vi har, uten at denne posten blir fjernet.
                              Har ikke tenkt å nevne hverken pris eller på annen måte skryte av firmaet eller produktet, og henvisningen til våre nettsider skjer i signaturen.

                              Det som derimot skjer, er at det dukker opp en eller flere poster fra mer og mindre uhildede personer som melder at den og den har, og skryter gjerne litt i samme slengen.

                              Det står for meg litt uforståelig at MFN skal nekte meg å fortelle at vi har et produkt, mens hvem som helst andre kan gjøre det.

                              Kunne det være en avtale Ken, at du legger ut en post om at RC-Flight har på lager, så kan vi fortelle at du har på lager?

                              Kjell Aanvik
                              www.rc-flight.com

                              Comment

                              Working...
                              X