Nå må brukere og moderatorer på modelflynytt passe seg. For meg virker det som om kvaliteten på forumet generelt synker. Jeg tror noe av grunnen ligger i at moderatorgruppe ikke er nok samkjørte om hvilke områder som skal styres, hvor energien og arbeidet skal legges ned.
Når det gjelder forhandlerreklame: Det viktigste med et forum er åpenhet! Et forum er tidsløst, altså skal jeg kunne komme inn om to år å plukke opp tråder som fortsatt er aktuelle. Jeg er helt og fullt for at forhandlere skal kunne kommentere tilgjengelighet på varer. At enkelte forhandlere er _flinkere_ på å profilere seg enn andre er enda et bevis på grunnleggende markedsføringsprinsipper. Det er kanskje noen idealister som river seg i håret av å lese dette; men hele verden bygger på lobbyvirkosomhet og å høste goder fra den energien vi legger ned i forskjellige områder. Alle har en agenda.
Det er dermed brukeren/leseren/mottakeren sitt ansvar å ta stilling til hvorvidt "reklamen" er objektiv informasjon eller snikreklame. Alle er vel kjent med redaktørenes "Vær varsom-plakat", men visste dere at det finnes en likestilt "Mottakerplakat" som legger tilsvarende ansvar på mottakeren? Det blir for enkelt å fraskrive seg alt skjønn og hjernekapasitet, for så å mase på moderatorer om å "styre verden" for seg (setter ting litt på spissen her nå).
Forumet trenger en moderatorgruppe som er tydelige på hva de vil med forumet! Personlig synes jeg de burde flytte litt energi over på feilposting, off-topic og _ikke minst_ dårlige titler.
Når det gjelder forhandlerreklame: Det viktigste med et forum er åpenhet! Et forum er tidsløst, altså skal jeg kunne komme inn om to år å plukke opp tråder som fortsatt er aktuelle. Jeg er helt og fullt for at forhandlere skal kunne kommentere tilgjengelighet på varer. At enkelte forhandlere er _flinkere_ på å profilere seg enn andre er enda et bevis på grunnleggende markedsføringsprinsipper. Det er kanskje noen idealister som river seg i håret av å lese dette; men hele verden bygger på lobbyvirkosomhet og å høste goder fra den energien vi legger ned i forskjellige områder. Alle har en agenda.
Det er dermed brukeren/leseren/mottakeren sitt ansvar å ta stilling til hvorvidt "reklamen" er objektiv informasjon eller snikreklame. Alle er vel kjent med redaktørenes "Vær varsom-plakat", men visste dere at det finnes en likestilt "Mottakerplakat" som legger tilsvarende ansvar på mottakeren? Det blir for enkelt å fraskrive seg alt skjønn og hjernekapasitet, for så å mase på moderatorer om å "styre verden" for seg (setter ting litt på spissen her nå).
Forumet trenger en moderatorgruppe som er tydelige på hva de vil med forumet! Personlig synes jeg de burde flytte litt energi over på feilposting, off-topic og _ikke minst_ dårlige titler.
Comment