Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bør forhandlere kunne reklamere på forumet?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Nå må brukere og moderatorer på modelflynytt passe seg. For meg virker det som om kvaliteten på forumet generelt synker. Jeg tror noe av grunnen ligger i at moderatorgruppe ikke er nok samkjørte om hvilke områder som skal styres, hvor energien og arbeidet skal legges ned.

    Når det gjelder forhandlerreklame: Det viktigste med et forum er åpenhet! Et forum er tidsløst, altså skal jeg kunne komme inn om to år å plukke opp tråder som fortsatt er aktuelle. Jeg er helt og fullt for at forhandlere skal kunne kommentere tilgjengelighet på varer. At enkelte forhandlere er _flinkere_ på å profilere seg enn andre er enda et bevis på grunnleggende markedsføringsprinsipper. Det er kanskje noen idealister som river seg i håret av å lese dette; men hele verden bygger på lobbyvirkosomhet og å høste goder fra den energien vi legger ned i forskjellige områder. Alle har en agenda.

    Det er dermed brukeren/leseren/mottakeren sitt ansvar å ta stilling til hvorvidt "reklamen" er objektiv informasjon eller snikreklame. Alle er vel kjent med redaktørenes "Vær varsom-plakat", men visste dere at det finnes en likestilt "Mottakerplakat" som legger tilsvarende ansvar på mottakeren? Det blir for enkelt å fraskrive seg alt skjønn og hjernekapasitet, for så å mase på moderatorer om å "styre verden" for seg (setter ting litt på spissen her nå).


    Forumet trenger en moderatorgruppe som er tydelige på hva de vil med forumet! Personlig synes jeg de burde flytte litt energi over på feilposting, off-topic og _ikke minst_ dårlige titler.
    Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
    Jesper Stærkær

    Comment


    • #47
      Hei gutter!

      Fin debatt dere har på gang her. Det er bra at det går an å diskutere noe uten å ta helt av, til og med (nesten) uten sarkastiske sleivspark.

      "Vi" har vel også sett at det eksisterer et visst behov for i det minste en evaluering av de eksisterende retningslinjene. Dette har vært oppe på internforumet for en stund siden, men det er også bra at det blir ytret ønsket om slikt fra dere andre brukere også. Det har dog dessverre ikke blitt gjort enda, og det sedvanlige svaret er vel mangel på tid som uheldigvis vi også sliter med.

      Så til saken. Jeg har lest mange bra argumenter her, uten at jeg skal si at jeg er enig i de alle (kan være bra for det). Mitt ståsted er litt todelt, hvilket jeg synes er bra i og med at jeg går under det flagget jeg gjør her inne. Svaret under er en blanding av min mening som moderator og som vanlig bruker.

      Jeg synes i prinsippet at hvemsomhelst burde få lov til å svare på og gi informasjon rundt et produkt dersom en bruker spør. Det er som noen påpeker bedre at det kommer et vettugt svar enn femten synsesvar uten noe sikkert ankepunkt i realiteten. Hvis man om ikke annet ser på det sikkerhetsmessige ved hobbyen vår så kan i verste fall et uriktig synseråd i enkelte tilfeller være direkte farlig.
      Dette fremgår jo også i dagens retningslinjer hvor det står klart at man, som forhandler, har lov til å svare på tråder som omhandler en selv. Formuleringen er kanskje litt uheldig, og burde kanskje vært ,eller i det minste inkludert, at man også kan svare på og rundt produker man selv har erfaring med (være seg om man forhandler det eller ei). Så en omformulering av denne posten i retningslinjene bør i hvert fall vurderes.

      Men...og det er jo alltid et men. Uansett hvordan man vrir og vender på dette så må det bli en balansegang mellom hva Klaus m.fl. ønsker, hva brukermassen ønsker og hvordan ALLE våre sponsorer ønsker og blir påvirket av dette. Det er vel nesten selvsigende at det blir vrient å tilfredsstille alle.
      Sett fra et admnistrativt synspunk vi kanskje enkelte forhandlere reagere negativt hvis vi lar ordet bli fritt for alle som selger her inne til å "snikreklamere" for hva de selv selger. Driver man butikk så driver man butikk, og da er man såklart interessert i å selge. Det er ingen som får meg til å tro at hvis en forhandler svarer på noe som er i ens eget sortiment så er det rivende likegyldig hvor brukeren som spør handler. Man får en egeninteresse i å svare på slike poster. Sånn blir det bare.
      Så er dette nødvendigvis negativt? Kanskje ikke. Men hva med forhandlere som velger å bruke penger på å annonsere her inne, men som ikke har tid til å sitte og myse gjennom forumet etter poster de kan "hjelpe til" i? Vil de synes at en friere ordning er rettferdig?

      Vi har noen ganger fått pepper fra forhandlere når vi har lagt ut en nyhet eller skrevet en artikkel om et produkt og den peppergivende forhandler ikke er nevnt som forhandler sammen med butikken nyheten/produktet opprinnelig kom fra. Hvorvidt det er på sin plass eller ei får bli en annen debatt, men skal man følge den tankegangen så burde en forhandler som svarer på spørsmål rundt, og linker til, et produkt som han selv har da kanskje også linke til de andre norske butikkene som fører dette?

      Eller hva med at forhandlere fint kan svare uten å linke i det hele tatt?

      Jeg ønsker ikke å trekke noen konklusjoner fordi det ikke finnes noe fasitsvar. Det eneste klare er vel at retningslinjene i det minste burde gåes igjennom, og det tror jeg vi skal sette oss fore å få til i løpet av ikke så altfor lang tid. Argumentene her inne er lest og lagt bak øret. Fortsett gjerne å kom med flere (saklige) argumenter rundt saken for og imot!
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

      Comment


      • #48
        Originally posted by andersh
        ...forøvrig mener jeg forhandlerne bør holde seg litt tilbake i denne tråden. Dette handler om et forum for BRUKERENE, for oss, men fort kroner og øre for dere.
        Du får ha meg unnskyldt Anders, men jeg føler for å "mene" litt i denne debatten - både som bruker og forhandler...

        I egenskap av sistnevnte, burde jeg vel være for en oppmykning i forhold til hva forhandlere skal kunne og ikke kunne skrive på forumet. Jeg er imidlertid enig med skeptikerne: Jeg tror forumet veldig lett vil kunne spore av fra den faglige debatten og få mer preg av en (mer eller mindre usaklig) markedsføringsplass, dersom reglene mykes opp.

        På den annen side: Hvorvidt det er noe verre at vanlige brukere refererer ivrig til bestemte forhandlere eller produkter, eller om forhandlerne selv gjør det - kan vel diskuteres. TechnoFlight har ikke eksistert mer enn et halvt år, men vi har allerede fått flere henvendelser fra folk som tilbyr "smigrende omtale" i innlegg på forum, mot rabatt i butikken. Vern mot "snikreklame" er derfor ikke utelukkende et spørsmål om forhandlernes etikk og moral, men også andres..... På den annen side må vi heller ikke bli så paranoide at vi tror alle henvisninger til en forhandler eller produkt er kjøpt og betalt. La oss håpe og tro at de fleste er fortjent....

        Angående "kroner og øre" problematikken, så tror jeg mange har en overdreven forventning til hvor mye mersalg en forhandler får ved såkalt å "snikreklamere" i trådene på forum. De fleste forhandlere vil nok være enige om at det er mye mer kosteffektivt å kjøpe annonseplass på forum, eller gjøre et innlegg i forhandlerforumet, enn å lete opp egnede tråder hvor en (i beste fall) får solgt en dings. Når forhandlerne stikker hodet frem og bidrar med innlegg på forum, så synes det oftere som et resultat av interesse for hobbyen enn "markedsføringsarbeid". Sånn sett kan det godt hende angsten for en "eksplosjon" i reklame-innlegg er overdrevet. Men vil et slikt "fri-slipp" være et positivt bidrag til kvaliteten på forum?.

        Dagens regler er etter min mening godt egnet for å regulere forumets innhold. Jeg tror hverken forumet blir bedre, lesernes kunnskap styrket, eller forhandlerstandens troverdighet økt av at reglene slippes løs. Så lenge reglene er slik at forhandlerne kun tillates å gjøre "faglige innlegg", så stiller det krav til oss som forhandlere og vår kunnskap. Tror leserne har mer nytte av slike innlegg, foruten at vi forhandlere får vel så god "reklameeffekt" ved å bidra på den måten. Har vi ikke annet å melde enn ren "reklame" - hører det etter min mening hjemme andre steder på Mfn.

        Hva gjelder brukernes behov for "markedsorientering" og "hvem som selger hva" så ligger jo det oftest i kortene når forhandlere svarer. Men er det ensbetydende med at brukere flest ønsker seg forhandlere i "fri dressur" hvor det er fritt frem for rendyrket markedsføring?

        Det ville i så fall forundre meg....

        Med hilsen
        Jørgen Dahl
        http://www.technoflight.no
        Jørgen Dahl
        Innehaver av www.technoflight.no
        fra 2006 til 2008...

        Comment


        • #49
          rene linjer

          Det er sagt mye fornuftig her.

          For det første :
          Hvorfor avskjære seg fra den store bank av viten som forhandlere sitter med? Bruk av direktesendte svar er ikke det samme. Det er ikke alt man lurer på som man formulerer konkret og sender avgårde. Det er av stor verdi å få følge drøftinger som andre har.

          Jeg merker meg problematikken mht betalende annonsører kontra gratispassasjerer i forumene. Men, husk at det er en jobb å formulere gode utfyllende svar på ting. Den forhandler som gidder dette bør få sin plass mener nå jeg. Grensen kan f.eks settes ved f.eks signatur m. linker.La den eventuelle forhandler kun bruke sitt personlige navn.

          Dette bringer meg til noe som på forsiktig måte er brakt på banen tidligere. En moderator bør _ i alle fall_ ikke ha link til egen forrtningsvirksomhet i sin signatur. Så lenge dette er tilfelle vil debatten virke noe "hul".

          Aprops navn. Jeg har tidligere stilt sp.m. ved nødvendightene av nicknames. Ser at vår irske venn tar opp det samme her i denne tråden.

          Til slutt, en tanke som slo meg mht. leseverdige ting og skriverier fra annonsører. Ta eksempel fra trykte blader. F.eks Backyard Flyer o.l. Hva ser vi der ? Jo, store fyldige annonser med mye informasjon.Hva erstatter dette på et nettsted som dette ? Jo, linker til forhandlere kombinert med annonser, slik det gjøres her. Forhandleren vinner så kunder ved å la sitt nettsted være slik at kundene kommer. Hva som gjør at kunden velger å handle nettopp av DEN ene forhandleren er ellers en veldig sammensatt greie som det ikke finnes enkle svar på. Pris er selvføgelig vesentlig.

          Den logiske konsekvens av denne høyttenkningen vil være at forhandlere som ønsker å være med, bør betale prisen for å ha sin link/annonse på nettstedet. Jeg ser at jeg kanskje motsier meg selv litt med dette. Men sånn er nå livet, fullt av motstridene forhold og kompromisser.

          Med håp om masse interessant drøfting av det svært interessante og morsomme fenomen, den lille flymaskinen.

          Bste hilsen,
          Hermann Runderheim,
          6740 Selje

          Comment


          • #50
            At this point in the discussion I would like to introduce a concrete example and pose a simple question to both Klaus and Anders:

            Classic Motor Glider from Scratch - (MFN) ModellflyNytt.no

            Some weeks ago i started this particular thread - in my last entry I have mentioned that I will be using a short kit from Tom Martin RC - Tom Martin RC is a supplier to Griffin Models - I have no doubt as this project progresses I will be introducing both products from Griffin's portfolio and products that are not.

            My question is - have I been guilty in introducing sneak advertizing and so risk that my thread will be castrated by a moderator?

            In the later case I see little point in proceeding further.
            Ken Bates
            Never Mind the Label

            Comment


            • #51
              Ken,

              Jeg ser ikke noe problem med en slik tråd med dagens retningslinjer sålenge du ikke begynner å linke til dine egne produkter i din egen webshop opp og ned i mente, og at du fører eller vil føre nevnte produkter. Link gjerne til produsent dersom det er relevant. Prosjektet ser spennende ut.

              Originally posted by primera
              Dette bringer meg til noe som på forsiktig måte er brakt på banen tidligere. En moderator bør _ i alle fall_ ikke ha link til egen forrtningsvirksomhet i sin signatur. Så lenge dette er tilfelle vil debatten virke noe "hul".
              Hvem sikter du til?
              Odd Sundet
              http://www.imacnorge.no

              Comment


              • #52
                Originally posted by Supra25
                Hvem sikter du til?
                Meg selvsagt... Helivision selger bilder... Jeg ser ikke helt sammenhengen. For å unngå at tråden sporer av har jeg tatt det opp med han på PM.
                Anders Hauge

                www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

                Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                Byggeblog for Eurosporten
                Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                Comment


                • #53
                  Ser ikke store problemer her..

                  Ser ikke det store problemet at noen seriøse* forhandlere kommer med konkrete tips til utstyr, som de selvfølgelig har mest oversikt over - men det er et men, og det er at man ikke ender opp med usaklig bombardering av tråder.

                  Ser også problemet noen henviser til mhp moderatorer som reklamerer for egne firmaer/firmaer de mest sannsynlig har intr i, uten at jeg tror det plager mange. På samme måte som det antagelig er få som plages av en forhandler som har sin link/legger ut sin link i svaret.

                  Man er inne på et forum som er "offentlig", og i så måte må lese med tykke briller for å luke ut de useriøse tipserne(også mhp ironi og evt humor på andre måter).
                  Tror de fleste klarer å gjennomskue evt useriøse forhandlere innen en moderator sletter evt tøv/bombardering.
                  Har man klart å melde seg inn og bruke dette forumet så vil man, etter mitt skjønn, i løpet av 4 min klare å sammelikne en konkret anbefalt feks motor/servo/radio mhp spec og pris ved å tråle nettet.

                  Kanskje moderatorer, forhandlere og andre prioriterte burde merkes med større og mye mer tydelige fonter - på den måten ser brukere letter hvem som poster, og lettere kan tolke svar?
                  Ofte så diskuteres reklame/annonsering ut fra at mottageren lett skal se hvem som er avsender..

                  * de som "oppfører" seg

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by klausre
                    Hei folkens.

                    Her er jeg enig med Christian and Anders.
                    Jeg mener bestemt å lese på på og mellom linjene at Christian ikke er på linje med deg og Anders her. Men det kan jo godt hende jeg har misforstått noe her.

                    Dette med penger til utvikling og drift kan vi jo alle forstå, men de forhandlerne som har vært i fokus her er jo også forhandlere som kjøper bannerannonser her inne. Tviler på at de kommer til å slutte med det selv om reglene endres i henhold til det som har vært diskutert hittil i tråden.
                    Å skulle basere sin markedsføring på aktivitet på dette forumet blir rett og slett for arbeidskrevende slik jeg ser det.

                    Synes Christian sitt forslag om en avstemning blandt brukerne er helt glimrende. Om flertallet av brukere ønsker en oppmykning bør vel det kunne prøves ut.

                    Om resultatet blir at forhandlere slutter å kjøpe annonser o.s.v er vel veien kort tilbake til dagens regime.

                    Jeg er overbevist om at hele denne motviljen mot en oppmykning er mikrometerologi (= storm i vannglass). Gi det en sjanse heller. Det kan jo være at alle tjener på det også
                    Mvh
                    Torbjørn Gustafson
                    www.trmfk.no



                    Will fly for food

                    Comment


                    • #55
                      jeg støtter en avstemning...
                      Jørgen Wake Stensen
                      Bodø MFK
                      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                      Comment


                      • #56
                        Har lest tråden i flere omganger, så jeg tar høyde for at noe kan ha gått meg hus forbi.

                        Jeg har ikke på noe tidspunkt reagert på at forhandlere har gått over streken, men denne streken er i høyeste grad individuell.
                        Forhandlertråden der nye produkter o.l. kan legges inn er meget bra og sparer meg for å lete rundt på de ulike sjappene for å se hva de har.
                        Jeg setter også stor pris på at personer med kunnskap om et produkt (forhandler eller ei) kommer med relevant informasjon om produkter eller teknikker som en eller flere stiller spørsmål om.

                        Dette er en flersidig problemstilling som nok til dels har blitt blåst ut av sine proporsjoner, og ingen av de eksemplene jeg har lest i denne tråden har av meg blitt opplevd som snikreklame. Her må jeg si meg enig med Ken.

                        Jeg forstår også moderatorene sin side der vingeklipping i fødselen kan synes som en effektiv måte å stoppe en uønsket trend. Samtidig som at vingene av og til klippes før fødselen
                        Nå skal det sies at jeg ikke kjenner til det som har foregått i kulissene, på PM og mellom moderatorene; så dette blir som synspunkter fra en bruker å regne..

                        Kort oppsummert synes jeg vi skal sette pris på "faglige bidrag" fra alle som tar seg bryet med å gjøre dette, og slå ned på det som går utover det "faglige". Om dette viser seg å bli mye ekstraarbeid eller vanskelig å håndtere får vi "bygge båten mens vi ror" og justere kursen deretter.
                        Mvh
                        JoE
                        Agder Modellflyklubb

                        Comment


                        • #57
                          Jeg har flere meninger.

                          Først litt O.T.
                          En her sa at moderatorene heller burde bruke mer tid på å lete etter tråder som blir off-topic og med dårlige emnetitler. Jeg er på et annet forum og der blir alle tråder som ikke har gode nok emnetitler stengt. Det ødelegger mange tråder. Og syns ikke det er så viktig at tråder er helt riktig plasert og riktig emnetittel. Litt off topic bør også tolereres. Grunnen til at jeg sier at jeg ikke syns det er viktig hvor de er plasert er at jeg konsekvent bruker knappen "nye poster". (er ikke så mange poster her på en dag)

                          SÅ over til topic.

                          Jeg skjønner VELDIG godt punktet om at hvis det tillates å reklamere så vil forumet miste inntektene på reklamebannere.

                          Mitt forslag er at:

                          Forhandlere får lov til å svare og fortelle men ikke linke til produktet.
                          Men, hvis en bruker spør hvem som har det i Norge, syns jeg at forhandlere bør få lov til å si at de har det. Er vel det samme om jeg sier at griffin har del X eller om han sier det?

                          Blir jo også feil hvis vi brukere skal være de eneste som får lov til å linke. F.eks så virker ikke siden til Griffin i safari. Så hvis jeg skulle linket til noe villle jeg aldri linket til han. Blir jo litt urettferdig.

                          Så forhandler bør få lov til å uttale seg om produkter, evt anbefalle andre produkter men ikke direkte linke til sin egen side, før det evt blir spurt om det. Hvis det går lengre enn det tror jeg reklameinntektene vil forsvinne,

                          Eller alternativ 2. Fjern alle reklamebannere, la forhandlerne reklamere for sine produkter i tråder o.l. Men da må de betale en månedlig avgift for å være medlem.

                          (håper dere skjønner mitt rotete svar)

                          P.s lurer på om det hadde vært mulig å laget en sticky tråd med ALLE nettforhandlerne i norge og en liste over utenlandske. Lignende denne:

                          Nettsider med styling og tuning deler.
                          Pål Hodne

                          Comment


                          • #58
                            Come on Klaus and Anders - what about YOUR answers to my question?
                            Ken Bates
                            Never Mind the Label

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by andersh
                              Meg selvsagt... Helivision selger bilder... Jeg ser ikke helt sammenhengen. For å unngå at tråden sporer av har jeg tatt det opp med han på PM.
                              Synes det var veldig relevant. Og jeg tenkte på det lenge før Primera skrev det. Du driver jo tross alt reklame for eget firma i hver eneste post du skriver

                              Men tilbake til topic, Hvor ble det av dere som var så ivrige mot Ken her nå når han har ett konkret greit spørsmål til dere så svarer dere ikke.

                              Kan dere ikke gjøre det enkelt. Sett opp en avstemming om det bør forsøkes med enn moderering av dagens retningslinjer. For eks. noe lignende som dette.

                              1. Forhandler får lov til å svare om hann/hunn Har ett produkt det etterspørres.

                              2. Forhandler får i tillegg lov til å linke til produktet.

                              3. Forhandler får også lov til å komme med forslag hvis det spørres om anbefaling til valg av utstyr/model

                              4. Retningslinjene beholdes slik de er i dag
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by tyor
                                3. Forhandler får også lov til å komme med forslag hvis det spørres om anbefaling til valg av utstyr/model
                                Hva legger du i dette ?
                                at forhandler svarer at produkt x kan brukes
                                eller
                                at forhandler svarer at produkt x bør brukes da det er det beste som er å oppdrive og produseres av menn i hvite frakker i svære fabrikker og gjennomgår en meget grundig kvalitetskontroll og unngå for all del produkt y som er laget av et bakgårdsfirma i Taiwan.
                                Fred Larssen

                                Comment

                                Working...
                                X