Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bør forhandlere kunne reklamere på forumet?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jeg har vært en hyppig leser her en tid nå og opplever ikke å ha blitt antastet av snikende reklame.

    Som leser (og ny innen sporten) setter jeg stor pris på å bli informert om hvem som (iallefall) fører et produkt. Grensen etter mitt skjønn går ved prisinformasjon og overdreven bruk av superlativer.

    Comment


    • #32
      Klart vi vil ha info om produkter osv.Men hvorfor er det ikke god info å få dette via PM?? eller e-post! klarer ikke å se problemet med å bli kontaktet på den måten.
      Løser man opp på reglemanget her kommer det GARANTERT til å bli utnyttet av noen,og moderatorene får en sabla jobb med rydding.Har tidligere vert i andre forum som har blitt spammet ihel fordi moderatorer har vert for slappe.

      Vil i tillegg si att eg har ikke hatt noen negative opplevelser her på forumet med reklame osv.Og det skyldes nok gode moderatorer og strenge regler.
      Alt som kan fjernstyres.
      ---------------------------------------------
      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
      Steinar Kvarme.

      Comment


      • #33
        Vil ikke eventuelle prisopplysninger / anbefalinger fra diverse forhandlere være med på og styrke konkuransen innenfor det vi holder på med ?
        Falcon
        -------------------------------------------
        Morten Rolfsen
        Kristiansund

        Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
        -------------------------------------------

        Comment


        • #34
          Ser att noen her sier att forhandlere synest det er dumt att dei ikke kan informere om att dei har produktet, men det er da bare tull.Alle som er registrert som bruker her kan man få sent info til, bare med eit tastetrykk.
          Regner med du sikter til bl.a meg.
          Ja de kan selvfølgelig sende PM, men hvorfor skal det være nødvendig?
          Hvis du tilfeldigvis eier en rc-butikk så får du ikke poste her inne på forumet som andre når det kommer til valg av utstyr?

          Fra rettningslinjene:
          [QUOTE]Forhandlere har ikke lov til å drive snikreklame eller reklamere om egne produkter med priser etc.[/QUOTE
          Hva defineres som snikreklame?
          Hva er reklame av egne produkter med priser etc? Spesielt med vekt på ETC.

          Skrekk og gru... tenk om noen forhandlere begynner å fortelle åpent at de har utstyret det spørres om eller har PERSONLIGE erfaringer med utstyret åpenlyst i stede for pr. PM eller mail. Tenk om forhandlerene skulle få lov til å skrive om sine erfaringer... hva slags verden ville det blitt?

          Det er ikke verre enn at nå har forhandlerene blitt nektet å svare på slike ting åpent på forumet, hva med å i hvert fall starte en prøveordning utover sommeren. Så kan dere i staben ta stilling til det på nytt når det måtte passe dere, og dersom det har blitt massevis av reklame spredd utover forumet så er det ikke værre enn at dere sender en mail til alle forhandlerene som er registrert her på forumet og sier dere kansellerer ordningen da utviklingen tok en neagtiv rettning som var til bry for de øvrige brukerene.

          Hva er det værste som kan skje ved å åpne opp?
          At noen av oss handler på butikk a i stedet for butikk b... Er det nødvendigvis så ille da? Dersom forhandlerene velger å anbefale sitt eget produkt vil det så klart slå tilbake på dem dersom produktet ikke fungerer skikkelig. Ved å stemme for en slik åpen løsning mener jeg også at forhandlerene legger hodet på huggestabben i større grad enn før. Det er deres problem, slik jeg ser det, ikke de øvrige brukerene.
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #35
            Well Anders - now you are draging a reasonable and informative debate into the gutter:

            1. On the Lipo alarm question I stated that there are several sources in Norway, among others FlightTech - advice or sneak reklame?

            2. Yes who vends VarioPROP, is it stated here - Ramoser? - advice or sneak reklame?

            3. Agreed quotation of the price was wrong of me and as I said I do make mistakes, who doesn't?

            4. The question of adaptors, confirmation of a rumor and Bantam advice is also very relevant to the question asked and by the way if you know the Norwegian market available from several sources (all those who buy from FlightTech and here there are several) - advice or sneak reklame?

            5. I make absolutely no apology for stating that I do not agree - that is what the forum is all about.

            Here is a hypothetical example of sneak reklame:

            "Why not try VarioPROP, Celtic Griffin is the only source of supply situated in Nortway and offers the lowest prices in Scandinavia - you can contact me at
            ken@celtic-griffin.com - Celtic-Griffin also offers you the best deal on the following products 'X', 'Y', 'Z' etc. etc. etc.

            This is sneak advertizing, do you recognise the difference?

            Your contribution is offensive and serves no useful purpose.

            My purpose is to help the novice make a better choice and to be perfectly honest at my age I don't give a fiddlers damm if an item is bought from me or any other source as long as the buyer has the necessary information to make a good choice - this is a hobby for me, it has helped me over a period of rehabilitation from major health problems, however if my efforts are to be subject to attacks such as this I am perfectly willing to withdraw, believe me I have plenty of building projects to keep me occupied
            Ken Bates
            Never Mind the Label

            Comment


            • #36
              Originally posted by esmel
              Hva er det værste som kan skje ved å åpne opp?
              At noen av oss handler på butikk a i stedet for butikk b... Er det nødvendigvis så ille da?
              Overhodet ikke - isolert sett - men da aksepterer du MfN Forumet som markedsplass for forhandlerne. Med andre ord ett sted hvor de "gratis" kan anbefale produktene sine til brukere som trenger det. Det betyr at når noen skriver at de lurer på om de skal velge Hyperion eller AXI i sitt nye elektroprosjekt, så kan de neste 50 postene være fra forskjellige forhandlere som forteller om at de har, at de har på lager, og at de er billigst. Og det er ingenting vi som moderatorer kan gjøre med det, fordi det et tillatt. Kanskje satt på spissen, men allikvel. Slik markedsføring er vedrifull for forhandlerne og jeg tror de vil benytte seg av det.

              En annen ting - selvsagt dumt av meg å trekke inn en enkelt forhandler i slik grad i denne saken, men forøvrig mener jeg forhandlerne bør holde seg litt tilbake i denne tråden. Dette handler om et forum for BRUKERENE, for oss, men fort kroner og øre for dere.
              Anders Hauge

              www.hang.no - Norges nye HANG-side!

              www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

              Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
              Byggeblog for Eurosporten
              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

              There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

              Comment


              • #37
                Løser man opp på reglemanget her kommer det GARANTERT til å bli utnyttet av noen,og moderatorene får en sabla jobb med rydding.Har tidligere vert i andre forum som har blitt spammet ihel fordi moderatorer har vert for slappe.
                Hvis det er lov å informere om produkter, enten de er egne eller andres, så blir det vel ikke en gedigen jobb for moderatorene...da er det jo lov...

                Spamming kommer fra useriøse folk.
                Staben har vel full anledning til å banne, advare etc. forhandlere som ikke følger rettningslinjene... Det jeg har vært vitne til er at useriøse aktører har dobbelt postet og drevet helt klar og tydelig reklame av produkter på andre forum. Disse har derimot forsvunnet raskt, etter en eller få advarsler.
                Da snakker vi om at forhandlerene starter tråder om sine egen produkter over alt på forumet osv. Det er en forskjell på dette og det å svare på tråder brukerene starter.

                Regelen trenger ikke være mer komplisert enn at "Forhandlere får ikke starte tråder om egne produkter, med unntak i forhandler-forumet, men tillates å svare på spørsmål om produkter de selv fører eller har erfaring med på lik linje med andre brukere".

                Er det stor forskjell på at forhandler x poster en link til sitt eget produkt enn at 33 brukere ila. en dag poster linker til en bestemt forhandler, har link til forhandleren i signaturen osv osv?
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #38
                  Once again Anders, well, now you have hit the nail on the head in your use of the word "gratis" - is that where the agro lies or is it that we should all worship the pink elephant.

                  ARE NOT THOSE LABELLED "FORHANDLER" ALSO "BRUKERER"?
                  Ken Bates
                  Never Mind the Label

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by andersh
                    Overhodet ikke - isolert sett - men da aksepterer du MfN Forumet som markedsplass for forhandlerne. Med andre ord ett sted hvor de "gratis" kan anbefale produktene sine til brukere som trenger det. Det betyr at når noen skriver at de lurer på om de skal velge Hyperion eller AXI i sitt nye elektroprosjekt, så kan de neste 50 postene være fra forskjellige forhandlere som forteller om at de har, at de har på lager, og at de er billigst. Og det er ingenting vi som moderatorer kan gjøre med det, fordi det et tillatt. Kanskje satt på spissen, men allikvel. Slik markedsføring er vedrifull for forhandlerne og jeg tror de vil benytte seg av det.

                    En annen ting - selvsagt dumt av meg å trekke inn en enkelt forhandler i slik grad i denne saken, men forøvrig mener jeg forhandlerne bør holde seg litt tilbake i denne tråden. Dette handler om et forum for BRUKERENE, for oss, men fort kroner og øre for dere.
                    Når jeg spør om noe i forbindelse med et produkt vil jeg heller ha et svar fra en som har peiling, enn 15 svar fra folk som synser. Om det ene svaret kommer fra en forhandler eller en jeg flyr med til daglig spiller mindre rolle.

                    Om jeg spør om jeg bør ha axi eller hyperion så må brukere, enten de er vanlige brukere eller forhandlere fortelle meg hva som er bra med produkt-x.
                    Jo mer jeg har å velge mellom og jo bedre bakgrunnsinformasjon jeg har før jeg velger hva jeg skal bruke penger på jo bedre er det.

                    Jeg er veldig sikker på at dersom folk med erfaring mener at forhandlers anbefaling ikke holder mål så vil det bli gitt uttrykk for det. Slik sett bør de forhandlerene som velger å gi anbefalinger åpent på forumet være temmelig sikkre i sin sak.

                    Men ja, jeg ser poengene dine anders, og ja det vil kunne gå under gratis reklame. Hvordan ville de som er "bidragsytere" til forumet pr. i dag ta det dersom alle og enhver kunne spre informasjon om sine produkter. Ville dette overskygge bannerene som ligger rundt forumet og gi grunnlag for mindre inntjening på reklamesiden for mfn sin del?

                    Natta, sov godt
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #40
                      [QUOTE=esmel]Regner med du sikter til bl.a meg.
                      Ja de kan selvfølgelig sende PM, men hvorfor skal det være nødvendig?
                      Hvis du tilfeldigvis eier en rc-butikk så får du ikke poste her inne på forumet som andre når det kommer til valg av utstyr?

                      Fra rettningslinjene:
                      Forhandlere har ikke lov til å drive snikreklame eller reklamere om egne produkter med priser etc.[/QUOTE
                      Hva defineres som snikreklame?
                      Hva er reklame av egne produkter med priser etc? Spesielt med vekt på ETC.

                      Skrekk og gru... tenk om noen forhandlere begynner å fortelle åpent at de har utstyret det spørres om eller har PERSONLIGE erfaringer med utstyret åpenlyst i stede for pr. PM eller mail. Tenk om forhandlerene skulle få lov til å skrive om sine erfaringer... hva slags verden ville det blitt?

                      Det er ikke verre enn at nå har forhandlerene blitt nektet å svare på slike ting åpent på forumet, hva med å i hvert fall starte en prøveordning utover sommeren. Så kan dere i staben ta stilling til det på nytt når det måtte passe dere, og dersom det har blitt massevis av reklame spredd utover forumet så er det ikke værre enn at dere sender en mail til alle forhandlerene som er registrert her på forumet og sier dere kansellerer ordningen da utviklingen tok en neagtiv rettning som var til bry for de øvrige brukerene.

                      Hva er det værste som kan skje ved å åpne opp?
                      At noen av oss handler på butikk a i stedet for butikk b... Er det nødvendigvis så ille da? Dersom forhandlerene velger å anbefale sitt eget produkt vil det så klart slå tilbake på dem dersom produktet ikke fungerer skikkelig. Ved å stemme for en slik åpen løsning mener jeg også at forhandlerene legger hodet på huggestabben i større grad enn før. Det er deres problem, slik jeg ser det, ikke de øvrige brukerene.
                      ja du var i siktet mitt.Det er ingen problem for oss vanlige brukere her på forumet med disse forhandlerene som er her inne.Dei fremstår som fornuftige mennesker slik vi ser dem.Vet ikke hva moderatorene har å si om den saken.Men det som blir problemet med å løse opp reglemanget er å sette grenser.Hvor går grensen i hvert enkelt tilfelle.En HÅPLØS oppgave å løse for en moderator.Tror ikke vi "vanlige"brukere tenker over vilken jobb disse gutta gjør,før vi setter oss ned og skroller gjennom dette flotte forumet.
                      Kan jo lage eit eksempel på hvordan det ville se ut om man løsnet "litt" på reglene. Bruker:Hvem forhandler axi motorer
                      forhandler:Jeg forhandler bla axi.
                      Bruker:Har en shark depron.hva koster en motor til den?
                      forhandler: Det kan eg ikke si.Må sende deg en pm
                      bruker:har du noen gode propeller også?
                      forhandler:Har propeller ja.Men hvor gode dei er kan eg ikke si her,sender pm til deg.

                      Og slik kan man holde på.Og så må moderator sjekke hele sulamitten att det ikke sniker seg inn noen "ulovlig"info.
                      Alt som kan fjernstyres.
                      ---------------------------------------------
                      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                      Steinar Kvarme.

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by esmel
                        Staben har vel full anledning til å banne, advare etc. forhandlere som ikke følger rettningslinjene...
                        Ehhh.... har du lest hva jeg skriver lenger oppe...? Er liksom ikke alle det biter på.... Retningslinjene PR I DAG ligger som de er. Kanskje for strenge, men min oppgave her inne er å håndheve de. Noen ganger er jeg enig, noen ganger uenig, men jeg må forsøke å håndheve de.

                        Skal man lempe på reglene så må man tillate det, eller la være. Gråsoner er bare kilde til mer friksjon, og det kan ikke være det vi skal oppnå ved å lempe på reglene. Med andre ord må dere i så fall akseptere scenarioet i min post ett par hakk lenger oppe her, uten at noen modererer det.

                        Jeg liker tanken til Pål om sunt vett og folkeskikk, så om alle utviser det så går det kanskje med en oppmykning av reglene?

                        Originally posted by esmel
                        Hvordan ville de som er "bidragsytere" til forumet pr. i dag ta det dersom alle og enhver kunne spre informasjon om sine produkter. Ville dette overskygge bannerene som ligger rundt forumet og gi grunnlag for mindre inntjening på reklamesiden for mfn sin del?
                        Neida.. 50 poster med reklame i alle tråder gir jo bare enda flere sidevisninger og bannervisninger... Hehe.. nei nå bysser jeg også...
                        Last edited by andersh; 22-04-07, 22:30.
                        Anders Hauge

                        www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                        www.JetsOfBergen.no
                        rc.andersh.com

                        Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                        Byggeblog for Eurosporten
                        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                        There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by andersh
                          Jeg liker tanken til Pål om sunt vett og folkeskikk, så om alle utviser det så går det kanskje med en oppmykning av regle
                          Yes so do I Anders - perhaps at last we have found some common ground.

                          One thing I do like in this thread is that we have largely used our given christian names and not the slightly rediculous americanized "nom de plume" concept - much rather be Ken than "Celtic-Griffin" for example.
                          Last edited by Celtic-Griffin; 22-04-07, 22:56.
                          Ken Bates
                          Never Mind the Label

                          Comment


                          • #43
                            Skriver dette i søvne siden jeg egentlig har tatt kvelden...

                            Men det som blir problemet med å løse opp reglemanget er å sette grenser.Hvor går grensen i hvert enkelt tilfelle.En HÅPLØS oppgave å løse for en moderator.Tror ikke vi "vanlige"brukere tenker over vilken jobb disse gutta gjør,før vi setter oss ned og skroller gjennom dette flotte forumet.
                            Kan jo lage eit eksempel på hvordan det ville se ut om man løsnet "litt" på reglene. Bruker:Hvem forhandler axi motorer
                            forhandler:Jeg forhandler bla axi.
                            Bruker:Har en shark depron.hva koster en motor til den?
                            forhandler: Det kan eg ikke si.Må sende deg en pm
                            bruker:har du noen gode propeller også?
                            forhandler:Har propeller ja.Men hvor gode dei er kan eg ikke si her,sender pm til deg.

                            Og slik kan man holde på.Og så må moderator sjekke hele sulamitten att det ikke sniker seg inn noen "ulovlig"info.
                            Jeg skriver det jeg gjør med utgangspunkt i at jeg sitter som moderator på et forum i ca. samme størrelsesorden som mfn så jeg vet hvor mye jobb det er, i hvert fall på det forumet. Jobben begrenser seg til det andrsh skriver, i ny og ne argumentere mot forhandlere som bare må få lov til å legge inn en liten link. Å fjerne "ulovlig" reklame på forumet. Å slette noen tråder (kanskje 3 i året) hvor en forhandler har startet sin egen tråd om sitt eget produkt, sende advarsel til denne forhandleren og som regel løser det seg med det. Evnt. ender vi opp på det andersh sikter til, å argumentere mot forhandleren via x-antall PM'er.

                            Når en sier at det er lov å reklamere for sitt eget produkt men ikke tillate forhandlerene å starte rene reklametråder på forumet kan jeg ikke se at dette blir MER jobb for moderatorene, tvert om. Som andersh skriver så bruker han en del tid på å håndheve REGLENE. Dersom reglene inneholder MINDRE behov for grensesetting så blir det også MINDRE behov for moderering, i hvert fall i min verden

                            Dersom det ikke fantes noen regler ville det ikke vært behov for moderatorer, ikke sant?

                            Spørsmålet derimot er hva som gagner forumets utvikling. Jeg tror ikke et forum uten regler er veien å gå, bare så det er sagt.
                            Gagner det forumet å stenge ute brukere som tilfeldigvis har erfaring og interesse i hobbyen, bare fordi de har en økonomisk interesse i den også?
                            Jeg tror ganske sikkert at det ikke betyr så mye for forumet om vi fortsetter å ha det slik det er nå, rett og slett fordi brukergruppen "Forhandlere" er så liten i forhold til forumets totale medlemsmasse. Det handler mer om å anerkjenne forhandlerenes kunnskap om egen produkter og godta de som vanlige mennesker.

                            Jeg tror forøvrig ikke at 30 forhandlere kommer til å svare på en post om axi og hyperion, men jeg tror at det i enkelte tilfeller vil kunne føre til at 1) brukeren finner et egnet produkt basert på en kombinasjon av forhandlers og brukerenes erfaringer med produktet 2) andre kan ta del i de samme anbefalingene/informasjonen, noe de ikke kan om informasjonen går via PM/mail. Jeg prøver innimellom å gi forhandlerene jeg kjøper produkter av en tilbakemelding på hva jeg syntes om produktet. Det har jeg inntrykk av at flere andre gjør også, enten via forumet eller personlig. Det gjør forhandlerene til en fin "database" for slik informasjon. Det vil være synd å ignorere / overse denne delen av forhandlerenes kompetanse.

                            Tror kanskje jeg fremstår litt naiv nå så jeg vil bare understreke at jeg er fullt klar over at forhandlerene driver butikk og kan fort selge en del produkter av typer x dersom det oppstår en "hype" rundt produktet pga. en tråd / et spørsmål her inne. Men er det nødvendig vis feil om de skal kunne anbefale et produkt?

                            Det hele kommer vel an på hvordan vi definerer forumets funksjon. Skal forumet være "vårt" (les. forbeholdt vanlige brukere/forbrukere) eller skal det være en felles tummleplass hvor det "står noen stands" rundt om kring som forteller om sine produkter, dersom vi ønsker informasjon om produktene?
                            Jeg kunne tenkt meg å prøve sistnevnte, en periode i hvert fall, men jeg vil som sagt ha meg frabedt forhandlere som trenger seg på (les. starter egne tråder og driver vill markedsføring).
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment


                            • #44
                              Monday morning in the cold light of dawn and again reading through last evening's discussion I remember the following profound statement from the Douglas Bader autobiography:

                              "Rules are made for the guidance of wise men and the instruction of fools"

                              or Pål's:

                              "sunt vett og folkeskikk"

                              Let's hope for a relaxing of both the guidlines and their interpretation by the hard pressed moderators and let MFN live on as a forum for all.

                              "Dette forumet kveler seg selv sakte men sikkert, spør du meg" - Sitat Pepsimann
                              Last edited by Celtic-Griffin; 23-04-07, 04:30.
                              Ken Bates
                              Never Mind the Label

                              Comment


                              • #45
                                Hei folkens.

                                Her er jeg enig med Christian and Anders.
                                Jeg vet at dere brukere synes det er fint å få mest mulig informasjon (raskest og enklest), og få beskjed om hvem som har hva og hvor dette er billigst osv.

                                Men grunnen til at jeg en gang i tiden brukte litt tid på dette, var at jeg/vi ser langtidskonsikvensen. Hvis det blir lov til å svare på slike innlegg - hvorfor skal da ikke alle forhandlere begynne å legge inn "jeg har'n". Og det er jo 100% sikkert at de som da benytter seg av dette vil øke sitt salg - som igjen gjør den/de forhandlerne ennå mer iverig. Det må jo bare bli kaos.

                                I dag er det noe forhandlere som er meget flinke til å følge forumet på sidelinjen, og har skjønt at det kanskje er det mest profesjonelle. De satser heller på å skape noen informative egne nettsider med god og jevnlig informasjon. Alle har muligheten for å legge inn spesielle nyheter osv. i "forhandlernytt..." forumet, og noen er flinkere enn andre. Vi har også de som gjerne vil benytte dette forumet som et nyhets-presentasjons-media, og legger ut mye informasjon. Så lenge dette følger våre rettningslinjer er det greit.

                                En annen faktor er faktisk økonomisk. Hvis alle skal begynne å få lov til å svare på slike innlegg, hvor skal da noen gidde å sammarbeide med oss og annonsere for sine produkter?? Da vet jeg at mfn fort blir lagt ned. Brukere kan kose seg med dette tilbudet, men skal dette kunne finansieres, må det inn noen kroner til drift og utvikling.

                                Comment

                                Working...
                                X