Announcement

Collapse
No announcement yet.

H9 46% Ultimate

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • H9 46% Ultimate

    Jaja, så er det på'n igjen, med nytt fly.

    Litt usikker på hvor mye jeg orker å legge i en ny byggetråd, de forrige har ikke vært de mest interessante, det florerer jo med byggetråder av "kjønnsløse" ARF'r her inne. (sitat Tom Erik)

    Men jeg skriver litt og så ser vi hvordan det utvikler seg.
    Både Extraen fra 3W som jeg skrev om tidligere og 3,5 meter Edgen ble solgt på Fagernes, så jeg stod her plutselig uten fly. Jeg hadde på fohånd kjøpt denne Ultimaten, da den var billig, og nå har jeg endelig en sjangs til å sette den sammen. Jeg har en 2,6 meter Edge 540 med Castrol skjema på byggebordet oxo, den er strax klar, men den skriver jeg ikke noe mer om, før jeg har flydd den.

    Ultimaten fra Hangar 9 er et kjent fly, og har vært på markedet endel år nå. De har vært veldig dyre, og det er ikke mange av disse i Norge. Selv har jeg ingen erfaring med dobbeldekkere, så det blir spennende å prøve noe nytt.

    Modellen har en vingespenn på 256 cm, og kroppen er noe lenger.
    Motor jeg har valgt er en 3W 150 QS, med Johnson bråkepotter.
    All hardware dukket opp i posten i dag, og følgende har blitt bestillt:
    Servoer: 8 stk Hitec 5985MG og 2 stk Hitec 5955TG. Disse brukes på balanseror og høyderor.
    1 stk Seiko PS 050, som jeg synes er en kjempeservo. Har gode erfaringer med den både i 3 meter Extraen, og 3,5 meter Edgen.
    Smart Fly EQ10 og Turbo regulator, samt 2 x 3300 7.4 volt Emcotec Lipo batterier.
    1,5" Alu servoarmer.
    4,5" hjul, 1 liter bensintank. Røyk blir ikke innmontert med det første.
    6" spinner fra Precision Aerobatics og 33x12 Fuchs Carbon propell.
    Hengsler og rorhorn, pullpull system lå også i pakken. Modellen er ferdiggjort for hengsling, men det fulgte ikke hengsler med. Både pinne hengsler og flat hengsler skal brukes.

    Iflg manualen, begynner man med å innstallerer servoene i vingene, så dette blir det første jeg gjør. Må innom Biltema og kjøpe noen servokabler i morra, og da begynner morroa. Skal ta noen bilder når modellen blir pakket ut av eska.

    Vi sees.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

  • #2
    jeg syns dette er kjempe interessant! ta bilder å skriv litt.
    jeg har fått mye bra tips av deg
    Last edited by anders e; 28-03-08, 20:53.

    Comment


    • #3
      Du er ikke aleine!!

      Henger meg på her jeg, siden jeg monterer samme flymaskin i disse dager.

      Mitt oppsett blir DA 150, har ikke bestemt meg for eksosløsning enda, men det heller litt mot canistere sjøl om det blir en del ekstra jobb, 8 JR 8511 på balanseror, 2 HiTec 5955 TG på høyderor og Seiko på sideror. Carbon spinner og Fuchs 29x12 3 blader. Trur jeg dropper røyk på denne modellen, vi får se...

      Som vanlig i mine modeller blir det ingen PowerBox, bare ledninger og litt loddetinn og mekanisk killswitch. Ikke mere optisk på meg nei...

      Status: Motor er prøvemontert, alle ror er ferdig hengsla, haleflata er ferdig montert og stabben er ferdig limt.

      Håper jeg får tid til å gjøre den ferdig når jeg kommer hjem på fri igjen.

      Hold oss oppdatert Knut Erik, kjenner jeg deg rett har du vel flydd din mange turer før jeg får gjort mer på min
      Arild Hagabråten

      www.vfkm.no

      Comment


      • #4
        Tror ikke det er krav til optisk killswitch på stevner, kun Imac relaterte treff.
        Killswitchen til Arlid funka av og til, alt etter hvor hardt du knipsa på den Og det var vel Electrodynamics sin, om det er det det heter.

        Tror ikke jeg er i lufta før deg, Arild, jeg har god tid, snøen ligger tykk her. Men den er klar når vi skal treffes neste gang, i FFF sammenheng

        Hadde tenkt å stikke ned på "rommet" i kveld, men nei, piffen forsvant sammen med dagslyset. Men i morgen er det en ny dag
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • #5
          Vel, klarte ikke å vente så lenge idag, dro til Ålesund en kjapp tur og handlet inn det jeg trengte av kabler, krympestrømper osv på Biltema. Handleturen inne på butikken tok kun 15 minutter.
          Så dro jeg hjem igjen.

          Pakket bort alt som har med Edgen å gjøre, og ryddet hele verkstedet. Det hele tok 3 timer. La på ny bibleplast på byggebordet, og laget rom for verktøy på arbeidsbenken.

          Det første som måtte gjøres, var å tvinne kabler med borremaskina. Det er veldig enkelt og gøy. Tvinnet 20 meter med 0,75 kvadrat kabler. De har til og med rette fargen. (se bilde)

          Da det var gjort, pakket jeg ut vingene, og lokaliserte øvre høyre vingehalvdel. Fant så frem 2 Hitec 5985MG servoer, klippet av halve kabelen på de, og loddet på forlengelses kabler, tilpasset vingelengden på begge servoene. Hullene til servoene var litt store, og jeg brukte da litt karbon/kevlar matte (Oracover) og la over hullene, skjærte ett kryss i dem, og satte så i servoene. Da så det litt bedre ut. Synes jeg da

          Målte deretter en 90` linje langs servoen, gjennom servohorn hullet, og ned til balanseroret, for oppmåling av rorhorn. Rorhornet skal borres 1/4 tomme fra kanten av balanseroret. Balanseroret skal ligge flatt mens man borrer, slik at rorhornet vinkles mot hengslings linja, enkelt og greit. Dette skal så repeteres på de andre 3 vingehalvdelene.

          Og det var det jeg rakk i dag, familien krevde sitt. Jeg gjorde ferdig en vingehalvdel, og det tok ca 1 time, inkl lodding av kabler og det hele. I morgen skal jeg ferdigstille de 3 andre vingene, og da kan jeg muligens lime hengslene også.

          C ya.
          Attached Files
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

          Comment


          • #6
            Originally posted by Eagle View Post
            Vel, klarte ikke å vente så lenge idag, dro til Ålesund en kjapp tur og handlet inn det jeg trengte av kabler, krympestrømper osv på Biltema. Handleturen inne på butikken tok kun 15 minutter.
            Så dro jeg hjem igjen.

            Pakket bort alt som har med Edgen å gjøre, og ryddet hele verkstedet. Det hele tok 3 timer. La på ny bibleplast på byggebordet, og laget rom for verktøy på arbeidsbenken.

            Det første som måtte gjøres, var å tvinne kabler med borremaskina. Det er veldig enkelt og gøy. Tvinnet 20 meter med 0,75 kvadrat kabler. De har til og med rette fargen. (se bilde)

            Da det var gjort, pakket jeg ut vingene, og lokaliserte øvre høyre vingehalvdel. Fant så frem 2 Hitec 5985MG servoer, klippet av halve kabelen på de, og loddet på forlengelses kabler, tilpasset vingelengden på begge servoene. Hullene til servoene var litt store, og jeg brukte da litt karbon/kevlar matte (Oracover) og la over hullene, skjærte ett kryss i dem, og satte så i servoene. Da så det litt bedre ut. Synes jeg da

            Målte deretter en 90` linje langs servoen, gjennom servohorn hullet, og ned til balanseroret, for oppmåling av rorhorn. Rorhornet skal borres 1/4 tomme fra kanten av balanseroret. Balanseroret skal ligge flatt mens man borrer, slik at rorhornet vinkles mot hengslings linja, enkelt og greit. Dette skal så repeteres på de andre 3 vingehalvdelene.

            Og det var det jeg rakk i dag, familien krevde sitt. Jeg gjorde ferdig en vingehalvdel, og det tok ca 1 time, inkl lodding av kabler og det hele. I morgen skal jeg ferdigstille de 3 andre vingene, og da kan jeg muligens lime hengslene også.

            C ya.
            Hei

            Snasent prosjekt du har satt i gang her. Gleder meg til å se resultatet etter hvert! Er det noen grunn til at du bruker 0.75 kvadrat kabel? Er det nødvendig med så grovt! Skjønner jo selvfølgelig at det opprettholder bedre spenning ved lange strekk og belastninger, men er det nødvendig med det tverrsnittet?

            Mvh OJ
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment


            • #7
              Heisann.

              Neida, det er ikke nødvendig med det tverrsnittet, men det er det minste som Biltema selger, så vidt jeg vet, og det gjør ingenting på vekta, så jeg bruker disse kablene. Ser veldig fint ut, og er billig. Kan selvfølgelig kjøpe servokabel i metervis, men siden jeg måtte ha kabler i dag, og jeg liker disse, bruker jeg dem.
              Prosjektet er lekkert, spør du meg. Skal bli en fin sak dette her, skal få på noen fine dekaler og reklame, så tenker jeg den blir fullkommen. Har dilla på en filmsnutt på Youtube, tror ikke det er en H9 Ultimate, men den er helt rå. Sjekk den ut på:

              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #8
                Selvfølgelig er det en Ultimate fra EMHW hehe
                Seite nicht gefunden – Mfg-Feistritz

                Når skal du ta hintet og bygge noe anna enn disse ferdig-sakene??
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  Lekker flyging.. Jeg ser frem til samme oppvisinga med deg etterhvert
                  Thomas Molnes
                  Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by esmel View Post
                    Selvfølgelig er det en Ultimate fra EMHW hehe
                    Seite nicht gefunden – Mfg-Feistritz

                    Når skal du ta hintet og bygge noe anna enn disse ferdig-sakene??
                    ARF har jo ingenting med bygging å gjøre. Dette er montering! Tenk for en kjip verden det hadde blitt om Lego kom ferdig bygd...
                    Tom Erik Smedal
                    www.artistic3D.net
                    www.photopia.no

                    Comment


                    • #11
                      tror verden hadde vært kjip uten arf og jeg da
                      da hadde miljøet i norge vært lite. (mye bygging lite flyging)

                      men jeg beundrer selvsagt de som bygger i flere månder!
                      Last edited by anders e; 30-03-08, 10:08.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg monterer videre.

                        Fikk ikke gjort allverden idag, kan ikke vel ikke forvente det heller, men sånn er det bare.
                        Plukket frem stabben og høyderorene, og begynnte å klargjøre dem for hengsling.

                        Hadde på forhånd pusset ned blad hengsler fra SD Models, kjøpt hos Elefun. Etter noe tilpassing var jeg fornøyd, blandet epoxy og satte det hele sammen. Det ligger nå til tørk.
                        Etter det, tok jeg frem kroppen, og studerte den litt. God plass er det i hvertfall.
                        Monterte understellet, sånn midlertidig, og satte på cowlingen. Den må tilpasses litt. Så i morgen er det å hengsle siderort, montere det på stabben og sette det hele på plass. Må montere på den nedreste vingen, for å måle ut stabben. Når det er gjort, er det motor og tank som skal inn, så det er ikke lenge før saken er ferdig.

                        Jeg legger ved noen bilder, så satser jeg på mer fremgang i morra.
                        Attached Files
                        Knut Erik
                        But it flies, so who cares??
                        www.torqueroller.com
                        Steikje galen
                        www.skalamodellflyklubb.no
                        www.teamflyingcircus.com

                        Comment


                        • #13
                          Litt har blitt gjort idag oxo.
                          Stabben er ferdig montert, med wire og alt. Høyderor servoer skal inn i morra, deretter er det motoren som skal inn. Den må skimses frem 9mm, og da passer det fint med en 9mm xfiner plate, som jeg bare tilpasser til fronten på torpedoveggen. Lett.
                          Så i morra kveld satser jeg på at det meste er på plass, blir spennede å se om postmannen har med en pakke fra Lillehammer etter hvert. Er et par småting der, som jeg trenger.

                          Sånn ellers kan jeg fortelle at jeg kommer til å forsterke motorboxen endel. Den har visst vært svak på andre modeller, så da er jeg litt føre var. Betrekningen på flyet er slakk overalt, så her må jeg finne frem noe varmluft. Betrekningen er også delvis løs under forkanten på vingene, så jeg må rett og slett gå over alle sånn punkt med et strykejern, så slipper jeg at betrekningen forsvinner i lufta. Er mulig jeg forsegler betrekningsskøytene på vingene med klarlakk. Vi får se.

                          Hullene for høyderor servoene er alt for store, men det ordnet seg da jeg sagde i stykker det medfølgende servobrettet for sideror servoene, og limte inn 2 firkanter fra det på innsiden. Dette bør uansett gjøres da huden der servoene sitter kun er 2mm tykk. Litt spinkelt på et fly med så store ror og moment.

                          Flyet har desverre også fuktskader, xfineren på motorboxen er sortprikkete, og skruene som holder understellet er ganske rustne. Også fineren på vingeboxen har fuktmerker. Men ellers er flyet bra. Litt rart at det har vært fuktig, siden alt er forseglet med plast, og alt var tett til jeg åpnet det. Men er mulig det har blitt vått før de pakket det inn.

                          Har bestillt en lekker spinner fra Precision Aerobatics, den blir juvelen i snuten. 6" sølvfarget carbon. Matcher sølvstripene på cowlingen. Så da blir det min jobb å lakke sølvfarget carbonmønster på propellen også.
                          Last edited by Eagle; 01-04-08, 22:12.
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment


                          • #14
                            Tror du får plass til motoren i den covlingen i hvertfall
                            Blir artig å se og ikke minst høre hva du synes om dobbeldekkere ergo store
                            acro fly(ikke det att dette ikke er noen acro maskin ,for det er det!!)
                            Mvh Geir Mogstad
                            ---------------------------------------
                            slapp av det kommer helt sikkert ned!

                            Comment


                            • #15
                              Da er motoren på plass. Det var nesten litt for enkelt. Måtte skjære endel i cowlingen for å få ut forgasseren og utblåset på pottene. Men det ble veldig bra til slutt.
                              Fikk ikke tatt noen bilder da jeg snakket i mobilen med en annen Ultimate bygger til batteriet ble flatt.
                              I morgen skal throttle servoen på plass, sammen med popwerboxen og batteriene og tenningsanlegget.

                              Fikk montert Seiko servoen idag, må bare forlenge signal kabelen på den, slik at den når frem til powerboxen. Hjulkåper, hjul og tank er da det siste som gjenstår. Pluss balansering og litt dekal stæsj. Så nå er det ikke lenge igjen nei =

                              Bilder kommer i morgen kveld.
                              Knut Erik
                              But it flies, so who cares??
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.skalamodellflyklubb.no
                              www.teamflyingcircus.com

                              Comment

                              Working...
                              X