Announcement

Collapse
No announcement yet.

60/90-size elektrisk Edge 540.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 60/90-size elektrisk Edge 540.

    Jeg har en stund nå hatt lyst på et større elektrisk akrofly. Først tenkte jeg på Hangar 9 Funtana 90, så begynte jeg å vurdere The World Models Velox Rev II 60 da andre hadde mye bra å fortelle om den modellen. Til slutt havnet jeg på Seagull Edge 540 60-90 size på grunn av prisen. Vngespennet er 162 cm. En mer praktisk størrelse på flyet da enn Funtana når jeg kjører MR2. Er utrolig spent på om jeg i det hele tatt klarer å stappe flyet inni bilen. Får ta av taket hvis det ikke går.

    Jeg bestilte flyet fra Bærum Modellhobby og regner med det kommer i slutten av uka eller begynnelsen av neste uke. Det var desverre transportskader på den de fikk inn forrige uke så de måtte skaffe ny til meg. Det er mange som liker dette flyet på RC Universe, men det er stort sett den eneste plassen jeg har funnet noe info om flyet. En del opplevde at horisontalstabilisatoren knakk i lufta. Jeg skal inspisere den og vil uansett montere noen støttestag eller wire.


    Følgende utstyr er bestilt eller allerede mottatt:

    Seagull Edge 540 - ca en uke unna
    AXI 4130/20 - kommer i morra
    Hacker Master 77 OPTO - kommer i morra
    UBEC regulator
    Diverse APC-E 16"-18" propellere - kommer innen en uke
    PolyQuest 8S1P 4000 mAh batteri
    5x GWS Micro 2BBMG
    Futaba R149DP Rx


    Kjøpte også inne en Hyperion EOS 7i computerlader og en Watt's Up "wattmeter" som faktisk kan måle peak effekt og strømtrekk under flyging.

    PolyQuest batteriene har jeg lest litt om. Akkurat disse cellene holder 3,3 V under belastning, og det er bra ytelse for pengene. Har sett de samme cellene i 33% Edge 540 og Extra tidligere og de fungerte bra, da i 10S2P konfigurasjon. I følge spesifikasjonene tåler de 40 A kontinuerlig 56 A strømtrekk i opp til 20 sekunder, og jeg regner med å holde meg til max ca. 50 A statisk. Time will show! Strømtrekket i fart vil være langt lavere. Jeg kikka også på 4400-cellene til PolyQuest men de har visst horribel ytelse og når ikke opp til spesifikasjonene i det hele tatt. Kanskje 6000-cellene er aktuelle når de kommer. De har kjempebra ytelse i følge tester og blir ikke for varme under konstant 10C belastning.

    Motocalc estimerer ca 6900 rpm med 17x10 propeller hvilket gir ca 5,7 kg skyvekraft. Jeg har modifisert tallene for motoren i Motocalc for å gjenspeile virkelige måleresultater jeg har funnet rundt om kring. Får se om det stemmer når det er klar for test. Ca 1300 W inn og 1150 W ut fra motoren høres gøy ut. Den yter omtrent det samme som en 90-motor med andre ord, men med mye bedre propellervirkningsgrad.

    Jeg er spent på vekten, men den burde ikke komme på noe mer enn 3,5 kg da det skal være et lett fly i følge det jeg har lest på RCU. Jeg bruker lette servoer og lett motor. Batteriene vil komme på 700 g og det er heller ikke tungt.

    Servoene er jeg også spent på. De er en ny modell fra GWS med metallgir og to kulelager som trekker 5.4kg/cm og veier 28 g. Jeg vil ha fire eller fem sånne i flyet, er ikke sikker på om jeg skal ha to på høyderoret enda. Jeg vil bruke en 45 V UBEC i stedet for mottakerpakke for å slippe å styre med to batterier. UBEC leveres av Kool Flight Systems og er en switching regulator som holder 5 V og har et maks strømtrekk på 5 A.

    Gleder meg til alt er her. Jomfruturen vil foregå på militært område så jeg får ikke filmet den. Får filme på senere flyturer når jeg har kommet over det skumle stadiet og kan fly fra andre trangere plasser.
    Attached Files

  • #2
    . må få høre hvordan det går. har lenge hatt lyst på noe slikt jeg også og er mere og mere fasinert av elektro. (til stor forargelse for de gamle grinebiterne i klubben ) hva kommer det på ipris for motor regulator og batterier til ett slik prosjekt?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Motor: 1180 fra Celtic Griffin. Jeg kjøpte den fra Aircraft Worldfordi CG ikke er tilgjengelig nå.
      Batteri: 2600 med norsk moms fra Aircraft World.
      Regulator: 1750 med norsk moms fra Aircraft World.
      Fly: 1300 på Bærum Modellhobby.

      Finnes billigere regulator, men batteriet tror jeg ikke du finner billigere. Motoren er veldig billig på CG.

      Comment


      • #4
        Re: 60/90-size elektrisk Edge 540.

        Originally posted by tahustvedt
        En mer praktisk størrelse på flyet da enn Funtana når jeg kjører MR2. Er utrolig spent på om jeg i det hele tatt klarer å stappe flyet inni bilen. Får ta av taket hvis det ikke går.

        Jeg kjører MR2 MK1 selv, og der er det kun plass til en liiten parkflyer
        Har forøvrig en 2Meters Edge 540 som jeg ikke har turt å prøve enda. ( har lest og hørt mye skremende om flyegenskapene på disse flyene)

        Cessnaknuseren
        Cessnaknuseren
        Bjørn Sandbæk

        Dæ går litt mindre lim nå.

        Comment


        • #5
          Jeg kjører en 1991 MKII.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Pen bil
            Cessnaknuseren
            Bjørn Sandbæk

            Dæ går litt mindre lim nå.

            Comment


            • #7
              Originally posted by tahustvedt
              Motor: 1180 fra Celtic Griffin. Jeg kjøpte den fra Aircraft Worldfordi CG ikke er tilgjengelig nå.
              Batteri: 2600 med norsk moms fra Aircraft World.
              Regulator: 1750 med norsk moms fra Aircraft World.
              Fly: 1300 på Bærum Modellhobby.

              Finnes billigere regulator, men batteriet tror jeg ikke du finner billigere. Motoren er veldig billig på CG.
              billigste metanol alternativet blir vel kanskje SC FS120AR 4-takter til 2500 hos elefun og da du får motor og regulator til under 3000. så høres ikke det galt ut. batteriene kan man jo regne en del av i det man kommer til å bruke på metanol, det går jo en del til en så stor motor. og den elektromotoren du kjøper kan vel også brukes til mye mere varierte ting en en fuel motor.
              dette med større elektro begynner virkelig å bli spennende nå som prisene begynner å bli lavere.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Har selv en Protech Edge i samme størrelse, så det kunne jo være fristende.

                Det største problemet så vidt jeg kan se med elektro er prisen på batteriene. I følge en jeg snakket med som flyr nordic med elektro, så trenger man 3 batteripakker for å kunne fly noe effektivt. Du får da ladet den første pakken mens du flyr de to andre, og kan da fly omtrent så mange turer du gidder på en dag. Nok også forutsatt at du ikke er aleine på stripa så du ikke slipper til 100% av tida

                Så 3 pakker á 2600, og hvor lenge en lipo pakke varer (antall ladinger) er det vel ingen som sikkert vet enda? Du skal bruke ganske mye fuel for å få det regnestykket til å gå opp, så det kan ikke være det viktigste argumentet.

                Interessant likevel, og jeg regner med du sier i fra hvordan det går.

                Comment


                • #9
                  Jeg flyr ikke elektro for å spare penger. Jeg har alltid vært tilhenger av elektro på grunn av i hovedsak sølet og støyen med glow.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg ser to ulemper med elektro. den viktigste er jo prisen på batteriene, spesielt når man kommer opp i denne størelsen. den andre og ikke så viktige er nostalgi/skala lyd evt det morsomme med en ordentlig motor for de som har den tekniske interessen. men det er jo fint å slippe å ta flyet i badekaret og skrubbe det med zalo etter hver tur
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Jeg syns prisen er verdt det. Glow er helt uaktuelt for meg.

                      Tre, fire og flersylindrede firetaktere er fine. Ensylindra motorer derimot liker jeg ikke i det hele tatt. Bensinmotorer har jeg mindre imot enn glow, men også det er uaktuelt for meg da jeg syns elektro er langt mer interressant.

                      Jeg har fått motoren og regulatoren nå. Henta de på posten i lunsjpausen. Da mangler jeg bare flyet og APC'ene. Jeg veide motoren og regulatoren og de veier 409 og 60 g.

                      Comment


                      • #12
                        Blir sikkert bra dette
                        Når gjør du det samme med en Raptor 90 då? :P
                        Morten Smøraas

                        Comment


                        • #13
                          Nei, helt enig. Pris kan ikke være et argument til et sånt prosjekt, jeg bare så at noen sammenlignet pris på glow motor og ditt elektro oppsett.

                          De store fordelene med elektro er vel heller høyere ytelse/vekt forhold, pålitelighet, dreiemoment, plass, tyngdepunkt som ikke flytter seg, pålitelig jevnt throttlepådrag.......

                          Personlig synes jeg ikke det er noe godt argument med støy/gris på glowfly heller fordi begge deler kan bekjempes nokså effektivt, men det blir jo mer subjektivt.
                          Jeg må jo også si at jeg har litt problemer med å gi slipp på glow-flyene fordi det alltid har vært det som var modellfly, det har alltid luktet glow-fuel av flyet/klærne/bilen og alt utstyret man har hatt med.

                          Comment


                          • #14
                            Ikkeno problem å unnvære griseriet og bråket fra fuel-to-noise-convertere... Prisen på batterier gjør selvsagt ennå at det ikke er så aktuelt for studenter og ungdommer å hoppe på større elektroprosjekter ennå dessverre, men det er vel bra å ha noe til gode?

                            Lurte litt på de PolyQuest-cellene: er det virkelig 1S4000? Har ikke fått med meg at det var så store enkelt-celler å oppdrive...
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              Artig prosjekt... er spesielt spent på hvilke flytider du får ut av 1p pakka.

                              Er Seagull Edgen din som storebroren, så ha vatt på høyderors stikka når du skal ut av litt kinkige situasjoner i lav hastighet(3D etc), spesielt om du må ut medvinds.
                              mvh MM

                              Comment

                              Working...
                              X