Jeg har en stund nå hatt lyst på et større elektrisk akrofly. Først tenkte jeg på Hangar 9 Funtana 90, så begynte jeg å vurdere The World Models Velox Rev II 60 da andre hadde mye bra å fortelle om den modellen. Til slutt havnet jeg på Seagull Edge 540 60-90 size på grunn av prisen. Vngespennet er 162 cm. En mer praktisk størrelse på flyet da enn Funtana når jeg kjører MR2. Er utrolig spent på om jeg i det hele tatt klarer å stappe flyet inni bilen. Får ta av taket hvis det ikke går.
Jeg bestilte flyet fra Bærum Modellhobby og regner med det kommer i slutten av uka eller begynnelsen av neste uke. Det var desverre transportskader på den de fikk inn forrige uke så de måtte skaffe ny til meg. Det er mange som liker dette flyet på RC Universe, men det er stort sett den eneste plassen jeg har funnet noe info om flyet. En del opplevde at horisontalstabilisatoren knakk i lufta. Jeg skal inspisere den og vil uansett montere noen støttestag eller wire.
Følgende utstyr er bestilt eller allerede mottatt:
Seagull Edge 540 - ca en uke unna
AXI 4130/20 - kommer i morra
Hacker Master 77 OPTO - kommer i morra
UBEC regulator
Diverse APC-E 16"-18" propellere - kommer innen en uke
PolyQuest 8S1P 4000 mAh batteri
5x GWS Micro 2BBMG
Futaba R149DP Rx
Kjøpte også inne en Hyperion EOS 7i computerlader og en Watt's Up "wattmeter" som faktisk kan måle peak effekt og strømtrekk under flyging.
PolyQuest batteriene har jeg lest litt om. Akkurat disse cellene holder 3,3 V under belastning, og det er bra ytelse for pengene. Har sett de samme cellene i 33% Edge 540 og Extra tidligere og de fungerte bra, da i 10S2P konfigurasjon. I følge spesifikasjonene tåler de 40 A kontinuerlig 56 A strømtrekk i opp til 20 sekunder, og jeg regner med å holde meg til max ca. 50 A statisk. Time will show! Strømtrekket i fart vil være langt lavere. Jeg kikka også på 4400-cellene til PolyQuest men de har visst horribel ytelse og når ikke opp til spesifikasjonene i det hele tatt. Kanskje 6000-cellene er aktuelle når de kommer. De har kjempebra ytelse i følge tester og blir ikke for varme under konstant 10C belastning.
Motocalc estimerer ca 6900 rpm med 17x10 propeller hvilket gir ca 5,7 kg skyvekraft. Jeg har modifisert tallene for motoren i Motocalc for å gjenspeile virkelige måleresultater jeg har funnet rundt om kring. Får se om det stemmer når det er klar for test. Ca 1300 W inn og 1150 W ut fra motoren høres gøy ut. Den yter omtrent det samme som en 90-motor med andre ord, men med mye bedre propellervirkningsgrad.
Jeg er spent på vekten, men den burde ikke komme på noe mer enn 3,5 kg da det skal være et lett fly i følge det jeg har lest på RCU. Jeg bruker lette servoer og lett motor. Batteriene vil komme på 700 g og det er heller ikke tungt.
Servoene er jeg også spent på. De er en ny modell fra GWS med metallgir og to kulelager som trekker 5.4kg/cm og veier 28 g. Jeg vil ha fire eller fem sånne i flyet, er ikke sikker på om jeg skal ha to på høyderoret enda. Jeg vil bruke en 45 V UBEC i stedet for mottakerpakke for å slippe å styre med to batterier. UBEC leveres av Kool Flight Systems og er en switching regulator som holder 5 V og har et maks strømtrekk på 5 A.
Gleder meg til alt er her. Jomfruturen vil foregå på militært område så jeg får ikke filmet den. Får filme på senere flyturer når jeg har kommet over det skumle stadiet og kan fly fra andre trangere plasser.
Jeg bestilte flyet fra Bærum Modellhobby og regner med det kommer i slutten av uka eller begynnelsen av neste uke. Det var desverre transportskader på den de fikk inn forrige uke så de måtte skaffe ny til meg. Det er mange som liker dette flyet på RC Universe, men det er stort sett den eneste plassen jeg har funnet noe info om flyet. En del opplevde at horisontalstabilisatoren knakk i lufta. Jeg skal inspisere den og vil uansett montere noen støttestag eller wire.
Følgende utstyr er bestilt eller allerede mottatt:
Seagull Edge 540 - ca en uke unna
AXI 4130/20 - kommer i morra
Hacker Master 77 OPTO - kommer i morra
UBEC regulator
Diverse APC-E 16"-18" propellere - kommer innen en uke
PolyQuest 8S1P 4000 mAh batteri
5x GWS Micro 2BBMG
Futaba R149DP Rx
Kjøpte også inne en Hyperion EOS 7i computerlader og en Watt's Up "wattmeter" som faktisk kan måle peak effekt og strømtrekk under flyging.
PolyQuest batteriene har jeg lest litt om. Akkurat disse cellene holder 3,3 V under belastning, og det er bra ytelse for pengene. Har sett de samme cellene i 33% Edge 540 og Extra tidligere og de fungerte bra, da i 10S2P konfigurasjon. I følge spesifikasjonene tåler de 40 A kontinuerlig 56 A strømtrekk i opp til 20 sekunder, og jeg regner med å holde meg til max ca. 50 A statisk. Time will show! Strømtrekket i fart vil være langt lavere. Jeg kikka også på 4400-cellene til PolyQuest men de har visst horribel ytelse og når ikke opp til spesifikasjonene i det hele tatt. Kanskje 6000-cellene er aktuelle når de kommer. De har kjempebra ytelse i følge tester og blir ikke for varme under konstant 10C belastning.
Motocalc estimerer ca 6900 rpm med 17x10 propeller hvilket gir ca 5,7 kg skyvekraft. Jeg har modifisert tallene for motoren i Motocalc for å gjenspeile virkelige måleresultater jeg har funnet rundt om kring. Får se om det stemmer når det er klar for test. Ca 1300 W inn og 1150 W ut fra motoren høres gøy ut. Den yter omtrent det samme som en 90-motor med andre ord, men med mye bedre propellervirkningsgrad.
Jeg er spent på vekten, men den burde ikke komme på noe mer enn 3,5 kg da det skal være et lett fly i følge det jeg har lest på RCU. Jeg bruker lette servoer og lett motor. Batteriene vil komme på 700 g og det er heller ikke tungt.
Servoene er jeg også spent på. De er en ny modell fra GWS med metallgir og to kulelager som trekker 5.4kg/cm og veier 28 g. Jeg vil ha fire eller fem sånne i flyet, er ikke sikker på om jeg skal ha to på høyderoret enda. Jeg vil bruke en 45 V UBEC i stedet for mottakerpakke for å slippe å styre med to batterier. UBEC leveres av Kool Flight Systems og er en switching regulator som holder 5 V og har et maks strømtrekk på 5 A.
Gleder meg til alt er her. Jomfruturen vil foregå på militært område så jeg får ikke filmet den. Får filme på senere flyturer når jeg har kommet over det skumle stadiet og kan fly fra andre trangere plasser.
Comment