Unconfigured Ad

Collapse

60/90-size elektrisk Edge 540.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Her er videoen fra dagens flyging på Setermoen modellflyplass. Jeg fløy mye mot sola. Det skal jeg prøve å unngå neste gang. Tenkte på å snu kameraet så det peker ut til siden i stedet. Det er ikke mulig å løfte det høyere eller lengre bak fordi det enten vil treffe canopy eller flytte CG for langt bak.

Comment

• Alf Surdal
      • May 2005
      • 680

KONGE, ikke mer å si. Skulle ikke tro en kunne dra slike modeller elektrisk, men det går jo unna som bare f...
      Alf Surdal
      Hovsherad

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

Det går unna, ja. Legg merke til hvor mye mindre vindstøy der er når jeg flyr inverted. Gjett hvorfor.

Hadde en sinnsykt bra flytur i dag. Fløy i 12.30 minutter pluss masse taxing på bakken fordi jeg gikk mye frem og tilbake. Jeg fløy veldig hardt i dag og prøvde ting som jeg ikke har hatt baller til tidligere. Tok en tre-runders spin og flyet er problemfritt. Hadde også mange rare manøvre i toppen av vertical climb hvor jeg klikka inn high-rates og fikk flyet til å slå kolbøtte alle veier mens det faller. Det er lett å rette det ut igjen. Jeg merker litt rare trekk i vertikal climb nå som jeg begynner å bli vandt til flyet og skal undersøke det nærmere neste gang jeg er ute å fly.

Da jeg kom hjem sjekka jeg balansen i batteriene. Alle cellene hadde nøyaktig 3.73 V. Jeg sjekker balansen før hver lading og cellene har alltid vært helt like. Sjekker også fulladet balanse. Gidder ikke bruke PCM Guard lenger fordi den gjør at ladingen tar mye lengre tid.

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Og du har kanskje lagt merke til at el drar flyet opp på en helt annen måte enn fuel? Dør ikke ut på samme vis... Og er mer "kropp" i draget!

Hvordan er propellerfaringene dine? Snuser litt i Sverige der noen el-freaker jobber med å skaffe bedre karbonforsterkete propeller så man unngår tidlig stall pga den "annerledes" kraften som heftige el-motorer gir.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• tahustvedt
            • Feb 2004
            • 4601

Har aldri fløyet fuel-fly. Men den store propelleren har vel mye med saken å gjøre vil jeg tro?

Dette er Elektro-serien til APC. Veldig tynne men også veldig stive blader, og tynn hub. Har ikke prøvd andre merker eller størrelser. Her lyst til å prøve finere prop, 17x8 eller 18x8 for å få bedre punch i vertikalen for hovring. Jeg har de klar men har ikke giddet å bytte for det funker så bra nå. Har en Master Airscrew 16x10 3-blad men hub'en er for tykk for akslingen på motoren, så det er ikke noe for gjengene å gripe i. Må frese bort litt i senter av propelleren i så fall. Det er en voldsom hub.

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Flyturen i forigårs på 12:30 pluss to minutter taxing etterpå brukte 3181 mAh.

Var ute og fløy en tur på Setermoen med kamera i flyet i går kveld klokka 21.30. Prøvde å holde nesa unna sola i dag men måtte jo selvfølgelig peke forbi av og til. Begynte med fire-runders spin. Tok også flyet opp i alvorlig høyde og utsikten er ganske bra der oppe. Det var to fugler som raste rundt flyet mitt etter den ene low-pass'en og skulle angripe hver gang jeg kom forbi men de holdt ikke følge lenge og ga seg, heldigvis. Tror ikke bird-strike er særlig heldig, for noen av partene

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

Har nå målt ytelse med 18x10 propeller.

6390 rpm
                ~1440 W
                26,6 V
                54 A

Batteriet holder spenningen bra selv ved så høy belastning.

Comment

• tahustvedt
                  • Feb 2004
                  • 4601

Her er en video fra gårsdagens flytur. Nå monterte jeg kameraet så det peker utover vingen og man ser mye mer av terrenget.

De to andre flyene som dere ser farter rundt der nede er en Ultramicro Edge 540 og en Ultramicro LieRaider (min gamle).

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

I går var jeg ute og fløy med en 18x8 propeller. Vertikalen var unlimited og det fløy veldig bra. Strømtrekket var 45 A på full gass statisk og det ga 1211 W inn, bare 2 A mer enn med 17x10. Av en eller annen grunn så daua motoren på denne flyturen. Statoren løsna fra festet i lufta. Jeg oppdaga det ikke før jeg hadde landa og hørte en rar lyd fra motoren i det propelleren stoppet å rotere etter å ha taxet tilbake. Når jeg så snurret på propelleren men hånden kom det en klaprelyd. Før flyturen var det helt jevnt og normalt.

Skuffet! Motoren skal tåle 60 A peak.

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Ikke bra!
                      Beklageligvis meldes det om en del feil på de store AXI`ene, spesielt 5000-serien Derfor gikk jeg for et annet merke da jeg handlet til kW-prosjektet sist.

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Hadde de mange store motorer på T&K?

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Ja, T&K har det du er på jakt etter Actro, Kontronic og Plettenbergerne blant mange andre.
                          Ikke vær redd for å ringe dem, du får kjempegod support og gode råd der.

Comment

• tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

Ok. Jeg skal prøve på nytt med en 4130/20 når jeg reklamerer, regner med at det går greit (AC-World).

Har lyst på noe nytt så nå har jeg bestilt en World Models Velox Rev 2 fra Elefun.no og vil flytte over utstyret til den.

Comment

• zipzap
                              • Feb 2002
                              • 137

Originally posted by tahustvedt
                              Ok. Jeg skal prøve på nytt med en 4130/20 når jeg reklamerer, regner med at det går greit (AC-World).

Har lyst på noe nytt så nå har jeg bestilt en World Models Velox Rev 2 fra Elefun.no og vil flytte over utstyret til den.
                              Trist å høre om motoren din.
                              Jeg hadde en Axi motor for et par år siden som magnetene løsnet på.
                              Jeg sendte Model Motors en mail og beskjed om å sende den direkte til dem. Fikk motoren igjen etter ca 3 uker med ny rotor.
                              Hvis jeg ikke tar helt feil er vel ACW delvis ferielukket fremover så kanskje det svarer seg for deg å sende den direkte?

Olav

Comment

• tahustvedt
                                • Feb 2004
                                • 4601

Ok. Da skal jeg sende en mail til MM.

AC-World har ferie til august. Fikk svar om det når jeg sendte mail i går.

Comment

Working...