Unconfigured Ad

Collapse

60/90-size elektrisk Edge 540.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Originally posted by joo
    Ikkeno problem å unnvære griseriet og bråket fra fuel-to-noise-convertere... Prisen på batterier gjør selvsagt ennå at det ikke er så aktuelt for studenter og ungdommer å hoppe på større elektroprosjekter ennå dessverre, men det er vel bra å ha noe til gode?

Lurte litt på de PolyQuest-cellene: er det virkelig 1S4000? Har ikke fått med meg at det var så store enkelt-celler å oppdrive...
    Det er 4000 mAh celler, ja. De kommer straks ut med noen lovende 6000 mAh celler også so tåler 20C peak også. Her er en test av den nye 6000-cellen testet på 60 A kontinuerlig, og et bilde av en 4400-celle: http://www.elektromodellflug.de/akku-test/polyquest.htm

Store modeller koster vel mye penger uansett hva slags motorvalg man velger. Har ikke undersøkt mye priser på glow men en 91 FX koster jo over det dobbelte av hva en tilsvarende AXI koster. Det blir et par tusen ekstra for elektro. Men for enda større modeller så tror jeg ikke elektro er mye dyrere. Bensinmotorer og store glow koster jo alvorlig mye når jeg kikker kjapt på priser på modellers nå.

Hva slags motor man velger får bare være en individuelt preferanse. Folk har forskjellige krav. For meg er lyden fra en glowmotor avskyelig. Det er flere grunner til at jeg ikke flyr glow men det har ingen hensikt å diskutere det.

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Originally posted by MicroMac
      Artig prosjekt... er spesielt spent på hvilke flytider du får ut av 1p pakka.

Er Seagull Edgen din som storebroren, så ha vatt på høyderors stikka når du skal ut av litt kinkige situasjoner i lav hastighet(3D etc), spesielt om du må ut medvinds.
      Takk for tipset. Leste trådene om storebroren her tidligere.

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

Fikk melding fra butikken nå at flyet blir sendt i morra.

Dette kom i dag:
        Attached Files

Comment

• ThomasB
          • Aug 2004
          • 1305

jeg har en slik edge med sc 91 motor, den veier ca 3.5 kg, med full tank. tror ikke du skal ha problemer med å komme under det med elektro oppsettet. har forøvrig en Cub på 180 som står klar til testfligth med axi motor og 12 stk c celler på 3300 mah. skal bli morro å teste.
          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
          www.airheads.no

Comment

• tahustvedt
            • Feb 2004
            • 4601

Kult! Få se noen bilder av Cub'en, da. Hvilken AXI bruker du?

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

PANG sa det når jeg kobla til batteriene og spenningsregulatoren for å teste servoene. Av og til kommer det en gnist. Det er litt spesielt for meg med såpass høy spenning. Vet at Castle holder på å utvikle en regulator for 90 V. Det spørs om de får lov til å selge den.

Alle servoene fungerer som de skal. Regulatoren regulerer spenningen fra 8S batteriet ned til 5 V.

Her er siden til PolyQuest-distributøren. En del info og spesifikasjoner om cellene: http://www.rclipos.com/

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

hehe morsomt med høyere spenninger. har selv drevet og bygget hifi forsterkere med radiorør. og har da driftspenning på 750-800V. skal love at det smeller hvis det er dårlig kontakt.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Ikke bra, må ha/trenger/har lyst på et par 8S og et par 10S-pakker... 6000mAh høres passende ut...

Smeller heftig når vi har med likestrømmer å gjøre ja, pass på så du ikke svir saker med lysbuene!
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Ja, prøver å være lynkjapp når jeg kobler det sammen. Kanskje jeg skulle koble sammen en liten bryter over kontakten for å lage kontakt uten gnist før jeg kobler sammen den store kontakten. Men på den andre siden så er det vel andre som har opplevd dette lenge uten problem.

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Tja, det er vanskelig å finne brytere som klarer med noe særlig DC. Er ikke store likestrømmer bryterne klarer uten å bli digre og tunge. Pass bare på at der er så lite last som mulig når du smeller sammen kontaktene og vær beredt på smellet
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Har funnet en bedre løsning enn demper-bryter.

Her er en enkel lsning på problemet. Jeg burde kommet på det selv: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=219339

Jeg går nok for den løsningen. Kan operere det inn i Y-kabelen jeg lagde for seriekobling av batteriene.

Comment

• Cessnaknuseren
                          • Mar 2005
                          • 561

Hei

Jeg er helt blank på dette, men er det ikke en fordel med ett rele slik att du kan koble sammen kablene helt uten last når det blir så mye strøm?

Cessnaknuseren.
                          Cessnaknuseren
                          Bjørn Sandbæk

Dæ går litt mindre lim nå.

Comment

• tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

Man kan ikke bruke en bryter eller rele i serie med strømkablene fordi det er for usikkert. Det vil alltid være bittelitt strømtrekk når man kobler sammen selv om man ikke trekker strøm, og med såpass spenning så blir det gnist. Det er helt vanlig. En bryter som tåler så høy effekt vil være voldsomt tung også.

Skal bla gjennom motstandene mine og se om jeg har en som kan brukes. Har masse forskjellige komponenter som jeg har handla hos Elfa.

Comment

• olle
                              • May 2002
                              • 708

Ja, her ser man grunnen til at man ikke ser flere store elektro akro modeller (gjerne +2 m) her på berget. Dette er tydeligvis ikke noe for et gjennomsnittlig familiebudsjett. Å sparke ut familien for å få plass, og råd, er vel også for drøyt

Comment

• tahustvedt
                                • Feb 2004
                                • 4601

Har funnet frem en 0,6 W 1 kΩ motstand. Vil lage et system hvor jeg lodder en Deans Ultra hunnkjønn i serie med batteriet og motstanden i paralell med pluggen. Så bruker jeg en Deans Ultra hannkjønn som jumper når det har gått noen sekunder.

Comment

Working...