Unconfigured Ad

Collapse

Byggeblogg Trex 250

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • roadrune
    • Jul 2007
    • 2292

Sjekk at mekanikken går lett og fint, og at linkene ikke er trege (det er mine).

Og selvsagt at du stiller gain på riktig kanal (mange har gått i den fella).
    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Heliman
      • Mar 2006
      • 1254

Om det er gp750 gyroen til align du har så leste jeg på helifreak at Bert Kammerer setter sin opp med maks delay for å kunne ha høyere gain.
      Mvh
      Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• Vegabond
        • Jun 2006
        • 1921

Hei.

Max delay? er jo bare to valg. Et oppsett til små heli, og et oppsett til store heli, satt han opp da for store heli ?

Har fått det til nå, bortsett ifra at halen glipper. men skal teste det litt i morgen.

Mvh Robert.
        Last edited by Vegabond; 21-12-08, 01:34.
        ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
        ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
        ~Min Cnc byggetråd #2~
        ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• roadrune
          • Jul 2007
          • 2292

Originally posted by Vegabond
          Hei.

Max delay? er jo bare to valg. Et oppsett til små heli, og et oppsett til store heli, satt han opp da for store heli ?

Har fått det til nå, bortsett ifra at halen glipper. men skal teste det litt i morgen.

Mvh Robert.
          Nja......Det som ikke kommer særlig klart frem i manualen, er at du justerer delay med utslaget på stikka når du trykker på set.

Altså, nå du setter delay/str. på heli, så holder du stikka helt til den siden som lyser rødt, og trykk på set mens du holder stikka der.
          Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• Tor Erik
            • Apr 2006
            • 92

Prøver igjen !

Noen som har tips for å måle hvor stram halereima skal være ??

Og hvor mye gain bruker dere med Align 750 gyro ?
            Tor Erik W

Comment

• Illusion
              • Jun 2008
              • 703

Så vidt jeg kan lese fra andre forumer så skal beltet være så stram som dette:

"You only need enough tension so that if you try to turn the tail rotor while holding the main rotor, with moderate force, the tail belt doesn't slip. Even if it jumps a tooth with moderate force, you will be fine 99% of the time. They can be run quite loose."

(Gjelder T-Rex 450)

I seem to be going through tail belts at an alarming rate...ie only lasting 3-4 packs. I am used to gassers and having the belt pretty tight I have a

Du kan jo prøve med det inntil noen med hands-on erfaring svarer

Comment

• affa
                Administrator
                • Jul 2002
                • 5877

Jeg har strammet min som anbefalt over og det fungerer bra. Pass på å smøre beltet med silikonspray eller lignende og jeg strammer nok bittelitt mer da jeg har en følelse av at det slakker av litt etter en tur eller to. Blir det for slakt vil du starte med ukontrollerte piroer og da blir den rimelig vanskelig å fly og autorotasjoner med en slik liten tass er ikke helt lett.....

Comment

• Westereng
                  • Jan 2008
                  • 10

Hva er egentlig forskjellen på de to bladene som følger med settet? Det står ikke noe om det i manualen.

Comment

• roadrune
                    • Jul 2007
                    • 2292

Originally posted by Westereng
                    Hva er egentlig forskjellen på de to bladene som følger med settet? Det står ikke noe om det i manualen.
                    5mm på lengden, samt forskjellig form, de fleste ser ut til å foretrekke de som er koniske.
                    Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• Vegabond
                      • Jun 2006
                      • 1921

Originally posted by roadrune
                      5mm på lengden, samt forskjellig form, de fleste ser ut til å foretrekke de som er koniske.
                      Bare husk å sette på to likedane, det gjorde ikke jeg! :P så det ikke før lenge etterpå.. skjønte ikke hvorfor halen var så idiot!

Mvh Robert.
                      ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
                      ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
                      ~Min Cnc byggetråd #2~
                      ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• roadrune
                        • Jul 2007
                        • 2292

Originally posted by Vegabond
                        Bare husk å sette på to likedane, det gjorde ikke jeg! :P så det ikke før lenge etterpå.. skjønte ikke hvorfor halen var så idiot!

Mvh Robert.
                        Ååååh, var det halebladene det var snakk om..... Litt trøtt idag, jeg mente hovedbladene...

Av halebladene er det "batman"-bladene som foretrekkes, uten at jeg kan si noe om hvorfor...

PS: det er viktig å ha like hovedblad også
                        Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• Warbirdpilot
                          Administrator
                          • Sep 2004
                          • 2878

Huff, er blitt revet med av 250 feberen jeg og, presset ble for stort, knakk som en tannpirker i en storm

Vel, her er uansett mitt lille bidrag

Ikke skru til kulene på swashen for hardt, min knakk når jeg skulle sjekke om det var brukt locktite, noe det var og resultatet ble selvfølgelig en ødelagt swashplate, heldigvis fikk jeg borret opp og satt i en ny kule.

Bruk en liten magnet på skrujerna til å holde skruene på plass.

De lille plastikkbitene som servoskruene skal skrus i limes med litt ca før man setter i servoer

Har også hørt rapporter om at halen har gleppi litt i festet i kroppen og tok dette ut og pusset litt slik at det skulle gripe om bommen litt bedre.

Ellers så gikk jeg over halen og den er så og si helt uten motstand og glir veldig lett fra ende til ende, så håper at halen vil fungere bra. Tiden vil vise.

Ellers er jeg ganske fornøyd med kvaliteten på settet generellt, brukte 4 timer på å sette det sammen og alt som gjenstår er oppsettet, 5 timer er altså mulig fra lokk åpning til første tur.

Et par bilder:
                          Attached Files
                          - Håvard Glad Andreassen
                          - YouTube.com/Warbirdpilot
                          - facebook.com/warbirdpilot

Comment

• Warbirdpilot
                            Administrator
                            • Sep 2004
                            • 2878

Da har jeg testet helikopteret i oppkjørselen og hadde på første batteriet litt problemer med at halen slo uansett gain verdi, men etter litt undersøkelse på bordet i hobbyrommet fant jeg ut hva som var problemet med slåingen.

Tok av bladene på helikoptert og festet helikopteret til benken med to tunge vekter. Tok så av halelinken ved haleservoen og kjørte opp turtallet. så da med en gang at her var det et vibrasjons problem, servoen stod og slo i midten. Løsningen var enkel å sette på en litt tykkere teip på gyroen og flyte den litt lengre ut på gyrobrettet. volia, problem solved.

En anna ting jeg har oppdaget i samme slengen er at det kreves utrolig mye krefter for å flytte på halen under drift, jeg kan si det at servoen står til 1 kg ved 6v og det krevdes vesentlig mer enn en kilo for å flytte linken fra ende til ende. Det har jo vært endel diskusjoner på andre forum at halen har blitt bedre ved å sette på en sterkere servo og det skjønner jeg godt, kommer nok antagelig til å bytte ut 410 servoen med en 510 servo istedet. En ting som jeg gjorde var å trimme ned bladene til 35mm fra 40mm og det hjalp litt. Ved bruk av større servo og de lange bladene vil man nok få en vesentlig bedre hale ved 3d flyging. Det oppsettet jeg har nå har enda ikke fått flydd noe hardet ennå så det gjenstår å se hvordan dette fungerer til 3d.

En tredje løsning er jo å sette på såkalte kinesiske vekter på bladholderne, dette vil redusere kraften som kreves for å flytte bladene ned til 1/10, og da vil jo nok 410 servoen holde i massevis.
                            Se video av han som lager disse vektene og teorien rundt det for akkurat trex 250 her:

Noen bilder ble det au...

Enjoy
                            Attached Files
                            - Håvard Glad Andreassen
                            - YouTube.com/Warbirdpilot
                            - facebook.com/warbirdpilot

Comment

Working...