Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fliton Infinity 90

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Vet om ham Supra, men forsøker med noe av det jeg har.
    Veien er målet er det noe som heter, synes slike ting er endel av moroa.
    Hvis ikke har jeg en kamerat, med finmekanikk verksted tilgjengelig om det skulle gå skeis.
    Fikk spikket til ett tankfeste idag klar til innliming, måtte lage noe... Canopy gulvet i lett 1.5mm balsa ville neppe holdt.
    Benytter band av 2 mm tykk motorsykkeslange for og holde den på plass, tanken blir på den måten isolert rund baut.
    Ingen revolusjonerende løsning akkurat men funker...har testet den før
    Attached Files
    mvh MM

    Comment


    • #32
      Litt prøvemontasje.
      Tanken på plass, samt throttelservo og mottaker.
      Prøver og få balanse i flyet med og fordele vekt mest mulig likt og legge vekten så nærme senterlinja i flyet som mulig. Hvor mye det betyr vet jeg ikke men kan umulig være helt feil
      Siderorsservoen må antagelig bygges ned en cm for og få klaring til støtstanga for høyderoret, får kikke litt mer på det når jeg begynner der bak.
      Ellers gjort unna en hel haug med småtteri som ikke synes, litt etterliming, fuelprofiing, kapping av overflødig lengde på motorbolter etc etc.

      Fikk plutselig litt prestasjonsangst når jeg tenker på bygge og fly rutinen til enkelte som kan finne på og skumme innom topicen. Får se positivt på det og håpe de sier fra om jeg gjør noe kav idiotisk.

      Hvis det er noen med Perry VP-30 erfaring som kikker innom. Hvordan gjør dere det med vent slangen fra tank, legger dere den i en liten vannlås før den går til dren, eller er ikke det noen vits.
      Attached Files
      mvh MM

      Comment


      • #33
        Dette ser jo bra ut så langt! Gleder meg til å se doningen i lufta litt senere i sommer!

        Hva Perry pumpe angår så er dette veldig enkelt. Slangen fra tanken som normalt går til trykknippel legger du bare ut til vanlig lufting. Inni tanken må selvfølgelig denne peke opp i "taket" på tanken slik at du ser når tanken er full.
        Klunkslangen går rett inn på Perry pumpa og derfra videre til gasser'n. Så tar du en slange fra trykknippelene og setter denne på punpa (i bunn). Vips så har du trykksystemet ditt ferdig.
        Det er noen (kanskje spesielt heligutta) som looper fuelfeed'n tilbake til tanken i tilfelle pumpa skulle fore mer enn nødvendig. Hvis det fulgte med litt tegninger med pumpa di så var dette kanskje avbildet. Du trenger ikke gjøre dette hvis du ikke vil.

        Fylling er jo valgfritt. På Onyx'n min så fyller jeg rett i klunkslangen. Altså ingen fylleslange slik jeg har på mine andre fly. Her blir det hva du liker best å gjøre, samt hvordan det passer inn i flyet.

        ps..har du ikke tanken montert oppned på bildet?
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

        Comment


        • #34
          Jeg syntes det ser både betryggende og meget bra ut det du mekker til MM
          Tanken kan vel gjerne stå opp-ned bare trykkrøret ender der øversiden av tanken ender når flyet står på hjula... Har forresten tanken liggende på sida i Funtisen min nu, passet bedre til festet jeg lagde... Feillaget feste.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #35
            Har klart for meg hvordan "rørleggingen" på Perry pumpa er. Lurte bare på om det var lurt og legge "vannlås" på ventilasjons slangen fra tanken for og minimere søl.
            Benytter vanligvis som du å fylle direkte i klunkslangen på en eller annen måte.
            En slange mindre og få lekkasje i.
            Mener å slippe unna med helt standard oppsett som du beskriver
            Kommer til og kjøre inn motoren i benk. Når motoren har stablisert seg monterer jeg Perry pumpa og gjør unna den værste tuningen i benken...
            Håper jeg slipper og rote med overstrømnings sløyfe.

            Har laget nytt lufterør i tanken.. lengre og snudd 180gr , kommer til og bruke den den fordømte veien om det ikke er vektige grunner for og snu den. Vet jeg mister noen få cl men den er stor nok i massevis
            Passer bedre opp ned Glir letter forbi throttel montasjen blant annet, og gir litt mer oversikt " inni der"
            mvh MM

            Comment


            • #36
              Ikke noe behov for vannsløyfe hvis du ikke vil. Når modellen står rette veien ligger jo lufterøret helt opp i taket på tanken og da renner det ikke så mye derfor. Noe kommer det når man flyr, men blir ikke så altfor ille.
              Odd Sundet
              http://www.imacnorge.no

              Comment


              • #37
                Takker Supra. Får se hva jeg gjør, går det for omtrent det samme så er det mulig jeg legger inn ei sløyfe. Kan jeg kvitte meg med noe fuel sikkel så er det vel verd det.

                Har fått på plass sideroret, rorhorn, og nesten ferdig med pull pull systemet.
                Servoene for høyde, side er også på plass fastskrudde og sjekket ut mht kollisjoner mellom pull pull, og støtstanga til høyderoret
                Har også fått laget headeren... ikke det jeg gledet meg mest til, lenge siden jeg har slagloddet. Kappe og tilpasse rustfrie bend med 0.5mm veggtykkelse er heller ikke det enkleste.
                Har heller ingenting og gå på høydemessig i montasjen, så må nesten være på millimeteren.
                Hele tuned pipe konseptet har i det hele vært en skikkelig pain in the ***
                Kan leve med resultatet men er glad jeg er stort sett ferdig.

                Egentlig er denne tråden urettferdig ovenfor Infinityn. Er jeg som på død og liv skal ha inn utstyr den ikke er designet for. Slikt blir det timer av.
                Ikke er jeg verdens raskeste "montør" heller
                Selve flyet er veldig ferdig og raskt å få isammen, med en elektro snurre burde det være mulig og være i luften i løpet av en litt intens uke.
                Attached Files
                mvh MM

                Comment


                • #38
                  Hau hau MM, ingen grunn til å blame Fliton for noe, det skjønner vi jo. Bra saker som er av hardware til fuglen ser jeg.
                  Men det er godt å hvile øya på bilder av pene hjemmelagde modifikasjoner med nedfellinger og tappinger! Jeg liker det i alle fall! Inspirerer og gleder meg, nesten så jeg går ut i boden og henter inn et vrak for gjenoppbygging skjønner du
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #39
                    Jupp joo, Fliton er OK saker
                    Men fikk en ripe i lakken igår..... den første egentlig.
                    Har lest de fleste bruker side og nedtrekk som fastsatt av ply motorbukken med godt resultat. Det har jeg også tatt utgangspunkt i.
                    Fikk på understellet igår og satte den på gulvet rettvendt for første gang.
                    Så umiddelbart at nedtrekket ikke var riktig det var alt for mye. kanskje 3gr, mulig enda mer
                    Noe en kjapp måling bekreftet.
                    Dette kan ikke være riktig ville tro mellom 0 og 1 grad på en slik type fly.
                    Begriper ikke at jeg ikke har sett det før, men får ikke perspektiv på sakene når flyet ligger i ei byggevogge, og har lullet meg inn i falsk sløvhet pga det jeg har lest.
                    Blir litt arbeid av det, neseringen må modifiseres noe , værre er det at headeren bunner i bellypan når motoren tiltes opp . 1mm på bakre motorfestet utgjør fort 5-6 mm på en lang header.
                    Kvelden ikveld er jeg derfor redd går med til oppatat arbeid. Men får skylde meg selv når jeg ikke sjekker nøyere
                    mvh MM

                    Comment


                    • #40
                      Er du helt sikker på at det er for mye? Jeg har ganske mye høyretrekk på både min Onyx og Extra for å få vertikalen rett. Haddet det vært en ide og prøveflydd før modifikasjonstiltak ble satt til verkst kanskje (de er kanskje alt gjort..), eller blir det køl umulig å gjøre om på i etterkant?
                      Odd Sundet
                      http://www.imacnorge.no

                      Comment


                      • #41
                        Har modifisert til rundt 1.2% nedtrekk Supra, er ikke noe problem og slippe det tilbake om det trengs, litt fikkel med neseringen bare. Får fly med den først og se.
                        Sidetrekket har jeg ikke rørt, benytter det som er bygd inn

                        Har fått montert MK bellcranken, satser på og få laget støtstanga idag. Lager den etter oppskriften på siden til Ola Fremming

                        http://home.online.no/~ofremmi/HowTo...d_from_bal.htm

                        Da står det igjen bare oppretting og liming av bakving før jeg er ferdig der bak.
                        Ellers er throttel stag ferdig, samt endel andre småting.
                        Av litt større saker står det igjen:
                        - Opphenget av tuned pipen.
                        - Ventilering og festing av bellypan
                        - Fueltilførsel/lufting
                        - Montere nippel i baklokket på motoren (er heldigvis ei vorte der med
                        mer enn nok gods)
                        - Få laget feste for batteriet og feste denne på baksiden av firewall
                        - Tilpasse spinneren
                        - Lakkere og montere Canopy.
                        - Litt innkjøring av motor og fikling med pumpetrykk

                        Er veldig spent på hvordan jeg kommer ut på CG. Flytter det jeg kan så langt frem som mulig.
                        Benytter ei tung 1700 pakke, og den Krumsheid spinneren er den tyngste jeg har sett...så satser på og slippe bly.

                        Håper på maiden helgen 12-14/8
                        mvh MM

                        Comment


                        • #42
                          Ting tar tid.... småting også. Har vært litt hobbyslapp i det siste.
                          Har fått laget og montert støtstanga til høyderoret...artig jobb forresten.
                          Men merker at for mye sniffing av tynn CA irriterer luftveiene fortsatt.
                          Synd.. jeg har lyst på ett byggesett eller ett scratch bygg til vinteren.

                          Hele halepartiet er fiks ferdig. rorene ble tette og fine... så får vi se om jeg har gjort såpass jobb at de holder seg slik.
                          Mesteparten av fuelsystemet er også klart, iallefall det som tar tid. Perry pumpe, filter, fyllesystem etc.
                          Canopy er tilpasset, og lakkert, klar til montasje. Hadde ikke gjort noe om Fliton hadde spandert farget glass i Canopy.
                          Likeledes er batteri kassa fiklet isammen og prøvemontert, skal skrus fast i firewall fra baksiden. Så nære senterlinja i flyet som overhodet mulig.
                          Men hadde glemt noe etterliming inne ved firewall så må få gjort det før endelig montasje.
                          Trykkskiver for vingemontasjen er også lagd. Er bare 4mm bolter i vingene og synes punktbelastningen ble for høy bare med vanlige skiver.
                          Er også en av få detaljer som er anbefalt i manualen
                          Ene pre borrede hullet i vingen passet merkelig nok ikke. eller rettere sagt ser ut til at de har bommet når de boret for innslagsmutteren i vingefestet. Ingen stor sak

                          Ellers fikk jeg prøvemontert det meste og gjort en presjekk på CG bare for og få en liten peiling. Blir litt baktung, men ikke så mye som fryktet.
                          Attached Files
                          mvh MM

                          Comment


                          • #43
                            Veide flyet idag fiks ferdig med hele sulamitten, bellypan, pipe, canopy etc etc
                            Kom ut på 3.4 kg, av dette utgjør vingen 700 gr.
                            Fliton oppgir 3480 flyklar.
                            CG ser heller ikke ille ut, ligger så vidt innenfor bakre anbefalt. prøver den der før jeg ev legger inn vekt.

                            Nå er det snart ikke flere unnskyldninger igjen, til helga skal den opp.
                            Blir vel gele i knea, skjelvinger, svettedråpe på nesegrævet, og duggete briller som vanlig.
                            mvh MM

                            Comment


                            • #44
                              Merkelig... Den kneskjelven altså Har den selv en gang i blant når man skal lufte maskiner det ligger mye jobb og forventninger i.

                              Men den flyr sikkert bare lekkert! Ta den opp i to meters høyde på første takeoff og ta en snaproll og climbout i knife-edge før du sjekker trimmene en anelse, tar et stående 8-tall og lander i elegant harrier... Da er neste tur piece`o Cake!
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment


                              • #45
                                Det blir bra MM!! Vi gleder oss til flyrapport, og kanskje en liten videosnutt?!?!

                                Joo: Oss gleder oss til den, ja!
                                Odd Sundet
                                http://www.imacnorge.no

                                Comment

                                Working...
                                X