Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fliton Infinity 90

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fliton Infinity 90

    Bestemte meg på direkten da jeg fikk se Infinityn på en Amerikansk side rett før nyttår.
    Denne skulle jeg ha! Hadde hatt lyst på en 90 F3A sak lenge men ikke greid og bestemme meg
    Er såpass dårlig pilot at jeg trenger ett fly som flyr bra.
    Har ett fromt ønske om og trene litt på noen Nordic øvelser og forsøke sy i sammen disse til noen sekvenser. Uten å ha noen andre ambisjoner enn akkurat det
    Når Celtic Griffin ble Norsk forhandler så var ordren spikret på flekken.
    Nå er den i hus, og Ken er sikkert mer enn glad for og slippe maset fra en overivrig RC amatør.
    Litt tall og slikt:
    Lengde: 1726mm
    Vingespenn 1700mm
    Oppgitt vekt med 4-Takt inkludert tuned pipe: 3480gr

    Anbefalt motor: 91-110 4-stroke
    Hacker C50 eller tilsvarende.

    Komponentvekter sakset fra MFT´s blogg

    Vinge 580g Kropp inkl fena och sidoroder 595g Stabbe och höjdroder 140g Belly pan (glasfiber) 110g Landställ (duralalu) 90g Canopy 60g Tillbehör (ex tank) 120g
    Total:1695g


    Flyet leveres med hel vinge, og siderors finne bygget som en del av kroppen.
    Motorfeste er bygget av plywood som en integrert del av kroppen, en løsning jeg bare liker sånn passe, men viste det da jeg bestilte så ingen grunn til og surve.
    En løsning som derimot vil passe elektro oppsett glimrende


    Hardware pakken virker å være av god kvalitet, og jeg tar sikte på og bruke mest mulig av denne…med ett par unntak. Bytter ut tanken med en 16oz Du-Bro tank jeg har liggende og slenge. Kommer også til å erstatte ”gaffel” løsningen på høyderoret med en MK sak.

    Ellers får flyet skryt for og være ekstremt rett bygget til og være en ARF. Får også gode karakterer på flyegenskaper.
    Ligger ett par gode tråder på RCU Forums
    Under Pattern forumet om både elektro og 4- stroke setup

    Ja Joo jeg vet jeg får på pukkelen av deg Men det ble en harkende, spyttende, tresprit drikkende, forurensende fossil av en to takt i nesa.
    Delvis fordi jeg synes elektro ble for dyrt, delvis fordi jeg er halvredd greiene, og konsekvenser av feilbruk
    Men ett elektro oppsett vil passe modellen glimrende. Det er flere tråder på RCU som omhandler dette. En elektro pilot vil antagelig ønske og bytte landingsunderstellet med ett høyere i carbon
    Årsaken til att jeg valgte to takt fremfor 4 takt er først og fremst vibrasjoner, flyet er veldig lett bygget.
    Eneste problemet med en to takt er og få plassert den digre tuned pipen

    Kommer til og varme inn epoxy i alle kritiske deler som firewall, og innfesting av landingsunderstell, kommer også til og forsterke der jeg synes det er nødvendig i samme områder. Flyet kommer til og bli litt baktungt med en 2 stroke så gjør det med relativt god samvittighet. Andre lim fuger jeg kommer til vil få en omgang CA.

    Vil lage en slags demping på motorfestet, kombinert med en finer nesering foret med fuelslange. Helt hvordan får jeg finne ut i samarbeid med hjernen min senere.

    Andre tweaks blir det ikke så mye av, tror ikke det er nødvendig, bortsett fra en Perry pumpe for og sikre fuel tilførselen fra CG montert tank. Og mulig trottel servo flyttet frem.

    Oppsett/deler:
    Motor : MVVS 91 i bak utblås oppsett.
    Bend : Bygges av Krumscheid deler
    Pipe : Krumscheid 1010
    Spinner: Krumscheid 60mm (husker ikke nummeret i farten)
    Pumpe: Perry VP-30
    Høyderors overføring: MK 1251
    Ail: HS475BB (carbonite)
    Elev/Rud: HS635MG
    Trottel: HS225BB
    Motorfeste/Nesering: Egenprodusert
    Batteri: 4.8 1700mah

    Har ikke fått gjort så mye enda. Er sommer og en hel haug med andre ting som MÅ gjøres. Men er ferdig med vingemontasjen og fått stuet bort den så lenge. Har så vidt fått testet om MVVS en får plass

    Artig om det er andre som monterer samme modell så vi kan utveksle litt erfaringer.

    Litt bilder tilslutt
    Attached Files
    mvh MM

  • #2
    Neida MM, skal ikke mobbe deg selv om du vil grise ut en flott modell med skitten olje, plages med motor-justeringer, slepe på brannfarlig tresprit, bråke for hele flatbygda, huske å lade glødebatteriet og sånne bagateller

    Litt artig at du nevner denne modellen, jeg har ca null fritid for tida og lurer mye på hvilket ARF acro-fly jeg skal bestille for å få en bra acro-maskin med el-motor for kjapp montering om noen timer fri dukker opp.... Infinity er et av alternativene! Tahustvedt har allerede tipset om nye PQ-batterier
    Fint å høre om dine erfaringer med fuglen Har lest littegrann om den, og det er ikke noe så langt som avskrekker meg fra å velge den bare jeg får kasta meg rundt og bestilt/henta/bestemt meg. Har en ny Onyx jeg har handla OS160FX til, men så stoppa alt opp på grunn av ønske om å elektrifisere den. Men etter fundering har jeg funnet ut at den blir et kilo for tung til det jeg ønsker av motor/LiPo/ytelse. Og Infinity har seilt opp som meget aktuell... Har både Flubber og JumpingJack fra Fliton fra før av, pene fly men dem krever pen bruk av eieren for å vare. Så jeg tror neppe jeg kan sammenligne disse små 3D-leketøyene med Infinity...?
    Mer info om dine erfaringer er velkomne MM!

    Og når du metter treverket med varm epoxy så bruk en som har noen timer tørketid. Men det visste du vel.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Er ingen panservogn dette heller, den er bygget lett, men virker veldig gjennomtenkt. Ærlig talt er det elektro som passer helt klart best i den. Skal si i fra om jeg treffer på noe jeg ikke liker.
      Blir vel noen oppdateringer i topicen her fremover også
      Har heller ikke hørt om noen som fragmenterer i lufta. Ingen selvfølge nå til dags, ARFr detter ned i sine enkelte bestanddeler omtrent som høstløv borte i Junaiten
      Leste om en som hadde over 100 turer med den med en YS 110 på pipe. Den begynte å vise flyslitasje, spesielt foran firewall. Det tror jeg på... en slik torsjons/vibrasjons maskin hadde ikke jeg tørt sette i den. Han benyttet det som backup for F3A flyving og hadde også fløyet ett par F3A konkuranser med det. Så ingen tvil om at flyet er kapabelt.
      Av de som benytter elektro har jeg ikke lest ett vondt ord. 2 takt er det vel bare jeg som er gal og gammeldags nok til og bruke.. Flyet er ganske stort... større bredere, høyere, og ikke minst lettere enn feks Swallow. En mere "moderne" design om det er lov og si det. Forhåpentlig flyr det saktere enn Swallowen også.

      Skjønner egentlig ikke hvorfor ikke flere velger seg en pattern model som første skikkelig kapable fly
      I 40-90 segmentet flyr selv en halvdårlig pattern modell omtrent 10 ganger bedre enn de fleste Edger Caper Giles Extras og hva de nå heter alle sammen. Er iallefall min erfaring.
      mvh MM

      Comment


      • #4
        Stilig fly MM!! Du må ikke glemme å la oss andre vite når du har fuglen klar for avgang fra TF. Må helt klart få se å få lagt turen opp til dere guttene dere oppe (har prata med Nick om det flere ganger) i løpet av sommeren, og da må jeg jo prøve å kombinere det slik at jeg kan få sett det nye vindunderet ditt i lufta!

        Over helga skal oss (Nick og jeg) ta opp en lignende sak i form av en Adrenaline fra YT. Samme size, men kanskje hakket mer gearet mot 3D?

        Hva slags servoer har valget falt på?
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

        Comment


        • #5
          Artig om du hadde tatt deg en tur oppover i løpet av sommeren.
          Har ikke vært den helt store aktiviteten her i det siste, været får ta en del av skylden.
          Selv har jeg knapt noe og fly med. Noe er solgt, noe har havnet i tønna.
          Nå har pinadø 3D maskina bestemt seg for og streike også. Trekker falsk luft og leaner ut. Får kikke på det men har ikke hatt ork.

          Adrenalinen til Nick blir helt klart en høydare. Lykke til med jomfruturen. Har lest mye om den men aldri sett noen "live"..... ikke Funtana 90 heller for den del.


          Adrenalinen er vel helt klart mere rettet mot 3D. Infinityn er rendyrket pattern. Var det jeg var ute etter også.
          Servovalg står i første innlegg.

          Vet ikke når Infinityn blir klar for maiden.....alt går så mye tregere om sommeren når det gjelder bygging/montering.
          Renner inn deler jamt og trutt, nå mangler jeg vel stort sett bare delene fra Krumscheid (pipe, bend etc)
          Laget ver1.1 av neseringen igår, mest for og se hvordan det tok seg ut (blir vel ver2.3 før jeg er ferdig) Kikket også på motorfeste høyder etc.
          Skal laste opp ett bilde eller to når det er noe og vise.
          mvh MM

          Comment


          • #6
            Er en mester i og suse rundt med håret rett opp, brillene langt ned på nesa, og tankene splittet i alle himmelretninger. Har svart belte i og lage masse arbeid av bortimot ingenting
            Starter strukturert med full kontroll på verktøy og oppgaver.... det varer akkurat ett minutt.
            Nåja nok om det....
            Fant til slutt ut at jeg ville se hvordan avdempingen artet seg...hvor mye det flekset etc etc før jeg begynte og bore i vangene i flyet. Dette er tredje avdempingsmetoden jeg har pløyd igjennom ikveld Blir den jeg velger tror jeg.
            Nesering skimtes til venstre.....fortsatt ver 1.1
            Attached Files
            mvh MM

            Comment


            • #7
              Beklager dette litt off-topic spm. men det passe liksom her. Etter styrtet med Widebodyen lurer jeg på om det ikke vil lønne seg å kjøpe nytt fly, arf! Infinity 90 kan være en løsning. MM, hvis jeg bestiller i morgen, hvor lang tid vil det ta før jeg kan fly den? Har alt utstyret som trengs (motor er O.S. 91 FX). Kjenner du kanskje noen som har flyd den og som kan si hvordan den er? ER midt i sesongen nå, og jeg har ikke fly
              Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
              er der ingen der kender dem.

              Comment


              • #8
                Det er en grei måte å unngå vibrasjonene på, gjett hvilken...

                Bestemte meg plutselig for at det ikke blir kjøpt noen nye motorfly, men investerte i drivkilden til min Onyx i stedet for:
                Attached Files
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Hei...Flue

                  Leit med WB n

                  Kan ikke skjønne annet enn at Infinity vil passe bra i Nordic.
                  Har jo ikke fløyet den selv, og må basere meg på hva jeg har lest.
                  Er heller ingen garva patternflyver.

                  Veier vel omtrent det samme som WB n, en 91FX tror jeg vil passe den bra....Benytter du vanlig eksospotte så slipper du alt bryet med pipetunellen også som er veldig lav. Mulig du må kutte litt i den vertikale avstivingen til motorfestet for og få ut eksospotta...har ikke sett så nøye på det.
                  PS: her har du ikke noe valg, motoren må monteres inverted

                  Selve flyet er som ARFer flest....veldig ferdig. Verd og merke seg at vingen kommer hel, vingepinner montert og hull til vingebolter ferdigboret. Likeledes er sidefinnen en del av flykroppen så slipper oppretting der også.
                  Eneste som trengs og rette inn er bakvingen...av strukturelle saker. Sidetrekk er bygget inn i firewall/ motor feste.
                  Servohullene i vingen var litt for store til vanlige standardservoer, måtte fore litt der.. ingen stor sak ville bare nevne det.

                  Hvor mye arbeid det blir med den er litt hvor mye du gjør det til...jeg liker å fidle og mekke med endel greier som ikke er strengt tatt nødvendig.

                  Følgende ER Nødvendig:

                  1. Motormontasje. Her bør du være seriøs. Med forbrenningsmotor må du
                  ha en eller annen form for absorberende motorfeste. Dette flyet er lett
                  bygget Er også anvist i manualen... også verd og merke seg at
                  høyden på plywood konstruksjonen ligger 4 mm høyere enn senterlinja
                  på flyet, for og få plassert ett absorberende feste. Det enkleste er og
                  kjøpe ett om du skal fort i lufta. ...

                  2. Det anbefales av de som har fløyet den, spesielt med fuelmotor å
                  forsterke firewall og området,
                  rundt innfesting av landingsunderstellet. Jeg kommer til og gjøre dette.
                  Sitter med en følelse av at den fort kan bli litt baktung med totakt, og
                  gjør det med god samvittighet.

                  3. Gå over utsatte punkter med epoxy... samt ta seg tid til og etterse
                  øvrige limpunkter med CA.

                  Andre ting....tja
                  Monterer du tank på CG... så kan du komme til og trenge Perry Pumpe eller lignende, er heller ingen problemer og montere tank inne ved firewall, om du ønsker det

                  Mulig du ikke vil bli fornøyd med løsningen de har valgt til høyderoret.
                  Jeg kommer til og benytte en MK bellcrank.

                  Ta ett søk på RCU, er 4-5 tråder om den der, ett par av de med mye bra informasjon.
                  mvh MM

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by joo
                    Det er en grei måte å unngå vibrasjonene på, gjett hvilken...

                    Bestemte meg plutselig for at det ikke blir kjøpt noen nye motorfly, men investerte i drivkilden til min Onyx i stedet for:
                    Kult! Hvor kjøpte du Actro'en?

                    Comment


                    • #11
                      Vel Tor Arne, jeg skulle "bare" innom Torbjørn&Kåre og hente min siste bestilling på 60" F3F-sak (Nemesis) og så ble vi sittende å snakke om Plettenbergere og Actroer, Kontronic og Hacker. Siden jeg ville ha en børsteløs og helst en Actro som både drar opp Funtana90 og Onyx med goood margin ble det nesten en Plettenberg 30/x men vil prøve denne Actroen som jeg har lest mye om. Dessverre hadde T&K inne alle de interessante motorene, og har man først satt fingeravtrykk på en man liker blir den lett med hjem...

                      Mangler bare et par 10S4400 eller 10S6000-pakker nå så kan jeg ta den fuelslukende grisebøtte av en YS110 ut av flyet og i skrustikka og file den opp til alustøv som jeg kan bruke til ballast i seilerne mine og fly

                      Må legge deler av skylden på deg siden du trigga meg videre på elektro-oppsett i 90-120 størrelsen. Er vel dette jeg har ventet på fra LiPo-produsentene også..

                      Så den er kjøpt til Onyx men kanskje jeg prøver den i Funtana90 også bare for å teste/bevise saker og ting...?
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Hehe...

                        VIVE LA RÉVOLUTION


                        EDIT:
                        BTW. Er det PolyQuest 4400 du tenker på? Sjekk denne testen, de kommer dårlig ut: 404 Not Found Men jeg vet om en som sier de fungerer på 40 A i praksis. Mine 4000 derimot fungerer bra.

                        Infinity'en er interressant. Spesielt interressant er det at den er så lett bygd. Med det samme utstyret som jeg har i min Edge vil den veie 3440 g.

                        Hvor stor propeller er det plass til med tanke på bakkeklaring?

                        Comment


                        • #13
                          Re: tahustvedt
                          Mener det er 16" som går på standard understellet.

                          Har ikke fått gjort så mye, det skal gjøres mye annet rart også om sommeren.
                          Motormontasjen er stort sett ferdig, har igjen litt dremling på cowling, og ett par forsterkningslister. Før jeg rengjør og fuelprofer det hele.
                          Ble mere fidling på motormontasjen enn jeg hadde regnet med, men nå er det gjort. Hadde likt bedre aksial demping men da hadde jeg måttet bygge om hele snuta.
                          Må få laget ny slange på neseringen ser jeg på bildet.
                          Attached Files
                          mvh MM

                          Comment


                          • #14


                            Just a little advice for those interested in buying...the box for the INFINITY 90 is so large that shipment from the factory must be by sea...there is a lot of sea between China and Norway...takes time.

                            Comment


                            • #15
                              Lekte litt med header feste idag. I mangel av tiltak til og gå løs på større oppgaver. Har liksom ikke sett noe jeg er 100% fornøyd med. Litt viktig også på slike faste headere. Matriale er leftovers av gamle støtstenger og en tynn fuelslange bit. Jo tynnere jo bedre. Hele greia gjort på 5 min.
                              Mulig dette er en "beta" jeg faktisk kommer til og bruke.
                              Vil ha noe som gir god støtte, ikke glir, samtidig som det flekser det nødvendige. Denne sitter som støpt. Kommer i tillegg til og isolere hele greia fra flykroppen med ett gummifeste ala Protech MA 1330 eller tilsvarende.
                              Skal bare være litt obs på eksos temperaturen , men tror ikke det er noe problem så langt frem. Andre fester bygger også litt.
                              Tar gjerne imot synspunkter om det er noe jeg har oversett.

                              PS: Blir det for mye uvesentlige detaljer , så får dere si ifra.
                              Attached Files
                              mvh MM

                              Comment

                              Working...
                              X