Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Ja, har sjekket ut MB.com og funnet ut av at det blir ganske så nøyaktig 6434,- NOK (inkl.frakt) for Porteren (3,2) metringen. Men er ikke sikker på hvordan dette med tollavgiftene fungerer her...?
Prisen er vel egentlig ikke så gal, tanke på det store flyet.
Stein, kan det være størrelsen som har vært årsaken til at de sendte din, men nektet å sende min?
Mvh
Jo
Ja, du er muligens inne på noe. I en annen sammenheng ble det nevnt at jeg måtte ha avtale med spesiell speditør for å få shippet en pakke på over 2 meter.
Jeg ringte Topmodel nå, men med min dårlige fransk og hans dårlige engelsk var det ikke helt enkelt å forstå grunnen på hvorfor de ikke kunne sende 3,2 meteren til Norge. Svaret var, da han hørte 'Norway' som mottakerland; Not possible.
Med 2meteren har det ikke vært noe problem.
Ruduz:
Du må trekke fra tysk MVA(MwSt) 16%, så må du legge til 25% i norsk MVA (på fly OG frakt) og så kommer det vel et fortollingsgebyr i tillegg. (Hvis det går med Posten er dette 176NOK på varer med verdi over 1000 hvis ikke jeg husker helt feil.)
Da har jeg tatt testflighten og det var krefter i massevis. Men flyet legger seg over mot venstre så MYE høyre balanserors-trim måtte til.(Se bilde). Noen som vet hvorfor det skjer?
Den ene vingen har litt mer v-profil(dihedral) enn den andre, kan det være grunnen?
Må motoren kanskje stilles mer mot høyre?
Attached Files
Stig-Arne Isaksen
Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf
Men det var MYE trim, har du sjekket at ikke vingen er vridd?
På bildene ser det ut som du har mer utslag ned enn opp på balanserorene, jeg ville nok i utg.pkt gått for symmetriske utslag eller differensiert til mer opp enn ned.
Er ikke sikker på om noe mer V-form på ene siden vil kunne medføre så mye trimbehov, men synes det høres rart ut.. Håper det ordner seg.
Få tak i et incidence meter og sjekk vingene og staben. Sjekk begge vinger og mål de flere steder og like langt ut fra kroppen på begge sider. Er ikke kjent med forholdet mellom vinge og stab, men det skal ihvertfall være likt på begge sider.... Kan måle på min om det er ønskelig.
Hos meg er det også noe ulik v-profil, men den flyr rett som ei snor med relativt nøytral trim.
Når det gjelder differensiering av balanseror så merker jeg veldig godt på min når det er like store utslag begge veier. Må bruke ganske mye sideror for å få kroppen til å henge med i svingen da. Men manglende differensiering skal ikke gi behov for trim slik som på bildene.
Lykke til ihvertfall og grattis med et nyyydelig fly.
Skal få tak i et incidence meter og sjekke. Hvor mye har motoren å si? Den peker ganske rett fram men den skulle kanskje pekt litt mer mot høyre? Kan motoren få flyet til å dreie så kraftig mot venstre?
Stig-Arne Isaksen
Har nå funnet ut at motoren pekte mot venstre. Har justert den mot høyre så får vi se om den flyr bedre. Krysser fingrene. Ny testflight forhåpentligvis på onsdag.
Attached Files
Stig-Arne Isaksen
Da har jeg vært ute igjen og nå går flyet som på skinner! Fire fem knepp mot høyre på sideror og maskina gikk snorrett hands off. Nå er den en fryd å fly,og å se på. Laga dummy exhaust til den som gir den et fint preg. Legger ved noen bilder jeg tok på stripa. Det blåste forøvrig veldig friskt så jeg hovra litt over stripa med flaps. Uten tvil en morsom maskin.
Filmet en liten snutt der jeg taxer litt rundt:
Jeg vurderer å oppgradere understellet på min Jamara Pilatus. Ser at Topmodel har et understell som passer. Er dette et bra understell? Fjærer det godt? Eller er det pianotråd likt det jeg allerede har?
Var inne på denne siden:
Jeg vurderer å oppgradere understellet på min Jamara Pilatus. Ser at Topmodel har et understell som passer. Er dette et bra understell? Fjærer det godt? Eller er det pianotråd likt det jeg allerede har?
Heisan.
Har sett litt på bildene og for meg kan det virke som at innfestingsmetoden på det du har og Topmodel sitt er ganske forskjellig. For meg ser det ut som du har pianotråd som festes tversover kroppen, mens Topmodel sitt festes langsetter kroppen. Understellet fjærer OK, men vær klar over at det ikke demper spesielt mye. Kommer du litt hardt ned spretter du opp igjen..
Stripa ligger på Kløfta og tilhører Gjerdrum modellflyklubb. Nydelige omgivelser,langt til trær,høyspent og naboer,men stripa kunne gjerne vært litt lengre.
Stig-Arne Isaksen
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment