Hva slags understell er det du har brukt, Tor? Jeg fikk los på et understell (egentlig en hel campingvogn) i går men det viste seg å være en svær Tabbert-vogn med boggihjul, med lengde på 6,10. Skulle få hele stasen for 5000, men har vel ikke planer om å bygge sååå store fly ennå, hehe. Får jakte videre..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
modellflytilhenger
Collapse
X
-
Jeg bruker understellet på ei 1980mod. Bjølseth 470 De Luxe
Jeg vurderte å kappe bort bakerste delen av rammen i stedet for å skjøte på en meter av skapet men kom frem til at det var greit å ha lengden.
Det er lett og lovlig å justere lengden på f.eks ei ombygd campingvogn og boggi er jo absolutt mest skånsomt for "passasjerene"
Vær obs på at registreringsavgiften på ei campingvogn eller en tilhenger kan være ganske høy og er avhengig av vekt og alder. Under 350kg. (veies etter evt.ombygging) eller veteran er det gratis omregistrering på.
I dag fikk jeg gjort hengeren nesten ferdig utvendigLast edited by nybegunda; 10-04-09, 00:22.Tor Helseth
Ålesund og Omegn Modellflyklubb
Comment
-
-
Da har jeg funnet frem min gamle arvete henger. målene er som vist på det ene bildet. Den er 280 cm lang, men staget som kan forlenges med ca 1 meter. bredden er bare 145 cm, men det passer meg ganske bra den kan plasseres litt enklere. Understellet er Bergly og serienummeret er inngravert. Noen ideer for å bygge kassen på denne og evt hvordan jeg får registrert den enklest og billigst. Den er i utgangspunktet registrert med en maxvekt på 540 kg.
Finnes det noen steder hvor jeg kan kjøpe fjærer og dempere i forskjellige størrelser, tror disse har gjort sitt.......____________________________
Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no
Comment
-
"Over alt"...
Originally posted by affa View PostDa har jeg funnet frem min gamle arvete henger. målene er som vist på det ene bildet. Den er 280 cm lang, men staget som kan forlenges med ca 1 meter. bredden er bare 145 cm, men det passer meg ganske bra den kan plasseres litt enklere. Understellet er Bergly og serienummeret er inngravert. Noen ideer for å bygge kassen på denne og evt hvordan jeg får registrert den enklest og billigst. Den er i utgangspunktet registrert med en maxvekt på 540 kg.
Finnes det noen steder hvor jeg kan kjøpe fjærer og dempere i forskjellige størrelser, tror disse har gjort sitt.......
Felleskjøpet og hos alle de større bilrekvisiteforhandlerne.
Kasse eller kapell..? - Se først på nærmeste bilhuggeri... Årsaken er at de som
driver utleie av hengere må skrote halvparten av beholdningen hvert år fordi
folk gir beng i og behandle utstyret de leier på en skikkelig måte...
Skulle du måtte gå for en oppbygging selv, vil jeg anbefale deg en vannfast
forskalingsplate i bunn. Disse er laget av en spesiell kryssfiner som har en
tykkelse på 22 - 25mm og er mørke brune av farge. Koster riktignok skjorta
men er til gjengjeld "evigvarende"...
Mvh Einar - sniker kunnskap hos naboen som er spesialist på sånt...
Comment
-
Valeryd selger også deler til tilhengere.
Når jeg nå skal bygge opp den lille tilhengeren min kommer jeg til å velge aluminiums dørkeplater i stedet for vannfast kryssfinér som jeg brukte på den store. Det er også dyrt, men sterkt og lett. vannfast kryssfinér viste seg å være steike tungt. trenger kansje ikke være så tykt materiale i en modellflytilhenger. Hold vekten under 350kg (trenger kun dørk lys og surrekroker)på visningsdagen så er det gratis å registrere den over på deg
Vognkortet blir påført nye vekter og så er det tut og kjør.
Jeg dekorerte tilhengeren forleden. Jeg gikk for en enkel og billig variant og er godt fornøyd med det!Last edited by nybegunda; 16-11-09, 22:34.Tor Helseth
Ålesund og Omegn Modellflyklubb
Comment
-
Det du..!
Originally posted by nybegunda View PostValeryd selger også deler til tilhengere.
Når jeg nå skal bygge opp den lille tilhengeren min kommer jeg til å velge aluminiums dørkeplater i stedet for vannfast kryssfinér som jeg brukte på den store. Det er også dyrt, men sterkt og lett. vannfast kryssfinér viste seg å være steike tungt. trenger kansje ikke være så tykt materiale i en modellflytilhenger. Hold vekten under 350kg (trenger kun dørk lys og surrekroker)på visningsdagen så er det gratis å registrere den over på deg
Vognkortet blir påført nye vekter og så er det tut og kjør.
Jeg dekorerte tilhengeren forleden. Jeg gikk for en enkel og billig variant og er godt fornøyd med det!
Skikkelig profft dette! - En formidabel forbedring fra den første løsningen din!
Flott jobb og kjempeflott promotering i tillegg!
Mvh Einar - som overså det svenske postordrefirmaet med viten og vilje..
Comment
-
Originally posted by nybegunda View PostNår jeg nå skal bygge opp den lille tilhengeren min kommer jeg til å velge aluminiums dørkeplater i stedet for vannfast kryssfinér som jeg brukte på den store.
Setter min opp med kun plate og surrekroker før visning. Da bør den være langt innenfor vektbegrensningen.
mvh
Alf____________________________
Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no
Comment
-
Norsk Stål - Norges ledende leverandør av stål og metaller
Her er priser, dimensjoner og salgssteder.
Hvis du stiver av under dørken på de rette stedene og du kun skal frakte modellfly trenger du ikke så tykke plater 3mm plater er temmelig stive. 6 mm er sterkt, men de veier litt.
Forskalingsplater kalles vannfaste, men jeg ser at de jeg har brukt posnet opp i kantene etter en tid selv om kantene ble forseglet. De er temmelig billige, men prisene varierer fra 75 til 500 pr. plate (de platene er små ca.750*1500mm)
Jeg kjøpte en stor plate beregnet for tilhengerdørk 15mm tykk (med riller på ene siden og glatt på den andre siden) den var svintung og kostet 12-1500krTor Helseth
Ålesund og Omegn Modellflyklubb
Comment
-
"Gamle" tråder er til for å vekkes til live.. Bare et lite spørsmål når jeg nå skal til å rive vogna av understellet på en gammel Fendt;
Jeg tenkte å gjøre som i tråden her og kle med aluplater på stålramme. Men så er det en i klubben som sa at kombinasjonen alu mot stål er uheldig? Hvorfor det? Slik jeg ser det er det vel heller popnaglene som først ryker....
Hvordan går det med din henger, Affa?Geir
3D plane - 1D brain
Comment
-
Originally posted by Sniper View Post"Gamle" tråder er til for å vekkes til live.. Bare et lite spørsmål når jeg nå skal til å rive vogna av understellet på en gammel Fendt;
Jeg tenkte å gjøre som i tråden her og kle med aluplater på stålramme. Men så er det en i klubben som sa at kombinasjonen alu mot stål er uheldig? Hvorfor det? Slik jeg ser det er det vel heller popnaglene som først ryker....
Hvordan går det med din henger, Affa?
Men hvis det er godt lakkert der du skal legge platene og evt legger på et mellomlegg av gummi (gamle slanger feks, fåes på den lokale dekksjappa) så sku det ikek være problem...Per Reidar Bremseth
Aerowroks ultimate 20-300 (seilfly ) DLE55
PA BadBoy med sc70fs
Seagull Harrier46 med os 70fs
pluss litt depron da..
Alt som går opp kommer før eller siden ned....
Comment
-
Mye sansynlig vil du lakkere stålburet ditt så det ikke ruster, så da har du eit "skille" mellom alu og stål.Alt som kan fjernstyres.
---------------------------------------------
The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
Steinar Kvarme.
Comment
-
I haugen av store prosjekter så er denne på vent.
Vurderer sterkt å kjøpe en ferdig henger, pent brukt. Finnes jo noen god eksempler der ute!____________________________
Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no
Comment
-
Originally posted by affa View PostI haugen av store prosjekter så er denne på vent.
Vurderer sterkt å kjøpe en ferdig henger, pent brukt. Finnes jo noen god eksempler der ute!
Comment
-
Endte opp med en pent brukt 3 år gammel Tredal henger
Hei,
Har endelig fått kjøpt meg en skaphenger. Denne er uten boggi og passer perfekt da den er lett å håndtere.
Den er laget av vannfast finer som er plastbelagt utvendig, men i tradisjonell mørk brun/sort innvendig. Hadde tenkt å lakke den opp med lysere vegger. Er det noen som har prøvd å lakke slikt før og hva anbefales for å få god heft?
Hva slags lakk/maling?____________________________
Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no
Comment
Comment