Announcement

Collapse
No announcement yet.

modellflytilhenger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Hva slags understell er det du har brukt, Tor? Jeg fikk los på et understell (egentlig en hel campingvogn) i går men det viste seg å være en svær Tabbert-vogn med boggihjul, med lengde på 6,10. Skulle få hele stasen for 5000, men har vel ikke planer om å bygge sååå store fly ennå, hehe. Får jakte videre..
    Geir


    3D plane - 1D brain

    Comment


    • #47
      Jeg bruker understellet på ei 1980mod. Bjølseth 470 De Luxe
      Jeg vurderte å kappe bort bakerste delen av rammen i stedet for å skjøte på en meter av skapet men kom frem til at det var greit å ha lengden.
      Det er lett og lovlig å justere lengden på f.eks ei ombygd campingvogn og boggi er jo absolutt mest skånsomt for "passasjerene"
      Vær obs på at registreringsavgiften på ei campingvogn eller en tilhenger kan være ganske høy og er avhengig av vekt og alder. Under 350kg. (veies etter evt.ombygging) eller veteran er det gratis omregistrering på.

      I dag fikk jeg gjort hengeren nesten ferdig utvendig
      Attached Files
      Last edited by nybegunda; 10-04-09, 01:22.
      Tor Helseth
      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

      Comment


      • #48
        Her er et litt bedre bilde av Condor Modellflyklubb sin tilhenger:
        Attached Files
        Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

        Comment


        • #49
          Da har jeg funnet frem min gamle arvete henger. målene er som vist på det ene bildet. Den er 280 cm lang, men staget som kan forlenges med ca 1 meter. bredden er bare 145 cm, men det passer meg ganske bra den kan plasseres litt enklere. Understellet er Bergly og serienummeret er inngravert. Noen ideer for å bygge kassen på denne og evt hvordan jeg får registrert den enklest og billigst. Den er i utgangspunktet registrert med en maxvekt på 540 kg.

          Finnes det noen steder hvor jeg kan kjøpe fjærer og dempere i forskjellige størrelser, tror disse har gjort sitt.......
          Attached Files
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #50
            "Over alt"...

            Originally posted by affa View Post
            Da har jeg funnet frem min gamle arvete henger. målene er som vist på det ene bildet. Den er 280 cm lang, men staget som kan forlenges med ca 1 meter. bredden er bare 145 cm, men det passer meg ganske bra den kan plasseres litt enklere. Understellet er Bergly og serienummeret er inngravert. Noen ideer for å bygge kassen på denne og evt hvordan jeg får registrert den enklest og billigst. Den er i utgangspunktet registrert med en maxvekt på 540 kg.

            Finnes det noen steder hvor jeg kan kjøpe fjærer og dempere i forskjellige størrelser, tror disse har gjort sitt.......
            Dyre eller billige deler..? Biltema, Eiker Motorshop, campingvognforhandlere,
            Felleskjøpet og hos alle de større bilrekvisiteforhandlerne.

            Kasse eller kapell..? - Se først på nærmeste bilhuggeri... Årsaken er at de som
            driver utleie av hengere må skrote halvparten av beholdningen hvert år fordi
            folk gir beng i og behandle utstyret de leier på en skikkelig måte...

            Skulle du måtte gå for en oppbygging selv, vil jeg anbefale deg en vannfast
            forskalingsplate i bunn. Disse er laget av en spesiell kryssfiner som har en
            tykkelse på 22 - 25mm og er mørke brune av farge. Koster riktignok skjorta
            men er til gjengjeld "evigvarende"...

            Mvh Einar - sniker kunnskap hos naboen som er spesialist på sånt...

            Comment


            • #51
              Valeryd selger også deler til tilhengere.
              Når jeg nå skal bygge opp den lille tilhengeren min kommer jeg til å velge aluminiums dørkeplater i stedet for vannfast kryssfinér som jeg brukte på den store. Det er også dyrt, men sterkt og lett. vannfast kryssfinér viste seg å være steike tungt. trenger kansje ikke være så tykt materiale i en modellflytilhenger. Hold vekten under 350kg (trenger kun dørk lys og surrekroker)på visningsdagen så er det gratis å registrere den over på deg
              Vognkortet blir påført nye vekter og så er det tut og kjør.

              Jeg dekorerte tilhengeren forleden. Jeg gikk for en enkel og billig variant og er godt fornøyd med det!
              Attached Files
              Last edited by nybegunda; 16-11-09, 23:34.
              Tor Helseth
              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

              Comment


              • #52
                Det du..!

                Originally posted by nybegunda View Post
                Valeryd selger også deler til tilhengere.
                Når jeg nå skal bygge opp den lille tilhengeren min kommer jeg til å velge aluminiums dørkeplater i stedet for vannfast kryssfinér som jeg brukte på den store. Det er også dyrt, men sterkt og lett. vannfast kryssfinér viste seg å være steike tungt. trenger kansje ikke være så tykt materiale i en modellflytilhenger. Hold vekten under 350kg (trenger kun dørk lys og surrekroker)på visningsdagen så er det gratis å registrere den over på deg
                Vognkortet blir påført nye vekter og så er det tut og kjør.

                Jeg dekorerte tilhengeren forleden. Jeg gikk for en enkel og billig variant og er godt fornøyd med det!

                Skikkelig profft dette! - En formidabel forbedring fra den første løsningen din!
                Flott jobb og kjempeflott promotering i tillegg!

                Mvh Einar - som overså det svenske postordrefirmaet med viten og vilje..

                Comment


                • #53
                  Originally posted by nybegunda View Post
                  Når jeg nå skal bygge opp den lille tilhengeren min kommer jeg til å velge aluminiums dørkeplater i stedet for vannfast kryssfinér som jeg brukte på den store.
                  Hvilke dimensjoner snakker vi om på dørkeplater? Hvor kjøpes slikt og hva er omtrentlig pris?

                  Setter min opp med kun plate og surrekroker før visning. Da bør den være langt innenfor vektbegrensningen.


                  mvh
                  Alf
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #54
                    Norsk Stål - Norges ledende leverandør av stål og metaller
                    Her er priser, dimensjoner og salgssteder.
                    Hvis du stiver av under dørken på de rette stedene og du kun skal frakte modellfly trenger du ikke så tykke plater 3mm plater er temmelig stive. 6 mm er sterkt, men de veier litt.
                    Forskalingsplater kalles vannfaste, men jeg ser at de jeg har brukt posnet opp i kantene etter en tid selv om kantene ble forseglet. De er temmelig billige, men prisene varierer fra 75 til 500 pr. plate (de platene er små ca.750*1500mm)
                    Jeg kjøpte en stor plate beregnet for tilhengerdørk 15mm tykk (med riller på ene siden og glatt på den andre siden) den var svintung og kostet 12-1500kr
                    Tor Helseth
                    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                    Comment


                    • #55
                      "Gamle" tråder er til for å vekkes til live.. Bare et lite spørsmål når jeg nå skal til å rive vogna av understellet på en gammel Fendt;

                      Jeg tenkte å gjøre som i tråden her og kle med aluplater på stålramme. Men så er det en i klubben som sa at kombinasjonen alu mot stål er uheldig? Hvorfor det? Slik jeg ser det er det vel heller popnaglene som først ryker....

                      Hvordan går det med din henger, Affa?
                      Geir


                      3D plane - 1D brain

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by Sniper View Post
                        "Gamle" tråder er til for å vekkes til live.. Bare et lite spørsmål når jeg nå skal til å rive vogna av understellet på en gammel Fendt;

                        Jeg tenkte å gjøre som i tråden her og kle med aluplater på stålramme. Men så er det en i klubben som sa at kombinasjonen alu mot stål er uheldig? Hvorfor det? Slik jeg ser det er det vel heller popnaglene som først ryker....

                        Hvordan går det med din henger, Affa?
                        Kombinasjonen alu mot stål er vel ikke den værste, men aluminiumen korroderer mere ved å ligge rett på stål. ser ihvertfall det hvis du har stålskruer i alu gods, da kan det hende det sitter som støpt og når en endelig får ut bolten så er det helt hvitt av korrosjon..

                        Men hvis det er godt lakkert der du skal legge platene og evt legger på et mellomlegg av gummi (gamle slanger feks, fåes på den lokale dekksjappa) så sku det ikek være problem...
                        Per Reidar Bremseth



                        Aerowroks ultimate 20-300 (seilfly ) DLE55
                        PA BadBoy med sc70fs
                        Seagull Harrier46 med os 70fs
                        pluss litt depron da..


                        Alt som går opp kommer før eller siden ned....

                        Comment


                        • #57
                          Mye sansynlig vil du lakkere stålburet ditt så det ikke ruster, så da har du eit "skille" mellom alu og stål.
                          Alt som kan fjernstyres.
                          ---------------------------------------------
                          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                          Steinar Kvarme.

                          Comment


                          • #58
                            I haugen av store prosjekter så er denne på vent.

                            Vurderer sterkt å kjøpe en ferdig henger, pent brukt. Finnes jo noen god eksempler der ute!
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by affa View Post
                              I haugen av store prosjekter så er denne på vent.

                              Vurderer sterkt å kjøpe en ferdig henger, pent brukt. Finnes jo noen god eksempler der ute!
                              Har en 2008 Tysse Skaphenger ute på tunet til salgs. Brukt 4 ganger i forbindelse med hyttebygging....Kan sende PM hvis innteresse
                              Øyvind

                              www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                              Comment


                              • #60
                                Endte opp med en pent brukt 3 år gammel Tredal henger

                                Hei,

                                Har endelig fått kjøpt meg en skaphenger. Denne er uten boggi og passer perfekt da den er lett å håndtere.

                                Den er laget av vannfast finer som er plastbelagt utvendig, men i tradisjonell mørk brun/sort innvendig. Hadde tenkt å lakke den opp med lysere vegger. Er det noen som har prøvd å lakke slikt før og hva anbefales for å få god heft?

                                Hva slags lakk/maling?
                                ____________________________
                                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                                Comment

                                Working...
                                X