Announcement

Collapse
No announcement yet.

RC-Hoovercraft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • RC-Hoovercraft

    Hei.

    Satt for ganske nøyaktig en uke siden å så på discovery channel, de sendte et program om hoovercrafts. Ble skikkelig inspirert, og før programmet var komt halvveis var byggingen igang...5cm isopor til "kropp" og litt av en svart søppelpose til skjørt, litt diverse radioutstyr, batterier og motorer, og før kvelden var omme stod vidunderet klart

    Det er ikke første gangen eg bygger hoovercraft, men denne gangen virket det ganske mye bedre, skyller mest på skjørtdesign og bedre (les: større) motor

    Den totale vekten ble ca 600g med batterier, og når farten kommer opp mot toppfart (og det e ganske mye) får den lyst til å lette , kanskje bygge den om til et fly

    Det har to motorer, en til løft og en til fremdrift, de har separate batterier.

    løftesystemet:
    speed 400 motor med vifte fra hårføner på 2S 2000mAh Apogee, uten fartsregulator, bare en manuel bryter.

    fremdriftssystemet:
    speed 480 motor med 7x4 master airscrew på 3S 2200mAh Apogee, 16A speedcontroll. motoren er montert direkte på en standard hitec servo for styring, dette gir ekstremt god styring men jeg må kjøre med 50% expo for å ha kontroll i stor fart.

    En liten video fra idag, det var faktisk nydelig vær på andøya idag, noe som er høyst uvanlig:

    http://media.putfile.com/hoovercraft-3

    Noen andre som har lekt seg med denne morsomme teknologien?
    Last edited by sigve; 05-02-06, 16:30.
    Sigve Haugsnes

    Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


    sigve.haugsnes.net
    www.youtube.com/bergenflyer

  • #2
    tøft har du noen tips om hvordan du laget skjørtene. var jo bra fart på denne
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Dette var en av de mere kule kreasjoner igjen . Har du testet hvor mye vekt den tåler før vifta ikke greier å holde den i hover? Data på nyttelast på fartøyet er jo viktig å fastslå hehe

      Hvordan har du festet skjørtet ti isoporen ? har du noe detaljer hvordan du har fått til så fine runde bøyer på skjørtet ?
      ____________________
      : -Exlex-
      : Thor Arne Jensen
      :::::::::::::::::::::::::::

      [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

      Comment


      • #4
        Originally posted by tyor
        tøft har du noen tips om hvordan du laget skjørtene. var jo bra fart på denne
        Skjørtet er faktisk skremmende primitivt, men ikke så lett å forklare skal ta noen bilder senere idag.

        Originally posted by -Exlex-
        Dette var en av de mere kule kreasjoner igjen . Har du testet hvor mye vekt den tåler før vifta ikke greier å holde den i hover? Data på nyttelast på fartøyet er jo viktig å fastslå hehe

        Hvordan har du festet skjørtet ti isoporen ? har du noe detaljer hvordan du har fått til så fine runde bøyer på skjørtet ?
        har ikke testa nyttelasten nei, men tror den er ganske høy. problemet er at desto mer vekt du putter på den desto saktere går den, så de eneste vektøkningene jeg har planer om er motor og batteri oppgraderinger

        skjørtet er festet med limpistol til isoporen, enkelt og greit. Bøyener er ikke fine og runde, det bare ser sån ut, de e faktisk veldig stygge...nærbilder kommer.
        Sigve Haugsnes

        Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


        sigve.haugsnes.net
        www.youtube.com/bergenflyer

        Comment


        • #5
          Din ser litt bedre ut enn min da
          For å lage skjørt er det bare å klippe en søppelsekk på tvers øverst. Klipp en "S" i hvert hjørne og tape sammen igjen med bue.
          Attached Files
          Run, live to fly, fly to live, aces high!
          Erlend Larssen

          Comment


          • #6
            stilig sak det der hvordan gikk det med å bruke bare en motor til både løfting og fremdrift? er det en GWS LPS som driver det?
            Sigve Haugsnes

            Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


            sigve.haugsnes.net
            www.youtube.com/bergenflyer

            Comment


            • #7
              har fått fiksa videoen no, den er litt lengre og med litt bedre kvalitet

              http://media.putfile.com/hoovercraft-3

              har bytta ut linken i første tråd også.
              Sigve Haugsnes

              Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


              sigve.haugsnes.net
              www.youtube.com/bergenflyer

              Comment


              • #8
                Dual IPS i gir ja. Fungerer greit med en motor til oppdrift og framdrift, men man kan ikke stå i ro og hovre. Hadde vært bedre å ha oppdrift på en egen kanal med vippebryter. Det hadde vært rått det!
                Run, live to fly, fly to live, aces high!
                Erlend Larssen

                Comment


                • #9
                  Ja det hadde vært stilig, tenkte på å gjøre det, men har ikke noen RC-switcher som er kraftige nokk, kanskje det kommer etter hvert

                  Bilder

                  det første viser undersiden, man kan se en del små hull i tilleg til det store, disse skal ikke være det, men det er slitasje.

                  det andre viser fronten og hvordan skjørtet er brettet i kantene, vet ikke om dere ble noe klokere av det? hjørnene ser litt bedre ut når skjørtet blåses opp.

                  det siste viser hele doningen:
                  til høyre ses batteriene.
                  nede ses en hitec 8ch motaker
                  oppe ses batteriet til lysdiodene (e jo mørkt store deler av døgnet her oppe...)
                  i midten ses løftemotoren
                  til venstre har vi drivmotoren med påloddet fartsregulator. Festet med strips på en servo. vinkelen på motoren er den maksimale svingevinkelen på motoren
                  Attached Files
                  Sigve Haugsnes

                  Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                  sigve.haugsnes.net
                  www.youtube.com/bergenflyer

                  Comment


                  • #10
                    hva om du har en 6 kanals sender og kobler fartsregulatoren til knappen for opptrekkbart understell. vil du ikke da kunne slå motoren av og på med bryteren. eller bruke flaps bryteren. På min radio har den tre stillinger så da kan man ha en mellomhastighet også. er jo ikke sikkert man trenger full gass for å kunne kjøre.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      joda,det er fult mulig.
                      Har en eclipse 7 så det er ikke antall kanaler som er problemet, har ikke nok fartsregulatorer til å bruke, så jeg kobler batteriet rett på motoren manuelt.
                      på eclipsen er det til og med vribrytere som gir deg muligheten til å justere hastigheten trinnløst.
                      Sigve Haugsnes

                      Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                      sigve.haugsnes.net
                      www.youtube.com/bergenflyer

                      Comment


                      • #12
                        dette skal bygges! fikk med meg et par kvadratmeter 4.5 cm isopor i dag så byggemateriale er i hus.

                        I tillegg har jeg tenkt å bruke følgende:

                        1 stk giret 350 gws motor 62/14
                        1 stk 480 motor på direkte drift
                        2s liion på 350 motoren og 3s lipo på 480
                        futaba s148 servo til å feste drivmotoren på

                        tenkte å bruke 350 motoren til å hovre den og 480 til fremdrift med en stryker propell.

                        Såvidt jeg husker fra e-starteren kan en 350 motor på 2s drive en 9*5 propell ganske greit. tror dere det er kraftig nok til å holde doningen i hover mode?
                        hvis ikke kan jeg jo bruke 480 til hovringen men da må jeg kraftig ned i propell størrelse eller vifte siden det er direktedrift. er også redd det blir litt lite fres med en 350 motor til fremdrift?
                        Alf Surdal
                        Hovsherad

                        Comment


                        • #13
                          høres spennende ut

                          Tror jeg ville beholdt 480 motoren til fremdrift (DD gir mest fart )og brukt 350 motoren til oppdrift, da dette krever mindre kraft. men det er ikke ideelt å bruke stor propell på oppdriften, mye bedre med en vifte, kan du ikke ta av girene og putte på en vifte fra en EDF 55 elns?

                          lykke til uansett
                          Sigve Haugsnes

                          Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                          sigve.haugsnes.net
                          www.youtube.com/bergenflyer

                          Comment


                          • #14
                            jo har vurdert å bruke vifte, men er usikker på hva forskjellen vil være på liten diameter med høyt turtall og stor diameter med mindre turtall? regner med det beste vil være å flytte maksimalt med luft inn under skjørtet og trodde det ble enklest gjort med store diametere? føler det vil bli små luftmengder jeg klarer å pumpe inn med en liten vifte på en 350 og 2s?
                            Alf Surdal
                            Hovsherad

                            Comment


                            • #15
                              etter mine erfaringer er det desidert best å bruke liten rotor på høyt turtall (vifte) enn en stor rotor på lavt turtall (gir). Tror det er pga trykkforskjellen du får, den store rotoren klarer ikke holde på trykket så bra.

                              i den første hoovercraften jeg laget for noen år siden brukte jeg en speed 400 motor og en gunter propell, det virka helt ok, men hvis jeg holdt hånden over propellen kunne jeg kjenne at den blåste utover. byttet etterhvert ut propellen med en vifte, og forskjellen var merkbar...
                              Sigve Haugsnes

                              Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                              sigve.haugsnes.net
                              www.youtube.com/bergenflyer

                              Comment

                              Working...
                              X