Unconfigured Ad

Collapse

RC-Hoovercraft

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alf Surdal
    • May 2005
    • 680

da var vifta og skjørtet installert. bare å klippe hull i skjørtet nå og tape fast noe elektronikk og batterier så er farkosten klar. ble ganske fornøyd med resultatet, det vanskeligste var å få til hjørnene skikkelig, men det gikk på et vis.

skal legge ut bilder, men kameraet var tom for strøm så det får bli i morgen.

prøvde så vidt med et 1.5V batteri for å sjekke løftet og den hovret som bare f.. (riktignok uten hull på undersiden av skjørtet). viften ble riktig så hissig på 7.4V, men fikk ikke holde på så lenge pga høylytt klaging fra samboeren (ja en vifte på børstemotor bråker en del)

til skjørtet brukte jeg et setetrekk av nylon fra biltema og festet med dobbeltsidig skumplast tape. denne tapen heftet skikkelig godt på den glatte nylon stoffet. tape ble også brukt til å skjøte i hjørnene slik at de ble "skikkelige"
    Alf Surdal
    Hovsherad

Comment

• sigve
      • Apr 2005
      • 484

Dette høres kjempebra ut

Originally posted by Alf Surdal
      prøvde så vidt med et 1.5V batteri for å sjekke løftet og den hovret som bare f.. (riktignok uten hull på undersiden av skjørtet). viften ble riktig så hissig på 7.4V, men fikk ikke holde på så lenge pga høylytt klaging fra samboeren (ja en vifte på børstemotor bråker en del)
      Ja vifter bråker, det vet naboen min som stakk hodet ut gjennom vinduet klokken 11 da jeg var ute å teste farkosten for første gang
      Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
      www.youtube.com/bergenflyer

Comment

• Alf Surdal
        • May 2005
        • 680

Hadde første turen med hovercraften i kveld, med litt blandede resultater. prøvde først på gresset, men den blåste seg ikke opp da, pga ujevnt underlag. så prøvde jeg på en grusbane, det funka fint en stund, men den sopte opp en del sand etterhvert slik at den la seg over på ene hjørnet og ikke fløt skikkelig. så prøvde jeg på asfalt, det var andre saker, gikk bra unna, men sopte opp sand da også etterhvert og ble tung i bevegelsen. det har nok blitt strødd en del her i det siste så jeg tror at på en stor parkeringsplass eller lignende vil det funke bedre. på slutten løsnet også motorfestet til viften, men det er bare å feste på nytt med en forbedret løsning. limte bare med epocy på en carbonstang denne gangen, tror det blir litt dårlig heft siden jeg ikke rubbet opp carbonen med sandpapir først. mulig det er bedre å bruke CA eller annen lim på carbon??

vet heller ikke om hulløsningen i skjørtet var helt optimal (se bilde), får eksperimenter litt med deet kanskje.. hadde ikke fullt så god fart heller som på filmen din sigve, tror min craft er litt større så det er mulig jeg reduserer arealet litt også. tror jeg modifiserer litt og prøver på en parkeringsplass eller is/vann neste gang
        Attached Files
        Alf Surdal
        Hovsherad

Comment

• sigve
          • Apr 2005
          • 484

se der ja
          den ser jo bra ut det der.

du har litt samme problemet som jeg hadde med steiner og løsmasse som ligger på bakken. Tror det blir mindre med den løsningen tyor linket til, vurderer å prøve den ut. viften din ser for meg ut som om den er montert feil vei... det virker sikkert, men den blir vel bedre når den monteres rett.
          hvør mye fart fikk du på den? løpefart elns?
          Sigve Haugsnes

sigve.haugsnes.net

Comment

• Alf Surdal
            • May 2005
            • 680

tja skulle vel slite med å løpe fra den før den var loadet opp med sand.. kan ikke forstå hvordan en kan montere viften andre veg, da vil den jo lage vakum?

tenkte å mekke til noe filter som slipper gjennom luft, men hindrer at sand kommer inn i skjørtet for å bli kvitt sandproblemet. en eller ann slags fiberduk eller no sånn.

har mekka til et annet og mye bedre (slik jeg ser det) motorfeste i dag, men nå er problemet at vifta bare løsner fra motor pga at den jokker opp og ned på akslingen. har ikke fått til et bra patent på å feste vifta til motoren enda (det fulgte ikke med en slik hul "bolt" med settskrue og skrue til å feste vifta med så jeg mekka meg noe selv. det er tydelig at det ikke er bra nok for med slike omdreininger blir det fort kast og ubalanse som gir stor belastning på motorfeste og vifte.

hvor kan jeg få tak i en skikkelig "propadapter" til en gws vifte? har kikket på elefun og mosshobby uten å finne noe (mosshobby har, men da følger både motor, duct, fan og hele pakka med..) er kun ute etter adapteren

doningen slik den er nå har mao stort forbedringspotensiale, men så er jo dette bare første prototype da..
            Alf Surdal
            Hovsherad

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

hvis du snur vifta så må du vel bare bytte om på pluss og minus på motoren for at den skal gå rett veg. Er vel slik med sånne vifter også at de er mere effektive ene veien en den andre som vanlige propeller. monterer du en vanlig propell feil vei vil du merke at den trekker mye dårligere.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• Alf Surdal
                • May 2005
                • 680

hvordan vet en hva som er rett veg da?
                Alf Surdal
                Hovsherad

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

det vet ikke jeg for jeg har ikke hatt en slik vifte. men i følge sigve så så det ut som om din stod feil vei. og jeg tror det er normalt att vifta skal blåse mot motoren for at den skal få maks kjøling, virker liksom logisk synes jeg. og mener jeg har sette det slik montert i fly. motoren bakerst.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

Comment

• sigve
                    • Apr 2005
                    • 484

Originally posted by Alf Surdal
                    hvordan vet en hva som er rett veg da?

Den skal monteres som en vanlig propel med motoren bak, ikke som en pusher.
                    Sigve Haugsnes

sigve.haugsnes.net

Comment

• Alf Surdal
                      • May 2005
                      • 680

ja jeg ser det nå, har ikke tenkt meg helt om der nei.. fort gjort å snu motorfestet, da har jeg noe å gjøre i kveld og.. får sikkert mer effekt ut av vifta når jeg snur den så den ikke pusher lenger. kanskje det blir litt mer løft og litt mer suksess?

er det noen som vet hvordan jeg enklest mulig kan feste vifta til motorakslingen? (2mm) klarer ikke å finne en propadapter til vifta noe sted.
                      Alf Surdal
                      Hovsherad

Comment

• sigve
                        • Apr 2005
                        • 484

det e vel et litt sån uvanlig feste på de viftene, tror det beste er å sende en mail til feks elefun å høre med de om de kan skaffe noe sånt.
                        Sigve Haugsnes

sigve.haugsnes.net

Comment

• Alf Surdal
                          • May 2005
                          • 680

sendte en mail til dem, de må jo ha det siden de selger komplette pakker med motor, vifte og duct av denne typen som jeg har.

laget nytt opplegg til vifta nå. snudde motoren og skal bare plugge i motsatt polaritet på batteriet så skal det bli mer futt!
                          Attached Files
                          Alf Surdal
                          Hovsherad

Comment

• Singularitet
                            • Jan 2006
                            • 37

Har fulgt litt med på denna tråden, har lurt på å lage meg en sjøl. Men da vil jeg bruke glow motorer.
                            Hvor stor motor må man regne med å bruke for å komme opp i samme effekt som de elektromotorene dere bruker?
                            Regner med da å bruke en til flyt og en til framdrifta.

Vennlig hilsen MG

Comment

• Psyko-lefse
                              • Feb 2004
                              • 1438

Tror en liten 10-motor ville duget helt fint
                              Morten Smøraas

Comment

• Alf Surdal
                                • May 2005
                                • 680

brukte en 350gws til flyt (ca 50W tipper jeg) og en 480 til fremdrift (100W kanskje?)

prosjektet ligger på hylla nå. er egentlig ferdig men akslingen på motoren som vifta skal stå på er litt skeiv og hakkete så det blir bare vibrasjoner når jeg fyrer opp. får vente til en annen 350 eller 400 motor kommer seilende min veg. er mer opptatt med fly igjen nå..
                                Alf Surdal
                                Hovsherad

Comment

Working...