Unconfigured Ad

Collapse

Klassiske tabber

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Himing
    • Sep 2003
    • 49

Hei. Jeg gjorde det rette - startet med seilfly og to kanaler. Lærte å fly med å sende og gli, og etter hvert også med strikkstart. Hadde noen turer med termikk også. Så kom høsten og ikke noe termikk. Fant fram en Black Widow og lagde motorfeste under kroppen, med festebøyle inn i kroppen, som ble låst av et stag fra høyderorservoen (full trim ned: låst; full trim opp og fullt høyderor: løs ut). Med en fiks liten fallskjerm kom "enken" elegant til jorden mens jeg kunne fly fra opp til 3-400 meters høyde. Så kom kuldegradene. Dermed var trimmen forandret, og ved første sving ute over elva falt motoren av og ned i vannet. Jeg måtte jo lande flyet fra lav høyde og kunne ikke følge motoren med øynene, så den ligger der den dag i dag.

Nytt motorfeste og ny B-W - nå passet jeg på å sjekke trimmen hver gang jeg skulle fly. Ute på isen senere på vinteren - alene. Husk at motoren var festet under kroppen - en noe ukonvensjonell plassering. Jeg holdt flyet med venstre hånd og flippet propellen med høyre, for så å flytte flyet over i høyre hånd og kaste det til værs. Jeg kjente noen små napp i høyre pekefinger, kikket ned og så noen små, hvite striper. OK - jeg hadde vel fått litt skrubb av propellen, men det blødde jo ikke så jeg sendte flyet. Etter hvert merket jeg at det ble vått på høyrehånden, og når jeg kikket ned formelig FLØT blodet fra (senere opptalte) 16 kutt fra en 6x3 propell i 18.000 rpm. Det var kulden som hadde lammet følelsene så jeg ikke kjente smerte og at det ikke blødde mye til å begynne med. Fløy til tanken gikk tom, dumpet motoren og lot venstrehånden fly. Fikk tak i lommetørkleet og surret rundt, men jeg måtte faktisk rense pot'ene på høyrestikka for blod.

Moral: En propell under buken er ikke sunt!
    Krasj? Nei - det var en touch-and-go med for mye touch og for lite go.

Comment

• Superstar40
      • Dec 2002
      • 1667

Endelig ute og fløy igjen Litt disig men vindstille og ok temperatur.
      Etter en avbrutt take-off fordi jeg ikke hadde justert innstillingen til temperatur og luftfuktighet som endte litt hard i åkernen utenfor rullebanen - med avslått hovedstell. Det var bare å finne det man hadde i field boksen å sette på noe som lignet på klemmer.

På`n igjen - gir full gass og flyet letter puh!, men hva skjer - en fyllesjuk høne med vinger - flyet vingler hitt og ditt og febrilske bevegelser gjør at det kommer opp i flyhøyde. Men flyet går mer eller mindre hit og dit, stiger og synker, legger seg over til venstre og så til høyre. Etter noen minutter med "fylle" flyging oppdager jeg tabben antennen er ikke ute - godt det ikke var andre på stripa, rødmet som en tenåring. Fikk flyet ned og tok en kaffe og røyk før jeg fyrte opp på nytt og det endte heldivis godt.

Er medlem av balanserorsklubben fra før av men holdt på å bli medlem av antenneklubben også.

Uansett det var godt å få fløyet igjen etter noen uker med jobb og unger som skal delta på aktiviteter i helgene.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Hooligan
        • Oct 2003
        • 14

Joda, uhell har det vært flere av...

1) Jeg ER medlem av balanserorsklubben, med ny flott EZ-modell (Cherokee) i 25-størrelse. Den ble ikke gammel..

2) En annen opplevelse..
        Jeg kommer inn mot landing, har en fin landingslegg og skal bare få ned tomgangen litt. Uten å se ned forsøker jeg å dra av litt på tomgangstrimmen på radion, og så hører jeg et pip i radion. Flyet (en extra 300 (Hobbico) med OS91FS i nesa) dundrer i isen. Pinneved. Jeg traff mao ikke tomgangstrimmen, men av/på knappen som var plassert rett ved siden av. Nå har jeg radio med av/på bryter langt unna trimmerne....

3) Med radio full av miksemuligheter er det gøy å mikse, selvfølgelig. Jeg satte opp en balanserorsmiks slik at balanserorene også fungerer som flaps. Flaps testet jeg første gang i 15 meters høyde med resultat: Null styring og rett i skogen... Heldigvis ikke totalhavari.

... og der har vært enda flere tilfeller..

Comment

• Flue
          • Oct 2003
          • 902

Det har ikke vært så mange uhell i de 2 årene jeg har flydd, men et og annet har jo skjedd.

En gang glemte jeg å skjekke servo reversing på høyderoret så når jeg sendte flyet (håndstartet det) skjønte jeg ingen ting når jeg dro som bare det, men flyet alikevell stupet nedover.
          Det var en ganske liten eletro moddel laget i isopor som motoren ble ødelagt på.

En annen gang jeg var ute og fløy klarte jeg å kræsje et akro fly slik at det gikk rett mellom to trær, men vingene ble igjen og ble helt most, det ble side- og høyderorene også

Ellers har jeg heldighvis ikke hat så mange uhell.
          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
          er der ingen der kender dem.

Comment

• Lakafant
            • Sep 2003
            • 42

Tabbe

Eg veit ikkje om dette er ein tabbe eller om det er standard, men eg skulle lera å fyka åleine og kjøpte meg eit kyosho ferias.
            Eg sendte flyet ut i lufta og følte at eg ikkje hadde kontroll, pappa sa at eg måtte fyka oppover, og eg drog stikka heilt bak og flyet fòr rett op, eg fekk panikk og tok gassen/throttelen heilt ned og flyet fòr rett i bakken.
            Dett gjentok seg eit par gangar før eg lerte det skikkelegt med instruktør!
            Andre liknande opplevelsar?!?
            MVH
            Sindre Solberg
            Os Aero Klubb

Comment

• JarKri
              • Jun 2002
              • 158

Strøken jomfrutur helt til.....

For noen uker siden fikk jeg tak i en brukt CG Ultimate. Den hadde stått ubrukt i mange år, så jeg måtte fikse litt på den. Satt inn en ballanserorservo i hver vinge. Kjøpte også nye Hitec 645 servoer til høyde og sideror. Alt var gulle godt... helt til jeg skulle lande på Max modellflyklubb sin stripe. Sola stod lavt over horisonten. Horisonten er ganske høy pga et høyt jorde i bakgrunnen, så jeg måtte føre flyet mellom horisonten og sola.
              Plutselig sa det braaaaak og flyet gikk i bakken. Det stod nemlig et tre laaaaangt ute på jordet.( Det eneste treet på hele jordet) Alle bladene hadde fallt av, så det gikk i ett med jordet som ligger bak. Flyet traff de øverste greinene(kvistene).
              Kroppen var like hel, men begge vingene fikk skader i front. Nå er flyet fikset og fløyet. Det gikk utrolig bra, men det var utrolig irriterende å stå der som et "nek" og si: "Hva skjedde der...????" Eller hva sider du Thinntinn?
              Jaran

Comment

• pleym
                • Dec 2001
                • 909

Har vel klart å styre unna de klassiske tabbene selv, men har sett mange andre gå i saksa, også erfarne folk så jeg regner med det kommer. Et par eksempler på tabber jeg har sett:

På flyshow for mange år siden, før jeg selv hadde modellfly. En av de store gutta i klubben, hvis navn holdes hemmelig av hensyn til familien skulle ha oppvisning med en lekker dobbeldekker, mener det var en stearman i .60 størrelse omtrent (gikk akkurat inn i en stasjonsvogn med vingene på). Det hadde samlet seg en ganske stor tilskuerskare rundt ham mens han satte sammen flyet, og det gjorde nok sitt til at han fikk prestasjonsangst og ble "litt" stressa. Han flippa i gang motoren, og strekker ut handa for å skru på dysenåla. Eneste problem var at det var en hissig zinger trepropell mellom han og dysenåla. Resultat: Han stikker handa smakk rett inn i propellen, som knekker i sammenstøtet. Gubben ble kjørt rett på legevakta, og kompisen måtte ta med flyet.

Ellers har jeg sett et par tilfeller av folk som glemmer at de flyr på rygg. Ene tilfellet var en drago red mustang med OS.61 helikopermotor med bakutblås og pipe. Full spiker lowpass på rygg og fullt føyderor i enden av stripa, feil vei. Det var så mye flis at vi måtte hatt støvsuger for å få med alt.

Selv har jeg lært ett og annet om avstandsbedømming. Ligger i sving før landing og tenker "lurer på hvor langt unna det treet er". 1/2 sekund etter fant jeg det ut, og neste spørsmål var "lurer på hvor høyt det er opp dit". (hvorfor detter ikke flyene ned når de treffer vegitasjon?)

Comment

• Vingemutteren
                  • Jul 2002
                  • 2421

Selv har jeg lært ett og annet om avstandsbedømming. Ligger i sving før landing og tenker "lurer på hvor langt unna det treet er". 1/2 sekund etter fant jeg det ut, og neste spørsmål var "lurer på hvor høyt det er opp dit". (hvorfor detter ikke flyene ned når de treffer vegitasjon?)
                  Og det kaller du å ungå klassiske tabber Velkommen i klubben
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Superstar40
                    • Dec 2002
                    • 1667

Denne posten bekrefter vel ordtaket om den eneste sanne fryd er skadefryden :P Når man ser på antall tittere så er dette den mest besøkte temaet/tråden i forumet. Min utfordring til alle titterne kom med tabbene deres så vi ikke føler oss så alene
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• nybegynner
                      • Oct 2003
                      • 78

Min nybegynner tabbe!
                      satte flyet på bakken ,la meg på kne og la styringa fra meg,
                      startet motoren og skulle ta styringa opp.
                      Poff og knekk sa det da proppellen tygde av antenna mi!
                      Så det ble en kort tur på meg.
                      Dette var den første turen min,så det ble en god lærepenge for meg.
                      måtte vente en uke på ny antenne .
                      Har ennå ikke klart balanseror trikset.

Comment

• Zorro
                        • May 2003
                        • 16

Kan noe gå galt, så finner du meg bak stikken.

Ja jeg har prøvd reverserte balanseror, ja jeg har gått i bakken pga inverted flyging i lav høyde. Ja jeg har kappet antennen med propellen, ja jeg har hatt en perfekt innflyvning for så å sette modellen, med nesen først, i bakken få meter fra stripen.

Når tilskuere spør om det blir noen kræsj på stripa i dag, svares det
                        "det kommer ann på om Zorro skal fly"

Likevell er dette den morsomste hobbyen jeg har hatt.

Den historien som har brendt seg best inn i hukomelsen min er:
                        Hadde nettopp kjøpt mitt første fly. Hold på med siste tank under innkjørigen av motoren.
                        Hadde montert vingen på, og tenkt at jeg skulle lette, fly noen meter, for så å sette modellen pent ned på stripa. (som i dette tilfellet var en parkeringsplass) Joda flyet lettet som en drøm, og plutselig var flyet 20 -30 meter opp i lufta.
                        Da tok panikken meg.
                        Jeg legger stikka til venstre for å prøve å få flyet inn til parkeringsplassen igjen. Da legger flyet seg til høyre og tar peiling ut over havet. her foretar flyet seg en rekke krumspring, som ingen i ettertid har klart. (Iflg noen av de erfarne pilotene som tilfeldigvis observerte flyvingen min) på ett eller annet vis klarer jeg å få flyet tilbake til parkeringsplassen, hvor jeg tok ett stup fra 20 -30 meters høyde og rett i bakken. Men jeg var faktisk lykkelig at jeg i det hele tatt fikk flyet tilbake :P

Moralen her? Ha det gøy. Det er det som betyr noe, og tenk sikkerhet. (hvis jeg er der)

Comment

• affa
                          Administrator
                          • Jul 2002
                          • 5877

Ja kan jo bare melde meg på i rekken av balanserorsklubben...............

Og etter å vært gjennom basic flygning og aerobatic flygning begynte å sitte ganske bra så var nok optimismen og troen på megselv bedre enn kunnskapen !
                          Defragmenterte 2stk 90 size modeller iløpet av en uke. Lavt, fort og endte begge to i ett jorde på tvers av pløgselen. Kan garantere at det ikke ble mye igjen.

Har også gjort det geniale å fly jomfrutur med mottakerantennen i en kveil inne i flyet på en 1/4 skala.Oooooops, men den overlevde.

Flydd dogfight med løs batteripakke er heller ingen god ide.

Comment

• Theodor
                            • Nov 2001
                            • 510

Har på følsen at jeg ikke får medlemskap i Balanserorsklubben!?

Har ellers klart meg uten de verste tabbene. Før man tar av med et nytt carbon vidunder sjekkes radioen med de x-antall miksene man trenger ca 370 ganger...
                            Theodor Bastberget

Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                            http://www.modellhelikopter.no

Comment

• xtrem3D
                              • Sep 2003
                              • 34

Jeg presterte å sette flyet ned på bakken og så støtte vingen inntil siden av kroppen. Men hva er det som sitter foran på et motorfly??
                              Jo der sitter propellen som jeg spidda vingen med...
                              Resultatet ble et giga-hull i vingen...
                              Hullet ble teipet med den eneste tiljengelige teipen:
                              5cm grå glassfiberaremert teip. Det ble et sort søkk i vingen, men jomfruturen ble tatt og flyet fløy strålende

Jeg har også sett en nybegynner som hadde skjøtet to vingestrikk fordi han syntes det ble så stramt med bare en. Det resulterte i et fly med vinge som hoppet i det han flyfart...
                              Flyet hoppet opp og ned i luften, før det satte kursen mot isen Rett før flyet skulle blitt pinneved løftet vingen seg og stoppet fallet. Flyet landet av seg selv, uten en skramme

Eivind

Comment

• Thinnthinn
                                • Sep 2002
                                • 1172

Jeg må jo komme med et par bidrag her jeg og...
                                -JA, Jeg er "lykkelig" medlem av balanserorsklubben... (Supra Fly.. R.I.P.)
                                -NEI, jeg har ikke (enda) gitt høyderor inverted på lowpass...

MEN...
                                Min "beste" fadese må vel ha vært følgende:
                                Jeg sto å fløy helt alene på flyplassen min med en Wasp 45 for noen år siden. Hadde dyttet en SuperTiger .61 med pipe i nesa for å få litt mer "futt".. Flyet oppførte seg eksemplarisk, og alt var bare fryd og kameler.
                                Solen hadde bestemt seg for å plassere seg på en lite gunstig flekk på himmelen, så etter å ha prøvd å få den til å flytte seg ved hjelp av ord ikke egnet på trykk, fant jeg det mer effektivt å fly på andre siden av stripa enn den jeg var vant til. "Det er vel ikke noe problem, for jeg er jo så flink.." -tenkte jeg
                                Jeg tok et par lystige low-pass'er (gikk fort med .61'en..). Adrenalinet kokte, og sjela jublet.. Detta var morro!
                                Èn gang til...
                                Det jeg hadde glemt, var at det sto en del bjerker på enden av stripa på den siden, som for å beskytte gården for mine strabaser utpå gresstripa..
                                Flyet kom i fullt firsprang 2m over bakken.. Flott opptrekk...
                                Idet flyet traff bjerka kom det en lyd selv ikke Jan Verner kan etterligne..
                                MEN, det var jo ikke alt..
                                Tidligere nevnte hastighet gjorde at flykroppen fortsatte, mens vinger (og pipe) hang fast i bjerka!
                                Ny lyd - nye muligheter...
                                Full pupp, uten pipe og manglende vinger fortsatte flyet over låven i en pen bue. Jeg kunne ikke annet enn å glise

Krokrygget, og med avslått sender, gikk jeg for å investigere omfanget av "fortreffelsen".
                                Kroppen var nesten like hel, men veide noen kilo ekstra grunnet bittesmå ansamlinger av jord ( ) i nesepartiet...
                                Vingen måtte jeg klatre opp i treet etter, men den var ikke så halvgæren. Pipa kom dalende ned etter at jeg hadde gitt treet en god omgang for å prøve å riste ned vingene..

Dette var kun èn av maaaaaaaaaange uheldigheter fra min side!
                                PS: Min kjære Råååsa Ultimate har truffet både Terra Firm, is, snøkanter, dørkarmer, steinbøtter(!), osv, osv...

Mvh.
                                Sir Crashalot
                                Audun Thinn
                                Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

Working...