Unconfigured Ad

Collapse

Klassiske tabber

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mainne

#61 Unapproved
    Da klarer jeg ikke lengere å holde meg unna denne tråden, jeg må bare fortelle min lille tabbe som kostet meg en Eraser + noen servoer.
    Under NNM i Harstad for 4 eller 5 år siden, jeg kom rett fra NM i F3J i Bodø og skulle bare delta i LSF 21 under NNM. Jeg hadde på vårparten kjøpt meg ny radio, en Multiplex Evo 12 kanaler og rett før konkuransestart måtte jeg bare demonstrere radioen og oppsettet på Eraseren, mange var jo nyskjerrig på radioen siden den var akkurat kommet på markedet. Erasen min var en (jeg sier var) med V-hale, 2 servoer i kropp og 4 servoer i vingene, En kar spør meg om hvordan jeg reverserer feks høyde eller sideror på min radio, om jeg reverserer en servo av gangen eller... Neida sier jeg, jeg gjør bare sånn og sånn enkelt også gjør jeg det, men jeg glemmer å reversere tilbake sideroret på modellen. Plutselig er det min tur, det var 14 stykker til start og jeg startet som nr 4, jeg tar modellen i høyrehanda spaserer bort til vinsjen og huker flyet på lina, jeg spør tidtaker om han er klar. Ok sier han og jeg kjører vinsj, lina strammer opp og jeg kaster modellen med høyrehanda, opp går det og modellen skjener en tanke ut til venstre jeg korrigere med motror, men modellen skjener bare enda mer og jo mer motror jo mer skjener den mot venstre, jeg tror jeg gir motror, men jeg har jo reversert sideroret og nå har jævelskapet fått fart i opptrekket, modellen går i en kjempefin bue mot venstre og spydlander i noen kampesteiner så karbon og glassfiber spruter. Status Eraseren død, mottaker, batteri, 1 stykk balanseror og 1 stykk flaps servo død. Til alt hell fikk jeg låne en modell av en pilot fra Bodø slik at jeg fikk flydd de 2 siste omgangen å kom på 6 plass totalt, men dere kan tro at jeg sjekket rorene nøye før start i hver omgang.

Alf Magne
    Last edited by Guest; 04-02-08, 23:08. Reason: Mye skrivefeil

Comment

• Guest

#62 Unapproved
      2m extra glassfiber med zenoha 45ccm og PPM MOTTAKER! ikke noe radiosjekk heller. den gjorde en masse akrobatikk som jeg ikke kunne før den fant veien ned igjen.trenger vel ikke si hvordan det gikk!
      Last edited by Guest; 04-02-08, 23:25.

Comment

• lim
        • Feb 2008
        • 6

som en kjøkkenmaskin

Alle har vel kjent spenningen når noe nytt dumper inn i postkassa. Måtte bare prøve en ny børsteløs motor jeg hadde kjøpt. 14` prop og 1200watt, skulle bare kjøre den på lavt turtall holdt den jo bare i bakkant på motoren. Utrolig mye krefter i den lille greia selv på lavt turtall.
        Junior åpner døra til hobbyrommet og jeg snur meg rundt for å si att han skal være forsiktig.
        Kommer borti fjernkontrollen og får full gass. Blodet spruter og det bedrer seg ikke når den spiser opp ledningene til lipo pakken og kortslutter disse. Alt ble bare kastet ut av vinduet men jeg prøvde å roe ned junior og meg selv.

Comment

• IsaanFly
          • Jan 2008
          • 58

Denne må vel være klassisk nok. Satte nye servoer i flyet mitt, og satte meg på mopeden og med flyet i den ene handa og styret i den andre trilla jeg de 50 meterne til "flystripa".

Jeg sverger på at da jeg ankom hadde jeg vinden i rett i nesa på flyet. Jeg gikk gjennom sjekklista, og tok av....bare for å se flyet ta av, tippe rundt og trille vingetipp til vingetip bortetter jordet.... jeg tok av med vinden i ræva... Forklaringen kan bare være at jeg tok av samme vei som jeg kjørte mopeden, og jeg hadde jo vinden i ansiktet med mopeden i fart, hi hi...

men det var ikke over med det. Ny take off, MOT vinden denne gang. Ok da flyet var rundt 75-100 meter unna, ja så hører jeg pip...pip....piiiiiiip...fra ESC'en. Hva i F.....

Titter raskt ned på senderen, mens flyet spinner mot bakken...og jada...antenna er nede. Jeg har tatt av TO gnager med antenna nede. Får dratt antenna opp fortere enn svint, drar desperat i stikka og flyet flater utrolig nok ut....1 meter fra pinneved. Noen ganger er det helt greit med en god gammeldags 72Mhz som gjenopretter kontakt INSTANT, og som ikke bruker flere sekunder på å boote, som jeg hører enklete 2.4Ghz systemer gjør

Comment

• geirgr
            • Jan 2007
            • 417

Originally posted by IsaanFly
            Noen ganger er det helt greit med en god gammeldags 72Mhz som gjenopretter kontakt INSTANT, og som ikke bruker flere sekunder på å boote, som jeg hører enklete 2.4Ghz systemer gjør
            Med et 2.4 GHz sytemet hadde du aldri kommet i den situasjonen du nevner. De bruker ikke sammenleggbare antenner
            Geir G
            -----------------------------
            T-Rex 600N Pro VBar
            Raptor 50 Titan
            T-Rex 450SE
            Spektrum DX7
            -----------------------------

Comment

• IsaanFly
              • Jan 2008
              • 58

Originally posted by geirgr
              Med et 2.4 GHz sytemet hadde du aldri kommet i den situasjonen du nevner. De bruker ikke sammenleggbare antenner
              Her tenkte jeg på noen historier jeg har lest om mottakere som plutselig bestemer seg for å reboote med flyet i lufta, og som bruker litt tid på å komme igang, mens flyetgår i bakken. Vistnok noe med batterispenning som synker for langt ned og dermed kutter ESC'en ut eller noe i den dur...husker ikke helt nøyaktig, og forhindrer ikke meg fra å bestille en Spektrum DX6i når den kommer i "løssalg"...

Comment

• Ferry
                • Feb 2007
                • 456

Originally posted by IsaanFly
                og forhindrer ikke meg fra å bestille en Spektrum DX6i når den kommer i "løssalg"...
                rchover.com har DX6i i løssalg, dvs plukket ut av Blade 400-sett. Uten servoer riktignok, noe som passer meg bra. Jeg venter en over helga.

Comment

• Seiler`n
                  • Mar 2005
                  • 821

En kjenning fra Tromsø ( tror jeg ) fikk en av sine livs "lengste" flyturer en sommer for et par år siden på Hornsheia under Lofotuka...

Etter montasje av sin F3F carbon kjærre i 12 -15 tusen kroners klassen skulle gutten fly.. på storhanget var det noe som hindret første forsøk så turen ble innstilt. Etter noe venting var det på`n igjen. Glise ble dyttet i rettning Grønnland... Men så beggynner sekundene å bli lange... Veldig lange.... For etter noen sekunders flight må det jo svinges litt.. Men ingen ting skjer.. Apselutt ingen ting..

Modellen forsetter lyse beint i rettning Grønnland med svak stigning. Men så.. Etter en del hundre meter vipper den ene vingetippen opp og en svak vestre sving begynner. Og etter en sirkel på ca 1 km i diameter lander modellen trykt på myra bak hanget.

Noen av de langste gullhåra må komme fra Tromsø !

Tror han tar rorsjekk nå.... Modeller flyr best med motakerbatteriet tilkoblet
                  Mvh
                  Stig Olsen
                  Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
                  Pike Perfect X tail
                  Pike Brio / Giant
                  Alpina 4001
                  DG 500/22 Elan under opppussing
                  Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• tstens
                    • Dec 2006
                    • 50

Ja ja her var det mye artig å lese,kan vel bidra med et par selv.Som flere har nevnt så er jeg også medlem el skal vi si dobbelt medlem av balanserors klubben atpå til på samme dag.Jeg bor i Brumunddal og hadde inntil for få år siden et ganske brukbart hang i den gamle slalombakken.
                    En dag vinden sto rett innpå(observert fra gårdsplassen gjennom kikkert)var det en meeeeget ivrig sjel som haste programerte et par fly inn på nyradioen(Zagi og Fredy)rask biltur opp og jeg var klar.Kastet først Zagien og fikk et "uforklarlig" kast tilbake inn i hanget med full styrke i bakken.ble såpass skadet at jeg ikke fikk reparet der og da,F#¤%&#¤¤%&.javel da får jeg prøve Hangbomba(fredy)akkurat det samme skjedde ,Hva i H#¤%ete.da gikk det opp for meg kansje jeg skal sjekke bal rorene ,joda selfølgelig.Og hva lærte jeg ?bruk tid på radio sjekk.Var nokså heldig med modellene(brukket hale på fredy)Men stoltheten fikk seg en saftig skrubbsår,ihvertfall med tanke på at jeg til daglig skrur på flyene dere flyr Norge rundt med.
                    Ellers kan jeg nevne en småstygg en.Har fløyet endel 27 cellers F5b for endel år tilbake.Etter et sinnsyk lowpass med min Surprice 6 med en tilhørende Zoom vekk fra meg ,så røk vingebolt festene i skroget.Vingen kom ned som en stor bit konfetti (uskadd)men skroget fløy ca 500 meter over en liten skogbit gjennom en trekrone hvor den pulveriserte.Batteripakken var spredd over 150 kvm og motor og regulator lå ca 20 meter unna panorama vinduet til en kantine .Etter det fløy jeg aldrig svinger mot meg med Hotlinere.
                    Mvh
                    Terje Stensrud
                    Last edited by tstens; 23-02-08, 00:01.

Comment

• Haldor
                      • Nov 2004
                      • 499

Husker en kar på Forus utenfor Stavanger en del år tilbake, med en SpeedCobra med OS.61 bakutblås eller tilsvarende, lynende kjapp var den i alle fall..
                      Fløy en flott loop på full gass men noe skjedde slik at flyet ikke hadde kontakt med radio lenger. Den fortsatte å loope, lavere og lavere for hver gang og tilslutt så traff den nettinggjerdet som var der. Balsaconfetti deluxe....

Egen tabbe:
                      Skulle vise frem en kul F18 EDF for bekjente, guffent vær men flybart. Håndkastet 1.2kg EDF med 330W (mye den gang..) og fløy en fin liten oppvisning. Tilskuere imponert...
                      Pakker etter den ene turen og registrerer at jeg ikke kan se antenneledningen.. Den lå fint sammenkveilet inne i kroppen etter vinteropplag...
                      ----------------
                      Haldor
                      ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• cessna46
                        • Jul 2007
                        • 221

Tabbe..

Får hive meg på jeg også. Den store tabben er igrunn at jeg er fullstendig selvlært pilot, og det har kosta mange timer med reparasjoner på min trofaste trainer. Flyet, en Cessna trainer fra Dynaflite, har vært gjennom det meste, men er utrolig nok med små reparasjoner/service flyvedyktig enda.. Har hatt flyet i mange år og kræsja hvær eneste gang jeg har hatt det i luften. For å få det opp er jo ikke`no problem. Full gass og mye h.ror.. og etterpå null kontroll.. Mange forsøk på barmark med påfølgende store rep, gjorde at jeg lagde meg ski og skulle prøve mere når det kom snø, slik at landingen skulle bli mykere. Det funka jo forsåvidt, men busker og trær gjør jo samme skade om det er snø eller ikke. 15 cm puddersnø oppå isen hadde ingen bremsende effekt heller.. Så veien har vært lang. I sommer skulle jeg ta opp forsøkene etter et par år uten. Nå skulle jeg få det til, og fikk meg simulator og pratet med folk i nærmeste flyklubb. Etter noen timer trening på sim fikk jeg kontroll på flyginga, og kontrollerte landinger. Nå var motet på topp Dagen til å fyre igang flyet igjenn var kommet. Helt klart..
                        Jeg hadde ikke tid til å vente til jeg fikk avtale med en erfaren pilot, så nok en gang skulle dette gjøres på egen hånd. Med etterhvært blandede tanker i hodet ble flyet sendt i luften. Etter litt trim på rorene fløy det faktisk ganske kontrollert og fint Etter litt forsiktig sirkling rundt var det tid for landing, og også denne hadde jeg forholdsvis bra kontroll på. Etter den dagen ble simulatoren og flyet brukt flittig.
                        Nå er traineren pensjonert, så jeg går våren i møte med en .60 ekstra og en TF cessna 182.
                        Mvh Steffen Sund.

Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

Comment

• Guest

#72 Unapproved
                          en kamerat skulle ta opp sin nye carosel med rossi 61 motor i dag. jeg tok 2 turer med den og på den 3 turen skulle plutselig han også prøve! ok! 24,3 sekunder senere,full gass rett ned. PANG!!!!! flyet revnet på langs. kropp,vinger,tank,servor,hjul,forgasser ja alt ble ødelagt. burde vel kanskje ikke gitt han senderen? men det VAR jo hans fly!
                          i morgen reiser han til kongsberg å henter et nytt fly(brukt)

noen som vet hvor man kan få forgasser til den rossi'n? den er jo ny.
                          Attached Files
                          Last edited by Guest; 23-02-08, 20:03.

Comment

Working...