Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Modellen stiger for mye. Jeg må trimme "ned". Naturlig da å trykke på den nederste trimmknappen, ikke sant? Resultat: Modeller stiger mer. Hmm... Merkelige greier det der du.
Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
Jesper Stærkær
Etter noen flotte runder over et jorde og på vei imot meg selv flyet ligger i en Høyre sving og jeg skal rette opp flyet, Drar så stikka til høyre.
Ehh det blir vel feil når flyet kommer mot deg :S
Resultatet ble ihvertfall ikke pent
Noen som vet hvor det er rimligst å kjøpe ny kropp ?
Noen som vet hvor det er rimligst å kjøpe ny kropp ?
Vet ikke hvor du kan få fatt i ny kropp, men kan du ikke bygge den opp igjen da?
Har du alle delene?
Min Calmato så tilsvarende ut som din etter krasj, og trodde ikke den var reparerbar. Tok faktisk over et år før jeg begynte å reparere på den.
Det var faktisk mye enklere enn jeg hadde trodd.
Gikk 2 kvelder, litt betrekning og en del epoxy
Har sett andre her på forumet som også har bygd opp Calmatoene sine etter tilsvarende krasj.
Hadde lyst til å holde meg unna denne tråden, men i dag var det kanskje på tide
Hjemmekontor i dag, så jeg bare måtte ta noen tanker på klubben. Fløy 2 tanker og koste meg. Helt alene, sola skinner og nesten ikke noe vind.
Så klar for tank3. Fylte opp, satte Raptoren ned og spoolet opp.
Hovret litt rundt, og ga flatt jern for å ta en flipp i 3m høyde. Dette har jeg jo gjort så mange ganger før.
Men forskjellen denne gangen var at jeg fremdeles var i NORMAL mode !
Med 3m ned til bakken rakk jeg ikke å rette den opp. Prøvde og gi negativ men der var det ikke mye respons og Raptoren landet faktisk på halen.
Har lest flere som har glemt å endre til idleup, men trodde aldri jeg skuller være like "lur". Men det er jeg tydeligvis.. Jeg burde vel hørt forskjellen på 1600rpm og 2000rpm men...
Heldigvis er det en Raptor 50 vi snakker om så det er ikke store kostnaden før den er flyklar igjen. Puh....
Må jo ha "dosen" min til helgen igjen
En av mine mer fascinerende var på benken i hobbyrommet. Er jo av den dristige sorten så jeg spant opp Rexen for å se på et eller annet jeg ikke husker. På hylla oppunder taket lå et lite strikkdrevet ornithopter av balsa og papir. Mitt hobbyrom er ikke det største så selv en Rex lager litt turbulens der hvilket selvsagt resulterte i at ornithopteret tok av fra hylla og raskt ble sugd rett ned i Rex rotoren med ganske katastrofale følger for den lille balsagreia.
fant balsa og papirbiter forskjellige steder der inne i ukesvis etterpå.
Vel, er komplett nybegynner på modell og kjøpte meg en ferdigpakke ( Twister CP V2 ) ...
Det tok vel nøyaktig 5 minutter før jeg gjorde min første tabbe, som kunne blitt ille.
Skulle kalibrere og sjekke reversing inne, men 4in1'en nektet å gå i grønt.
Klønet litt rundt med kontrollen, sjekket ledninger og plutselig bestemte helien seg for å gå for fullt!
Utrolig rask reaksjon gjorde at jeg fikk smekket gassen opp ...
For SELVSAGT ble Twisteren levert med reverse throttle!
Så på ett eller annet tidspunkt klarte jeg å sette gassen opp ( i bunn ... ), 4in1'en ble glad og fornøyd, gikk i grønt, jeg var oppgitt og skulle ta NED throttle ( som da var opp ... ) og hu hei hvor det går.
Fikk i det minste litt mer respekt for å kontrollere LED'er og i det hele tatt aktivere litt IQ før jeg tukler rundt og feilsjekke EN TING OM GANGEN.
Jeg er nå på dag 3, ca. 1 times walk'n jump-trening. Foreløpig ikke vært idiot igjen
( syntes tråden burde brukes mer, artig lesning og godt å vite at man ikke er alene ... )
Får vel nesten slenge inn noen ord jeg også.
Jeg også trenet meget masse på simulator.
Mitt første fly:
jupiter m/os 46 motor.
Kjempestolt og greier.
Ny tur stod for tur. Nærmere sagt på fjellet i skodda.
Ikke lurt,men har man dilla så har man dilla.
Denne gangen gikk det ikke så bra da.
Take off,borte i skodda, høyere turtall, rett ned, kaboooooom
Sier ikke mere
Var ute og fløy med det splitter nye flyet mitt. Vel, han som bygde det tar av og letter siden jeg er helt fersk. Det flyr pent og rolig syns nå jeg, men overlater landingen til fyren, som har en 40 års erfaring med modellfly.
Første landing var helt perfekt. Det er bare at det ruller veeeeldig langt...rett utfor en skrent på enden av stripa som ender i n vannfylt risåker (er i Thailand). Heldigvis stopper flyet in en liten busk uten skader.
Vi skifter batteri, og tar en pause. Og kompisen tar av igjen, overlater til meg å fly rundt i stødige sirkeler og 8 tall. Han lander. Men velger å vise seg litt fram siden vi nå har tilskuere. Stuper ned mot stripa, og flater ut. Flyet svever rett over stripa, braser gjennom noen tynne greiner i et tre og sjener ut over samme risåkeren...og lander utrolig nok oppå diket mellom to risåkre...
Det ser uskadd ut, og vi har vel 6 - 7 minutter batteritid igjen. Så han tar av på nytt. Jeg merker ettervert at svinger mot babord er litt brå. Dvs, flyet reagerer ikke i det hele tatt, også legger det seg plutselig over. Det skjer flere ganger. Jeg blir litt nervøs av det, og er litt trett etter nesten 30 minutter i lufta med nervene i helspenn.
Så kompisen min skal lande. Flyet kommer pent in. Men så legger det seg plutselig over på rygg, sjener mot venstre, og rett i ei anna risamark, men er heldig og flyet lander ikke i vann.
Vi sjekker flyet, og det viser seg at halefinnen er brukket rett av. ANtagelig sjedde det på ferden gjennom grenne under forige crash. Halefinnen hang bare i monocoaten og tapen som fester haleroret til finna.
Vel, ikke noen stor sak men bare litt lim, så ble det like fint igjen. Så neste gang jeg crasher tror jeg jeg sjekker ting litt mer...
I et svakt øyeblikk ser det ut til at motstandskraften mot å holde seg unna denne tråden er nede for telling, så her kommer mitt stolte øyeblikk.
I en dvaleperiode for noen år siden fikk jeg ånden over meg igjen, og da hender det at entusiasmen overgår selvinnsikt og rustne fingre.
Det var på Lifjell det skjedde en flott vårdag med en smule skrå vind inn på nord(øst?)siden av skaret. Jeg sto alene på hanget og koste meg med en noe sliten Pibros (depron delta for hang). Herjet litt langs kanten, fløy noen legger og hadde det aldeles strålende.
Etterhvert kom det til at jeg fløy langt ut og ut på siden fra kanten med en påfølgende medvindslegg inn mot kanten igjen. Holdt retningen litt for lenge og havnet litt for langt bakpå, og hadde et svare strev med å få lirket modellen frem mot løftområdet igjen. Det gikk på et hvis og like før jeg var "home free" befant jeg meg i den situasjonen at flyet var rett over hodet mitt, og dilemmaet var i hovedsak "når skal jeg snu meg?". Begrunnelsen for valget jeg tok kan jeg ikke huske, men etterpåklokskapens lys har gjort det ettertrykkelig klart at det var for tidlig.
En kjapp rotasjon senere, og med gryende undring over hvorfor jeg ikke hadde fått øye på modellen enda slo det meg bokstavelig talt. Modellen hadde stallet ut med påfølgende blinktreff midt i bakhodet mitt.
Modellen var sliten og bløt i nesa så ingen skade var skjedd, men jeg var ikke i stand til å fly på ca 10min grunnet intens krampelatter. Tipper det hadde vært et syn å se en raring på en fjelltopp som planter et modellfly i hodet på seg selv, for så å ligge og vri seg i lyngen av latter...
Når jeg omsider var i lufta igjen kom det en jogger (!) opp til meg, interessert sa han at "Ja dette hadde du jamen god kontroll på" - nå i ettertid er jeg ikke helt sikker på om den stakkars joggeren forstod hvorfor jeg begynte å le av akkurat den kommentaren
Kan skrive om en litt smertefull opplevelse jeg hadde på Jarlsberg for noen år siden.
Jeg deltok på et skala stevne med to modeller, en vakker dobbeldekker med OS stjerna i nesa, og en heller stor P-47, med 80cc rekkemotor i nesa. Etter mange fine turer med begge fly på dagtid, ble det litt fri flyving på kvelden.
Jeg ville fly en runde med Bolten, og hadde en litt uvanlig start prosedyre.
Grunnet litt lekkasje i retracken, hadde jeg funnet ut at det beste var å starte motoren, for deretter å fylle luft i retracken. Påfyllingsventilen lå inni hjulbrønnen og var litt vanskelig å komme til. Spesielt med motoren i gang.
Vel, tanken var full, og jeg slo av kompressoren. Koblet av slangen, og skulle flytte 12 volts batteriet som kompressoren var koblet til. Da klarte jeg å komme borti gass stikka på radioen, som lå like ved kneet mitt, og motoren rusa opp på full gass. Det hele gikk veldig fort, men jeg opplevde de neste sekundene i svært sakte kino.
Jeg satt forran vingen, og siden jeg satt der, ville flyet snu seg mot meg, siden jeg prøvde å holde igjen flyet ved å trykke mot forkanten av vingen inne ved rota. Jeg ser 1 stk 28x10 propell komme nærmere og nærmere ryggen. Jeg roper om hjelp, men før de fleste reagerer har propellen entret T skjorta. Denne er nokså tynn, og juleribba står så for tur. Mange folk kommer og etterhvert er flyet borte. Ligger og holder meg i siden, fa.. så vondt det var, og høyre skulder verker som besatt. Jeg slipper forsiktig opp hånden og blodet strømmer fint ut av kroppen. Ble lagt i en liten varebil og full fart til sykehus. Ble sydd igjen både innvendig og utvendig, og fikk med meg en dose Paralgin Forte. Måtte selvfølgelig tilbake til stripa, kunne ikke ligge på sykehus når det var flystevne. Sydde noen fine sting på skulderen også.
Haha!
Glimrende historier allerede etter kort tid etter livet ble pustet tilbake i tråden
Sjaa : "men jeg var ikke i stand til å fly på ca 10min grunnet intens krampelatter."
That's the spirit! Hva annet kunne man gjort ...
Eagle : Uff ... men, tilbake igjen på flystevnet ... vel, nok mer hardcore enn jeg vil bli Står respekt av det, hehe.
IsaanFly : Skal det kræsjes, gjør det selv Hmm ... minner meg på ... må kjøpe lim jeg. Tok understellet på helien min etter litt mange paniske throttle-OFF landinger i dag ....
Det var i det ”herrens” år 1961 at jeg oppdaget at Modell Hobby hadde pulse-jet.
Besøk på flystevner på Gardermoen vekket tidlig interessen for å bygge et jetfly,
og siden en kar fra bygda var jagerflyger( F-86 Sabre), var det drømmeflyet.
Penger ble tjent og turen gikk til Skovveien for å hente vidunderet, et blankt rør
med et (hode) i fronten, som hadde et rør for tilkobling av bensin og trykkluft.
Det var også en tennplugg, samme type som i en bilmotor.
Bensintank ble laget og pluggen ble tilkoblet tenningsanlegget på en moped.
En bildekkpumpe ble tilkoblet og vi var klare for startforsøk.
Pump/tråkk, bang - pump/tråkk, bang. Ingenting mer skjedde. I manualen sto det at
det beste var jevn tilførsel av luft (trykkluft). Faren til en kamerat drev bilverksted,
så han ble kontaktet, om muligheten til prøvestart der. Dette var greit, men luftslangen
var ikke lengre, enn at vi måtte starte inne på verkstedet.
Motoren startet, og plutselig skjønte vi hvorfor manualen advarte mot å starte den,
hvis det var beitende husdyr, innen en kilometer. I panikk ble bensinslangen revet av,
slik at stillheten igjen, senket seg over nabolaget. Er senere litt plaget av Tinnitus, og
jeg vet utmerket godt, hva som er grunnen til det.
Motoren ble senere benyttet i linestyrt speedfly, noe som ikke høstet nevneverdig
anerkjennelse, utenom modellflygjengen. F-86 ble skrinlagt, men drømmen lever.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment