Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nye jagerfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Lumbajack View Post
    Hehe...man kan ha mye morro med svenskene...
    ...men så slo det meg. DE bygger faktisk FLY...



    ...tenk deg at Norge bygger jagerflya sine selv....



    HAHAHAHAHAHAHAHA!!! *hikst*
    Som Svensk må jeg nå si takk for den kommentaren og samtidlig tenker jeg på alle i min gamle hjemby som nå ikke får mange års arbeid med å produsere Norsk Gripen.

    God helg, også med Amerikanske fly!
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

    Comment


    • #32
      En nasjon full av eksperter. . .

      Det er ganske morsomt å følge media i disse dager. Du verden hvor mange som føler seg kvalifiserte til velge norges kampfly for de neste 30 år.

      Jeg tror den bredt sammensatte prosjektgruppen, samt de eksterne kvalitetssikrere har gjort et godt og grundig stykke arbeid.

      Men, det er jo alltid fremtiden som vil vise om valget var riktig.

      Dvs. om valget virkelig er tatt da...

      God helg!

      PS: Hvor blir det av fredagshumoren???
      http://www.phoenix-rc.org/
      http://www.glamdalrck.net
      http://www.scalewarbird.org/
      ---------------------------------------------------
      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

      Comment


      • #33
        Originally posted by tahustvedt View Post
        Til tross for hva mange selverklærte eksperter tror så var det mest sansynligvis ikke bare konspirasjoner som gjorde at F-35 ble valgt.
        Nei, helt sikkert ikke..
        Det var vel hele poenget, å la folk tro at det var faktisk en debatt om det..
        La Ola Normann tro at det var et utfall som kunne diskuteres, og komme til en løsning som svarer til kronene vi må gi for det.
        Men det var det ikke, dvs det var en "slags" debatt, men resultatet var bestemt ifra før, og som jeg sa,- for lenge sia..
        Vi traff vel selve nerven i fanget til onkel Sam på det her..

        Stor politikk, sånn er det bare...
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • #34
          Så det betyr ingenting at JSF kanskje er det beste flyet?

          Comment


          • #35
            Ganske artig å høre på all diskusjonen etter jagerfly-valget. Dukker opp veldig mange "forsvarseksperter" som helt klart ikke har snøring på hva de prater om. Ganske utrolig at avisene lar mye av slikt vås gå i trykken. Og mange av norges befolkning svelger jo det rått.
            Mvh
            Ståle

            Comment


            • #36
              Jeg vil ihvertfall tro at Mr. Hustvedt er den mest fornuftige å høre på i denne saken, siden han faktisk jobber med de som skal fly disse greiene....
              Hilsen Rune Marcussen

              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

              Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

              Comment


              • #37
                Originally posted by roadrune View Post
                Jeg vil ihvertfall tro at Mr. Hustvedt er den mest fornuftige å høre på i denne saken, siden han faktisk jobber med de som skal fly disse greiene....
                Hvis han i det hele tatt gjør det synes jeg det er vel drøyt å utnevne han til "sannhetsvitne". Eller hva sier du selv Mr. Hustvedt?

                Selv tror jeg det fortsatt er noen år frem til en eventuell endelig kontrakt foreligger og som medfører at det fyskisk vil starte en produksjon for Norge. I mellomtiden håper jeg at Kongressen eller andre beslutningsmyndigheter dropper JSF og at det muliggjør vurdering av andre typer, Eurofighter eller andre amerikanske varianter, og kanskje i samarbeid med Danmark og Nederland.

                Stein

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Kingfisher View Post
                  Hvis han i det hele tatt gjør det synes jeg det er vel drøyt å utnevne han til "sannhetsvitne". Eller hva sier du selv Mr. Hustvedt?

                  Selv tror jeg det fortsatt er noen år frem til en eventuell endelig kontrakt foreligger og som medfører at det fyskisk vil starte en produksjon for Norge. I mellomtiden håper jeg at Kongressen eller andre beslutningsmyndigheter dropper JSF og at det muliggjør vurdering av andre typer, Eurofighter eller andre amerikanske varianter, og kanskje i samarbeid med Danmark og Nederland.

                  Stein
                  Mulig det, men jeg vil jo tro at om noen er kvalifisert til å si hvilket fly som er best ut fra opplysningene fabrikken kan hoste opp, så må det vel være pilotene.

                  Og siden Hustvedt jobber i luftforsvaret, regner jeg med at han snakker med disse pilotene, derfor mente jeg at han burde ha greie på det.

                  Personlig så aner jeg ikke, en Airbus kunne vært mer egnet for hva jeg vet.
                  Hilsen Rune Marcussen

                  MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                  T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                  JR DSX9

                  Fitjar Modellflyklubb
                  ---------------------------------------------------------------------------
                  Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                  Comment


                  • #39
                    Jeg aner ikke hvilket fly som er best og har ingenting med jagerfly å gjøre, men det er sinnsykt mye spekulasjoner ute og går nå bare fordi et lite hull i konspirasjonsteorien til mange ble fylt, uten at det beviser noe som helst.

                    Mine meninger er forresten bare mine, og representerer ikke nødvendigvis forsvarets synspunkt.
                    Last edited by tahustvedt; 22-11-08, 14:42.

                    Comment


                    • #40
                      Selv tror jeg det fortsatt er noen år frem til en eventuell endelig kontrakt foreligger og som medfører at det fyskisk vil starte en produksjon for Norge. I mellomtiden håper jeg at Kongressen eller andre beslutningsmyndigheter dropper JSF og at det muliggjør vurdering av andre typer, Eurofighter eller andre amerikanske varianter, og kanskje i samarbeid med Danmark og Nederland.

                      Stein[/QUOTE]

                      Hvorfor mener du Eurofighter er et bedre fly enn JSF Kingfisher? Fordi det har bedre thrust/weight ratio?
                      Mvh
                      Ståle

                      Comment


                      • #41
                        Selvsagt er det hele en konspirasjon!

                        Når de som skal bestemme hvilke fly Norge skal ha har bestemt seg for å velge JSF er det selvsagt viktig å bruke masse tid og masse penger på lure det norske folk og svenske folk trill rundt før en kan annonsere valget.

                        At JSF nærmest regelrett banket Gripen ned i støvlene betyr ingenting!

                        Forøvrig tror jeg hele regjeringen er en gjeng med løgnere som kun uttaler seg til egen fordel og lyger for det norske folk for å oppnå egne goder.

                        Eeehm....kremt....hvor paranoid går det an å bli?

                        Comment


                        • #42
                          Ikke umulig at det offentlige ennå en gang har kjøpt katta i sekken. Flyet er jo ikke satt i produksjon ennå. Vi har jo nok eksempler på utopiske kravspesifikasjoner når det offentlige gjør innkjøp og så blir det det bare tull.

                          De siste 10 år så er jo stort sett alle store datainnkjøp i det offentlige vært delvis eller helt fiasko. Systemet for billetter i Oslo som har kostet noen hundre milioner er jo ikke blitt realisert - det står bare masse bokser rundt omkring og forfaller.

                          Men uansett det var gøy og se Gripen og Eurofighter på Rygge i fjor sammen med Rafaelle. Det var jo virkelige fly og hadde flydd ditt selv - ikke "Airfix" modell som ble utstilt i Bodø.

                          Egentlig så bryr jeg meg ikke så mye - de som skal fly det får avgjøre om det er bra når den tid kommer og så får vi skattebetalere betale regning.
                          Espen Kvien
                          Gruppeleder F3A
                          Vingtor RC Club
                          f3a.norge@gmail.com

                          Mange fly og mye moro

                          Comment


                          • #43
                            [/QUOTE]
                            Hvorfor mener du Eurofighter er et bedre fly enn JSF Kingfisher? Fordi det har bedre thrust/weight ratio?[/QUOTE]

                            Det har jeg ingen formening om. Det som interesserer meg mest er innkjøpsprosessen. Når utvalget i utgangspunktet er 3 varianter, som går ned til 2, og når det etter det jeg nå forstår er veldig stor avstand mellom de to gjenværende typene, ja da kan en spørre seg om valget faktisk er optimalt eller om det er et valg mellom pest og kolera.
                            Alle kjøpere ønsker jo mest "bang for the buck". Får vi det, med reelt sett bare ett alternativ å velge i?
                            I tillegg har jeg en tro på at samarbeid med europeiske Nato-medlemmer har en stor verdi, det være seg helikopter, ubåter og jagerfly. Nå gjenstår det å se da hva Danmark og Nederland velger. Hvis de ikke velger JSF så vil det igjen bli stillt spørsmål med Norges valg og hvorfor vi gjør som vi gjør.

                            Stein

                            Comment


                            • #44
                              Det har jeg ingen formening om. Det som interesserer meg mest er innkjøpsprosessen. Når utvalget i utgangspunktet er 3 varianter, som går ned til 2, og når det etter det jeg nå forstår er veldig stor avstand mellom de to gjenværende typene, ja da kan en spørre seg om valget faktisk er optimalt eller om det er et valg mellom pest og kolera.
                              Alle kjøpere ønsker jo mest "bang for the buck". Får vi det, med reelt sett bare ett alternativ å velge i?
                              I tillegg har jeg en tro på at samarbeid med europeiske Nato-medlemmer har en stor verdi, det være seg helikopter, ubåter og jagerfly. Nå gjenstår det å se da hva Danmark og Nederland velger. Hvis de ikke velger JSF så vil det igjen bli stillt spørsmål med Norges valg og hvorfor vi gjør som vi gjør.

                              Stein[/QUOTE]

                              Det vil forundre meg veldig om Nederland velger noe annet JSF, Danmark er jeg litt mer usikker på. Når det gjelder flyvalget, mener jo jeg at, satt litt på spissen, det er som å få valget mellom en "Volvo" og en "Batmobil" der "Batmobilen" er billigere. Valget blir ikke så vanskelig. Så det er jo nettopp det vi får, mest "bang for the buck". Å putte en "BMW/Jaguar/.../..../..../..." inn som et tredje alternativ å velge mellom, gjør ikke valget noe vanskeligere. Men det nå bare min mening.
                              Last edited by Burns; 22-11-08, 17:01.
                              Mvh
                              Ståle

                              Comment


                              • #45
                                Det vil sikkert ta noen år fra nå før vi har fasit i hånd og jeg er ingen ekspert, men personligen er jeg beredt å satse en "familiejuvel" på at den reelle prisen på JSF sprekker på lik linje med fantasibudsjetter a' la Tromsø OL. Det er ikke enkelt å forutsi prisen på en vare som ikke finnes med teknologi som ikke finnes - enda.

                                Time will tell, men grisen i sekken har vi hørt om før.

                                Peter
                                Peter Rahm
                                Siggerud
                                Cirrus RCFK

                                Comment

                                Working...
                                X