Unconfigured Ad

Collapse

RC klubber som ekskluderer medlemmer…

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arild Johansen
    • Jan 2004
    • 426

RC klubber som ekskluderer medlemmer…

En tragisk, men dessverre sann overskrift. Når vi nå har nådd februar og vi er ferdig med å si ”godt nytt år” til hverandre er det med en viss frustrasjon jeg selv i møtekommer en ny sesong. Det har med det faktum at 2 RC klubber nå har innført forbud mot RC helikopter!

Jeg er selv ikke medlem i noen av klubbene og er derfor ikke direkte berørt, men føler en stor frustrasjon over den utvikling sporten tar. Glåmdal RC Klubb og Aurskog og Høland Modelflyklubb har begge nylig innført forbud mot helikopter. Felles for begge klubbene er at det er på bakgrunn av støy. Siden jeg personlig ikke har førstehånds informasjon vil deler av det jeg refererer være basert på den prat som går på folkemunn og derfor bære preg av nyansering. Hovedsak til at jeg skriver dette innlegget er at jeg finner utviklingen skremmende for et så lite miljø RC Norge faktisk er.

Begge klubber legger støy til grunn for ekskludering av helikopteraktivitet. Dette er på bakgrunn av påståtte klager fra naboer og nærmiljø. Ingen av klubbene har så vidt jeg vet foretatt relevante støymålinger med fremleggelse av et omforent og relevant resultat før vedtak om forbud mot helikopter ble vedtatt i styret som løsningen på støyproblemet. Begge klubbene har utøvere med store modellfly med store og kraftige motorer, som ved en rederlig støymåling ville slått et hvert helikopter med god margin. Ennå mer merkverdig er det at det tydelig vis ikke er gjort unntak for elektrohelikopter. Det mulig at det kun gjelder AHMFK og ikke Glåmdal RC Klubb, men for førstnevnte har jeg selv lest notatet fra styret i klubben.

Det er synd å se at den kløften som til dels har vært mellom flypiloter og helikopterpiloter tydeligvis øker i størrelse. Dette gjelder ikke til gangs for RC Norge siden jeg ser at det i mange miljøer rundt forbi i Norges land er piloter som trives i fellesskap enten de flyr helikopter eller fly. Mange flyr jo også begge deler. Videre er det skremmende med tanke på at tilflyt og rekruttering innefor RC sporten har gått mer mot helikopter enn tidligere. Det er mange unge og lovende piloter som blir møtt av et forgubbet RC miljø i dag, med sine nyinnførte forbud.

Jeg startet min karriere i 1987 med modellfly. Jeg fattet interesse for helikopter i ´90-91 og merket allerede da at kløften var der. På bakgrunn av dette var en gruppe helikopterpiloter inkludert meg selv på farten og startet Oslo Helikopter Klubb. Da jeg mistet interesse for sporten og ga meg i ´94 var klubben godt etablert. 10 år etter startet jeg med ny frisk i sporten og oppdaget at min gamle klubb hadde vokst til Norges største helikopter klubb. Altså var det definitivt et behov for flyplass uten surmuling. Når jeg nå opplever at klubber som har utmerkede arealer for utøvelse av sporten innenfor alle grener rotter seg sammen og innfører forbud og klasseskille mister jeg respekt. Hadde de innført støybegrensning og helikopter hadde falt utenom hadde saken vært annerledes.

Jeg vil med dette innlegget be et hvert styre i RC Norge om ikke å ramle i ”gubbefella”. Vi har allerede nok å kjempe i mot i vår utøvelse av sporten og rekreasjonstiden vi forhåpentlig kan benytte oss av i fremtiden. Når vår største motstander er støy, så vær nå så snill mot dere selv og ikke ekskluder deres egen aktivitet for modellfly med forbrenningsmotor. De bråker vel så mye som helikopter, i noen tilfeller mer. Dere undergraver deler av deres egen aktivitet ved å fatte slike beslutninger på der til lite gjennomtenkte konklusjoner!

Ser frem til en konstruktiv debatt rundt emnet!

Arild Johansen
    Last edited by Arild Johansen; 06-02-08, 10:26.
    Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
    AHMHK
  • jørgen123
    • Jul 2005
    • 706

Vet ikke om det er støy decibel messig for høy de tenker på, men typen lyd. Altså, JEG synes at støyen fra heli (fuel) blir veldig konstant og og noe høyfrekvent. blir for meg litt som å stå på bakken å justere glow motor på full gass i 10 min i strekk. tror det er flere som hadde blitt litt ør i hauet av sånn. kan (nesten) sammenliknes med hovring så nært som mulig i idle up 2.

for meg så blir "fly-støyen" litt mer behagelig å høre på, og gjerne litt lavere pga. at modellen gjerne er litt lengre borte enn et heli.

Jeg personlig har ikke noe imot heli, eller helipiloter, men av og til kan jeg bli ør i hauet med mye helihovring.
    Selv synes jeg ikke man burde forby heli i noen som helst modellflyklubb, uansett fuel eller elektro!
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• highspeed
      • Nov 2005
      • 227

Oslo Helikopterklubb?

Hvordan stiller Oslo Helikopter Klubb seg til piloter som vil fly med faste vinger i deres klubb?
      Niels Jensen
      Phoenix rc club

Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

Modellflyving er mental hygiene.

Comment

• ErlendM
        • Jun 2006
        • 631

Veldig bra innlegg!

Vår klubb har ingen skiller mellom heli eller fly, men jeg ser at det er et konfliktmateriale i det å ha begge deler i klubben. Det jeg prøver å få en diskusjon på i klubben går på hvordan en skal organisere flyginga slik at helikopter-pilotene får fly i fred, og motsatt. Slik det har vært hos oss så hovrer helikopter gjerne like over rullebanen - noe som forstyrrer fly som vil lande eller trene landingsinnlegg. Og motsatt selvsagt - helipiloter som trener må hele tiden være på vakt ovenfor fly som kommer. Dette er ikke enkelt, men jeg håper vi får til en ordning I DIALOG med både heli- og fly-pilotene i klubben vår. Vi forsøker også å få til en egen "heli-port" men det er ikke så enkelt å få til med tanke på arealet rundt stripa vår.

Når det gjelder diskriminering/utestengelse i forhold til støy prøver vi for vår del å innføre et regelverk i klubben som er i tråd med NLF's anbefalinger. Alle fly og helikoptre som ikke er innenfor dette vil da kunne utestenges inntil de har forbedret støynivået på modellen.

Når det gjelder heli-støy så er jeg enig med jørgen123 at et heli er mye mer irriterende enn et fly, men samtidig skal en tenke på at helilyden normalt sett er lengre unna naboer enn et fly er. Heliene flyr stort sett mye nærmere piloten enn hva flyene gjør, så sånn sett vil jeg tro at lyden nok er verre for oss som oppholder oss ved stripa, enn hos naboene. Hva med en 3D-modell (fly) som henger etter propellen og flyr sakte rundt - det er ikke mye som skiller dette fra et helikopter? Støy er subjektivt så det er vanskelig å argumentere med andre ting enn støymålinger og et overordnet regelverk.

Når det gjelder regelverk så har vi også hatt naboklager, med påfølgende saksbehandling i kommunen. Her er kommunen heldigvis på vår side, men de sliter voldsomt med å definere hva slags virksomhet vi bedriver med tanke på støy. De har endt opp med å kalle det "ekstern inustristøy" i mangel av noe bedre. Med et vedtak på kommende årsmøte i klubben håper jeg at regelverket til NLF blir implementert, og da kan kommunen nytte dette i stedet for og vi som klubb står mye sterkere siden vi da faktisk kan dokumentere støygrenser og foreta støymålinger som er etterprøvbare.
        Erlend Moen
        Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• esmel
          • Dec 2004
          • 2830

Problemstillingen er vel ikke helt ukjent.
          Dersom vi skulle få et problem med det her oppe kunne jeg tenkt meg å gjort følgende før en velger å utelukke en gren innen denne brede hobbyen.

- Dialog med naboer
          - Dokumenterte støymålinger hjemme hos de som har fremmet en klage
          - Dokumenterte støymålinger på stripa
          - Kartlegge hvilke rettigheter "naboen" faktisk har til å sette en stopper for aktiviteten (jeg innbilder meg selv at vi av og til er litt for snille i forhold til andre større idretter)
          - Bli enige med den som klager, om begrensninger i flytiden. F.eks kun heliflyging på onsdag fra kl. x til y.
          - Bli enige om evaluering av tiltaket sammen med "naboen" for å se om det har hatt ønsket effekt. Hvis naboen ikke går med på dette syntes jeg det vitner mer om vranghet enn et reelt ønske om å begrense flygingen.

Om ingen av disse tingene fører frem så må en vel ta en besluttning om hvorvidt en skal velge å høre på naboen eller stå på sitt dersom det er målt akseptable støynivåer hos naboen. Resulatet kan jo bli at en mister stripa si og da får INGEN flydd.
          Men så er det jo dette med en viss grad av solidaritet også da.

Å ekskludere elektrohelikopter må jo, unnskyld uttrykket, være helt på tryne.
          Det støyer mindre av et 30-50 size e-heli enn en liten 2-3 kubikks glowmotor.
          Det som er av bladstøy på et slikt heli kan over hode ikke sammenlignes med støyen fra f.eks en da-50, 100, 150 eller en 10 kubikks glowmotor for den saks skyld.

Jeg har vært på Maarud et par ganger og har jo registrert at det foregår flyging andre steder i området i tillegg til det som skjer på stripa til Glåmdal RC.

Det er også forskjell på det å FLY helikopter å det å stå å hovre en hel tank.

Jeg syntes også å merke meg at selv om lyden er mer intens på et helikopter (pga. høyt og jevnt turtall) så forsvinner motorlyden mye raskere enn f.eks en da-100 eller en av disse store stjernemotorene.

Jeg ville i hvert fall blitt forbannet dersom jeg ikke kunne fly helikopter på stripa, enten det var fuel eller glow så lenge støymålingene var innenfor "rammen" mens andre kunne fly store bensinmodeller som støyer vesentlig mer.

For ordens skyld ble miksmasteren (e-heli) min målt til 82dB på 3 meter. Det er lavere enn alle de andre flyene som ble målt. Siden støyen i all hovedsak er støy fra drivverket forsvinner denne lyden raskt når en får det litt på avstand.

Det er vel forøvrig også forskjell på 50 og 90 size heli.
          Har det blitt prøvd å begrense bruken av større heli?

Kan vi be naboene våre om å være litt tålmodige mens vi prøver ut ulike tiltak før vi beslutter å ta saken i egne hender?

Syntes dette først og fremst er synd for de som blir berørt men jeg håper dette forhindrer andre fra å måtte gå til dette steget fremfor å oppfordre de til å gjøre det.

Når det gjelder kløfta mellom fly og heli har jeg også merket meg den. Selv flyr jeg både fly og heli og trives med det. Det er da faktisk ikke så stor forskjell at vi trenger å lage / opprettholde noen kløft...

Klubbene har sikkert sine begrunnelser for hvorfor dette er løst på denne måte. Håper det er gjort et godt forarbeide i forkant av beslutningen slik at en slipper å fundere på om alt egentlig er prøvd for å unngå denne løsningen.
          Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• torgust
            • Aug 2005
            • 842

Originally posted by highspeed
            Hvordan stiller Oslo Helikopter Klubb seg til piloter som vil fly med faste vinger i deres klubb?

hehe
            Godt spørsmål.
            Mvh
            Torbjørn Gustafson
            www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• nettulven
              • Feb 2007
              • 495

Som erlend sier, støyen fra helikopter er jo verst for oss som står å flyr i området. Naboene har vel mer problemer med fly-støy, da fly opererer på et mye større område. Naboer har ikke mye valg, de må høre på, men vi står på stripa har ett valg.

Men det er jo flere klubber i landet som har laget en egen heli-pad, så kan helikopter-gjengen holde seg litt på siden av de som holder på med landing, takeoff, landingsrunder. Et fly bruker jo stort sett mer plass enn et helikopter.

Vi i vår klubb kommer ikke til å forby helikopter, men heller tilrette legge for både helikopter og fly. Vi har pr i dag ikke noe fast stripe, men jobber iherdig med saken. Så stripa kommer, både for fly, og helikopter.

Men som det også er sagt, så kan det hende at det ligger andre ting til grunne for at klubben forbyr helikopter. Det er vel ikke noe som vi andre skal legge oss bort i? Hvis ikke de vil ha helikopter i sin klubb, så er vel det klubbens valg..
              Thomas Molnes
              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• ERJ
                • Aug 2007
                • 935

Desverre er det nok slik at et ikke uvesentlig moment glemmes i denne saken ;
                - Nemmelig den alt for ofte kjennsgjerning at noen av heligutta trener og utprøver
                i sine næromgivelser. I.e. have. parkeringsplasser, skolegårder o.l.

Slike ting er vel ikke akkurat egnet til forståelse for sporten. Kunne vi unngått dette
                ville det ikke vært noe problem i det hele tatt som er / var verd og diskutere.- Og når
                så er sakt...Her skal ingen krittiseres! Vi må bare tenke oss om av og til hvordan
                vi i iveren og entusiasmens navn oppfører oss.

Mvh Einar - har selv drevet og kjørt inn motorer til stor sjenanse for nære omgivelser.
                - Og fått svi for det!

Comment

• Supra25
                  • Sep 2003
                  • 1825

En kort kommentar ang. Maarud. Forbudet der kom som et resultat av et brev sendt fra grunneier til klubben. Siden det tross alt er hans om eier jorda og bestemmer om man har stripe der eller ei, var nok det beste å rette seg etter hans ønske. Det som vel var saken denne gangen var at det hadde kommet klager fra naboer som frem til heliaktiviteten tiltok sterkt i fjor ikke hadde hatt noe å utsette på aktiviteten på stripa.
                  Grunneier er forøvrig en fornuftig kar og han har fått støyklager tidligere som han har valgt å "ignorere". Dette fordi de klagerne vel kanskje kunne sies å ha en noe overivrig hørsel....

Det er såklart leit at at man kommer i en slik situasjon. Jeg flyr selv heli på Maarud (sånn iblant) og vil også være påvirket av dette forbudet, men jeg kan ikke se at dette på noen måte er klubbens feil i dette tilfellet (Maarud).
                  Odd Sundet
                  http://www.imacnorge.no

Comment

• Litespeed
                    • Jun 2005
                    • 1064

Må bare si meg enig i Arild sitt innlegg, vi står sterkere sammen enn splittet og delt ,
                    for vi er ikke mange totalt sett. Det er nok store bensinfly som gjelder alt annet er i veien,Hadde støy vært et tema så hadde man satt krav til støyrestriksjoner til helier og fly, helt ufårstålig eksklusjon av 50 % av medlemmene og nærmeste bebolige hus er på 800m avstand.......)-:
                    Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• Arild Johansen
                      • Jan 2004
                      • 426

jørgen123:

Vet ikke om det er støy decibel messig for høy de tenker på, men typen lyd. Altså, JEG synes at støyen fra heli (fuel) blir veldig konstant og noe høyfrekvent.
                      Dette er jo da i så tilfelle av egen støybelastning (fra RC piloter til RC piloter). Begrunnelse for klubbene er naboer og miljø som er lagt til grunn for de vedtak som er fattet. Jeg er vel i den oppfatning selv at hvis man står å nihovrer på høyt turtall kan man trekke litt til siden for andre utøvere og ikke stå helt innpå depotområdet. Dette er tilpasninger som er fullt overkommelige.

Støyen er som du referer til er mer høyfrekvent. Høyfrekvent lyd kar kortere rekkevidde og dempes raskere en lavfrekvent lyd. En 2-takter støyer mer på nært holdt. En 4-takter bærer lengre. En DA 100 bærer lengre enn det meste. Helikopter på nært hold over lang tid er enerverende. Elektrohelikopter støyer vel neppe så det går an å klage…

Poenget mitt er som du selv skriver at et forbud er vel kanskje ikke den heldigste løsning for å komme til et mer heldig utfall for RC miljøet.

highspeed:

Oslo Helikopter Klubb ble stiftet med bakgrunn i at det allerede den gang kunne være ubehagelig å utøve helikopterflyging på plasser hvor modellflygerne hadde etablert seg og opptrådte i flertall. Dette var så vel i klubber som på uorganiserte plasser som Furuset, Grønmo og Hellerudsletta. Dette ble grunnlaget og plassen som OHK i dag benytter. Flyfeltet er lite egnet til fixed wing. Det er knapt å betrakte som et godt felt for helikopter.

Du skriver i signaturen din at ”Modellflyging er mental hygiene”. Dette bør jo da inkludere helikopterpiloter som også flyr rc-model. Poenget er at dette er klubber som var åpne for alle grener av modellflyging, men som i ettertid nedsetter forbud på et heller tvilsomt grunnlag uten noen form for løsningsorientert utredning.

Vi har alle som en mer toleranse for den gren vi selv utøver innenfor. Dette er jo i utgangspunktet meget uheldig da grunnlaget for stridighet kanskje ikke er naboer og nærmiljøet, men en intern stridighet i RC-miljøet. For utenforstående må jo dette virke spesielt sært da jeg ikke tror de oppfatter fly- og helikopter så veldig ulike.
                      Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
                      AHMHK

Comment

• Arild Johansen
                        • Jan 2004
                        • 426

Supra25:

En kort kommentar ang. Maarud. Forbudet der kom som et resultat av et brev sendt fra grunneier til klubben. Siden det tross alt er hans om eier jorda og bestemmer om man har stripe der eller ei, var nok det beste å rette seg etter hans ønske.
                        Jeg er klar over brevet fra grunneier vedrørende økt aktivitet og at det var grunnlaget til styrevedtaket. Jeg har ikke lest det og kjenner ikke til innholdet i det. Det jeg heller ikke kjenner til er hvilken dialog klubben hadde med grunneier rundt problematikken. Gjaldt det økt aktivitet på helikoptersiden. Gjaldt det støy i tillegg til den støy som kommer fra naboen på andre siden av flyfeltet til Maarud? Gjaldt det generell støy fra all aktivitet på Maarud?

Grunn til at jeg drar opp disse spørsmålene er at jeg sitter med en generell oppfattelse at lettvintløsningen med å kaste bort helikopterpiloter er blitt løsningen for alle problemer. I stedet for å forsøke å tillempe regelverket slik at RC-sporten kan utøves uten ekskludering av allerede utøvende piloter.

Jeg er så klart oppmerksom på at hvis grunneier er fast og urokkelig har man ikke stort annet valg, men er generelt mistenksom til iherdigheten til å finne andre løsninger.

Arild Johansen
                        Last edited by Arild Johansen; 06-02-08, 13:02.
                        Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
                        AHMHK

Comment

• ErlendM
                          • Jun 2006
                          • 631

Det er desverre umulig å forholde seg til en klager som bruker støy som argument.
                          Som nevnt lenger opp i tråden så er dette så subjektivt at diskusjoner blir svært vanskelige. Har en bestemt seg for at en føler dette er støy, så kan det vanskelig argumenteres mot dette. Da må en i stedet forholde seg til et overordnet regelverk.
                          I vårt tilfelle er klageren en ganske nær nabo. Andre naboer som bor i nærheten (dette er et jordbruksområde) sier imidlertid at de synes det er kjempekjekt av vi holder på, og at de gjerne setter seg på verandaen en fin lørdag med kaffekoppen og ser på flyene.

Paradokset oppi vår sak - som helt sikkert er likt på mange andre saker - er at vi driver midt oppi et område hvor det vrimler av traktorer, forhøstere, ATVer, gravemaskiner, motorsager osv. Det er aldri stille der. Da kommunen (avdeling for miljøretta helsevern) kom for å vurdere støyen i forhold til klagen målte de at bakgrunnsstøyen av ELVA som rant forbi var høyere enn den støyen vi forårsaket! Og mens kommunen var der sto det en gravemaskin og durte på gårdsplassen til nærmeste bonde - uten fører i - på tomgang - i minst én time.

Dette betyr selvsagt ikke at vi ikke skal vise hensyn, tvert i mot. Det som imidlertid er viktig er at en kan vise til et regelverk inad i klubben og et regime som håndterer evt. brudd på dette. Kronargumentet vårt i forhold til klagen var at om kommunen nedla forbud mot at klubben bedrev sin aktivitet der, ville den eneste konsekvensen bli at aktiviteten kom til å fortsette - men da uorganisert og uten kontroll eller regler. Og da gjerne på enda flere jorder rundt om i bygda. Så da kan en velge... Men igjen - kommunen vår har hele tiden vært på vår side, og vi har igjen grunneieren på vår side.
                          Erlend Moen
                          Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• andersh
                            • Apr 2003
                            • 1734

Jeg flyr begge deler, og har sitte i styre og stell noen år her i Bergen. Jeg vil si at vi har hatt antydning til gnisning, men det har aldri vert aktuelt å forby verken det ene eller andre.

Problemet vi hadde gikk på at helikopterpilotene krevde faste treningstider med flagg på stripa osv. Dette fikk de ikke gjennom, og forøvrig klarer vi å snakke nok sammen til at det ikke er noe problem. Akkurat nå er problemet enda mindre siden Bergen MFK er uten flyplass.

Jeg tror det handler litt om ambisjonsnivået i klubbene. Dersom de helst bare vil være de vante gamle 50 medlemmene som møtes jevnlig for å drikke kaffe, blir det slik som dere skisserer. Dersom det er en klubb som ønsker utvikling, ønsker økning i medlemsmassen, økte inntekter, økning i kvaliteten på flyplass/tilbud, og ikke minst, ønsker å fremme modellflyging som noe positivt og inkluderende, så blir det på en helt annen måte. For Bergen MFK sin del ville det være å ekskludere halve medlemsmassen om vi skulle forbudt helikopter.

Hadde vi hatt stripe akkurat nå, og fått en slik henvendelse fra grunneier, kunne vi ikke bare forbudt det tvert. Da måtte vi kommet i dialog med han og kanskje også de som har klaget, og sett om vi kunne kommet frem til en løsning, som feks. med forbud mot 90-size fuel og større (som er de som bråker mest). Så kunne vi sett om det ble bedre og forsøkt å ha en kontinuerlig dialog, og i verstre fall forbudt fuel/bensin heli helt. Det finnes veldig mye bra elektro der ute, og de lager VELDIG mye mindre lyd.

De som forbyr heli tvert tør jeg mistenke for å være ganske komfortabel med situasjonen... men det er bare min tanke...
                            Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                            Byggeblog for Eurosporten
                            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• highspeed
                              • Nov 2005
                              • 227

Originally posted by Arild Johansen
                              jørgen123:

Oslo Helikopter Klubb ble stiftet med bakgrunn i at det allerede den gang kunne være ubehagelig å utøve helikopterflyging på plasser hvor modellflygerne hadde etablert seg og opptrådte i flertall. Dette var så vel i klubber som på uorganiserte plasser som Furuset, Grønmo og Hellerudsletta. Dette ble grunnlaget og plassen som OHK i dag benytter. Flyfeltet er lite egnet til fixed wing. Det er knapt å betrakte som et godt felt for helikopter.

Du skriver i signaturen din at ”Modellflyging er mental hygiene”. Dette bør jo da inkludere helikopterpiloter som også flyr rc-model. Poenget er at dette er klubber som var åpne for alle grener av modellflyging, men som i ettertid nedsetter forbud på et heller tvilsomt grunnlag uten noen form for løsningsorientert utredning.

Vi har alle som en mer toleranse for den gren vi selv utøver innenfor. Dette er jo i utgangspunktet meget uheldig da grunnlaget for stridighet kanskje ikke er naboer og nærmiljøet, men en intern stridighet i RC-miljøet. For utenforstående må jo dette virke spesielt sært da jeg ikke tror de oppfatter fly- og helikopter så veldig ulike.
                              Ingen grunn til å reagere på mitt spørsmål. Din kritikk av klubber som av en eller annen grunn har valgt å bli en rendyrket modellflyklubb blir litt dobbeltmoralsk når du velger å fremheve en rendyrket heli klubb.
                              Har for mange år siden vært på en plass på Berger industriområde, og jeg mener å huske at det var Oslo helikopterklubb som holdt til der. Hvis hukommelsen min er korrekt, så er jeg enig i at plassen er lite egnet.

Uansett så bør dine egne argumenter være gyldige begge veier.

Nok om OHK, i prinsipp er jeg faktisk enig med deg. Den krigen som er mellom miksmastere og flygende flishauger bør holdes på et humoristisk nivå.
                              Faktisk så er det min oppfatning at en slik spøkefull tone er en berikelse for miljøet.

Så kommer det rent praktiske, å fly heli og fixedwing på samme stripa til samme tid er i beste fall upraktisk.
                              I vår klubb har vi løst det med en enkel regel som sier at du ikke kan ta av med et fly hvis det er heli i luften og visa versa.
                              Kombinert med en vis kø ordning fungerer det relativt greit.

Så hos oss lever alle side om side og trives med det.
                              Ideelt sett skulle vi gjerne hatt egen hovrepitt, men har ingen løsning på det i dag. Kanskje vi får det til etter hvert.
                              Niels Jensen
                              Phoenix rc club

Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

Modellflyving er mental hygiene.

Comment

Working...