En tragisk, men dessverre sann overskrift. Når vi nå har nådd februar og vi er ferdig med å si ”godt nytt år” til hverandre er det med en viss frustrasjon jeg selv i møtekommer en ny sesong. Det har med det faktum at 2 RC klubber nå har innført forbud mot RC helikopter!
Jeg er selv ikke medlem i noen av klubbene og er derfor ikke direkte berørt, men føler en stor frustrasjon over den utvikling sporten tar. Glåmdal RC Klubb og Aurskog og Høland Modelflyklubb har begge nylig innført forbud mot helikopter. Felles for begge klubbene er at det er på bakgrunn av støy. Siden jeg personlig ikke har førstehånds informasjon vil deler av det jeg refererer være basert på den prat som går på folkemunn og derfor bære preg av nyansering. Hovedsak til at jeg skriver dette innlegget er at jeg finner utviklingen skremmende for et så lite miljø RC Norge faktisk er.
Begge klubber legger støy til grunn for ekskludering av helikopteraktivitet. Dette er på bakgrunn av påståtte klager fra naboer og nærmiljø. Ingen av klubbene har så vidt jeg vet foretatt relevante støymålinger med fremleggelse av et omforent og relevant resultat før vedtak om forbud mot helikopter ble vedtatt i styret som løsningen på støyproblemet. Begge klubbene har utøvere med store modellfly med store og kraftige motorer, som ved en rederlig støymåling ville slått et hvert helikopter med god margin. Ennå mer merkverdig er det at det tydelig vis ikke er gjort unntak for elektrohelikopter. Det mulig at det kun gjelder AHMFK og ikke Glåmdal RC Klubb, men for førstnevnte har jeg selv lest notatet fra styret i klubben.
Det er synd å se at den kløften som til dels har vært mellom flypiloter og helikopterpiloter tydeligvis øker i størrelse. Dette gjelder ikke til gangs for RC Norge siden jeg ser at det i mange miljøer rundt forbi i Norges land er piloter som trives i fellesskap enten de flyr helikopter eller fly. Mange flyr jo også begge deler. Videre er det skremmende med tanke på at tilflyt og rekruttering innefor RC sporten har gått mer mot helikopter enn tidligere. Det er mange unge og lovende piloter som blir møtt av et forgubbet RC miljø i dag, med sine nyinnførte forbud.
Jeg startet min karriere i 1987 med modellfly. Jeg fattet interesse for helikopter i ´90-91 og merket allerede da at kløften var der. På bakgrunn av dette var en gruppe helikopterpiloter inkludert meg selv på farten og startet Oslo Helikopter Klubb. Da jeg mistet interesse for sporten og ga meg i ´94 var klubben godt etablert. 10 år etter startet jeg med ny frisk i sporten og oppdaget at min gamle klubb hadde vokst til Norges største helikopter klubb. Altså var det definitivt et behov for flyplass uten surmuling. Når jeg nå opplever at klubber som har utmerkede arealer for utøvelse av sporten innenfor alle grener rotter seg sammen og innfører forbud og klasseskille mister jeg respekt. Hadde de innført støybegrensning og helikopter hadde falt utenom hadde saken vært annerledes.
Jeg vil med dette innlegget be et hvert styre i RC Norge om ikke å ramle i ”gubbefella”. Vi har allerede nok å kjempe i mot i vår utøvelse av sporten og rekreasjonstiden vi forhåpentlig kan benytte oss av i fremtiden. Når vår største motstander er støy, så vær nå så snill mot dere selv og ikke ekskluder deres egen aktivitet for modellfly med forbrenningsmotor. De bråker vel så mye som helikopter, i noen tilfeller mer. Dere undergraver deler av deres egen aktivitet ved å fatte slike beslutninger på der til lite gjennomtenkte konklusjoner!
Ser frem til en konstruktiv debatt rundt emnet!
Arild Johansen
Jeg er selv ikke medlem i noen av klubbene og er derfor ikke direkte berørt, men føler en stor frustrasjon over den utvikling sporten tar. Glåmdal RC Klubb og Aurskog og Høland Modelflyklubb har begge nylig innført forbud mot helikopter. Felles for begge klubbene er at det er på bakgrunn av støy. Siden jeg personlig ikke har førstehånds informasjon vil deler av det jeg refererer være basert på den prat som går på folkemunn og derfor bære preg av nyansering. Hovedsak til at jeg skriver dette innlegget er at jeg finner utviklingen skremmende for et så lite miljø RC Norge faktisk er.
Begge klubber legger støy til grunn for ekskludering av helikopteraktivitet. Dette er på bakgrunn av påståtte klager fra naboer og nærmiljø. Ingen av klubbene har så vidt jeg vet foretatt relevante støymålinger med fremleggelse av et omforent og relevant resultat før vedtak om forbud mot helikopter ble vedtatt i styret som løsningen på støyproblemet. Begge klubbene har utøvere med store modellfly med store og kraftige motorer, som ved en rederlig støymåling ville slått et hvert helikopter med god margin. Ennå mer merkverdig er det at det tydelig vis ikke er gjort unntak for elektrohelikopter. Det mulig at det kun gjelder AHMFK og ikke Glåmdal RC Klubb, men for førstnevnte har jeg selv lest notatet fra styret i klubben.
Det er synd å se at den kløften som til dels har vært mellom flypiloter og helikopterpiloter tydeligvis øker i størrelse. Dette gjelder ikke til gangs for RC Norge siden jeg ser at det i mange miljøer rundt forbi i Norges land er piloter som trives i fellesskap enten de flyr helikopter eller fly. Mange flyr jo også begge deler. Videre er det skremmende med tanke på at tilflyt og rekruttering innefor RC sporten har gått mer mot helikopter enn tidligere. Det er mange unge og lovende piloter som blir møtt av et forgubbet RC miljø i dag, med sine nyinnførte forbud.
Jeg startet min karriere i 1987 med modellfly. Jeg fattet interesse for helikopter i ´90-91 og merket allerede da at kløften var der. På bakgrunn av dette var en gruppe helikopterpiloter inkludert meg selv på farten og startet Oslo Helikopter Klubb. Da jeg mistet interesse for sporten og ga meg i ´94 var klubben godt etablert. 10 år etter startet jeg med ny frisk i sporten og oppdaget at min gamle klubb hadde vokst til Norges største helikopter klubb. Altså var det definitivt et behov for flyplass uten surmuling. Når jeg nå opplever at klubber som har utmerkede arealer for utøvelse av sporten innenfor alle grener rotter seg sammen og innfører forbud og klasseskille mister jeg respekt. Hadde de innført støybegrensning og helikopter hadde falt utenom hadde saken vært annerledes.
Jeg vil med dette innlegget be et hvert styre i RC Norge om ikke å ramle i ”gubbefella”. Vi har allerede nok å kjempe i mot i vår utøvelse av sporten og rekreasjonstiden vi forhåpentlig kan benytte oss av i fremtiden. Når vår største motstander er støy, så vær nå så snill mot dere selv og ikke ekskluder deres egen aktivitet for modellfly med forbrenningsmotor. De bråker vel så mye som helikopter, i noen tilfeller mer. Dere undergraver deler av deres egen aktivitet ved å fatte slike beslutninger på der til lite gjennomtenkte konklusjoner!
Ser frem til en konstruktiv debatt rundt emnet!
Arild Johansen
Comment